Training Day Fly-In (30 Ocak)

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.
Post Reply
alicamat

Sevgili Arkadaşlar,

30 Ocak günü yapılacak Fly-In deki hedeflerden biri de hem Pilotlarımıza hemde ATC görevlilerine e?itim imkanı sa?lamak. Bu vesile ile herkes hem kendi seviyesini de?erlendirme olana?ı, hemde kendisini geliştirme fırsatı bulacak.

Bayram ve çocukların sömester tatili nedeni ile birkaç gün izin kullanaca?ım, bundan dolayı çok detaylı bir yazı yazma fırsatım yok. Yimede tüm katılacak arkadaşların hazırlanmalarına yardımcı olmak için bir miktar bilgi aktarmaya çalışaca?ım. Fakat yine de işin anahtarı tüm arkadaşların önceden haritaları inceleyerek ve düşünerek hem uçuşu hemde trafi?i planlamaları. Ancak o zaman sorunsuz bir uçuş gerçekleştirilebilir.

Anons edildi?i gibi, Radarlar servis dışı olacak. Bunun ne ifade etti?ini düşünelim.

Pilot olarak

Radar Vektörü alamıyaca?ız.
Radardan uça?ımız takip edilemedi?i için haritalarda yayınlanmış yolları birebir uçmamız gerekiyor.
Nerede oldu?umuzu ATC nin bilebilmesi için pozisyon raporu vermemiz gerekecek.
Hava yollarını ve yaklaşmaları uçarken uygulamayı do?ru yapmak pilot meshuliyetinde.
Trafik ayrımı daha zor oldu?u için beklemeler olabilir, hazırlıklı olmamız lazım.


ATC nin elinde trafi?i yönetebilmek için ne gibi olanaklar var:


Trafik ayrımının en kolay yolu hava yolları müsait olmadı?ı taktirde, uça?ı meydanda bekletmektir. Booking yapanlar öncelikli olacaktır. Yerde beklemeler olabilir, kızmayalım. Nitekim ABDde piste girmeden beklerken Ready for Departure demezler, Ready for IFR Release derler. Bununda manası akan trafi?e müsait oldu?unda girmeye hazırım demektir.
Havalandıktan sonra ATC sürat tahdidi vererek trafi?i sıraya koyabilir. Hız kontrolümüzü iyi yapalım.
Yaklaşmada trafik varsa, arkadan gelen uçaklara Hold verebilir. Holdlar genellikle VOR üzerinde olabilece?i gibi, herhangi bir seyrüsefer noktasında da olabilir. Hazır olalım.
Trafi?i ayırmak için di?er bir mekanizma da irtifa. Alçalan tarfikle yükselen trafiklere tahtit koyarak tarfik akışını ve emniyetini sa?layabilir. Bunada hazırlıklı olalım. Örne?in Muş üzerine yüksek irtifada gelip, VOR üzeri Hold da alçalabiliriz.
ATC uçakların yerini tespit edebilmek için pozisyon raporu isteyecektir. Az ve öz konuşalım. Bu Fly-In de mesafeler kısa oldu?u için pozisyon ve irtifa bildirmek yeterli olabilir. Yinede bu ATC nin iste?ine ba?lıdır.



Trafi?i yönetmek için ATC nin bir plan yapması lazım. Bu planı TRVACC Forumundan takip edebiliriz.

Bize düşün iş Pilot olarak uçuş planımızı yapmak ve planı nasıl uygulayaca?ımızı düşünmektir.

Örnek olması açısından LTAJ Gaziantep LTCK Muş VOR DME Rwy 11 Missed Approach LTCI Van VOR DME 2 yaklaşması ile Vana inmeye çalışaca?ız.

Uçuş planımızın ilk kısmı şöyle olabilir:

NIZIP 1B Departure ile NIZIP, sonra VW74 MUS VORı.

Image
Resim 1 Gaziantep NIZIP 1B Departure.

