Merhabalar , kendi kendime 737'yi çözmeye çalışıyorum. Gayet güzel motor da çalıştırabiliyorum , FMC de programlayabiliyorum. Şimdi uyguladıklarımı söyleyeyim :
Kalktıktan sonra : LNAV , VNAV ,CMD A
Cruise : Hiçbir değişiklik yapmıyorum.
Alçalma : Burada çok sorun var işte.
FMC'den STAR'ımı seçiyorum ama ona göre bir alçalma planı uygulamıyor. Örneğin LTAF KEMER 1D'yı seçip ILS23'ü de seçince DISCONNECT uyarısı geliyor , düzelmiyor da. Sonra DRAG REQUIRED diyor onu da anlamadım. Valla çözemiyorum en son çare buraya bakmak kaldı. Manuel'i de pek anlayamıyorum , umarım yardımcı olursunuz.
Teşekkürler , saygılarımla.
Ataberk Odak
PMDG
- hakan737
- VIP Member
- Posts: 818
- Joined: 19 Aug 2001, 04:11
- Name: hakan guven
- PID: 003
- Vatsim ID: 811602
- City: istanbul
- Location: Turkey
manuel'ini okudukmu uçağın?
ATC değişik bir talimat verirse onu FMCye programlamayı öğrendikmi?
FMC,RADIO vb panellerdeki bilimum kumanda ve düğmenin ne işe yaradıklarını öğrendikmi?
başa dönüyorum, MANUEL'i okudukmu? anahtar kelimemiz bu olsun. Çünkü sanal havacılık 4 tane düğmeye basmak değil,kullandığımız uçağa hakim olacak kadar bilgiye sahip olmaktır.
Manuel'i açyorsunuz ve oradan DESCEND kısmını bulup FMC ve MCP'de neler yapmış olmanız , neleri check etmeniz ve neleri yapmanız gerektiğini bir güzel okuyorsunuz.
ATC değişik bir talimat verirse onu FMCye programlamayı öğrendikmi?
FMC,RADIO vb panellerdeki bilimum kumanda ve düğmenin ne işe yaradıklarını öğrendikmi?
başa dönüyorum, MANUEL'i okudukmu? anahtar kelimemiz bu olsun. Çünkü sanal havacılık 4 tane düğmeye basmak değil,kullandığımız uçağa hakim olacak kadar bilgiye sahip olmaktır.
Manuel'i açyorsunuz ve oradan DESCEND kısmını bulup FMC ve MCP'de neler yapmış olmanız , neleri check etmeniz ve neleri yapmanız gerektiğini bir güzel okuyorsunuz.
Hakan"737"Güven
Merhabalar Hakan hocam ,
Evet ATC değişik bir talimat verirse ( direct gibi ) onun üstüne basıp üste alıyorum ve direk gidiyor.
FMC , RADIO panelindeki düğmelerin hepsini olmasa da %90'ını biliyorum -ki yeterli değil manueli okumak lazım-
Manuel'i anlamaya çalışıyorum. Neyse bakalım bir belki bir şeyler çözebilirim. Teşekkürler cevap için Hakan hocam.
Teşekkürler , Saygılarımla.
Ataberk Odak.
Evet ATC değişik bir talimat verirse ( direct gibi ) onun üstüne basıp üste alıyorum ve direk gidiyor.
FMC , RADIO panelindeki düğmelerin hepsini olmasa da %90'ını biliyorum -ki yeterli değil manueli okumak lazım-
Manuel'i anlamaya çalışıyorum. Neyse bakalım bir belki bir şeyler çözebilirim. Teşekkürler cevap için Hakan hocam.
Teşekkürler , Saygılarımla.
Ataberk Odak.
