pist başı seçimi

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.
Post Reply
Bekir
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 18 May 2002, 03:24
Location: Turkey
Contact:

Arkadaşlar belki bu saaten sonra sorulması artık sıktı be dedirttecek ama [:I] son uçuşumda kafam iyice karıştı.
1.pistler 11-29 rüzgar 250 derceden 5 yada 15 knot tam hatırlayamıyorum hangi pistbaşı uygundur?
herkese kazasız uçuşlar[:X]

Bekir/Eskişehir
TK307
Alan Cosar
Rookie
Rookie
Posts: 45
Joined: 25 Jan 2003, 03:43
Location: Sweden

Pist 29 secersin cunku:

Ruzgar | Pist
250 - 290 = 40 derece fark
250 - 110 = 140 derece fark

Böyle hesaplayip en kucuk derece numarisina göre pist secersin.
90 derecelik fark olursa artik havalimanina göre en uygun pisti secersin.

Iyi ucuslar

THY 783 | Alan Cosar
User avatar
THY455
Average User
Average User
Posts: 166
Joined: 04 Jun 2002, 21:54
Name: Serdar DEMIRAY
PID: 455
Vatsim ID: 842820
City: Istanbul
Location: Turkey

Sevgili Bekir
Bildigin gibi 250 den 15 knot ruzgar esiyor demek 250 dereceden dogru esiyor demektir.Oysa ki 29 ve 11 pistlerini duşünecek olursak 29 pist başına geldiğimizde biz uçağımızı 290 dereceye doğru konumlandırmış bulunuyoruz demektir.Aslında uçağımızın bulunduğu nokta(pusulamıza göre) 110 derecedir.Yine bildiğin gibi inişlerde ve kalkışlarda rüzgarı tam karşıdan almamız gerekmektedir.Burada rüzgar şayet 290 dereceden esmekte olsa idi 29 pistine çıktığımızda rüzgar tam karşımızdan bize doğru esiyor olacaktı.Oysa 250 den estiğine göre bize 40 derecelik bir sapma ile kuzey batıdan esiyor dmektir.?ayet bu örnekte olduğu gibi 11 pistine çıkarsak rüzgar bizim güneydoğumuzdan esiyor olacak ve buda bayağı kuvvetli bir kuyruk rüzgarı anlamına gelecektir.


TK 455
Serdar Demiray
Murat Tiryakioglu
Newbie
Newbie
Posts: 14
Joined: 19 Aug 2003, 16:56

Degerli Arkadaslar,
Bir yanlis yapmamak icin ornek uzerinden yardimci olabilirseniz sevinirim.
Asagidaki bilgiye gore LTBA icin 24 pistinin kullanilmasi gerekiyor degil mi?

"LTBA 301520Z 22005KT 190V260 CAVOK 26/22 Q1011 NOSIG RMK RWY18L 21005 KT RWY06 23006KT RWY24 22006KT"

Saygilarimla



Murat Tiryakioglu
TK801
User avatar
THY4743
Senior Member
Senior Member
Posts: 303
Joined: 23 Oct 2001, 22:08
Name: Targan UNUTMAZ
PID: 4743
Vatsim ID: 1130878
City: Istanbul
Location: Istanbul

Bence değil! Neden değil diye sorarsan 5 ve 5 knot altı rüzgarlarda istediğin pisti seçebilirsin diye biliyorum. Neden! Yoluna daha uygun pist, daha az yakıt tüketimi demek :) Bir havayolu şirketini ayakta tutan en önemli faktörlerden biri yakıt tüketimidir. Ayrıca bir gece, aynı şekilde hatta daha bile fazla bir rüzgarda örneğin 250 baştan 9 knot rüzgarda diyelim, ben 24 pistini hesaplarken ATC bana 18L pisti verdi (LTBA için) Çünki! DC-10 ile uçumayı planlıyordum, bana bu uçak için 24 pistinin ufak geleceğini ve 18L pistini kullanmamın daha doğru olacağını söyledi. Demekki herşey bu kararı etkiliyor [;)]
Bence ATC olmadığı bir ortamda bu şekildeki bir rüzgarda
"LTBA 301520Z 22005KT 190V260 CAVOK 26/22 Q1011 NOSIG RMK RWY18L 21005 KT RWY06 23006KT RWY24 22006KT"
trafiğide kontrol ederek istediğin pisti kullanabilirsin diye düşünüyorum.
Yanlışım varsa daha tecrübeli pilot arkadaşlarım doğrusunu zaten anlatır.
Herkese sevgiler,
Targan...