Image
Resim 2 Yol boyu haritası.


ATC bize SID uygularken GAZ VORını terk ederken rapor etmemizi söyleyebilir, daha sonra ?anlıurfa veya Diyarbakır üzeri bekleme verebilir.

MUS üzerine gelince şansımız varsa hemen yaklaşmaya başlayabiliriz, yoksa önce bekleme yapıp, beklemede Inbound uçarken yaklaşma kleransı alabiliriz. Bundan sonra ATC bizden tkrar meydana Inbound oluşu ikaz isteyecek, daha sonra hava şartlarına göre ya pisti görüşü ikaz isteyecek, yada hemen kule frekansına geçmemizi isteyecek.

Image
Resim 3 Muş VOR DME Rwy 11 yaklaşması.

Muş da ki o anki hava şartlarna göre Touch and Go yapıp veya Missed Approach anons edip Missed Approach prosedürünü veya ATC komut verirse BAYIR 1A SID sini uygulayaca?ız. Haritaları incelerseniz her ikisininde aynı oldu?unu görürsünüz. Ama bir fark var. Acaba nedir ?

Image
Resim 4 Muş BAYIR 1A SIDsi.


Yolun devamı için gereken haritaları aşa?ıya ekledim. Yncelemesini sizlere bırakıyorum.

Image
Resim 5 Van BEYAZ 1M Arrival.

Image
Resim 6 Van VOR DME 2 Yaklaşması.

Fly-In ile ilgili düşüncelerinizi bu topic altında yazabilirsiniz.

Hepinize tekrar iyi bayramlar dilerim.


Sevgilerimle,


Ali Camat
E?itim Direktörü
FlyTHY
alicamat

Sevgili Arkadaşlar,

Serdar Hocamızın hazırladığı ve http://www.flyşy.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2483 link'inden erişebileceğimiz yazıdaki işaret edilen uygulamalara bu Fly-In de herzamankinden daha fazla dikkat etmemiz gerektiğini tekrar vurgulamak istiyorum.

Sevgilerimle,

Ali Camat
Eğitim Direktörü
FlyTHY
alicamat

Sevgili Arkadaşlar,

Birde küçük soru : Muş VOR DME Rwy 11 yaklaşmasında tam olarak ne zaman 6900 feet'e alçalmaya başlayabiliriz ?

Neden olmasın, bir soru daha : Muş VOR'ı üzeri bekleme verilirse, Hold'a nasıl gireceğiz (yukarıdaki planda olduğu gibi Diyarbakır istikametinden geliyoruz) ?

Bir tane daha : Ne zaman 8500 feet'e alçalabiliriz ?

Sevgiler,

Ali Camat
Eğitim Direktörü
FlyTHY
User avatar
THY455
Average User
Average User
Posts: 166
Joined: 04 Jun 2002, 21:54
Name: Serdar DEMIRAY
PID: 455
Vatsim ID: 842820
City: Istanbul
Location: Turkey

İyi Bayramlar..

Diyarbakir istikametinden vw73 yolu ile 049 derece heading ile geliyoruz Mus VOR una geldigimizde chart in sag ust kosesindeki MSA (minimum safe altitude) ye gore 11.000 feet de olmaliyiz bu irtifanin altinda olmamamiz gerekir. Bu noktadan hold a direk girisle yani Mus VOR u uzerinden heading imiz 291 derece olacak sekilde sola donerek outbound bacagı 1 dakika ucariz yalniz burada 1 dakikayi 291 dereceye tam donus yaptiktan sonra tutmaya baslamamiz gerekir. Holdingimizi ATC den farkli bir talimat gelmemisse 11.000 feet den 10.000 feet e alcalarak outbound bacagi 1 dakika uctuktan sonra yine soldan 111 dereceye donusle inbound bacaga abeam olup Mus VOR u uzerinde 10.000 feet de olacak sekilde tamamlariz. Bu noktada yine soldan 291 derece basla donusle 12 dme ye kadar 8500 feet e alcaliriz 12 dme ye gelince soldan donup 111 derece basla 6900 feet e alcalmaya baslariz. Burada dikkat edilecek husus 8 dme ye gelmeden 6900 feet de olmamiz gerekir. 3 dme ye gelince pistin gorus alanimizda olmasi gerekmektedir. Aksi taktirde pas geceriz. Bir diger hususda standart holdingler daima sagdan donusle yapilir oysa burada soldan donus yapilmaktadir buna da non-standart holding denir.
Saygilarimla..

