Sevgili Arkadaslar !
SU ise artik bir standart gelse diyorum. Gecen gece birkac pilot arkadas rüzgar 200/04 olmasina ragmen 06'ya inisi tercih ettiler. (Herhalde rotalarına uygun geliyordu, çünkü avrupa'dan geliyorlardi) Ben Adana'dan geliyordum. Bu ise yeni gönül vermis bir arkadasimiz ise Ankara'dan. Ben tam o yeni arkadasa rüzgar 200'den, o yüzden 18L inmemiz gerekir derken, diger arkadaslar 06 inise gectiler ve ben nasil izah edecgimi bilemedim. "Bana lütfen tolerans dahilindedir" demesin kimse. Kural varsa, tolerans olmaz. Kule (varsa) toleransı hesap eder, kuralı koyar, herkesi ona göre indirir. Kule'nin olmadi?i zamanlar için bir prensip karari alinmasi ve bunun da en azindan TR hava sahasi için uygulanmasinin zamani geldigini düsünüyorum.
Herkese iyi inisler
Emre Utku
TK107
Emre
Rüzgara göre Inis
- THY2
- VIP Member
- Posts: 299
- Joined: 18 Aug 2001, 20:33
- Name: Bülent AKBAY
- PID: 2
- Location: Istanbul
- Contact:
Sn Utku.
Bu aksam 06 ya inis yapanlardan biri olarak ilk sebebin, ruzgarin tolerans dahilinda olması olduğunu her nekadar kabul etmediğinizi baştan belirtseniz de üzülerek belirtmek isterim.
200/04 ruzgar, calm sayilabilecek ve pilot sorumluluğunda 06 ya gayet rahat ve konforlu bir iniş yapmaya uygun bir ruzgardir.
ATC oldugu aksamlar da ATC tabii ki genel planlamasina göre işini kolaylaştırmak için belirli bir piste yoğunlaşır ve trafiği buna göre yönlendirir. Ancak bu akşam ATC olsa dahi trafik müsait olduğu için ben ve bereberimde yaklasik 2:30 luk bir ucus ile Avrupa'dan gelen diger 4 trafik de ATC den 06 talep ederdik ve ATC de uygun ise verirdi.
ATC olmadigi icin unicom kanala pozisyon raporlari verilmis niyetimiz belirtilmis, civardaki trafiklerden tehlikeli bir durum raporu alinmamis ve hatta civardaki tek trafik de bizimle ayni kanaate varip 06 ya inmistir. Bunda bir mahsur yoktur. Standart getirilmesi ise mümkün degil gibi gorunmektedir. ruzgar 200/06 olsa idi zaten kural bellidir uygulanir. Ancak gercegi yakalamaya calistigimiz ortamda yakit hesaplayip kimseyi rahatsiz etmeden kurallari ile 06 ya inisten elde edecegim yakit tasarrufu beni mutlu etmektedir.
Açıklama yaptığınız arkadaşa durumu izah etmek bu kadar basittir.
İyi uçuşlar dilerim.
Bülent Akbay
TK002
FlyTHY S.Captain/Instructor Pilot
Bu aksam 06 ya inis yapanlardan biri olarak ilk sebebin, ruzgarin tolerans dahilinda olması olduğunu her nekadar kabul etmediğinizi baştan belirtseniz de üzülerek belirtmek isterim.
200/04 ruzgar, calm sayilabilecek ve pilot sorumluluğunda 06 ya gayet rahat ve konforlu bir iniş yapmaya uygun bir ruzgardir.
ATC oldugu aksamlar da ATC tabii ki genel planlamasina göre işini kolaylaştırmak için belirli bir piste yoğunlaşır ve trafiği buna göre yönlendirir. Ancak bu akşam ATC olsa dahi trafik müsait olduğu için ben ve bereberimde yaklasik 2:30 luk bir ucus ile Avrupa'dan gelen diger 4 trafik de ATC den 06 talep ederdik ve ATC de uygun ise verirdi.
