35R ils hattında tehlikeli yakınlaşma :)

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.
User avatar
THY4422
Senior Member
Senior Member
Posts: 355
Joined: 30 Apr 2010, 11:24
Name: Cuneyt ARSLAN
PID: 4422
Location: Bursa

Image

Bu akşamki LTBJ_LTBA uçuşumda yaklaşmalarımızı birbirimize haber verdiğimiz halde benim hızımı düşürmede biraz geç kalmamdan kaynaklanan bu tehlikeli yakınlığın o kargaşada resmini almayı başardım. Fotoğrafta görüldüğü gibi hızım hala Serdar kaptandan fazla olduğu için resmi alır almaz sağ manevrayla hattı terkedip tekrar establish olmam gerekti. Neyse ki sadece yakıttan ceza alarak uçuşumu tamamladım. Kıssadan hisse ATClerimizin kıymetini bilelim. Olmadıklarında neler olabiliyor gördüğünüz gibi :))
User avatar
THY4422
Senior Member
Senior Member
Posts: 355
Joined: 30 Apr 2010, 11:24
Name: Cuneyt ARSLAN
PID: 4422
Location: Bursa

ayrıca bu uçuşta REX sağolsun İzmir'de gökyüzü çok güzel gözüküyordu, paylaşmadan edemedim

Image
User avatar
THY3506
Senior Member
Senior Member
Posts: 254
Joined: 11 Jan 2009, 20:42
Name: Serdar ÖZDEN
PID: 3506
Vatsim ID: 1082637
City: Ankara
Location: Turkey

Hocam cidden baya yaklaşmışsınız. İşte aslında özellikle büyük meydanlara alçalırken sürekli gerekli raporları vermeli ve etrafımızdaki trafiklerden haberdar olmalıyız.
CPL (H) Bell-206/205 Sikorsky UH/60
CPL (A) Cessna 150/152/172
User avatar
THY4422
Senior Member
Senior Member
Posts: 355
Joined: 30 Apr 2010, 11:24
Name: Cuneyt ARSLAN
PID: 4422
Location: Bursa

Bir günde iki kere de fazla ama ya, Bu da KFK voru üzerinde bu akşam yaşadığım ve tcas'ın trafik uyarılarını duymaya başladıktan 5 saniye kadar sonra gerçekleşen hadise. Üstelik LTBB_CTR, bana kontrol sahamı terkediyorsunuz UNİCOM'dan devam edin derken.. Çok ilginç çok

Image
User avatar
THY1592
Officer
Officer
Posts: 436
Joined: 29 May 2006, 14:52
Name: Erman PILICOGLU
PID: 1592
Vatsim ID: 965504
City: Ankara
Location: Turkey

Sn. Arslan o uçak nasıl uçuyor!!! Master Caution ta yanmayan ikaz yok....:)
Image
User avatar
THY1679
Junior Member
Junior Member
Posts: 74
Joined: 06 Mar 2006, 10:27
Name: Erdem ARIKAN
PID: 1679
Vatsim ID: 948604
City: Ankara
Location: Turkey
Contact:

valla bana kokpit yaşanan olaydan daha bomba geldi :shock:
Erdem ARIKAN
FLYTHY,PID1679
İstanbul,1982
THY3683
Average User
Average User
Posts: 176
Joined: 12 Feb 2009, 23:35
Name: Dinc Mor
PID: 3683
Location: Turkey

Cüneyt Kaptan Korsan Pilotluğa soyunmuş herhalde :shock: :shock:
User avatar
Apollo
Legend
Legend
Posts: 1245
Joined: 25 Dec 2008, 22:49
Name: Erdal ELMACI
PID: 3195
Vatsim ID: 1059183
City: Ankara
Location: Turkey

TCAS devreye alınsaydı bu durum çok önce SORUN olmaktan çıkar önlem alınma safhasında kalırdı...


PMDG 738 TCAS kullanılıyor. Ancak eğer MODE C işini SBOX ya da FSINN den yaparsanız olmuyor.

Radio panlede TCAS (transponder kodun solunda) a ait mode selector var.

