Sevgili Pilot Arkadaşlar
Uzun diyebilece?im bir zamandır VATSYM ortamında bir FLYTHY pilotu olarak uçmaktayım.Yalnız hala cevabını bulamadı?ım bir kaç soru var..Bunları cavaplandırırsanız ben de uçuş sezonuna hazır bir şekilde girebilece?im.?imdiden teşekkür eder iyi uçuşlar dilerim.
1)Genellikle uçuşlarımı FS2002 içinde bulunan harita ve radar vektörleri sayesinde yapmaktayım.Yani harita olmasa kesinlikle uçabilece?imi sanmıyorum.Sizce do?ru yolda mıyım? Ya da hiç harita kullanmadan uçuş yapabilecek miyim..? Örne?in FS2002 haritasını her zaman panelin altına taşımakta ve ona göre hareket etmekteyim..Belli mihenk noktaları harita üzerinde var zaten.Ben de bu noktalar do?rultusunda hareket etmekteyim.Ancak ATC bana "Direct To Toker" dedi?inde haritada Toker ile ilgili hiç bir şey yok.Bu sorunu bu akşam LTBA-LTAJ uçuşunda yaşadım.Sa?olsun ATC arkadaş bana yardımcı oldu da TOKER e ulaşabildim.ATC bana TOKER'e yönlen dedi?inde ne yapmalıyım? Bana yardımcı olursanız çok sevinirim.
2)VOR seyr_ü sefer , yaklaşma ve VOR DME NDB ile iniş şartları ile ilgili detaylı bilgileri Chart'lar dışında nerede bulabilirim? ILS yaklaşma daha kolay oldu?u için hep uçuşlarımı ILS'i olan havalimanlarına yapıyorum.ILS olmayan limanlara inerken de çok zorlanıyorum..Görerek yaklaşma ve iniş ile ilgili detaylı bilgilere nasıl ulaşabilirim? Bu konuda da bana yardımcı olursanız çok sevinirim..
3)Son olarak yurt dışı uçuşları yapmam için ne kadar saat uçuş yapmam gerekiyor.? Zira FR bir türlü yurt dışı uçuş seçene?ini bana sunmuyor..Size sormak istedi?im diyelim ki belli bir uçuş süresinden sonra yurt dışı uçuşlar açıldı?ında bunu FR da yurt içi uçuşlarla beraber yurt dışı alanların kodlarını da otomatik olarak görebilecek miyim.?
4)Son bir soru : MS FS2004 çıktı da bunu nereden temin edebilirim?
Sorularıma verece?iniz cevaplarınız için şimdiden teşekkür eder güzel uçuşlar dilerim.
Hakan Karaahmeto?lu
hkaraahmet@e-kolay.net
haribo
03 ÖNEMLİ SORU
Sirasiyla,
Tam emin olmamakla birlikte,
1)FMS kullanarak bu problemi aşabilirsin.FMS te direct to Butonununa tıklayıp,FMS nin klavyesinden TOKER ve ensonda Ynine FMS ekranının yantarafindan intx tıklanarak ucagı dogruca TOKER e yonlendirebilirsin.genelde 3 harflik isimler vor daha fazlası intersection dur.
2)Chartlar disinda bir yerde bulabilirmisin bilmiyorum.ama bulursanda buyuk ihtimal nasıl yaklasma yapman gereken prosedurlerdir.
3)Yurt dışı uçabilmen icin senior first officer rutbesine ulaşman gerekiyor.Uçtuğun saat değil de Her uçuştan aldığın SENIORITY puanına gore rutbelendirilirsin.150 puan a ulaşırsan yurt dışı uçuş yasağın kalkar ve FR de yurt dışı hava alanlarının id lerine ulasabilirsin.
4)Orjinal olarak;
Teknosalarda olması gerekiyor.
www.hepsiburada.com da bir secenek.
Korsana gelince(tavsiye etmemekle birlikte)tum korsan oyun satıcılarında bulabilir/siparis verebilirsin.
ayrica FLYTHY.com daki egitim sayfalarından yeterli bilgileri bulabilirsin.
Lutfen eksiklerim/yanlışlarım varsa duzeltin.