tago...
mehmetyarbasan
Rookie
Rookie
Posts: 49
Joined: 26 Jan 2003, 00:30
Location: Turkey

MERHABA,

KALKI?TA VE İNİ?TE,HATTA PİST BA?INDA MOTOR KONTROLLERİ YAPARKEN YA DA UÇA?INIZI PARK EDERKEN BURNUN RÜZGAR İÇİNDE OLMASI ESASTIR.AMA KALKI? VE İNİ?LERDE A?IRLINIZI,PİST UZUNLU?UNU,PİSTİN KURU YA DA ISLAK OLU?UNU DA HESABA KATARAK ARKA RÜZGAR LİMİTİNİZİ BELİRLEYİP,KESTİRME BİR YOL,YAKIT YA DA ZAMAN TASARRUFU YARATIYORSA TERCİH EDİLEBİLİNİR.GERÇEKTE,RÜZGAR 6 KNOTA KADAR SAKİN KABUL EDİLİR,AMA 3 KNOT'IN ÜZERİNDEYSE RÜZGARIN ?İDDETİ VE İSTİKAMETİ PİLOTA OKUNUR,YANİ RÜZGAR 330 DERECEDEN 4 KNOT GİBİ.3 KNOT'IN ALDINDA İSE "SAKİN DENİLİR VE TRFAİ?İN DURUMU DA UYGUNSA PİLOT İÇİN EN UYGUN PİST TERCİH EDİLİR.
ONLİNE İKEN ATC YOKSA Dİ?ER UÇAKLARI DA GÖZETEREK İSTENİLEN PİSTTEN KALKI? YA DA İNİ? YAPILMASININ SAKINCASI OLMADI?INI DÜ?ÜNÜYORUM.
AMA ÖNCE EMNİYET!!
HERKESE İYİ UÇU?LAR..

MEHMET YARBASAN
4.ANA JET ÜS
UÇU? KULESİ

mehmetyarbasan
Bekir
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 18 May 2002, 03:24
Location: Turkey
Contact:

Arkadaşlar gördüğüm ve anladığım kadarı ile ilk örnekte hepimiz 11 pist başının uygun olacağı kanatindeyiz elbette gerçek dünyada çok daha ince ve hassas detaylar var.Bu topic'i aslında bir gece uçuşumda başka bir kaptan arkadaşın inatla beni 29 'a yönlendirmesinden dolayı kendimle çelişkişye düştüğüm için açmıştım.Aslına bakarsanız ben bu konuda bizim pilot arkadaşlardan birinden vallahi ders alacam artık ve bu rüzgardı pist başıydı konusunu iyce noktalayacağım.Ya da bu işe iyice vakıf bir arkadaş varsa nerden döküman bulabiliriz bu konuda yardımcı olsa eminim çok faydalı olacak.Sanırım bu sorum benim gibi yeni arkadaşlarda var.Örneğim bir arkadaşımız pusula hattı ile ilgilide bir ayrıtı vemiş tam anlamadım.Aslında bileşke hesapları falan da var ama dediğim gibi çok tefarruatlı bir konu ve bilen biri bu işi iyice anlatmalı sanırım

Bekir/Eskişehir
TK307
User avatar
THY157
VIP Member
VIP Member
Posts: 825
Joined: 11 Jan 2002, 22:00
Name: Selçuk POYRAZ
PID: 157
Location: Kocaeli

