FL limitleri ?

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.
Musashi
Junior Member
Junior Member
Posts: 55
Joined: 07 Aug 2002, 22:28
Name: Gürhan Okay
PID: 317
Location: Turkey
Contact:

Evet doğru ama New Orleans değerlerine göre alcalır. İneceği new york a gore ise yuksek olabilir.

Demek istediğim de bu ucak aslında sabit, lokalizasyonlara gore okunan değer değişken.

Miamiden new yorka ucan bir ucak icin de new orleans, atlanta, vs gibi değerleriyle okumaların bir manası yok. cunku bugun new orlenasa yakın gecerim hava basıncından dolayı yarın da tam tersi olabilir.

"uçağın yüksekliği hep sabit kalmaz" Bu görüşe katılıyorum cok dogru. Anlatmak istediğim bu gorece değerlerin hep değişkenler oldugu o yuzden bir sabite gore hareket edilmesi ve bu sabite gore de (ki bu sabitler her lokasyonda farklı yorumlanır) olcumlemelerin yapılması. Evet ucak new orleansta yere yaklaşmıstır. ama bu göreceliktir.

Benim demek isteidğim kabul edilen bir sabitte ucagın itrifası hep aynı olur. Amma o sabit değere bağlı olarak.

Benim bu haritadan aldıgım da pilotun 200 feete alcalmadıgı ama alcak basınc altında irtifasının 200 feet olarak gorundugu. Cunku QNH ilk havalandığı meydandaki QNH değer su andaki uctugu mekandaki değerden farklı.

Sabit olan ise 1009 HPA basınc altında bir daha bu mekandan gecerse yine 200 feet yuksekte okunacağı. Ama aynı ucak 1023 milibarda new orleansın 35,000 ft ustunden gecerse, ne zaman gecerse gecsin 1023 milibar değeri uzerinden her zaman aynı yukseklikte gecmiş olur.

Sevgiler

Gurhan
delimawi
VIP Member
VIP Member
Posts: 1193
Joined: 17 Aug 2007, 09:17
Name: İlker Değirmencioğlu
PID: 2445
Vatsim ID: 1011091
City: Istanbul
Location: Turkey

quote:pilotun 200 feete alcalmadıgı ama alcak basınc altında irtifasının 200 feet olarak gorundugu

Bu tespit yanlış, açıkça Altimeter Reads 500 ft yazıyor, okunan değer 500 ft gerçek yükseklik 200 ft.

quote:Ama aynı ucak 1023 milibarda new orleansın 35,000 ft ustunden gecerse, ne zaman gecerse gecsin 1023 milibar değeri uzerinden her zaman aynı yukseklikte gecmiş olur.


Tamamda, konuştuğumuz konu çok açık bir şekilde, lokal basıncın değişebildiği, bu sebeple, altimetreniz 1023 e ayarlı bile olsa basıncın her zaman 1023 olmayacağı, yani FL350 nin her zaman tam olarak 35000 ft olmayacağı.

Kesin ve net olan şudur, altimetre 29.92 olarak ayarlanmış ise, 35000ft okuyorsanız, lokal basınç değeri ne olursa olsun FL350 desinizdir ama 35000 ft de olmayabilirsiniz, hava koşullarına bağlıdır, ayrıca tam olarak 35000 te olmanız da gerekmez... FL350 = 35.000ft önermesi doğru değildir.

quote: peki feet olarak Fl100 10000 feet mi oluyor

Sorusuna verdiğim yaklaşık olacak cevabının sebebide budur.

Neyse konuyu fazla uzatmayalım, bilgilerimizden emin değilsek bir sürü kaynak var, araştırıp doğrusunu bulabiliriz.

Sevgiler.


İlker Değirmencioğlu
FlyTHY, PID 2445
İstanbul, 1977
Musashi
Junior Member
Junior Member
Posts: 55
Joined: 07 Aug 2002, 22:28
Name: Gürhan Okay
PID: 317
Location: Turkey
Contact:

Hakan hocam.

Karstan İstanbula ucuyorsun, yol ustunde erzurum da yerel altimetresi X değerine set edilmiş bir sahıs szizin yuksekliğiniz faklı okuyacaktır, sivasdaki loacal y değerine set etmiş birsi farklı okuyacaktır, ankara, eskişehir vs de ayrı ayrı okuyacaktır. Ilker beyin verdiği çarttaki gibi.

