Tolga ÖZBEK
Yngiliz uzmanların 1200 arıza tespit etti?i, alıcı şirketin de diretmesi nedeniyle teslim işlemleri uzayan RJ100 tipi 11 yolcu uça?ından sonuncusu apronda deve kesilerek iade edildi.
Atatürk Havalimanı Uçak Bakım Başkanı Şükrü Canın çalışanlara söz vermesi üzerine süslenen bir deve aprona yürütüldü ve törenle kesildi. 700 kilo et de çalışanlara da?ıtıldı.
TÜRK Hava Yolları Teknik, teslim işlemleri alıcı şirketin diretmeleri nedeniyle uzayan 11 adet RJ100 yolcu uça?ından sonuncusunu deve keserek iade etti. Süslenerek Atatürk Havalimanında ŞY Teknik Hangarının önüne getirilen deve, apronda kesildi.
Uçak Bakım Başkanı Şükrü Can, deve kurban edilmesinin motivasyon amaçlı oldu?unu belirterek, "Arkadaşlarımız aylardır kira sözleşmeleri biten RJ100 uçaklarının teslimi için u?raşıyordu. Yngiliz BAE System şirketi, uçaklara yeni müşteri bulamadı?ı için sürekli sorun çıkartıyordu. Hatta bize son iki uça?ın gelecek yıl şubattan önce teslim edilemeyece?ini söylüyordu" diye konuştu. Başkan Can, teknik personele "Uçakların teslimatını 24 Aralıktan önce tamamlayın, deve kesece?im" deyince, personel fazla mesai ücreti almadan aralıksız çalışarak uçakları iadeye hazırladı. Geçen hafta son uçak Yngiliz yetkililere teslim edildi. Ancak, Türkiyeden uça?ın önümüzdeki günlerde ayrılmasına karar verildi. Çalışanlar Başkan Canın deve sözünü yerine getirmesini beklemeye başladı. Canın kapısını sürekli aşındıran ŞY Teknik çalışanlarının ısrarı üzerine Ystanbulda deve arayışları başladı.
DEVE HABYPLERDE
Aranan deve sonunda Habiplerde bulundu. Bir besici tarafından yaklaşan Kurban Bayramında satılabilir umuduyla Şanlıurfadan getirilen deve satın alma görevlilerince kamyona yüklenip, Atatürk Havalimanı B Kapısına getirildi. Burada süslenen deve, uçakların park edildi?i aprona yürütüldü. Teslim edilecek uça?ın altında kesilen deveden 700 kilo et çıktı ve ŞY çalışanlarına da?ıtıldı.
1992DE GELMYŞTY
ŞY, iç hat uçuşlarında kullanmak üzere Yngiliz BAE Systems imalatı 4 motorlu RJ100 ve RJ70 tipi yolcu uçaklarını Temmuz 1992de almaya başlamıştı. Finansal kiralama metoduyla filoya katılan uçakların, 2004te sözleşmeleri uzatılmayarak iade edilmesine karar verildi. RJ100lerin imalatçısı ve aynı zamanda sahibi olan BAE Systems, artık demode olmaya başlayan uçaklara yeni müşteri bulamadı?ı için teslimatlarında sorun çıkartmaya başladı. Normalde ŞY, Boeing 737, Airbus A320 gibi iade edece?i uçaklara 2 ila 3 hafta süren C Bakımı yaparak kısa süre içinde yeni sahibine teslim ediyor. Yapılan kontrollerde ortalama 15 eksik normal kabul ediliyor.
1200 ARIZA BULDULAR
RJ100 tipi uçaklarda ise Yngiliz uzmanlar 1200 adet arıza tespit etti. Her parçanın kullanılmamış olanını isteyen BAE Systems, teslimat sürecini kilitledi. Bakım Başkanı Can, RJ serisi uçakların uzun süre önce imalatlarının bitti?ini belirterek "Bu nedenle parçaları toparlamakta güçlük çektik. Teslimat süreci çok uzadı. Sonunda kurtulduk" dedi. ŞY parça de?işiminde BAE Systemsa sordu?u her soru karşılı?ı para ödedi. Şirket, her soruya bir saat içinde yanıt verdi?inde karşılı?ında 1024 pound (2 bin 867 YTL), gün içinde 512 pound (1433 YTL) ve normal sorular için de 260 poundluk (728 YTL) fatura çıkarttı. Ylk uçak ancak Temmuz 2005te teslim edilebildi.
Okhan Uçar
Ankara
ŞY477