ATC olmadigi icin unicom kanala pozisyon raporlari verilmis niyetimiz belirtilmis, civardaki trafiklerden tehlikeli bir durum raporu alinmamis ve hatta civardaki tek trafik de bizimle ayni kanaate varip 06 ya inmistir. Bunda bir mahsur yoktur. Standart getirilmesi ise mümkün degil gibi gorunmektedir. ruzgar 200/06 olsa idi zaten kural bellidir uygulanir. Ancak gercegi yakalamaya calistigimiz ortamda yakit hesaplayip kimseyi rahatsiz etmeden kurallari ile 06 ya inisten elde edecegim yakit tasarrufu beni mutlu etmektedir.
Açıklama yaptığınız arkadaşa durumu izah etmek bu kadar basittir.
İyi uçuşlar dilerim.
Bülent Akbay
TK002
FlyTHY S.Captain/Instructor Pilot
-
- VIP Member
- Posts: 197
- Joined: 27 Sep 2002, 19:10
- Name: Alp AKBOSTANCI
- PID: 480
- Vatsim ID: 844012
- City: Istanbul
- Location: Istanbul
Sevgili arkadaşlar,
ATC olmadığı durumlarda rüzgar 1KT dahi olsa ona göre pist seçmenin kural olması gerektiğine ben de katılıyorum , bunu da şimdiye kadar sürekli uygulamaya çalıştım.
Yakıt tasarrufu tamam da örneğin wind 175/02KT ve ben İzmir dönüşü wind calm diye 36R 'ye iniş için alçalırken karşımda 18L'den kalkmaya çalışan bir uçakla da burun buruna gelmeyi hiç istemiyorum.Bu nedenle üşenmeyip 18L'e dolaşıyorum..
Geçenlerde bir topic'te belirttiğim , ATC olmadığı durumlarda unicom kanalında bilgi vermekten kaçınan o kadar çok pilot var ki..Bir de bu hastalığa bir çözüm bulabilsek..
Sevgi ve saygılarımla
Alp Akbostancı
ATC olmadığı durumlarda rüzgar 1KT dahi olsa ona göre pist seçmenin kural olması gerektiğine ben de katılıyorum , bunu da şimdiye kadar sürekli uygulamaya çalıştım.
Yakıt tasarrufu tamam da örneğin wind 175/02KT ve ben İzmir dönüşü wind calm diye 36R 'ye iniş için alçalırken karşımda 18L'den kalkmaya çalışan bir uçakla da burun buruna gelmeyi hiç istemiyorum.Bu nedenle üşenmeyip 18L'e dolaşıyorum..
Geçenlerde bir topic'te belirttiğim , ATC olmadığı durumlarda unicom kanalında bilgi vermekten kaçınan o kadar çok pilot var ki..Bir de bu hastalığa bir çözüm bulabilsek..
Sevgi ve saygılarımla
Alp Akbostancı
- THY2
- VIP Member
- Posts: 299
- Joined: 18 Aug 2001, 20:33
- Name: Bülent AKBAY
- PID: 2
- Location: Istanbul
- Contact:
" Örneğin wind 175/02KT ve ben İzmir dönüşü wind calm diye 36R 'ye iniş için alçalırken karşımda 18L'den kalkmaya çalışan bir uçakla da burun buruna gelmeyi hiç istemiyorum. "
Bu konuya bende katılıyorum. İletişim en önemli konudur. Yerde ya da havada bütün uçakların kendilerine ve civardaki uçaklara karşı sorumlulukları vardır. Bu ATC olsun ya da olmasın her ortamda geçerlidir. ATC olsa dahi pilot TCAS ve görsel temas ile civardaki trafikleri kontrol eder, yapacağı işlemin planlamasını buna göre yapar. Örneğin, ATC den piste giriş müsadesi aldığında dahi camdan son kez inen trafik olup olmadığını kontrol eder.
06 ya gerçekleşen inişin olduğu akşam eğer 4 trafik 36R ye inmiş olsa idi bu ciddi bir sorun olurdu. Bu durumda 18L ye inen diger trafikler ile sorun yasanirdi. Ki ben inişimi tamamlayip 06 yi terk ettikten sonra bizimle temasta olan başka bir uçak 18L ye inmiş ardından gelen rwy vacated ikazından sonra sirasi ile diger 3 ucak 06 ya inmislerdir. İnisin gerceklestigi saatlerde LTBA da yerde bekleyen herhangi bir trafik mevcut degildi.
