ATC yoksa devrede....

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.
Post Reply
User avatar
THY446
Junior Member
Junior Member
Posts: 93
Joined: 17 Jun 2002, 02:12
Name: Okhan Ucar
PID: 477
Vatsim ID: 843798
City: Izmir
Location: Turkey
Contact:

En çok karşılaştı?ım problemlerden biri...
Rüzagara bakarak bulmaya çalışıyorum ancak sonuç alabildi?im söylenemez arkadaşlar. Ö?renmek istedi?im ATC yok iken inece?imiz pisti nasıl ö?renebiliriz. Büyük alanlar dışında, mesela Samsun Çarşamba Havalaalanını baz alırsanız sevinirim

Saygılarımla


Okhan Uçar
Ankara
TK477
User avatar
THY157
VIP Member
VIP Member
Posts: 825
Joined: 11 Jan 2002, 22:00
Name: Selçuk POYRAZ
PID: 157
Location: Kocaeli

Merhaba Okhan bey;

ATC yokken yapabileceğiniz tek şey var o da METAR bilgilerine sahip olmak. Squawkbox ACARS tuşuna basıp alabileceğiniz gibi, trvacc sitesinden ve ya servinfodan da bakabilirsiniz.

3-4kts. rüzgarı dikkate almanıza gerek yok. Ancak daha fazla rüzgarda örneğin, LTFH için 330 dan 9kts rüzgar varsa iniş/kalkış pisti 31 pistidir. Yani inerken ve kalkarken rüzgarı karşıdan almaya çalışmalısınız ve ona uygun pist seçmelisiniz.

Sevgi ve saygılarımla, iyi iniş/kalkış, emniyetli uçuşlar dilerim...


Selçuk Poyraz
TK157
uuzgan
Average User
Average User
Posts: 111
Joined: 09 Dec 2001, 15:52
Location: Turkey

Uçağın kanatlarına gelen kaldırma kuvveti, o kanadın hava içindeki hızı ile dogru orantılıdır. Bu nedenle uçaklar havada tutunabilmek için belli bir hızda gitmelidirler.

Rüzgarsız bir havada uçağın yere göre hızı kanatlarından geçen hava hızına eşittir. Ancak ortamda rüzgar varsa iş değişir.

Rüzgarın karşıdan gelmesi durumunda;
kanatlardan geçen hava hızı = Uçağın yere göre hızı + rüzgar hızı
şeklindedir ve bu da daha fazla kaldırma kuvveti demektir.

Rüzgar arkadan gelirse;
kanatlardan geçen hava hızı = Uçağın yere göre hızı - rüzgar hızı
olacaktır ki bu uçağın havada tutunabilmesi için yere göre daha hızlı gitmesini gerektirir. bu da iniş ve kalkışlarda daha fazla sürat ve daha fazla motor gücü demektir. ki bu istenilen bir şey değildir.

Bu nedenlerden dolayı, uçaklar aksi zorunluluklar olmadığı sürece rüzgarı karşılarına alarak inip kalkarlar.

Zorunluluk durumunlarında ise (trafik durumu, pistin coğrafi konumu, kullanımdaki pistler gibi) uçağın en fazla kaç KT arka rüzgarda iniş kalkış yapabileceği Manual'lerinde yazılıdır.

Gelelim sorularınızın cevaplarına;
(ATC olmadığını ve tüm pistlerin uçak tipine uygun olduğunu kabul ediyoruz.)
- Öncelikle ineceğiniz meydanın hava raporunu alın. Bunu Squawkbox penceresinde bulunan F tusuna basınca çıkan FMC ekranındaki ACARS tusuna basarak yapabilirsiniz. Ya da Servinfo programından öğrenebilirisiniz. ATC atislerinde geçen "For weaşer check ACARS" ifadesi de buradan gelir.
-Metar okuma ile ilgili training sayfalarından bilgi alabilirsiniz. eğer ineceğiniz meydana ait bir hava raporu yoksa en yakın başka bir meydanın raporunu kullanın.
-Rüzgar 5 Knot'un altındaysa sakin kabul edilir ve pist seçiminde serbestsinizdir. (Yine de yaklaşma sırasında şiddetin değişebileceğini düşünerek dikkate almaya çalışın)
- Rüzgar şiddetli ise yönüne dikkat ederiz. Örneğin Istanbul için 33008KT ise bu rüzgar 330 yönünden piste doğru 8KT hızında esiyor demektir ki bu durumda karşıdan alabilmek için 36 pistine inmeliyiz. Aynı şekilde 06012KT ise 06 pistini tercih ederiz. Arada bulunan degerler için ise rüzgarla en az açı yapan pisti tercih ederiz.