Ama QNH imize bir sabit değer verisek, x, y, z farketmez. Bu sabite gore altimerelerini set etmiş birisine gore hep aynı yukseklikte gorunuruz. Çin uzerinde de ucsak altimetresini 1013 HPA ya set etmiş biri tarfından FL350 da gorunuz afrikada da. O anda afrikada uctugumuz yorenin yerel atmpsterik basıncı, yada 1013 HPA QNH altında deniz seviyesinde altimetrenin 0 okunup okunmadıgı irrelevant dır. Maksat deniz yuzeyi dediğimiz o hayali cizgiye paralel ucup ucmadıgımız değil. Bu cok değişken birşey. Anlatmak istediğim hesaplanması ve uygulamasınında cok karmasık oldugu ve deniz seviyesine olan yuksekliğimizin sadece ve sadece mesela afrikada 1013 HPA QNH değeri uzerinden deniz seviyesi diyelim 1 metre bir fark gosteriyorsa aradaki farkın o olacagı, QNH i ni o anda bir fırtınaya gore 999 HPA ya set etmiş bir insanın olceceği sekilde değil. 999 HPA QNH de benim gorundugum FL320 seviyesi, o andaki o QNH değerinde gorunen irtifam, nisbi ve degişken birsey. Yarın aynı satte farklı olabilir.

Bilmem anlatabildim mi.

Sevgiler
Gurhan
Iker beyin dediği bir yerde dogru. Afrikada 1013 HPA QNH altında deniz seviyesi 0 grounmez. Bu seviye paris enleminde bir ulkekin 1013 HPA QNH altında deniz seviyesinin 0 ı gosterecegini dogrular cunku. Baskaca hic bir acıklaması yoktur. Benim anlatmak istediğim bu.

Cunku 1023 HPA standart QNH değeri uzerinden İstanbul ataturk pistinin yuksekliği hep aynıdır.
Musashi
Junior Member
Junior Member
Posts: 55
Joined: 07 Aug 2002, 22:28
Name: Gürhan Okay
PID: 317
Location: Turkey
Contact:

İlker bey selam,

Evet siz de dediniz. hava kosullarına baglıdır diye.

Benim de dediğim hava kosulları bir değişkendir mutlak bir değer değildir.

Ondan devamlı GORUNUR diyorum. Burada aynı fikiriz. Benim dediğim bu farklıklar değişkene bağlı farklardır.

Bir ucak farklı noktalrdan gecerken, o bolgedeki hava kosullarına baglı olan yerel QNH değerlerine gore farklı yukseklikte gorunur. Ama o noktardan gecerken, ucagın bagladıgı değere eişt bir değerle set edilmiş bir altiemtre ucagı dunyanın neresinde olursa olsun aynı seviyede gorur.

Ama bu mutlak bir farkın varlıgını isbatlamaz.ALcak absınc altında new orleans yerden mi yukseliyo. Yooo. Ama ordaki local değeri bağlamazsan hava sartlarından dolayı yere yakın ucarsın.

Kusura bakmasın Muzellef bey de soruyu sorup soracagına pisman olmustur.

Sevgiler,

Gurhan
Musashi
Junior Member
Junior Member
Posts: 55
Joined: 07 Aug 2002, 22:28
Name: Gürhan Okay
PID: 317
Location: Turkey
Contact:

İlker bey,

---------------------------------------------------------------------pilotun 200 feete alcalmadıgı ama alcak basınc altında irtifasının 200 feet olarak gorundugu
---------------------------------------------------------------------

Bu tespit yanlış, açıkça Altimeter Reads 500 ft yazıyor, okunan değer 500 ft gerçek yükseklik 200 ft.

Cunku buna INDICTATED ALTITUDE diyoruz. Senin local QNH değeri uzerinden adamı gordugun yukseklik. Miamideki yerel QNH ie 5,000 ft te ucan bir arkadaş Miami uzerinde 2,000 Feet indicated gorunur.

Bu arkadaş new orleans local altimetriyi set ettiği zaman okudugu yukseklik TRUE ALTITUDE dır. Yere olan gercek yuksekliği dogru olarak ancak bu şekilde hesaplanabilir.

---------------------------
Tamamda, konuştuğumuz konu çok açık bir şekilde, lokal basıncın değişebildiği, bu sebeple, altimetreniz 1023 e ayarlı bile olsa basıncın her zaman 1023 olmayacağı, yani FL350 nin her zaman tam olarak 35000 ft olmayacağı.
------------------------------
Evet doğru,

FL350 bizim 350,000 feet de oldugumuz değil. Bu sadece bir varsayım ve visualisation gercek değil.

FL nin A dan ayrım nedeni de bu FL demek bizim bir kafa karıstıran değişken, bir standart uzerinden belirlenen bir değer.

Sevgiler

Gurhan
THY2440
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 17 Aug 2007, 09:14
Name: Bulent PiSKiN
PID: 2440
Location: Dubai

Arkadaşlar bir örnekte ben vereyim ve yeni üye olan arkadaşlarımızın da kafalarının karışmamaları ve yardımcı olabilmesi açısından...