Bu durumda ana kural zaten işliyor. ruzgarin 200/4 oldugu bir durumda aktif pist 18L dir. Alternatif pist 06 ya da 24 olabilir. Bu durumda yaklasma yapan ucaklar ile temas kurulduğu sürece farklı yollardan yaklasma yapildigi icin sorun da yasanmaz.
Eger dün yapılan uçuşta iniş için 06 pistini seçmiş iken 24 ü kalkış pisti olarak seçmiş bir trafik beni uyarsa idi yapabileceğim iki şey vardı. (24 den yapılacak kalkışı BIGA tarafına gidecek bir uçak yapıyor ise anormal karşılamazdım ancak YAA trafına gidecek bir uçak yapıyor olsa idi uygunsuz bulurdum.) Bu durumda ya en yakın bekleme noktasında hold edip pist ve yaklaşma yolu müsait olunca 06 ya inerdim. Kİ bunu çok fazla yakıt harcayacağım için tercih etmezdim. Ya da bunun yerine 18L için yaklaşma uygular ve 18L ye inerdim. Sonuç olarak uçuşun yaklaşma aşamasının gelişimi diyaloga bağlı olarak değişebilir.
Tek piste sahip meydanlarda ise kural acik ve net işler.
Yukardaki yazımda anlatmak istediğim SN Utku nun bahsettiği konunun dün gercekleşen uçuşla bir ilgisi olmamasıdır. Uçuş tümüyle normal ve kurallara uygundur, açıklanamayacak-anormal bir durumu yoktur.
Bülent Akbay
TK002
FlyTHY S.Captain/Instructor Pilot
Bu konuya bende katılıyorum. İletişim en önemli konudur. Yerde ya da havada bütün uçakların kendilerine ve civardaki uçaklara karşı sorumlulukları vardır. Bu ATC olsun ya da olmasın her ortamda geçerlidir. ATC olsa dahi pilot TCAS ve görsel temas ile civardaki trafikleri kontrol eder, yapacağı işlemin planlamasını buna göre yapar. Örneğin, ATC den piste giriş müsadesi aldığında dahi camdan son kez inen trafik olup olmadığını kontrol eder.
06 ya gerçekleşen inişin olduğu akşam eğer 4 trafik 36R ye inmiş olsa idi bu ciddi bir sorun olurdu. Bu durumda 18L ye inen diger trafikler ile sorun yasanirdi. Ki ben inişimi tamamlayip 06 yi terk ettikten sonra bizimle temasta olan başka bir uçak 18L ye inmiş ardından gelen rwy vacated ikazından sonra sirasi ile diger 3 ucak 06 ya inmislerdir. İnisin gerceklestigi saatlerde LTBA da yerde bekleyen herhangi bir trafik mevcut degildi.
Bu durumda ana kural zaten işliyor. ruzgarin 200/4 oldugu bir durumda aktif pist 18L dir. Alternatif pist 06 ya da 24 olabilir. Bu durumda yaklasma yapan ucaklar ile temas kurulduğu sürece farklı yollardan yaklasma yapildigi icin sorun da yasanmaz.
Eger dün yapılan uçuşta iniş için 06 pistini seçmiş iken 24 ü kalkış pisti olarak seçmiş bir trafik beni uyarsa idi yapabileceğim iki şey vardı. (24 den yapılacak kalkışı BIGA tarafına gidecek bir uçak yapıyor ise anormal karşılamazdım ancak YAA trafına gidecek bir uçak yapıyor olsa idi uygunsuz bulurdum.) Bu durumda ya en yakın bekleme noktasında hold edip pist ve yaklaşma yolu müsait olunca 06 ya inerdim. Kİ bunu çok fazla yakıt harcayacağım için tercih etmezdim. Ya da bunun yerine 18L için yaklaşma uygular ve 18L ye inerdim. Sonuç olarak uçuşun yaklaşma aşamasının gelişimi diyaloga bağlı olarak değişebilir.
Tek piste sahip meydanlarda ise kural acik ve net işler.
Yukardaki yazımda anlatmak istediğim SN Utku nun bahsettiği konunun dün gercekleşen uçuşla bir ilgisi olmamasıdır. Uçuş tümüyle normal ve kurallara uygundur, açıklanamayacak-anormal bir durumu yoktur.