- hakan737
- VIP Member
- Posts: 818
- Joined: 19 Aug 2001, 04:11
- Name: hakan guven
- PID: 003
- Vatsim ID: 811602
- City: istanbul
- Location: Turkey
tavsiye1;
tutorial flight dökümanları
tavsiye2;
youtube'da PMDG 737 descend ile ilgili tutorial veye pmdg ile ilgili videolar.
yöntemini bulana kadar cevap yazmayacağım, sadece nasıl yapıldığıın öğrendiğinde eğer yaptığın şeyi tarif edersen ve orada bir eksiklik varsa onu yazacağım.
balık tutma hikayesi yani
Bugün yardım etmeme günüm
çünkü aslında takıldığın yer çok basit. FMC ve MCP mantığını öğrenmeni istediğim için (ipucuda veriyorum ikidir)
tutorial flight dökümanları
tavsiye2;
youtube'da PMDG 737 descend ile ilgili tutorial veye pmdg ile ilgili videolar.
yöntemini bulana kadar cevap yazmayacağım, sadece nasıl yapıldığıın öğrendiğinde eğer yaptığın şeyi tarif edersen ve orada bir eksiklik varsa onu yazacağım.
balık tutma hikayesi yani

Bugün yardım etmeme günüm

Hakan"737"Güven
Hakan hocam , bir şeyler okuyup , izleyip tekrar denedim az önce.
İzlediklerime göre kalktıktan hemen sonra LNAV'a VNAV'a ve CMD A 'ya basıyoruz uçak gayet güzel sorunsuz yoluna devam ediyor. Uçağın MCP'sinde 10000 ayarlıydı FL100'e gelirken uçak uyarı verdi ben de ALTITUDE açıkken FMC'nin VNAV'ı uygulamadığını biliyorum ( doğru mudur ? ) o yüzden kendi uçuş seviyeme ayarladım ALT'yi. Cruise'da da bir sorun yok zaten. İstediğim gibi direct yapabiliyorum. Asıl noktaya geldiğimizde T/D noktasından 10 mil önce DEP/ARR sayfasına gittim ve uygulayacağım STAR'ı (KEMER 1D) seçtim. ROUTE DISC. verdi LEGS sayfasına gittim evet bir kopukluk var , gidermeye çalıştım ama gitmiyor. AFTER DISC ADA VOR gibi şeyler yazıyor , PLN ekranından baktığımda da evet charttaki planı göremiyorum. Ayrıca STAR'ları seçtiğim zaman olması gereken yükseklikler LEGS sayfasında doğru görünmüyor (airac 1106 yüklü ) o yüzden hep kendim ayarlamak zorunda kalıyorum. Gerçi kendim ayarlarsam daha zevkli oluyor ama neden böyle bilmiyorum. Ayarlamazsam olması gerken yüksekliğe doğru bir dalışa geçiyor.( yaklaşık 15 derece ) Kopukluğu da gideremiyorum , sonra DRAG REQUIRED diye bi uyarı geliyor ardından AFTER DISC ADA VOR ardından DES PATH UNAVAILABLE yazıyor ve VNAV devreden çıkıyor. İşte tüm sorun bu Hakan kaptanım.
Teşekkürler , saygılarımla.
Ataberk Odak
İzlediklerime göre kalktıktan hemen sonra LNAV'a VNAV'a ve CMD A 'ya basıyoruz uçak gayet güzel sorunsuz yoluna devam ediyor. Uçağın MCP'sinde 10000 ayarlıydı FL100'e gelirken uçak uyarı verdi ben de ALTITUDE açıkken FMC'nin VNAV'ı uygulamadığını biliyorum ( doğru mudur ? ) o yüzden kendi uçuş seviyeme ayarladım ALT'yi. Cruise'da da bir sorun yok zaten. İstediğim gibi direct yapabiliyorum. Asıl noktaya geldiğimizde T/D noktasından 10 mil önce DEP/ARR sayfasına gittim ve uygulayacağım STAR'ı (KEMER 1D) seçtim. ROUTE DISC. verdi LEGS sayfasına gittim evet bir kopukluk var , gidermeye çalıştım ama gitmiyor. AFTER DISC ADA VOR gibi şeyler yazıyor , PLN ekranından baktığımda da evet charttaki planı göremiyorum. Ayrıca STAR'ları seçtiğim zaman olması gereken yükseklikler LEGS sayfasında doğru görünmüyor (airac 1106 yüklü ) o yüzden hep kendim ayarlamak zorunda kalıyorum. Gerçi kendim ayarlarsam daha zevkli oluyor ama neden böyle bilmiyorum. Ayarlamazsam olması gerken yüksekliğe doğru bir dalışa geçiyor.( yaklaşık 15 derece ) Kopukluğu da gideremiyorum , sonra DRAG REQUIRED diye bi uyarı geliyor ardından AFTER DISC ADA VOR ardından DES PATH UNAVAILABLE yazıyor ve VNAV devreden çıkıyor. İşte tüm sorun bu Hakan kaptanım.

