crosswindde inişler..

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.
Post Reply
User avatar
THY1789
Average User
Average User
Posts: 138
Joined: 20 Jan 2006, 14:48
Name: Serhan TUZEMEN
PID: 1789
Vatsim ID: 955320
City: Istanbul
Location: Istanbul

Herkese merhaba!Yzledi?im görüntülerde uçaklar genelde piste çapraz konuyorlar.Merak ett?im arka iniş takımları,tekerlekler sa?a veya sola dönebiliyorlar mı?Boyle birşey sözkonusuysa bunun limiti, açı olarak nedir??imdiden teşekkürler,herkese iyi ucuşlar..

Serhan Tüzemen
THY 1789
THY1125
Senior Member
Senior Member
Posts: 477
Joined: 11 Apr 2004, 23:23
Name: Buğra Oğuzülgen
PID: 1125
Location: Turkey

Hayır ana dikmelerin dönmesi söz konusu değildir,uçak düzeltmeyi kuyruktan rudder ile yapar.

---------------
Buğra Oğuzülgen / TK1125
http://virtual.planepictures.net/search ... $oguzulgen & VPP.net Co-Administrator
Image
delimawi
VIP Member
VIP Member
Posts: 1193
Joined: 17 Aug 2007, 09:17
Name: İlker Değirmencioğlu
PID: 2445
Vatsim ID: 1011091
City: Istanbul
Location: Turkey

Selamlar,

İnişlerde, crosswind dışında rudder kullanıyor musunuz? Örneğin VFR şartlarda iniş esnasında pist orta çizgisinden bir miktar sapma var, bunu bank yaparak mı düzeltmek doğrudur yoksa hafif rudder ile müdehale etmek mi daha doğru. Yada ikisi birden mi?

Teşekkürler,
İlker Değirmencioğlu
User avatar
hakan737
VIP Member
VIP Member
Posts: 818
Joined: 19 Aug 2001, 04:11
Name: hakan guven
PID: 003
Vatsim ID: 811602
City: istanbul
Location: Turkey

duruma göre değişmekle beraber herzaman "rudder" kumandasi verilir. eleron kumandasi maalesef autocoordination özelliği nedeni ile bazen istenmeyen durumlara yol açmakta.bu yüzden çok ihtiyacınız olmadıkça aotucoordination'u kullanmayin. örneğin sadece yatış almak için kumanda verdiğinizde uçak aynı zamanda dönmeyede başlar bu özellik yüzünden.

inişlerde eleron ve rudder'in kullanıldığı özel bir kayış tekniği haricinde her iki kumandayida kendisine ait yönlerde kullanmanizi öneririm.

sorduğunuz sorunun asıl cevabı rudder'dır, fakat gerektiği takdirde fazla yatışları kanatçık(eleron)kumandası ile almak zorunda kalabilirisniz.
1219
Average User
Average User
Posts: 147
Joined: 18 Jan 2006, 08:58
Name: Emre ATAY
PID: 0000
Location: Turkey

rudder ile iniş için iyi bir örnek. ama burada crosswind yok sanırım.
http://www.youtube.com/watch?v=4fjW6yK1eho

dikkatimi birşey çekti. inmeden önce uçağın speedbrake'leri yarım açılıyor. ilk önce sol kanattakiler sonrada sağ kanattakiler açılıyor. Bu şekilde yönetilebiliryormu yoksa rüzgardan kendimi açılıyor. Benim bildiğim 1000ft MGL den aşağıda speedbrake kullanılmıyor. Eğer öyleyse ilk defa bu kadar kendiliğinden açılan speedbrake gördüm.
TK212
Junior Member
Junior Member
Posts: 68
Joined: 26 May 2002, 19:47
Name: Hasan UNSAC
PID: 0000
Location: Ankara

Sevgili Serhan kardesim,
1)Inis takimlarinin on dikme haric donme ozelligi yoktur. (Back tekerlekli sabit kanatlar haric, bu tiplerde arkatekerlek ucagin donusunu saglar)
2)Yan ruzgar (Cross wind) inislerinde her iki teknik de ayri ayri ve beraber olarak kullanilabilir.
Ancak her ucak tipinin yan ruzgar limiti vardir buna dikkat etmek gerekir.
Yaklasma safhasinda pisti karsiladiginizda, basiniz (hdg) pist dogrultusunda olmasina ragmen yan ruzgar nedeniyle ucaginiz hdg degismemesine ragmen pist dogrultusu veye yol (track) dan cikabilir. Bunu onlemek icin
2.1) ruzgarin geldigi yone dogru rudder vererek ucagin basini ruzgar icerisine yeterli olarak dondurursunuz
2.2) Aileron ile ruzgarin geldigi tarafa donus verirsiniz ancak bu donus miktari sizi sadece track (yolda) tutacak kadar olmalidir fazla olursa o yone donmeye baslar ve yine track den cikarsiniz, az verirseniz yeterli onleme vermemis olur ruzgarin estigi yonun aksine track den cikarsiniz. Aileron ile donus verdiginizde donus verdiginiz yondeki kanad'in digerinden daha dusuk oldugunu gorursunuz.
2.3) Bazi hallerde (pilotaj teknigi olarak) hem rudder hemde aileron kullanabilirsiniz. Boylece sadece rudder vermekten daha az bir rudder kumandasi ve sadece aileron vererek ruzgar icine yatis vermekten daha az bir yatis verebilirsiniz. Bu islem koordinasyon ve beceri isteyen bir hususdur.
3) Ucak pist'e duz olarak tekerlek koymalidir, yani rudder ile ruzgar icine donmus olarak tekerlek koymamalidir. Yan Ruzgarin siddetine gore yere yeterli bir mesafe kaldiginda ayaginizi rudder'dan cekersiniz ucak da duz olarak piste oturmus olur. Bunun icin egitim yapmaniz gerekir bunu da FS de inisde WX den yan ruzgar vererek calisabilirsiniz.
4) Inisde aileron verdigseniz bunu tekerlekler yere degerken tamamen almaniz gerekmez, once ruzgarin estigi yondeki dikmeler yere deger bilahare diger taraftakiler bunda herhangi bir sakinca yoktur.
5)Yuksek yan ruzgarlarda full flap yaklasma yapmamak gerekir.
6) Diger taraftan yan ruzgar sadece yaklasma safhasinda degil irtifada duz ucus sirasindada olabilir, hatta inisdeki yan ruzgarin cok uzerinde degerlerde olabilir. Irtifada ornegin 300 track da ucarken 70 dereceden 48 knot ruzgar aldiginizda hdg 300 ile o track'da kalamazsiniz, basinizi bu ruzgari onleyecek ve sizi track'de tutabilecek bir hdg'e getirmeniz gerekir e.g. hdg 315- 320 gibi.Eger autopilot ile ucuyorsaniz farkedeceksiniz 300 track'i takip ediyorsunuz ama hdg farkli, autopilot bunu kendisi ayarlar.
Keyifli ucuslar

