Sorunun ne oldu?unu tam olarak anlıyamadı?ım için başlı?a aklıma gelenlerin hepsini yazdım..
Olay: uçak DF737, realism settings Hard. bence herşeyin normal sınırlar içinde oldu?u bir yaklaşma yapıyorum, piste teker koyuyorum, gazlar kesik, A/T A/P off.. ço?u kez mutlu sonla biten türden bir zıplama oluyor.. ama burun bir türlü aşa?ı inmiyor ve hız düşmüyor.
Gaz verip kalkıyorum dönüp tekrar yaklaşıyorum yine bence herşey normal, bu kez daha dikkatliyim, VS yi okumadım ama Glide tam ortada, S/B arm, teker koyuyorum aradan birkaç saniye geçtikten sonra Crash..????? Bu arada FMC ve o an çalışmakta olan bazı programlar için beyaz pencereler içinde explorer hata mesajları çıkıyor.
Neler oldu?unu bir türlü kavrıyamadım. Bu türden olaylar yaşayan başka arkadaşlar varsa olayı anlamama yardımcı olmalarını rica ediyorum.
Saygılar,
Murat Tolo?lu, TK233
REALISM-BOUNCE-THROTTLE-CRASH
- THY157
- VIP Member
- Posts: 825
- Joined: 11 Jan 2002, 22:00
- Name: Selçuk POYRAZ
- PID: 157
- Location: Kocaeli
Murat Kaptan öncelikle geçmiş olsun,
Anlattığınız tür olayda çoğu kez sorun teker koyma anında flare ve retard yaparken ağırlığa göre açılan flap değerine karşılık hızın düşük olmasından kaynaklanıyor. Uçak fazla burun açısı ile yaklaştığından teker koyduğunuzda kuyruk yere çarpıyor ve uçak düzelemiyor, aslına bakarsanız o an crash vermesi gerekir ama vermiyor. Daha sonra durumu düzeltmek için kalkıp tekrar inmeye çalışınca herşey ne kadar düzgün olursa olsun tekeri koyduğunuz an crash'ı yapıştırıveriyor simulator. Bu daha önce benimde başıma geldiği için biliyorum.
Özellikle rüzgarın karşıdan sert estiği durumlarda siz tahminime göre sadece IAS olarak hızınızı takip ediyorsunuz ama o anki ground hızınız çok düşük seyrediyor. Bir ara bu konuda RW'da bir kaç arkadaş bunu tartışmıştık(Kulakları çınlasın Özgür Özden'de vardı:)) Tartışma yüksek rüzgarlarda bir yaklaşma nasıl yapılmalı diye sürerken Özgür, karşıdan 135kts. rüzgar olsa bir B734'ü helikopter yapabilirmiyiz diye sormuştu. Tartışmanın sonunda vardığımız sonuç her ne kadar çoğumuz rüzgarın etkisinin önemini bilsekte ground speed'e pek dikkat etmediğimiz olarak çıkmıştı. Tavsiyem bu konuda yaklaşma hızınıza karşı rüzgarın tamamını, gust'ın yarısını ekleyin. Bir yandan da ground speed'inizi takip edin ve yine tavsiyem GS'i 130kts.den aşağı düşürmeyin. Zaten yukarıda söylediğimi yaparsanız GS'de çok fazla düşük olmayacaktır.
Sevgilerimle, emniyetli inişler...
Selçuk Poyraz
Captain
TK157
Anlattığınız tür olayda çoğu kez sorun teker koyma anında flare ve retard yaparken ağırlığa göre açılan flap değerine karşılık hızın düşük olmasından kaynaklanıyor. Uçak fazla burun açısı ile yaklaştığından teker koyduğunuzda kuyruk yere çarpıyor ve uçak düzelemiyor, aslına bakarsanız o an crash vermesi gerekir ama vermiyor. Daha sonra durumu düzeltmek için kalkıp tekrar inmeye çalışınca herşey ne kadar düzgün olursa olsun tekeri koyduğunuz an crash'ı yapıştırıveriyor simulator. Bu daha önce benimde başıma geldiği için biliyorum.