Selam;

Bence ilk örnekte belirttiğiniz gibi 250'dan 5 ve ya 15 kts. rüzgar varsa seçilecek pist 29 pistidir, çünkü rüzgarı karşımıza alacağımız en az heading değerini 29 pisti veriyor. Rüzgar 250 demek, rüzgar 250'dan 070'a doğru esiyor demektir ve bu doğrultuda rüzgarı baş taraftan almak istiyorsak 29 pistini (yaklaşık 29 pist doğrultusu 290 olacaktır) kalkış için seçmeliyiz. Bence ilk kriter bunu(rüzgar yönünü) almalıyız. Daha sonra kuyruk rüzgarı limitleri ve bu limitler içinde kalabiliyorsak gideceğimiz yöne uygun diğer pistleri alternatif olarak düşünmeliyiz diyorum ben.

LTBA 052320Z 32008KT CAVOK 14/08 Q1019 NOSIG RMK RWY18L 35006KT RWY06 34004KT RWY24 30007KT

Bir örnek üzerinde fikir alışverişi yapalım isterseniz, böylece olayı daha iyi anlamış oluruz. Diyelim yukarıdaki gibi bir METAR aldınız. Bu METAR'a göre sizce hangi pisti seçmeliyiz Bekir kaptan?


Selçuk Poyraz
Captain
Virtual A3xx Instrument Rating
TK157
Bekir
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 18 May 2002, 03:24
Location: Turkey
Contact:

Tekrar Merhabalar,
Selçuk Bey özür diliyorum çünkü olayın üstünden çok geçtiği için unutmuşum son yzaımda anlattığım olay tam tersi olacaktı.:o)Hay allah dedim ya mevzular bir karıştıki hiç sormayın.Elbette 250 derceden olan rüzgara karşı 29 olacak uygun pist.O olayı buna göre düşünelim arkadaş tam terse göderdi beni zorla neyse önemli değil bilgi tazeliyoruz.
?imdi sizin dediğinize göre bu durumda ben 36R seçerim 320 dercede 8kt.rüzgara göre.Ama rüzgar şiddetinede bakınca limit dahili olarak 06 da seçilebilirgibi.Tabiki ben hiç riske girmem ve 36R den kalkarım.Ama LTBA nın genel trafik şekli anladığım kadarıyla uygun olduğu sürece depature trafik için 36R öncelikli sanırım .[?]
tekrar görüşmek üzere

Bekir/Eskişehir
TK307
User avatar
THY157
VIP Member
VIP Member
Posts: 825
Joined: 11 Jan 2002, 22:00
Name: Selçuk POYRAZ
PID: 157
Location: Kocaeli

Selamlar, ben ilk söylediğiniz örnektekinden bahsediyorsunuz sanmıştım, kusura bakmayın. Uygun pist 36R doğrudur ama tabii ki 06 pisti de seçilebilir, trafik yoksa ve ya trafiği bilgilendiriyorsanız ve gideceğiniz alana en kısa yoldan gitmenizi sağlayacaksa olabilir. Açıkçası B734 için yan rüzgar limitlerini bilmiyorum ama sanırım kuyruk rüzgarı limiti 15kts.(Lütfen arkadaşlar yanlışsa düzeltsinler)

Kış geliyor. Artık rüzgar, kar ve yağmur olacak ve bence online uçuş çok daha zevkli olacak :)

İyi uçuşlar...

Selçuk Poyraz
Captain
Virtual A3xx Instrument Rating
TK157
Bekir
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 18 May 2002, 03:24
Location: Turkey
Contact:

Seçuk Kaptanım mutabık olduğumuza sevindim aksi taktirde herşeyim alt üst oalcaktı[;)]Dediğin gibi artık kış geliyor sanırım daha heyecanlı uçuşlar gçireceğiz.
Herkese bol kazasız uçuşlar

Bekir/Eskişehir
TK307
Post Reply

Return to “Training Lounge”