Teşekkürler , saygılarımla.
Ataberk Odak
- hakan737
- VIP Member
- Posts: 818
- Joined: 19 Aug 2001, 04:11
- Name: hakan guven
- PID: 003
- Vatsim ID: 811602
- City: istanbul
- Location: Turkey
tamam peki
demekki okumuşsun ve çaba göstemişsin.
VNAV aktif ise sadece FMC'yi dikkate alarak tırmanır yada alçalır ancak MCP'de (mode control panel) ALTITUDE değeri ne ise onun üstüne yada altına geçmez.
Kalkıştan sonra diyelimki cruise level'e kadar FMC'de herşey tastamam ama Altitude örneğin 18000ft'e ayarlı ise orada tırmanışı durdurur. Aynısı alçalma içinde geçerli. TOD'a gelirken bir alarm verir, RESET MCP ALTITUDE yani VNAV'da alçalağı noktalar belirlenmiştir ama ineceği irtifa altitude'da verilmemiştir, bu yüzden TOD'dan önce yada RESET MCP ALTITUDE alarmı alındığında kaç feet'e alçalmak istiyorsan onu girmelisin.
Burada bir özellikle var. Diyelimki farklı waypointlerde farklı irtifalar var FMC leg sayfasında,eğer Altitude'u diyelimki 3000ft'e ayarladın, 3000ft'e inene kadar VNAV tamamen kendisi waypointlere göe ayarlar. Kiminde aradaki mesafeye göre varyoru düşürür kiminde arttırır. Ama diyelimki 15000ft'e ayarladın en başta deidğim gibi 15000ft'e kadar olan waypointleri set edildiği şekilde geçer ve 15000ft'de durur. Bu neden var? çünkü her defasında tek tuşla alçalma yapılmaz, ATC farklı zamanlarda farklı ritifalar verebilir ozaman zaten VNAV'ı kullanabileceğimiz yere kadar kullanır sonrasında V/S mode2unu kullanırız.
DISCONNECT vermesinin sebebi biraz AIRAC'a bağlı. STARları yazan arkdaşların genelde yaptığı bir hata MISSED APPROACH kısmında pistten sonrasında bir kopukluk oluyor. Orada muhtelemen bir HOLD vardır hemen pistten sonra onu seçip veya Pistten sonraki ile waypoint'i NEXT kutucuğuna koyduğunda DISCONNECT kalkar ve irtifalr yerine yerleşir.
DRAG REUIRED çok hızlı olduğun anlamına geliyor, bu durumda SPEED BREAK leri açıp hızı SPEED TAPE'de set edilmiş hıza getirmen lazım. VNAV'da bunu yapar çoğunlukla çünkü alçalırken uçak sürati biraz zor tutuyor hızlanma eğilimi var.
DES PATH UNAVAILABLE demek bu noktadan sonra waypoint irtifası yok demek. Yada TOD noktası veya alçalma profili çok fazla geçildiğinde de yada çok geç kalındığında uçağın tutamayacağı bir varyo hesaplaması olduğunda çıkar.
FMC'de irtifa yok ise ilgili satırın sağ tarafına SPEED/IRTIFA şekilde istene bilgi yazılabilir.örneğin 0.78/32000 (veya 0.78/320 F180 yada translevel üzerinde 3 rakam girilince o bin'e tamamlıyor) sadece sürat girilecekse 250 gibi, yada sadece irtifa girilecekse /250 (25000ft olarak çeviriri kendisi) yada /12000 gibi (bin'e tamamlaması FMC'de Transition altitude yada level değerine bağlı)

VNAV aktif ise sadece FMC'yi dikkate alarak tırmanır yada alçalır ancak MCP'de (mode control panel) ALTITUDE değeri ne ise onun üstüne yada altına geçmez.