Bülent Akbay
TK002
FlyTHY S.Captain/Instructor Pilot
Sevgili arkadaşlar,
Atc online olduğu durumlarda iletişim ne kadar önemli ise olmadığı durumlarda da o kadar önemlidir. Dünya üzerinde bazı hava sahalarında traffic control hizmeti yoktur , bu bölgelerde uçuş yaparken belirli aralıklarla yapılan anonslar ile çevre trafiklerle ayrım yapılır. Geçen akşam ATC siz bir ortamda bu iletişim gayet güzel yapılmış ve güvenli inişler gerçekleşmiştir. ?ahsım adına diğer pilotları eğitmek gibi bir görevim olduğunu düşünmüyorum. Havacılık kuralları ne gerektiriyorsa o şekilde uçuyorum. Bu kurallar birkaç pilotun kendi düşündükleri yönde oluşturdukları kurallar olamaz diye düşünüyorum. Rüzgar buysa bu pist kullanımda düşüncesi, arka arkaya dizilmiş robot pilotlar silsilesi oluşturur. Ancak iletişim ile bu ortam daha çok keyif alınacak hale dönüşür. Pist seçimini sadece rüzgara göre belirlemek bana çok gerçekçi gelmiyor.
Can Polat
Atc online olduğu durumlarda iletişim ne kadar önemli ise olmadığı durumlarda da o kadar önemlidir. Dünya üzerinde bazı hava sahalarında traffic control hizmeti yoktur , bu bölgelerde uçuş yaparken belirli aralıklarla yapılan anonslar ile çevre trafiklerle ayrım yapılır. Geçen akşam ATC siz bir ortamda bu iletişim gayet güzel yapılmış ve güvenli inişler gerçekleşmiştir. ?ahsım adına diğer pilotları eğitmek gibi bir görevim olduğunu düşünmüyorum. Havacılık kuralları ne gerektiriyorsa o şekilde uçuyorum. Bu kurallar birkaç pilotun kendi düşündükleri yönde oluşturdukları kurallar olamaz diye düşünüyorum. Rüzgar buysa bu pist kullanımda düşüncesi, arka arkaya dizilmiş robot pilotlar silsilesi oluşturur. Ancak iletişim ile bu ortam daha çok keyif alınacak hale dönüşür. Pist seçimini sadece rüzgara göre belirlemek bana çok gerçekçi gelmiyor.
Can Polat
-
- VIP Member
- Posts: 197
- Joined: 27 Sep 2002, 19:10
- Name: Alp AKBOSTANCI
- PID: 480
- Vatsim ID: 844012
- City: Istanbul
- Location: Istanbul
Can Hocam,
Bir notunuza katılamayacağım , dün akşam ATC'nin olmadığı bir ortamda , istanbul kalkışında ne yazık ki birçok sıkıntı yaşadım.
Bu sitenin eskilerinden birçok kaptan arkadaşım , kalkış esansında diğer uçaklara hiçbir bir bilgi vermeden kalkışlarını gerçekleştirdiler , (sizi bunun dışında tutuyorum , 18L'den Elazığ kalkışınız ile ilgili tüm bilgileri aktardığınızı takip ettim )
İletişim ile ortamın çok daha keyifli olduğu bir gerçek ama eğitmen statüsündeki kaptan arkadaşlarım bunu yapmıyor iseler , bu işe yeni başlayan arkadaşlarımıza durumu nasıl anlatacağımızı bilemiyorum.
Rüzgara göre kullanılan pist konusunda ise bu topicteki tartışmalardan herkes pist seçimini farklı uygulayabiliyor ve farklı yorumlayabiliyor sonucuna varıyorum ve sizin dediğiniz gibi İLETİ?İM ile bu sorunu aşabiliriz fikri çözüm olarak ortaya çıkıyor. Ne güzel işte , bu da bir gelişme ....
Değerli fikirleriyle katkıda bulunan kaptan arkadaşlarıma teşekkür ederim
Sevgi ve saygılarımla
Alp Akbostancı
Bir notunuza katılamayacağım , dün akşam ATC'nin olmadığı bir ortamda , istanbul kalkışında ne yazık ki birçok sıkıntı yaşadım.