Yerde iken mesela ben yolcu alırken en sol aşağıya TCAS TEST e alıyorum önce. kendisi TCAS TEST yapıp TCAS TEST OK diyor. Sonra MODE C yapacağım zaman SBOX/FSINN den değil de TCAS Mode Selector switch üzerinden TA ya getirip MODE C yapıyorum. Kalkıştan sonra RA moduna alıyorum TA RA olmaz ise ikaz vermiyor ve advisory çalışmıyor.

Uçuşta EFIS panelde bulunan sağ tarafatki RANGE selektörün üzerinde TFC yazar ona basınca TCAS bilgisi ND displayde oluyor traffic alert ve takip yapılıyor.

Br başka bilgi.:
YilmazEfe wrote:TCAS'den bahsederken modlarına değinmişsiniz ben bir ekleme yapayım.

B738'lerdeki TCAS sistemi TCAS II olarak bilinen sistemdir. TCAS II'nin en büyük özelliği RA sistemine sahip olmasidir.

TCAS'de TA ve TA+RA olarak iki mod bulunuyor B738'de.

TA: Traffic Advisory
RA:Resolution Advisory

2 Modda çalıştırabilirsiniz. TA açık olduğu zaman ND'de (Navigation Display) trafikleri görebiirsiniz. Ama herhangi bir conflict durumunda uçak size herangi bir hareket tavsiyesinde bulunmaz. TA+RA modda çalıştırırsanız, belirli bir uzaklık limitinin arkasından artık bir conflict oluştuğunda RESOLUTION ADVISORY devreye girer ve görüntülü ve sesli olarak pilota bu conflict'in önlenmesi için gereken hareketi iletir. Ayrıca her iki uçakta TCASII mevcutsa senkronize çalışır yani A uçağına tırman diyorsa B uçağına alçal der.

Gelelim ONLINE uçuşlarda squawk STANDBY yapmak zorunda kalmamıza. B738 lerde transponder ile TCAS entegre biçimde olduğundan dolayı TA mode ve üstü zaten Squawk C diye kabul ediliyor diye biliyorum. Boeing'in 737 Briefings belgesindede bu böyle belirtiliyor, ve TA ve üzeri modlara kalkıştan biraz önce geçilmesi ve inişten sonra müsait bir zamanda kapatılması tavsiye ediliyor.

Zaten belirli bir yüksekliğin altında siz TA/RA moduna almış olsanız bile RA aktif olmaz. Bunun sebebide iniş yapan uçakların o sırada kalkış sırası bekleyen uçaklara yakın bir pozisyona girdiklerinde RA'nın yanlış iletimlerde bulunmasını engellemek. Yerdeyekn TA/RA moduna alırsanız TA/ONLY gözükeceğini görebilirsiniz.

Birde tabiki transponder'dan gerekli moda almak yetmez, EFIS'den TFC butonuna basmanız gerekirki ND de görebilin.

Sevgilerle

Image
Efe DOGAN ACCTR24
TK957
efedogan@gmail.com
Saygılarımla
Turkish vACC Enroute Controller (C1)
Whatever the weather,WE MUST MOVE TOGETHER
User avatar
THY4422
Senior Member
Senior Member
Posts: 355
Joined: 30 Apr 2010, 11:24
Name: Cuneyt ARSLAN
PID: 4422
Location: Bursa