Tahir ALGAN
TK425
Tam emin olmamakla birlikte,
1)FMS kullanarak bu problemi aşabilirsin.FMS te direct to Butonununa tıklayıp,FMS nin klavyesinden TOKER ve ensonda Ynine FMS ekranının yantarafindan intx tıklanarak ucagı dogruca TOKER e yonlendirebilirsin.genelde 3 harflik isimler vor daha fazlası intersection dur.
2)Chartlar disinda bir yerde bulabilirmisin bilmiyorum.ama bulursanda buyuk ihtimal nasıl yaklasma yapman gereken prosedurlerdir.
3)Yurt dışı uçabilmen icin senior first officer rutbesine ulaşman gerekiyor.Uçtuğun saat değil de Her uçuştan aldığın SENIORITY puanına gore rutbelendirilirsin.150 puan a ulaşırsan yurt dışı uçuş yasağın kalkar ve FR de yurt dışı hava alanlarının id lerine ulasabilirsin.
4)Orjinal olarak;
Teknosalarda olması gerekiyor.
www.hepsiburada.com da bir secenek.
Korsana gelince(tavsiye etmemekle birlikte)tum korsan oyun satıcılarında bulabilir/siparis verebilirsin.
ayrica FLYTHY.com daki egitim sayfalarından yeterli bilgileri bulabilirsin.
Lutfen eksiklerim/yanlışlarım varsa duzeltin.
Tahir ALGAN
TK425
- THY455
- Average User
- Posts: 166
- Joined: 04 Jun 2002, 21:54
- Name: Serdar DEMIRAY
- PID: 455
- Vatsim ID: 842820
- City: Istanbul
- Location: Turkey
Sevgili Hakan
Oncelikle egitim basvurunu yapmadiysan biran once bu basvurunu yapmani tavsiye ederim. VFR ve İFR egitimlerinin cok yararini goreceksin ancak sana sira gelene kadar da forumda yeterince bu konularla ilgili bilgi mevcut "search" kismindan ornegin vor sozcugunu aratirsan onune bircok topic cikacaktir.Egitimlerin baslayana kadar forumdan teorik bilgilerini ilerlet ve ils olmayan meydanlara bolbol offline pratik yap..Zira bu meydanlarda pisti tutturmak tecrube isi bende bu konuda bayagi zorlaniyorum zamanla olacak herhalde ...Sorularina gelince bildigim kadariyla yada uyguladigim kadariyla diyelim..
1-Benim elimde uc dort tane high/low altitude enroute chartlar mevcut bunlari şy ile ilgili elemanlardan sempatik kanallardan elde ettim, rotami trvacc dan aldiktan sonra gerekli incelemeyi yapip ucacagim baslari belirleyip planimi yaptiktan sonra da uyguluyorum.
(Turkiyenin boyle bir haritasi degerli arkadaslarin katkilari ile trvacc.org sayfasinda downloads bolumunde charts sayfasinda mevcut)
hic harita kullanmadan ucabilmek icin (ancak elimizde herzaman harita bulunmasi gerek)squabox ta F ve E diye sol tarafta 2 harf var bunlardan F tusuna basarsan FMS karsina cikar yine trvacc.org sayfasinda route lara alirken rotalarda .sbp uzantili bir yazilim goreceksin onu kopyala ve squabox klasoru icine kaydet.Bunu da sb de connect olurken yaptigin gibi FMS functionda yanlis hatirlamiyorsam load FP bolumunden yukle Simdi FMS de sag tarafta A/P butonu vardir ona tikla karsina AUTOPILOT ekrani cikar burada MASTER COUPLE yi ON yapinca FMS autopilot aktif hale gecektir hemen altinda LATERAL NAV bolumunu de ON yapinca ucagin rotada ilgili fixlere gelince donuslerini yapacaktir bunlari yaparken Main Panelinde yani ucagin autopilot panelinde speed ve altitude butonlari aktif olmasi gerekmektedir yani yuksekligi ve hizi sen main panelden idare edeceksin ilgili son fixten sonra FMS master couple inaktif olup devreden cikar sende yaklasmani ilgili meydan chartlarina gore yaparsin..Diger bir yolda FS2002 icinde FP bolumunden rotanla ilgili fixleri secip print edersen sana fixler arasi mesafeyi ve hangi basla ucacagini verir..