TK 455
Serdar Demiray
alicamat

Sevgili Arkadaşlar,

Yukarıda sormuş olduğum soruları cevaplayalım.

Soru : Muş VOR DME Rwy 11 yaklaşması Missed Approach Prosedürü ile BAYIR 1A SID si arasındaki fark nedir ?

Her ikisinde de tırmanışta MUS 117 Radialini takip ediyoruz.

BAYIR 1A SID sinde dönüşümüz 6 DME de ama haritanın sağ altındaki tabloyu dikkatle okursanız bu SID yi uygulayabilmek için en az tırmanış gereksinimleri olduğunu görürüz. Tabloda 200 Knot süratele tırmanacaksak en az 1013 Feet per Minute vario ile tırmanmamız gerektiği söyleniyor. Buda bize 304 feet per Nautical Mile tırmanma veriyor (tabloda yazılı). 304 x 6 = 1,824 + 4,155 (pist irtifası) = 5,979 yani 6 DME de aşağı yukarı 6000 feete olacağız ve tırmanışa devam ederek soldan MUS a döneceğiz. Resim 4.

Missed Approach prosedüründe 4900 feette başlayıp 7000 feete tırmanıyoruz, yani 2100 feet tırmanmamız gerekiyor. Missed Approach noktası MUS a 3 DME de. Eyer 304 feet per Nautical Mile vario ile tırmanırsak 2,100 / 304 = 6.9 nm eder. Dolayısı ile bu prosedürde de Missed Approacha geç başlasak bile 6 DME den önce 7000 feete tırmanmış oluyoruz ve takribi aynı yerde soldan MUSa dönmeye başlıyoruz.

Fark Missed Approach prosedüründe nihayi irtifa olarak 10,000 feet veriliyor. SID de ise tırmanma irtifası yok, bu ATC tarafından verilmesi veya MEAya (Minimum Enroute Altitude) tırmanmamız gerekiyor.


Soru: Muş VOR DME Rwy 11 yaklaşmasında tam olarak ne zaman 6900 feet'e alçalmaya başlayabiliriz ?

Yaklaşmada 291 baş uçulup 12 DME geçildikten sonra, MUS 111 derece Inbound Establish olup yine 12 DME geçildikten sonra 6900 feete alçalabiliriz.

Burada püf nokta 12 DME den haritada iki tane olması, alçalma için bizi ilgilendiren son yaklaşma bacağında olan. Resim 3 üzerinde işaretli.


Soru: Muş VOR DME Rwy 11 yaklaşmasında ne zaman 8500 feet'e alçalabiliriz ?

Yol boyu haritası MUS a kadar VW73 için en alçak FL130 veriyor. Dolayısı ile MUS üzerine FL130 da gelip, holda girip holdda 10,000 feete alçalmamız gerekiyor. MUS üzerinde Holdu bitirip soldan dönüşle 291 derece başa döndükten sonra bu başta giderken 8500 feete alçalabiliriz. Resim 3 üzerinde işaretli.

Sorularınız varsa gecikmeden buraya yazabilirsiniz.

Hepinizi heyecanlı ve zevkli bir eğitim gecesine bekliyoruz.

Sevgilerimle,



Ali Camat
Eğitim Direktörü
FlyTHY
Post Reply

Return to “Training Lounge”