Sevgili hocalarım öncelikle bu işte yeni olduğumu her fırsatta söylüyorum. Açıkçası kokpitteki uyarılara pek çok kez dikkat ettim ama kısıtlı vaktimde pmdgyi motorlar çalışır bi şekilde başlatıp motorları kapatıp kapıyı açarak recordera bağlandım. Açıkçası dikkat etmedim. Hatta şunu da söyliyeyim ordaki uyarıların bir kaç tanesinin ne anlama geldiğini ve nasıl giderildiğini bilmiyorum. Korsan pilotluk derken eğer bunu kastediyorsanız haksız sayılmazsınız. Belki sizler kadar vakit ayırmadığım hatta belki sizler kadar ilgilenemediğim için özellikle uçağımıın donanımı konusunda bir sürü eksiğim var. Fakat hiçbiriniz, ya arkadaş bak orda şu uyarı var şunu şöyle yapmıyo musun? Şuna dikkat et dememiş ve korsan pilot damgasını yapıştırmışsınız. Bana bugüne kadar, msnden Skype'tan forumdan vs. vs... yardımcı olan çok arkadaşım oldu. Sorularım genelde cevapsız kalmadı. Hatta flythy first officer check ride'ına giremediğim halde bana first officer rütbesi verdi. Burdan yola çıkarak daha anlayışlı bir ortamda bulunduğumu düşünüyordum. Ayrıca, önceki sistemim rezaletti ve uzun bir süre pmdg'yle uçamadım. Default uçaklarla uçmaya çalışıyordum. Şurda rahat rahat pmdg kullanalı 3 4 ay bile olmadı. Kaldı ki bir çoğunuz gibi her gün uçuş yapma şansım da yok, ben hem çalışıp hem okuyan bir öğrenciyim. Genelde gündüz okulda gece de işte oluyorum. Bu hobi için verdiğim özveri sizler kadar fazla olmayabilir. Ama benim hayatımda gün içinde ayaklarımı uzatabileceğim ender saatlerimi verdiğim şey. Bu işi bir oyun gibi görüp kurallarını ikinci plana atanlardan değilim.Bu yüzden eğer gerçekten korsan pilot olduğum düşünülüyorsa, lütfen üyeliğim iptal edilsin.
THY2847
Junior Member
Junior Member
Posts: 85
Joined: 26 Feb 2008, 17:13
Name: Sami Aselcioglu
PID: 2847
Vatsim ID: 1037450
City: İskenderun

Cüneyt kaptanım selamlar

Yukarıda yazılanlardan anladığım kadarıyla kimsenin kimseye bir damga yapıştırdığı ya da size karşı küçük düşürücü bir tavır takındığı izlenimini göremedim.Sadece Dinç kaptan ufaktan biraz Ti'ye almış.Neden bu kadar celallendiniz anlayamadım.

Senin de dediğin gibi FlyTHY'de uçan her kaptan arkadaş bilgi birikimleri doğrultusunda forumda ya da kendilerine yöneltilen sorulara büyük bir özveri ile karşılık verirler.Adabıyla sorulan hiçbir soru da cevapsız kalmaz.Ama hiçbirimiz senin uçuş sırasında TCAS'ını açıp açmadığını,master cautionda kaç ikaz lambası yaktığını vs... göremeyiz bu nedenle sende hak verirsin ki bu konuda sana yardımcı olmamız pek mümkün değil.

Sana tavsiyem ender olan vakitlerinde online uçmak yerine forumdaki Training Lounge ve Boeing Fleet bölümleriyle biraz daha haşir neşir olursan kısa zamanda PMDG gibi komplike bir uçağı kolayca uçurmaya ve bu hobiden maksimum keyif almaya başlarsın.

Sevgiler
İskenderun 28.10.1986
User avatar
Apollo
Legend
Legend
Posts: 1245
Joined: 25 Dec 2008, 22:49
Name: Erdal ELMACI
PID: 3195
Vatsim ID: 1059183
City: Ankara
Location: Turkey

Cüneyt KAptanım;

Bu kokpitten alınan ekran görüntüsü işi hep tehlikelidir. BAzıları bu fotoyu sadece "aa uçağa bak ne yakınmış tekerleri bile görünüyor" diye yorumlarken dikkatli ve tecrübeli gözler ise hataları yakalar...

Ama emin ol o tecrübeli gözler yanlış frekans bağlayıp çok kez ILS yakalayamamış, benim gibi bilmeden FSX ile scenery bile yüklemeden ilk 3 uçuşunu yapıp ATC lerden azar diğer pilotlardan da ekranı kaplayacak kadar uyarı mesajı almışlarır zamanında...

Burada kızmaca darılmaca yok.. Madem kokpit bu halde madem "Tİ"ye de alındın; acilen hobiyi "sistem performansıydı, güzel görüntülerdi ağaçlardı, denizin dalgasıydı boğaz köprüsüydü" modundan "lessons learned" moduna alıyorsun.

PMDG menüsündeki 738 manuali ve checklisti indirip okuyor ve uçuş hevesiyle grdiğin kokpitine yani aslında gerçekte ekran karşısına geçip yerden itibaren bir FO edasıyla sana uçuşta lazım olacak her sistemi "mıncıklıyorsun" .