Kalkıştan sonra diyelimki cruise level'e kadar FMC'de herşey tastamam ama Altitude örneğin 18000ft'e ayarlı ise orada tırmanışı durdurur. Aynısı alçalma içinde geçerli. TOD'a gelirken bir alarm verir, RESET MCP ALTITUDE yani VNAV'da alçalağı noktalar belirlenmiştir ama ineceği irtifa altitude'da verilmemiştir, bu yüzden TOD'dan önce yada RESET MCP ALTITUDE alarmı alındığında kaç feet'e alçalmak istiyorsan onu girmelisin.
Burada bir özellikle var. Diyelimki farklı waypointlerde farklı irtifalar var FMC leg sayfasında,eğer Altitude'u diyelimki 3000ft'e ayarladın, 3000ft'e inene kadar VNAV tamamen kendisi waypointlere göe ayarlar. Kiminde aradaki mesafeye göre varyoru düşürür kiminde arttırır. Ama diyelimki 15000ft'e ayarladın en başta deidğim gibi 15000ft'e kadar olan waypointleri set edildiği şekilde geçer ve 15000ft'de durur. Bu neden var? çünkü her defasında tek tuşla alçalma yapılmaz, ATC farklı zamanlarda farklı ritifalar verebilir ozaman zaten VNAV'ı kullanabileceğimiz yere kadar kullanır sonrasında V/S mode2unu kullanırız.
DISCONNECT vermesinin sebebi biraz AIRAC'a bağlı. STARları yazan arkdaşların genelde yaptığı bir hata MISSED APPROACH kısmında pistten sonrasında bir kopukluk oluyor. Orada muhtelemen bir HOLD vardır hemen pistten sonra onu seçip veya Pistten sonraki ile waypoint'i NEXT kutucuğuna koyduğunda DISCONNECT kalkar ve irtifalr yerine yerleşir.
DRAG REUIRED çok hızlı olduğun anlamına geliyor, bu durumda SPEED BREAK leri açıp hızı SPEED TAPE'de set edilmiş hıza getirmen lazım. VNAV'da bunu yapar çoğunlukla çünkü alçalırken uçak sürati biraz zor tutuyor hızlanma eğilimi var.
DES PATH UNAVAILABLE demek bu noktadan sonra waypoint irtifası yok demek. Yada TOD noktası veya alçalma profili çok fazla geçildiğinde de yada çok geç kalındığında uçağın tutamayacağı bir varyo hesaplaması olduğunda çıkar.
FMC'de irtifa yok ise ilgili satırın sağ tarafına SPEED/IRTIFA şekilde istene bilgi yazılabilir.örneğin 0.78/32000 (veya 0.78/320 F180 yada translevel üzerinde 3 rakam girilince o bin'e tamamlıyor) sadece sürat girilecekse 250 gibi, yada sadece irtifa girilecekse /250 (25000ft olarak çeviriri kendisi) yada /12000 gibi (bin'e tamamlaması FMC'de Transition altitude yada level değerine bağlı)
Hakan"737"Güven
- THY166
- VIP Member
- Posts: 236
- Joined: 17 Mar 2004, 20:00
- Name: Fatih KOZ
- PID: 166
- Vatsim ID: 832838
- City: Antalya
- Location: Antalya , Turkey
- Contact:
PATH DESCEND yerine SPEED DESCEND yaparsanız ( klavuzda nasıl yapıldığı yazar ) , sorunlarınız biraz daha azalır ... En azından DRAG REQ kısmını aşabilir , stabil bir süratle alçalma yapabilirsiniz ...