2- bu sorunu yukarda belirttigim gibi forumda epey bilgi mevcut birde flyşy ve fsturk.net te de dersler bolumune bakabilirsin..
TK 455
Serdar Demiray
Oncelikle egitim basvurunu yapmadiysan biran once bu basvurunu yapmani tavsiye ederim. VFR ve İFR egitimlerinin cok yararini goreceksin ancak sana sira gelene kadar da forumda yeterince bu konularla ilgili bilgi mevcut "search" kismindan ornegin vor sozcugunu aratirsan onune bircok topic cikacaktir.Egitimlerin baslayana kadar forumdan teorik bilgilerini ilerlet ve ils olmayan meydanlara bolbol offline pratik yap..Zira bu meydanlarda pisti tutturmak tecrube isi bende bu konuda bayagi zorlaniyorum zamanla olacak herhalde ...Sorularina gelince bildigim kadariyla yada uyguladigim kadariyla diyelim..
1-Benim elimde uc dort tane high/low altitude enroute chartlar mevcut bunlari şy ile ilgili elemanlardan sempatik kanallardan elde ettim, rotami trvacc dan aldiktan sonra gerekli incelemeyi yapip ucacagim baslari belirleyip planimi yaptiktan sonra da uyguluyorum.
(Turkiyenin boyle bir haritasi degerli arkadaslarin katkilari ile trvacc.org sayfasinda downloads bolumunde charts sayfasinda mevcut)
hic harita kullanmadan ucabilmek icin (ancak elimizde herzaman harita bulunmasi gerek)squabox ta F ve E diye sol tarafta 2 harf var bunlardan F tusuna basarsan FMS karsina cikar yine trvacc.org sayfasinda route lara alirken rotalarda .sbp uzantili bir yazilim goreceksin onu kopyala ve squabox klasoru icine kaydet.Bunu da sb de connect olurken yaptigin gibi FMS functionda yanlis hatirlamiyorsam load FP bolumunden yukle Simdi FMS de sag tarafta A/P butonu vardir ona tikla karsina AUTOPILOT ekrani cikar burada MASTER COUPLE yi ON yapinca FMS autopilot aktif hale gecektir hemen altinda LATERAL NAV bolumunu de ON yapinca ucagin rotada ilgili fixlere gelince donuslerini yapacaktir bunlari yaparken Main Panelinde yani ucagin autopilot panelinde speed ve altitude butonlari aktif olmasi gerekmektedir yani yuksekligi ve hizi sen main panelden idare edeceksin ilgili son fixten sonra FMS master couple inaktif olup devreden cikar sende yaklasmani ilgili meydan chartlarina gore yaparsin..Diger bir yolda FS2002 icinde FP bolumunden rotanla ilgili fixleri secip print edersen sana fixler arasi mesafeyi ve hangi basla ucacagini verir..
2- bu sorunu yukarda belirttigim gibi forumda epey bilgi mevcut birde flyşy ve fsturk.net te de dersler bolumune bakabilirsin..
TK 455
Serdar Demiray
Ben bu ILS approach u uygulayamiyorum ve dogal olarak hava kosullari ne olursa olsun GPS yardimiyla piste inisimi gerceklestiriyorum yani bir nevi VFR ucus yapiyorum sizce bu dogru mu? Ilave olarak da ben rotami FS nin Flight Plannerin dan yapiyorum ve nav-gps tusundan gps i secip direk ucak GPS de cizilmis olan yesil roatyi izliyor aranizda bneden baska bunu yapan var mi? Ve birde trvacc.org den indirdigim rotayi load yapinca Ucak seciminde error veriyor ve ne ben trafigi gorebiliyorum nede diger online ucaklar beni gorebiliyor .... sizce bu neden kaynaklaniyor olabilir?
Hepinize Iyi Ucuslar
Tunacan Altinay
Hepinize Iyi Ucuslar
Tunacan Altinay
-
- Junior Member
- Posts: 72
- Joined: 25 Jan 2003, 14:02
- Location: Turkey
- Contact:
Sorunun yanıtı yukarıda.serdar demiray konuyu çok iyi anlatmış.
ben çok kısaca geçicem.