Atlantik üzerinde uçarken altımetremi haliyle 1013 yani 29.92 standart altimetreye ayarladım.
Altitude ise autopilotta 36000 ayarlı.
Ben şimdi FL360 uçuyorum. Ancak aslında tam olarak 36.000 feet yükseklikte uçmuyorum. Havadaki basıncın azalması yada artmasına bağlı olarak bazen 36000 feetin üzerinde bazende altında olabiliyorum. Önemli de değil. Çünkü çevredeki uçaklarda aynı şekilde standart basınca ayarlı oldukları için onlarda benim gibi basıncın değişkenliğine göre 36000 feetin altından yada üstünden uçuyorlar. Ne zaman tam olarak 36000 feet seviyesinden giderler?
Bulunduğumuz bölgedeki yerel basınç 1013 olunca. Yerel basınc ise ya düşer yada artar. Yani 1013 te kısa bir süre duracağı için genelde 36000 feet gerçek yükseklikte pek uçamayız doğrusu.

Bunu şöyle kontrol edebilirsiniz.

Flythy.org sitesine girdiğiniz anda WHO IS ON AIR? kısmında havadaki herhangi bir kaptan arkadaşımızın üzerine tıkladığınız anda yükseklik kısmına bakarsanız Altitude 36,122 feets görebilirsiniz.
Aslında bu arkadaş Autopilotta yüksekliği FL360 ayarlamış ve Batıya doğru uçuyor. Ancak o anki havadaki local basınç 1013 olmadığı için gerçekte 36.122 feette uçuyor.

Burada uçan tüm arkadaşları tıklayın lütfen, göreceksiniz hemen hemen hiç kimsenin yuvarlak rakamlı bir irtifadan gitmediğini göreceksiniz.

Bazen havadaki basınç çok farlı olabileceği için FL360 giderken 36900 feet gibi yüksek bir irtifadan bile batıya doğru gidebilirsiniz ancak dediğim gibi karşı yönden gelen uçak ta standart basınca ayarlı olarak uçtuğu için ya gerçekte 35900 yada 37900 feet gibi geleceği için bir tehlike arzetmeyecektir.

Umarım çok basit bir örnek olmuştur.:)

Bulent PiSKiN
Senior FIRST OFFICER
2440
ozer
Newbie
Newbie
Posts: 17
Joined: 18 May 2007, 18:47

quote:Bu örnekte, Miami de QNH olarak 1019hPa set edilmiş ve gerçekten de 500 ft yükseklikte olan uçak, autopilot kontrolünde New Orleans'a doğru ilerlerken, yerel basıncın azalması ve autopilotun set edilmiş 500 ft ti koruyor olması sonucu, alçak basınç bölgesinde, yani New Orleans üzerinde 200 ft e kadar alçalmıştır. Dikkat edin, altimetre QNH değeri değiştirilmedi, ve hala autopilot 500ft te olduğunu sanıyor. Yani size sorduğum sorunun aynı. ALT modunda ve QNH değiştirilmeden yapılan yolculukta, uçağın yüksekliği hep sabit kalmaz.

Bu cümle bir anlam karmaşasına yol açabilir. Otopilotun takip ettiği sizin irtifa penceresine bağladığınız irtifadır, Hava şartlarından dolayı değişen QNH değerini takip etmez. Siz irtifayı değiştirirseniz uçağın irtifası değişir.

QNH değerini doğru bağlarsanız meydanda ya da TA ya kadar veya TL altında deniz seviyesine göre irtifanız belirlenir , bu sayede güvenli bir alçalma yapabilir ve teker koyabilirsiniz (eğer altimetreniz de QNH bağlandığında olmanız gereken irtifayı doğru gösteriyor ise). 2992 bağlandığında da (standart) doğru olan altimetrelerin hepsi bağlandığı istifayı gösterecektir ki ayırma yapılabilsin.

O Z E R Y E T I S T I R E N

F L Y T H Y 2 3 7 8

A N K A R A 1 9 7 0

C P L /I R - A /M E / A T P L T H E O R Y
delimawi
VIP Member
VIP Member
Posts: 1193
Joined: 17 Aug 2007, 09:17
Name: İlker Değirmencioğlu
PID: 2445
Vatsim ID: 1011091
City: Istanbul
Location: Turkey

QNH Değerini takip etmiyor tabiki. gerçekten 500 ft yükseklikte, QNH doğru set edilmiş durumda yol alırken, otopilot bağlanmış olan 500ft değerini takip edecektir. Ancak yerel basınç değişir ise ve yeni yerel basınç girilmez ise altimetrede 500ft olacak şekilde uçak alçalacaktır. (Çizime iyi bakınız.) Uçak alçalıyor ama altimetre hala 500ft gösteriyor, uçak gerçekte 200ft e kadar alçalmış halbuki.
Bu örnekte açıkça ortadadır ki, 500ft bağlı iken QNH doğru girilmediği için uçak 200ftlere kadar alçalmıştır, yani biz bağlı olan irtifayı değiştirmediğimiz halde uçağın irtifası (aslında yüksekliği demek daha doğru) değişir.