Ondan sonra TCAS çalıştırıyorsun ve habersiz hayalet gibi gelen trafiği 3-4 dakika önceden görüp hemen kendisine "hocam niyetin nedir? " diye sorup kontrolü ele alıyorsun..

İşin keyfi bunlarda inan ben forumda o kadar uçuştan bir sürü dış görüntü (event hariç) paylaşmış birisi olarak her uçuşumda en fazla 1-2 kere dış görüntüye geçerim ( yerde push back öncesi kesin arkama bakarım + bir de uzun taksi varsa etrafımda da çok online trafik varsa onları seyrederim). Bana kokpitin uçuşa hazırlanması en keyifli yer pist başında FS kapansa bile kızmam:))

Hele bir de o özene bezene hazırladığım uçuş planım tam manasıyla uygularsam tadından yenmez...

Ha çok mu biliyorum bana sorarsan hala yarım çok şey var. Ama o dediğim FSX li cahil pilot zamanından sonra 2 ay online açmadım PMDG edindim ve manual okudum..(KPDS den de hatırı sayılır not aldım çalışmadan ) :wink:

Önce PMDG menüsündeki manualler onları kokpiti açıp test ettikçe bu uçak derya deniz diyeceksin.. Online olup uçmak bu işin %20 si %70 i bilmek %10 ise FS e add on yüklemek ince ayar yapmak vs vs neticede bunlar başkalarınca yapılmış şeyler ama kokpitin yönetimi senin yaptığın bir şey.

Burada yanlış anlama hepsini size nasihat diye yazmıyorum. Kendi yaşanmışlığımı ve bu hobiye bakışımı paylaşmak istedim.

Bilmem anlatabildim mi?

TRAFFIC ALERT'siz günler...
Saygılarımla
Turkish vACC Enroute Controller (C1)
Whatever the weather,WE MUST MOVE TOGETHER
THY3683
Average User
Average User
Posts: 176
Joined: 12 Feb 2009, 23:35
Name: Dinc Mor
PID: 3683
Location: Turkey

Cüneyt Kaptanım ben şaka maksatlı yazmıştım kötü bir niyetim yoktu.

Ayrıca Erdal Kaptanın belirttiği gibi hepimiz hata yapıyoruz, sonra onları araştırıp öğrenmeye çalışıyoruz. Bende sizin gibi daha yolun çok başındayım.

Bikeresinde Ankara diye az daha Etimesgut'a iniyordum 8)
THY2286
Average User
Average User
Posts: 217
Joined: 28 Jan 2009, 21:22
Name: Ufuk Sasmaz
PID: 2286
Location: Ankara

Benim dün akşam centerda takip ettiğim kadarıyla IDsi en büyük olan,kısaca en yeni olan ama diğerlerine göre en kararlı ve azimli pilot olarak gördüm sizi :) hele ki birikiminizi daha başında da olsanız böyle zor bir zaman aralığında yapıyorsanız hiçbir şeyden haberi olmayıp öğrenmeye de çalışmayanlara kızmakta haklıymışız demek ki :)
Uyarılardan bir çoğu büyük ihtimal siz uçağı motorlar çalışır halde başlatıp sonradan motoru kapattığınız için yanıyordur ama motoru çalıştırdığınızda gidebilecekken siz master caution düğmesine tıklamadığınız için gitmiyordur...Hadi diyelim PMDG geri kalanı çok önemsemiyor/gerçekten simüle etmemiş ve uçağı uçurabiliyorsunuz ama mesela en basitinden kapılar kapalıysa ve motorlar çalışıyorsa DOORS HYD ve ELEC yanmaz...Siz master caution düğmesine tıklayın o hani küçük turuncuların solundaki kare büyük turuncu :) o zaman hala kalan uyarılar varsa yazın,nasıl giderildiğini yada manualden referansını yazalım :)
2 tavsiyem var size 1 i daha önce söylenmiş ama:
-PMDG manuallerini bastırıp boş vakitlerinizde,otobüste falan okuyun ben öyle yapmıştım :)
-Motor çalıştırmayı sıfırdan cold&darktan yapmayı öğrenin kolaya kaçmayın,emin olun daha çok zevk alacaksınız yaptığınız işten...ben hatta şahsen yardımcı olabilirim msn skype felan,gönüllüyüm...ama döküman falan da bulabilirsiniz nasıl severseniz :)