Hasan Unsac
IFR CPL MEL
TRVACC Sen.Controller
FlyThy212
hunsac@tnn.net
delimawi
VIP Member
VIP Member
Posts: 1193
Joined: 17 Aug 2007, 09:17
Name: İlker Değirmencioğlu
PID: 2445
Vatsim ID: 1011091
City: Istanbul
Location: Turkey

Buradaki hocalarımızdan bana düşer mi emin değilim ama bildiklerimi paylaşmak isterim.

Yolcu uçaklarındaki kanat üzerindeki hareketli parçaların uçuşun değişik evrelerinde farklı görevleri var. Havada iken orta kısımdaki spoilerler simetrik olarak çalışarak yavaşlama ve alçalmada kullanılır. Bu bildiğimiz uçuş sırasında descent rate arttırmak için kullandığımız brake.

Uçuşun tüm evrelerinde ve özellikle flaplar indirildikten sonra eleronlar uçağı sağa sola yatırmak çok efektif değillerdir. Yokeye kumanda verildiğinde spoilerlarla eleronlar beraber çalışarak roll etkisini yaratırlar. Çalışma mantığı kısaca uçağın yattığı taraftaki spoilerlardan orta ve dış kısımlarda olanları kalkarak hava akışını bozarlar ve o kanadın kaldırma kuvvetinin azalmasını sağlarlar. Bu sayede roll etkisi ortaya çıkmış olur. Bu esnada yukarıda kalan kattaki spoilerlar kalkmaz.

Eğer ARM etmişsek, uçak yere temas ettiğinde ise tüm spoilerler yavaşlama için kullanılır. Ama spoilerların yerde sağladığı esas yavaşlama etkisi tahmin edilenenin aksine sadece rüzgar direnci oluşturması değil. Her iki kanadın kaldırma kuvvetini azaltarak (bir anlamda uçağı yere basarak) frenlerin daha efektif olmasını da sağlar. Genellikle gövdeye en yakın olan spoiler panelleri sadece yerde aktive edileblir ve bu paneller ya açıktır yada kapalı, yani ara değerleri yoktur.

İyi uçuşlar dilerim,
İlker Değirmencioğlu
TK212
Junior Member
Junior Member
Posts: 68
Joined: 26 May 2002, 19:47
Name: Hasan UNSAC
PID: 0000
Location: Ankara

Ilker kardesimiz spoiler etkilerini guzel ozetlemis, ucagin yavaslamasinda kanad'in kaldirma gucu azaltmak bilhassa kisa pistlerde ve yagisli havalarda hydroplanning'in olusmamasi acisindan da cok onemlidir. Spoiler olmayan ucak tiplerinde kanat kaldirma gucunu azaltmak icin tekerlekler yere degdikten sonra flap'ler alinarakda bu husus saglanabilmektedir.
Sevgiyle kalin

Hasan Unsac
IFR CPL MEL
TRVACC Sen.Controller
FlyThy212
hunsac@tnn.net
THY1125
Senior Member
Senior Member
Posts: 477
Joined: 11 Apr 2004, 23:23
Name: Buğra Oğuzülgen
PID: 1125
Location: Turkey

Emre bey sizin gördükleriniz roll spoiler lar,yani sağ sol yatış verildiklerinde kanadı çöktürmek için yardımcı olan spoilerlar.Yatışlarda kanada dikkat edin bu spoilerların açıldıklarını göreceksiniz tam yatış verildiğinde.

---------------
Buğra Oğuzülgen / TK1125
http://virtual.planepictures.net/search ... $oguzulgen & VPP.net Co-Administrator
Image
User avatar
THY1789
Average User
Average User
Posts: 138
Joined: 20 Jan 2006, 14:48
Name: Serhan TUZEMEN
PID: 1789
Vatsim ID: 955320
City: Istanbul
Location: Istanbul

Cevaplar için teşekkürler.İzlediğim görüntüler
http://www.youtube.com/watch?v=ISJ1mzbJpIk ,özellikle 3. iniş ilginç.

Serhan Tüzemen
THY 1789
1219
Average User
Average User
Posts: 147
Joined: 18 Jan 2006, 08:58
Name: Emre ATAY
PID: 0000
Location: Turkey

Teşekkür ederim.

Emre ATAY
Post Reply

Return to “Training Lounge”