öncelikle FS içindeki flight planner kısmından uçuş planı yapmak pek kullanışlı değil.pek kimse onu kullanmıyor artık.bende tavsiye etmiyorum.
yapman gereken,trvacc tan indirdiğin dosyayı squawk box klasörünün içine kayıt etmen gerekiyor.dosyayı başka yere atarsan error alırsın.
sonra squaqk box'ın içine gelip,sağ click yapıyorsun.orada atc directory,flight plan ve altında FMS function var.
FMS fuctiondan load plan dedinmi?daha evvel squwak klasörünün içine atmış olduğun dosyayı göreceksin.tıkla uçuş planın hazır.TCAS radar ekrarnından rotanı mor çizgi şeklinde görebilirsin.
rotayı uçuş esnasında nasıl aktif olacağını yukarıda serdar çok güzel anlatmış.
iyi uçuşlar...
Murat Özyağtır
ben çok kısaca geçicem.
öncelikle FS içindeki flight planner kısmından uçuş planı yapmak pek kullanışlı değil.pek kimse onu kullanmıyor artık.bende tavsiye etmiyorum.
yapman gereken,trvacc tan indirdiğin dosyayı squawk box klasörünün içine kayıt etmen gerekiyor.dosyayı başka yere atarsan error alırsın.
sonra squaqk box'ın içine gelip,sağ click yapıyorsun.orada atc directory,flight plan ve altında FMS function var.
FMS fuctiondan load plan dedinmi?daha evvel squwak klasörünün içine atmış olduğun dosyayı göreceksin.tıkla uçuş planın hazır.TCAS radar ekrarnından rotanı mor çizgi şeklinde görebilirsin.
rotayı uçuş esnasında nasıl aktif olacağını yukarıda serdar çok güzel anlatmış.
iyi uçuşlar...
Murat Özyağtır
-
- Junior Member
- Posts: 72
- Joined: 25 Jan 2003, 14:02
- Location: Turkey
- Contact:
ILS yaklşamasıyla ilgili olarak yaptığın yanlış.böyle bir uygulama yok.
ILS yaklaşmasını şu şekilde yapıcaksın:
öncelikle ineceğin her meydanda veya her pistte ıls olmayabilir.
bunun için ineceğin pistte ILS olup olmadığı chartlardan kontrol et.eğer ILS varsa bunun bir frekansı vardır.mesela LTBA için:
rwy 36R :111.30
rwy 18 :111.10
rwy 06 :110.30
rwy 24 :111.90 gibi...
örneğin 36R pisti için istanbula iniş yapıcaksan."111.30"frekansını nav 1'e gireceksin.(comminacition,radio paneli "SHIFT+2"ile açabilirsin.)nav 2'ye IST voru olan 112.50 gir.
piste yaklaşık 20-25 nm mesafede ILS aktif olur.ekranda mor localizeri görebilirsin.course'nu pist doğrultusuna ayarla 36R için 355 derece.36R ILS kodu "IYES" dir.ekranda bu gör ve teyit.bu senin doğru frekansı set ettiğini gösterir.
LTBA 36R için ıls'e yaklaşma irtifası 3000 ft tir.chartlarda bu belirtilniştir.yaklaşık 10-12nm mesafede yüksekliğin 3000 ft olacak şekilde ve 30 derecelik bir açıyla ıls yi kesmen gerekir.ILS yi mutlaka yukarıdan kesmen gerekir.glideslope seni daima yukarı çağırcak.30 dercelik bir açıyla ıls ye girerken ilk önce localizer aktif olur.mor çizgi onun hareket ettiğini gördüğün an.auto pilot panelindeki "APP" tuşuna basıcaksın.a/p hizalamayı yapmaya başlayacaktır.bir süre sonra glideslope yukarıdan gelip ıls yi kesicektir.burada uçak burnunu biraz aşağı verir.düşer gibi olur.teleşlanma devam et.uçak kendini birazdan toplayacaktır.artık ILS full establish oldun.gerekli hızana düş flaplarını aç.yaklaşık 140 kt, 30 flap(uçağın ağırlığına,rüzgar vb.duruma göre bu değişebilir.)