Kolay gelsin,azminiz ve öğrenme isteğiniz kırılmasın hiçbir zaman :)
User avatar
THY4521
Average User
Average User
Posts: 125
Joined: 08 Jun 2010, 17:00
Name: Serdar GULER
PID: 4521
Vatsim ID: 1146824
City: Istanbul
Location: Istanbul

THY2286 wrote:-Motor çalıştırmayı sıfırdan cold&darktan yapmayı öğrenin kolaya kaçmayın,emin olun daha çok zevk alacaksınız yaptığınız işten...
Hocam acaba FS9 da PMDG motorlar kapalı nasıl başlatıyoruz
User avatar
THY4422
Senior Member
Senior Member
Posts: 355
Joined: 30 Apr 2010, 11:24
Name: Cuneyt ARSLAN
PID: 4422
Location: Bursa

Öncelikle verilen tepkilere özellikle Dinç kaptanımınkine fazla alınmış olabilirim. Eminim kötü bir niyeti olmadığına. Kendisiyle de geçen yaz sahur sonrası hava aydınlanırken LTAC-LTAJ uçuşu yapmıştık, skype'tan da epeyce bilgi paylaşımı yapmıştık ve ne kadar yardımsever bir kaptan olduğunu biliyorum. Açıkçası kişiselleştirmemek adına yorumunu okurken ismine bile dikkat etmemiştim. Bu noktada hepinize verdiğiniz nasihatler ve paylaştığınız deneyimleriniz için çok teşekkür ediyorum. Alınganlığım emin olun kız arkadaşımın ve ev arkadaşlarımın ''oğlum hasta mısın sen ölüyon bütün gün yorgunluktan eve gelion uçak uçuruon birileriyle konuşuon falan kazandığın parayı pcye yatırion....'' dediği hobimi çok sevdiğim içindir. Bilgisayarımın sağ tarafında THY'nin 738 Tunceli uçağının, ve karşı duvarımda da 1960lardan kalma hostes ablalarımızın ve bir kaç uçağın resmi var. bu hobiye başladığımden beri joysticklerden tutun ekran kartlarına, ramlere, paywarelere hatta en son yeni bir sisteme birsürü para harcadım. Ekonomik özgürlüğünü kazanmamış biri olarak. Ayrıca ben de Atc'lerden çok kez fırça yedim, hatta dün akşam LTBA_app, 35Rden kalkış sonrası sağdan YAA dedi fakat benim FMC'de girdiğim Sid önce BKZ'yi gösteriyordu, gittim önce BKZ'yi alıp sonra YAA'ya ilerledim ve nereye gidiyorsunuz diye bir uyarı aldım. Laf kalabalığı yapmadan şunu söyliyeyim, biz acemi pilotlar bazen sizlerin zevkinizi kaçırıyor olabiliriz. Bu olduğunda inanın bizim zevkimiz daha çok kaçıyor. Başkalarına mahçup olmak daha kötü. Bir keresinde LTBB_CTR'ın benle bi alakası olmadığı düşünüp LTBA'dan Unicomla kalkmıştım da LTBB_CTR'daki hocamdan inanılmaz azar işitmiştim. Ne diyeceğimi bilemeden offline olmuştum. Uzun bir süre online uçamadan hangi atc nereyi kontrol eder nerde hangisinin frekansı bağlanır bunları ezberlemiştim. Verdiğim tepki de kastım, dışardan görmediğiniz ancak benim paylaştığım bu resimde farkedebildiğiniz kokpit içi yanlışlarım sizin zevkinizi kaçırıyorsa aynı hava sahasında bulunmak sizin canınızı sıkıyorsa yetersiz olduğumu zaten bildiğim için bu hobiye başka şekillerde devam edebilirim manasındaydı. Ama flythy beni bir kere daha şaşırtamadı ve şefkatli yüzünü göstererek 5 6 saatlik küskünlüğümü aldı :)) Dinç kaptanım, Senior First Officer olunca beraber karayiplere uçalım, karayip korsanlarını görürüz belki :))))
Post Reply

Return to “Training Lounge”