NOT: Aynı örneği lütfen FS de deneyin. Yerel basıncı Advanced Weather sekmesinden 1019hPa(30.10InHG) ayarlayıp otopilotu 500 ft e bağlayın. Uçak stabil olunca (1.resim) gerçek yüksekliğinizi kontrol edin. Daha sonra altimetre ile hiç oynamadan gene advanced weather sekmesinden yerel basıncı 1009hPa(29.80InHG) ye çekin ve otopilotun ne yaptığını gözlemleyin. (2.resim) Altimetre 500ft te stabil olacak şekilde uçak 200ft e kadar alçalacaktır. Anlatmak istediğim de tam olarak buydu.

Image




İlker Değirmencioğlu
FlyTHY, PID 2445
İstanbul, 1977
THY2937
Average User
Average User
Posts: 182
Joined: 10 Nov 2006, 23:05
Name: Ersin BOZKURT
PID: 2937
Vatsim ID: 1045773
City: Izmir
Location: Izmir
Contact:

quote:Originally posted by Bulent Piskin

Arkadaşlar bir örnekte ben vereyim ve yeni üye olan arkadaşlarımızın da kafalarının karışmamaları ve yardımcı olabilmesi açısından...

Atlantik üzerinde uçarken altımetremi haliyle 1013 yani 29.92 standart altimetreye ayarladım.
Altitude ise autopilotta 36000 ayarlı.
Ben şimdi FL360 uçuyorum. Ancak aslında tam olarak 36.000 feet yükseklikte uçmuyorum. Havadaki basıncın azalması yada artmasına bağlı olarak bazen 36000 feetin üzerinde bazende altında olabiliyorum. Önemli de değil. Çünkü çevredeki uçaklarda aynı şekilde standart basınca ayarlı oldukları için onlarda benim gibi basıncın değişkenliğine göre 36000 feetin altından yada üstünden uçuyorlar. Ne zaman tam olarak 36000 feet seviyesinden giderler?
Bulunduğumuz bölgedeki yerel basınç 1013 olunca. Yerel basınc ise ya düşer yada artar. Yani 1013 te kısa bir süre duracağı için genelde 36000 feet gerçek yükseklikte pek uçamayız doğrusu.

Bunu şöyle kontrol edebilirsiniz.

Flythy.org sitesine girdiğiniz anda WHO IS ON AIR? kısmında havadaki herhangi bir kaptan arkadaşımızın üzerine tıkladığınız anda yükseklik kısmına bakarsanız Altitude 36,122 feets görebilirsiniz.
Aslında bu arkadaş Autopilotta yüksekliği FL360 ayarlamış ve Batıya doğru uçuyor. Ancak o anki havadaki local basınç 1013 olmadığı için gerçekte 36.122 feette uçuyor.

Burada uçan tüm arkadaşları tıklayın lütfen, göreceksiniz hemen hemen hiç kimsenin yuvarlak rakamlı bir irtifadan gitmediğini göreceksiniz.

Bazen havadaki basınç çok farlı olabileceği için FL360 giderken 36900 feet gibi yüksek bir irtifadan bile batıya doğru gidebilirsiniz ancak dediğim gibi karşı yönden gelen uçak ta standart basınca ayarlı olarak uçtuğu için ya gerçekte 35900 yada 37900 feet gibi geleceği için bir tehlike arzetmeyecektir.

Umarım çok basit bir örnek olmuştur.:)

Bulent PiSKiN
Senior FIRST OFFICER
2440



Bülent kaptan olayı gayet iyi anlaşılır ve pratik örneklerler vererek açıklamışdır. aslında işin özü de budur. diğer kaptanlarımızın da söylediği doğrudur ama konuyu hiç bilmeyen yabancı birisi için karmaşık gelebilir.

New Orleans Mıaamı örneği güzel bir örnek fakat, hiç bir uçağında o kadar mesafedeki bir yolu o irtifada ugitmiyceği kesindir. o yüzden o şekilde değerlendirmek yanlış olur. konu aslında daha detay istiyor ama geneli budur.

Ersin Bozkurt
Post Reply

Return to “Training Lounge”