Sevgili Arkadaşlar,
E?itimler ilerliyor. Bilmemiz gereken çok konu var.
Pilot olarak ATC ortamındaki hangi görevlilerle hangi amaçla temas kurabiliriz. Bu görevliler ne tür hizmetler verirler ve meshuliyetleri nelerdir ?
Temas kurmazsak ne olur ?
Bu hizmetlerin hangileri VATSIM ortamında verilir ?
Cevaplarınızı bekliyoruz.
Sevgiler,
Ali Camat
Haftanın Sorusu 8
Sayın Ali Bey,
Gerekli uçuş planları yapıldıktan sonra ilk önce _GRD ile irtibata geçilerek FP clearance ve s/u ve p/b müsadeleri alınır. Daha sonra piste haraket için taxi müsadesi alındıktan sonra,piste girmeden önce _TWRile irtibata geçilir.Piste giriş ve kalkış müsadesi alınır,airborn olduktan sonra var ise _APP ile temasa geçilir, yok ise CTR ile temasa geçilerek talimatlar doğrultusunda haraket edilir.
Yaklaşmalarda ise sırasıyle _CTR, _APP,_TWR ve _GRD ile temasa geçilir.ATC lerin Birbirleri arasında hiyerarşik bir görev aktarımı vardır.
Saygılarımla,
Sinan Sadi Akyürek
SSA
Gerekli uçuş planları yapıldıktan sonra ilk önce _GRD ile irtibata geçilerek FP clearance ve s/u ve p/b müsadeleri alınır. Daha sonra piste haraket için taxi müsadesi alındıktan sonra,piste girmeden önce _TWRile irtibata geçilir.Piste giriş ve kalkış müsadesi alınır,airborn olduktan sonra var ise _APP ile temasa geçilir, yok ise CTR ile temasa geçilerek talimatlar doğrultusunda haraket edilir.
Yaklaşmalarda ise sırasıyle _CTR, _APP,_TWR ve _GRD ile temasa geçilir.ATC lerin Birbirleri arasında hiyerarşik bir görev aktarımı vardır.
Saygılarımla,
Sinan Sadi Akyürek
SSA
1-Hava sahalari FIR(Flight Information Region) denilen bolgerlerden olusur,ayrica Kontrollu ve kontrolsuz hava sahalari da vardir.Turkiye Bati ve Dogu olarak iki FIR a ayrilmistir.Yerden baslayarak GND,TWR,APP,CTR olmak uzere degisik fonksiyonlu ATC lar vardir.Burada TMA(Terminal area)dan da bahsetmek yerinde olur ancak cok uzun olacak.
GND(Ground)ile apron islemleri(Pushback,ENG.s/u)yapilir ve bunlarla ilgili kleranslar alinir.Taxi sonrasi pist basi yapan ucak TWR(tower)ile irtibat kurar.
Pilot QNH,SQUAWK,WIND,ACTİVE RWY gibi bilgiler GND ve TWR dan alir.
TWR gerekli bilgileri(HDG,ALT)verdikten sonra yaklasik 2000FT,ucagi CTR ye devreder.
CTR ucagin kendi bolgesi icinde veya inecegi meydanin TMA sina kadar ucusunu kontrol eder.Burada Altimetre ayarinin dogru yapilmis olmasi ve Flight Plan'da belirtilmis olan yuksekligin muhafaza edilmesi onemlidir.
Ucak inecegi meydanin TMA sina girdigi zaman oranin APP veya yoksa TWR ile irtibat kurar.ILS varsa ILS yoksa Visual olarak inis yapar,bu işlem sirasinda QNH,WIND,VISIB,RWY,PATERN. bilgileri ve gerekiyorsa VECTOR,ATC tarafindan verilir.
Inis tamamlandiginda(varsa)GND ile temas kurulur ve Motor kaptmaya kadar GND kontrol eder.Ters giden bir durumda oncelikle ve tamamen pilot sorumlu olacagindan gerekli butun bilgiler ATC den talep edilir ancak son ve kesin insiyatif herzaman pilotundur.