Önemli not:
METAR raporunda geçen;
(LTBA 120620Z 13011KT CAVOK 29/20 Q1007 NOSIG RMK RWY36 11008KT)
"RMK RWY36 11008KT" kısmındaki "RWY36", kullanımdaki pist anlamına gelmez. (Bir çok arkadaşın bu yanılgıya düştüğünü görüyorum.)

Saygılar.

Uğur Uzgan
TK080
THY45
Technical Admin
Technical Admin
Posts: 322
Joined: 26 Oct 2001, 01:29
Name: Özgür Özden
PID: 45
Vatsim ID: 824586
City: Ankara
Location: Turkey

Selamlar,

Arkadaslarim yeteri kadar anlatmislar ama 2 ek yapmak isterim.

Birincisi, yukarida bahsedilen ve Ugur Uzgan'in COK DOGRU saptamasi, Genellikle yeni pilot arkadaslarimiz bunu karsitiriyorlar ve inis kalkista ters rwyler secip inis ya da kalkistaki pilota zor anlar yasatabiliyorlar.

Önemli not:
METAR raporunda geçen;
(LTBA 120620Z 13011KT CAVOK 29/20 Q1007 NOSIG RMK RWY36 11008KT)
"RMK RWY36 11008KT" kısmındaki "RWY36", kullanımdaki pist anlamına gelmez. (Bir çok arkadaşın bu yanılgıya düştüğünü görüyorum.)

Peki ne anlami var RMK (REMARK)'in... Buradaki REMARK diyor ki:
IStanbul, Ataturk Havalimani icin 12 Agustos saat 06:20Zulu da 130dereceden 11Knot esen ruzgarla birlikte gorus acik ve 29derece havasikcaligi bulunmaktadir. Ek bilgi olarak meydanda olculen 130dereceden 11kn'a karsilik ruzgar 36pisti uzerinde yapilan olcume gore 110dereceden 8 knot'tir.

Ne ise yarar: Eger ruzgar 4 pistin de karsiliginda degil ve hepsi icin yan ruzgar olusturuyorsa ve tam olarak karar verilemiyorsa buradaki bilgi kullanilabilir.
Ornegin: 120 ya da 300dereceden esecek ruzgarlar 60derece ile 36 ve 06 pistlerine yan ruzgardir ve esecek ruzgarin eger 13kn oldugunu dusunursek REMARKtaki deger onem kazanir. RMK RWY36 10011KT bilgisi geldigini dusunursek, 06pisti icin 40derece yan ruzgarla 11kn'da 06 pistine inis gerceklestirilir.

Ikinci konu ise;
Ucagin hizina yapilacak katkidir. Her zaman ucagin hizini
Yeni Inis Hizi= VLanding Hizi + Ruzgar /2 + Gust Hizinin Tamami

seklinde hesaplanir.

Gust= Ruzgardaki darbedir, G harfi ile METAR da verilir. Bu durumda Gust degerinin hepsi esen ruzgarinda yarisi ucagin mevcut yakit ve yolcu agirligi ile birlikte hesaplanan Vlanding hizina eklenerek inilir. Bu hizin alti ya da ustu tehlikeli sayilabilir dikkatli hesaplamak gerekir.

Saygilarimla,


TK045 Ozgur Ozden
IT Manager, FlyTHY
User avatar
THY177
VIP Member
VIP Member
Posts: 606
Joined: 10 Feb 2002, 12:16
Name: Ergenekon Kucuk
PID: 177
Location: Turkey

Özgür Arkadaşımın belirttiği iniş hızının hesaplanmasında özellikle Gust faktörünün dikkate alınması gerekiyor.

Yanlış hatırlamıyorsam 737 NG serisi için ;

İniş hızı: V landing+rüzgar/2+(gust-rüzgar) şeklindeyi.Ve bu toplam (rüzgar/ ve (gust-rüzgar) toplamının 20 knotu geçmemesi gerekiyor.

Selam ve sevgiler.

TK177 Ergenekon
THY45
Technical Admin
Technical Admin
Posts: 322
Joined: 26 Oct 2001, 01:29
Name: Özgür Özden
PID: 45
Vatsim ID: 824586
City: Ankara
Location: Turkey

Tekrar Selamlar

Bir yanlislik var Ergenekon'un yazdiginda duzeltme geregi duyuyorum.

Bahsedilen 20 rakami her iki ruzgar toplami icin denilmis ancak sanirim yanlis hatirlanmis gercek sekli soyle olmali:

InisHizi+Ruzgar/2+Gust <= V2+20 (ruzgarin ve gustun cok siddetli oldugu durumlarda, ben 45kn ruzgar ile birlikte 38kn Gust gordum, yukaridaki formul calistiginda cikan sonuc v2+20 uzerinde olamaz ancak maximum deger olarak v2+20 olabilir.

Bu sekilde biliyorum yanlisim olursa duzeltiniz lutfen, sevgiler.


TK045 Ozgur Ozden
IT Manager, FlyTHY
Post Reply

Return to “Training Lounge”