B737-800'de en nahoş özellik PATH DESCEND'i bir türlü becerememesi , yolu tutacağım derken hızı kaçırması , sonra da ya yüksek süretten ya yoldan kopmadan dolayı PATH UNAVAIL yazıp işi pilota bırakmasıdır bence
Ben çözümü iyi bir planlama ile SPEED DESCEND'de buldum ki vakti zamanında değerli bir kaptanıma gerçeğinde bu tip bir sorun yaşayıp yaşamadıklarını sormuş çözüm istemiştim , "Hesabını ve kontrolünü yap , Speed Descend kullan , Path ile niye uğraşıyorsun" demişti .
Yüksek süratli alçalma yüksek varyo getirir , çok düşük süratli bir alçalma isterseniz de haliyle varyo düşecek , hedef noktanızda olmak istediğinizin çok üstünde bir seviyede kalacaksınız demektir . Bu nedenle ortalama bir sürat ile FMC üstünden SPEED DESCEND yaparsanız yüksek ihtimalle sorun yaşamaz keyifli bir alçalma yaşarsınız .
DISCONNECT ikazlarının birçok nedeni olabilir , bunlar iki nokta arasındaki irtifa farkı , hız farkı vb. olabileceği gibi sadece basit bir kopuklukta olabilir . Misal YAA'ya FL250 girip ardından SADIK'a 3000 girerseniz FMC bunun teoride mümkün olmayacağını hesaplayıp araya boşluğu koyar otomatik olarak . Peki düzeltmek için ne yapmak lazım , ya SADIK'a ya YAA'ya müdahil olup o noktalardaki seviyeyi düzenlemek gerek ki FMC bu iki nokta arasında hesap yapıp uçabilsin .
[ "oku-anla-dene/uygula" üçlüsünde ;) ] Size şimdiden "Kolay gelsin"
B737-800'de en nahoş özellik PATH DESCEND'i bir türlü becerememesi , yolu tutacağım derken hızı kaçırması , sonra da ya yüksek süretten ya yoldan kopmadan dolayı PATH UNAVAIL yazıp işi pilota bırakmasıdır bence

Ben çözümü iyi bir planlama ile SPEED DESCEND'de buldum ki vakti zamanında değerli bir kaptanıma gerçeğinde bu tip bir sorun yaşayıp yaşamadıklarını sormuş çözüm istemiştim , "Hesabını ve kontrolünü yap , Speed Descend kullan , Path ile niye uğraşıyorsun" demişti .
Yüksek süratli alçalma yüksek varyo getirir , çok düşük süratli bir alçalma isterseniz de haliyle varyo düşecek , hedef noktanızda olmak istediğinizin çok üstünde bir seviyede kalacaksınız demektir . Bu nedenle ortalama bir sürat ile FMC üstünden SPEED DESCEND yaparsanız yüksek ihtimalle sorun yaşamaz keyifli bir alçalma yaşarsınız .
DISCONNECT ikazlarının birçok nedeni olabilir , bunlar iki nokta arasındaki irtifa farkı , hız farkı vb. olabileceği gibi sadece basit bir kopuklukta olabilir . Misal YAA'ya FL250 girip ardından SADIK'a 3000 girerseniz FMC bunun teoride mümkün olmayacağını hesaplayıp araya boşluğu koyar otomatik olarak . Peki düzeltmek için ne yapmak lazım , ya SADIK'a ya YAA'ya müdahil olup o noktalardaki seviyeyi düzenlemek gerek ki FMC bu iki nokta arasında hesap yapıp uçabilsin .
[ "oku-anla-dene/uygula" üçlüsünde ;) ] Size şimdiden "Kolay gelsin"
B. Fatih Koz
[ Uçuş Harekat Uzmanı / Flight Dispatcher @ SunExpress ]
[ Uçuş Harekat Uzmanı / Flight Dispatcher @ SunExpress ]
Fatih ve Hakan hocam sayenizde kusursuz bir uçuş gerçekleştirebildim. SPEED DESCEND yapınca çok rahat bir uçuş oldu. Ama STAR'ı seçince hala kopukluklar gitmiyor
Dediğiniz gibi yapıyorum ama AFTER CEK NDB gibisinden şeyler yazıyor kabul etmiyor.
Teşekkürler , Saygılarımla.
Ataberk Odak

Teşekkürler , Saygılarımla.
Ataberk Odak