2-ATC ile temas kurmazsak diger trafigi oldugu kadar kendimizi de tehlikeye sokariz.O an cok onemli olan bir bilgiyi alamamis olabiliriz.Kontrollu hava sahalarinda ATC kleransi olmadan ucagi yerde bile hareket ETTİREMEYİZ !!!
3-Vatsim ortaminda:Eger GND,TWR,APP yoksa CTR butun bu asamalari kontrol eder.
Eger her iki FIR yani LTAA_CTR ve LTBB_CTR aktif ise her biri kendi sorumluluk alanini kontrol eder.Bunlardan biri aktif ise butun Turkiye hava sahasini kontrol eder.
Eger eksik ve yanlislarim varsa en kisa surede ogrenecegimi belirtir Sevgili ATC arkadaslarimdan ozur dilerim.
Saygilarimla.
Ahmet Aybirtek.
GND(Ground)ile apron islemleri(Pushback,ENG.s/u)yapilir ve bunlarla ilgili kleranslar alinir.Taxi sonrasi pist basi yapan ucak TWR(tower)ile irtibat kurar.
Pilot QNH,SQUAWK,WIND,ACTİVE RWY gibi bilgiler GND ve TWR dan alir.
TWR gerekli bilgileri(HDG,ALT)verdikten sonra yaklasik 2000FT,ucagi CTR ye devreder.
CTR ucagin kendi bolgesi icinde veya inecegi meydanin TMA sina kadar ucusunu kontrol eder.Burada Altimetre ayarinin dogru yapilmis olmasi ve Flight Plan'da belirtilmis olan yuksekligin muhafaza edilmesi onemlidir.
Ucak inecegi meydanin TMA sina girdigi zaman oranin APP veya yoksa TWR ile irtibat kurar.ILS varsa ILS yoksa Visual olarak inis yapar,bu işlem sirasinda QNH,WIND,VISIB,RWY,PATERN. bilgileri ve gerekiyorsa VECTOR,ATC tarafindan verilir.
Inis tamamlandiginda(varsa)GND ile temas kurulur ve Motor kaptmaya kadar GND kontrol eder.Ters giden bir durumda oncelikle ve tamamen pilot sorumlu olacagindan gerekli butun bilgiler ATC den talep edilir ancak son ve kesin insiyatif herzaman pilotundur.
2-ATC ile temas kurmazsak diger trafigi oldugu kadar kendimizi de tehlikeye sokariz.O an cok onemli olan bir bilgiyi alamamis olabiliriz.Kontrollu hava sahalarinda ATC kleransi olmadan ucagi yerde bile hareket ETTİREMEYİZ !!!
3-Vatsim ortaminda:Eger GND,TWR,APP yoksa CTR butun bu asamalari kontrol eder.
Eger her iki FIR yani LTAA_CTR ve LTBB_CTR aktif ise her biri kendi sorumluluk alanini kontrol eder.Bunlardan biri aktif ise butun Turkiye hava sahasini kontrol eder.
Eger eksik ve yanlislarim varsa en kisa surede ogrenecegimi belirtir Sevgili ATC arkadaslarimdan ozur dilerim.
Saygilarimla.
Ahmet Aybirtek.
Sevgili Arkadaşlar,
Sayın Ahmet Aybirtek bu soruyu gayet kapsamlı cevaplamış. Bende kısa bilgiler eklemek istiyorum.
ATC fonksiyonlarını şöyle sıralayabiliriz:
1- Clerans Delivery: Bu büyük meydanlarda kleransımızı almak için ilk bağlantı yapacağimiz frekans. Bu tür meydanlarda trafik yoğunluğu nedeni ile ayrı bir frekans açılıyor. Directory de LTBA_V_DEL diye görülebilir. Bu kanalın ismi Delivery diye de okunabilir. Örnekler Atatürk LTBA için verilmiştir.