Bu sitenin eskilerinden birçok kaptan arkadaşım , kalkış esansında diğer uçaklara hiçbir bir bilgi vermeden kalkışlarını gerçekleştirdiler , (sizi bunun dışında tutuyorum , 18L'den Elazığ kalkışınız ile ilgili tüm bilgileri aktardığınızı takip ettim )
İletişim ile ortamın çok daha keyifli olduğu bir gerçek ama eğitmen statüsündeki kaptan arkadaşlarım bunu yapmıyor iseler , bu işe yeni başlayan arkadaşlarımıza durumu nasıl anlatacağımızı bilemiyorum.
Rüzgara göre kullanılan pist konusunda ise bu topicteki tartışmalardan herkes pist seçimini farklı uygulayabiliyor ve farklı yorumlayabiliyor sonucuna varıyorum ve sizin dediğiniz gibi İLETİ?İM ile bu sorunu aşabiliriz fikri çözüm olarak ortaya çıkıyor. Ne güzel işte , bu da bir gelişme ....
Değerli fikirleriyle katkıda bulunan kaptan arkadaşlarıma teşekkür ederim
Sevgi ve saygılarımla
Alp Akbostancı
- THY2
- VIP Member
- Posts: 299
- Joined: 18 Aug 2001, 20:33
- Name: Bülent AKBAY
- PID: 2
- Location: Istanbul
- Contact:
Selam.
Yazınızda hatalı olan bir bilgiyi düzeltmek istiyorum.
" İletişim ile ortamın çok daha keyifli olduğu bir gerçek ama eğitmen statüsündeki kaptan arkadaşlarım bunu yapmıyor iseler , bu işe yeni başlayan arkadaşlarımıza durumu nasıl anlatacağımızı bilemiyorum.
"
Dün akşam LTBA dan kalkış yapan uçaklardan biri de bendim(TK5002). Yazıda belirttiğiniz üzere o sırada eğitmen statüsüne sahip uçuş yapan tek kişi bendim. Ancak belirttiğinizin aksine P/B den rwy36R a taxiye, piste girişe ve Dep yoluna kadar (YAA1K) bütün ikazlar zamanlı yapılmıştır.
Bunun yanında pist seçimi ile ilgili yine pilota bağlı yaklaşımlar olmuş. Ruzgar VRB03 olduğu için ben dahil 2 trafik yaklaşan trafikler tarafından ağırlıklı olarak tercih edilmesi muhtemel 36R yi seçmiş. Sevgili Can ise Heavy statusundeki uçağı ile zamandan ve yakıttan kazanmak için trafik müsait olduğu için 18L yi seçmiştir. Herhangi bir sorun yaşanmamıştır.
İyi uçuşlar dilerim.
Bülent Akbay
Yazınızda hatalı olan bir bilgiyi düzeltmek istiyorum.
" İletişim ile ortamın çok daha keyifli olduğu bir gerçek ama eğitmen statüsündeki kaptan arkadaşlarım bunu yapmıyor iseler , bu işe yeni başlayan arkadaşlarımıza durumu nasıl anlatacağımızı bilemiyorum.
"
Dün akşam LTBA dan kalkış yapan uçaklardan biri de bendim(TK5002). Yazıda belirttiğiniz üzere o sırada eğitmen statüsüne sahip uçuş yapan tek kişi bendim. Ancak belirttiğinizin aksine P/B den rwy36R a taxiye, piste girişe ve Dep yoluna kadar (YAA1K) bütün ikazlar zamanlı yapılmıştır.
Bunun yanında pist seçimi ile ilgili yine pilota bağlı yaklaşımlar olmuş. Ruzgar VRB03 olduğu için ben dahil 2 trafik yaklaşan trafikler tarafından ağırlıklı olarak tercih edilmesi muhtemel 36R yi seçmiş. Sevgili Can ise Heavy statusundeki uçağı ile zamandan ve yakıttan kazanmak için trafik müsait olduğu için 18L yi seçmiştir. Herhangi bir sorun yaşanmamıştır.
İyi uçuşlar dilerim.
Bülent Akbay