pistin kenarında 4 tane kırmızı ve beyaz renkte yanan ışıklar var.
eğer 2 kırmızı,2beyaz görüyorsan.güzel yaklaşıyorsun.
eğer 3 kırmızı veya 4 kırmızı görüyorsan piste alçak geliyorsun demektir.eğer bütün ışıklar beyaz ise yüksek yaklaşıyorsun demektir.
uçağa hiç dokunmasan bile uçak piste teker koyacaktır.ama son 1-2 nm kala piste biraz alçak kalabilirsin.son 400 ft auto pilotan çık manuele geç ve inişini gerçekleştir.
Ataturk'e hoşgeldin...
konunun daha çok ayrıntısı var.kabaca uygulaması böyle.ben kısaca anlatmaya çalıştım.daha söylenecek çokşey var.
flyşy içindeki "syllabus" kısmını okumanı ve eğitimlere katılmanı tavsiye ederim.
Murat Ö.
ILS yaklaşmasını şu şekilde yapıcaksın:
öncelikle ineceğin her meydanda veya her pistte ıls olmayabilir.
bunun için ineceğin pistte ILS olup olmadığı chartlardan kontrol et.eğer ILS varsa bunun bir frekansı vardır.mesela LTBA için:
rwy 36R :111.30
rwy 18 :111.10
rwy 06 :110.30
rwy 24 :111.90 gibi...
örneğin 36R pisti için istanbula iniş yapıcaksan."111.30"frekansını nav 1'e gireceksin.(comminacition,radio paneli "SHIFT+2"ile açabilirsin.)nav 2'ye IST voru olan 112.50 gir.
piste yaklaşık 20-25 nm mesafede ILS aktif olur.ekranda mor localizeri görebilirsin.course'nu pist doğrultusuna ayarla 36R için 355 derece.36R ILS kodu "IYES" dir.ekranda bu gör ve teyit.bu senin doğru frekansı set ettiğini gösterir.
LTBA 36R için ıls'e yaklaşma irtifası 3000 ft tir.chartlarda bu belirtilniştir.yaklaşık 10-12nm mesafede yüksekliğin 3000 ft olacak şekilde ve 30 derecelik bir açıyla ıls yi kesmen gerekir.ILS yi mutlaka yukarıdan kesmen gerekir.glideslope seni daima yukarı çağırcak.30 dercelik bir açıyla ıls ye girerken ilk önce localizer aktif olur.mor çizgi onun hareket ettiğini gördüğün an.auto pilot panelindeki "APP" tuşuna basıcaksın.a/p hizalamayı yapmaya başlayacaktır.bir süre sonra glideslope yukarıdan gelip ıls yi kesicektir.burada uçak burnunu biraz aşağı verir.düşer gibi olur.teleşlanma devam et.uçak kendini birazdan toplayacaktır.artık ILS full establish oldun.gerekli hızana düş flaplarını aç.yaklaşık 140 kt, 30 flap(uçağın ağırlığına,rüzgar vb.duruma göre bu değişebilir.)
pistin kenarında 4 tane kırmızı ve beyaz renkte yanan ışıklar var.
eğer 2 kırmızı,2beyaz görüyorsan.güzel yaklaşıyorsun.
eğer 3 kırmızı veya 4 kırmızı görüyorsan piste alçak geliyorsun demektir.eğer bütün ışıklar beyaz ise yüksek yaklaşıyorsun demektir.
uçağa hiç dokunmasan bile uçak piste teker koyacaktır.ama son 1-2 nm kala piste biraz alçak kalabilirsin.son 400 ft auto pilotan çık manuele geç ve inişini gerçekleştir.
Ataturk'e hoşgeldin...
konunun daha çok ayrıntısı var.kabaca uygulaması böyle.ben kısaca anlatmaya çalıştım.daha söylenecek çokşey var.
flyşy içindeki "syllabus" kısmını okumanı ve eğitimlere katılmanı tavsiye ederim.
Murat Ö.