2- Ground Control: Park yerinden piste başına kadar bölgeyi kontrol eder. Taxi müsadesini ve kleransını bu kanaldan alırız. LTBA_V_GND diye isimlendirilir.
3- Tower: Pist başında bu kanala geçip kalkış izini isteriz. Bu kanal genelde meydan sahasını kontrol eder, bu sahada meydan çevresini saran 5 mil lik çemberdir. LTBA_V_TWR diye isimlendirilir.
4- Approach: Kalkışı takiben Kule komut verdikten sonra Yaklaşma frekansına geçeriz. Yaklaşma meydan çevresindeki 30 mil lik alanı kontrol eder ve kalkan uçakları ve yaklaşan uçakları düzenler. LTBA_V_APP
5- Yol Kontrol veya Center: Approach tan sonra Center kanalına geçilir. Yol üzerindeki rafikler bu kanal vasıtası ile kontrol edilir. Her FIR (Flight Information Region, Kontrol Sahası) en az bir kanal vasıtası ile kontrol edilir. LTBB_V_CTR diye İstanbul bölgesini kontrol eden LTBB Center isimlendirilir.
İniş için bir meydana yaklaşırken aynı tür frekanslar bu sefer ters sırada kullanılmaya başlanır, yani önce Center, sonra Approach, sonra Tower, en sonda Ground.
VATSIM ortamında Center dan başlayıp aşağıya doğru gidildiğinde bir alt görev yapılmadığı zaman bir üst görev yapan kontrolör bir alt görevide üstlenir.
Sevgiler,
Ali Camat
Chief Pilot and Training Manager
Sayın Ahmet Aybirtek bu soruyu gayet kapsamlı cevaplamış. Bende kısa bilgiler eklemek istiyorum.
ATC fonksiyonlarını şöyle sıralayabiliriz:
1- Clerans Delivery: Bu büyük meydanlarda kleransımızı almak için ilk bağlantı yapacağimiz frekans. Bu tür meydanlarda trafik yoğunluğu nedeni ile ayrı bir frekans açılıyor. Directory de LTBA_V_DEL diye görülebilir. Bu kanalın ismi Delivery diye de okunabilir. Örnekler Atatürk LTBA için verilmiştir.
2- Ground Control: Park yerinden piste başına kadar bölgeyi kontrol eder. Taxi müsadesini ve kleransını bu kanaldan alırız. LTBA_V_GND diye isimlendirilir.
3- Tower: Pist başında bu kanala geçip kalkış izini isteriz. Bu kanal genelde meydan sahasını kontrol eder, bu sahada meydan çevresini saran 5 mil lik çemberdir. LTBA_V_TWR diye isimlendirilir.
4- Approach: Kalkışı takiben Kule komut verdikten sonra Yaklaşma frekansına geçeriz. Yaklaşma meydan çevresindeki 30 mil lik alanı kontrol eder ve kalkan uçakları ve yaklaşan uçakları düzenler. LTBA_V_APP
5- Yol Kontrol veya Center: Approach tan sonra Center kanalına geçilir. Yol üzerindeki rafikler bu kanal vasıtası ile kontrol edilir. Her FIR (Flight Information Region, Kontrol Sahası) en az bir kanal vasıtası ile kontrol edilir. LTBB_V_CTR diye İstanbul bölgesini kontrol eden LTBB Center isimlendirilir.
İniş için bir meydana yaklaşırken aynı tür frekanslar bu sefer ters sırada kullanılmaya başlanır, yani önce Center, sonra Approach, sonra Tower, en sonda Ground.
VATSIM ortamında Center dan başlayıp aşağıya doğru gidildiğinde bir alt görev yapılmadığı zaman bir üst görev yapan kontrolör bir alt görevide üstlenir.
Sevgiler,
Ali Camat
Chief Pilot and Training Manager