Özellikle rüzgarın karşıdan sert estiği durumlarda siz tahminime göre sadece IAS olarak hızınızı takip ediyorsunuz ama o anki ground hızınız çok düşük seyrediyor. Bir ara bu konuda RW'da bir kaç arkadaş bunu tartışmıştık(Kulakları çınlasın Özgür Özden'de vardı:)) Tartışma yüksek rüzgarlarda bir yaklaşma nasıl yapılmalı diye sürerken Özgür, karşıdan 135kts. rüzgar olsa bir B734'ü helikopter yapabilirmiyiz diye sormuştu. Tartışmanın sonunda vardığımız sonuç her ne kadar çoğumuz rüzgarın etkisinin önemini bilsekte ground speed'e pek dikkat etmediğimiz olarak çıkmıştı. Tavsiyem bu konuda yaklaşma hızınıza karşı rüzgarın tamamını, gust'ın yarısını ekleyin. Bir yandan da ground speed'inizi takip edin ve yine tavsiyem GS'i 130kts.den aşağı düşürmeyin. Zaten yukarıda söylediğimi yaparsanız GS'de çok fazla düşük olmayacaktır.
Sevgilerimle, emniyetli inişler...
Selçuk Poyraz
Captain
TK157
-
- Senior Member
- Posts: 329
- Joined: 16 Apr 2002, 14:28
- Name: Murat TOLOGLU
- PID: 65
- Vatsim ID: 839820
- City: Istanbul
- Location: Turkey
- Contact:
Selçuk kaptan teşekkürler,
Gerçekten de çok merak ettiğim durumlar dışında (varış süresi hesaplama gibi) Ground Speed'i yada True Air Speed'i hiç dikkate almıyordum. Sadece IAS'ı takip ederek uçmaktaydım.
Saygılar, sevgiler..
Murat Toloğlu, TK233
Gerçekten de çok merak ettiğim durumlar dışında (varış süresi hesaplama gibi) Ground Speed'i yada True Air Speed'i hiç dikkate almıyordum. Sadece IAS'ı takip ederek uçmaktaydım.
Saygılar, sevgiler..
Murat Toloğlu, TK233
- THY2
- VIP Member
- Posts: 299
- Joined: 18 Aug 2001, 20:33
- Name: Bülent AKBAY
- PID: 2
- Location: Istanbul
- Contact:
Slm.
Selçuk'un uyarısına bir düzeltme yapmak istiyorum.
Ruzgarın yarısı. Gust ın tamamını eklemek gerekir.
İki komponentin toplamı 20 yi geçemez.
Örnek LTBA için Wind 355014G32 olursa.
145 knot yaklaşma hızımıza (14/2)+(32-14)=25 Knot formulunda max 20 knot ekleyebiliriz. 165 ile yaklaşırız. Bu değer IAS dır.
Eğer LTBA için Wind 355014G24 olursa.
145 knot yaklaşma hızımıza (14/2)+(24-14)=17 formulunda 17 knot ekleyebiliriz. 162 ile yaklaşırız. Bu değer IAS dır.
145 knot yaklaşma hızı örnek bir değerdir. Uçağın toplam ağırlığına göre farklılık gösterir. FMC uygun yaklaşma hızını vermektedir.
Gust olan durumlarda A/T OFF olmalıdır. Hesaplanan yaklaşma hızını tutan N1 değeri manuel olarak set edilmeli motorlar mümkün olduğunca stabil tutulmalıdır.
Ayrıntı için uçağın FOM i okunmalı bu genel kural dışında bir ek bilgi varsa uygulanmalıdır.
İnilecek meydan ile ilgili METAR alındıktan sonra FOM de belirtilen Head ve Cross Wind limitlerine uygun değerler varsa iniş yapılmalıdır.
Sevgiler.
Bülent Akbay
TK002
Selçuk'un uyarısına bir düzeltme yapmak istiyorum.
Ruzgarın yarısı. Gust ın tamamını eklemek gerekir.
İki komponentin toplamı 20 yi geçemez.
Örnek LTBA için Wind 355014G32 olursa.
145 knot yaklaşma hızımıza (14/2)+(32-14)=25 Knot formulunda max 20 knot ekleyebiliriz. 165 ile yaklaşırız. Bu değer IAS dır.
Eğer LTBA için Wind 355014G24 olursa.
145 knot yaklaşma hızımıza (14/2)+(24-14)=17 formulunda 17 knot ekleyebiliriz. 162 ile yaklaşırız. Bu değer IAS dır.
145 knot yaklaşma hızı örnek bir değerdir. Uçağın toplam ağırlığına göre farklılık gösterir. FMC uygun yaklaşma hızını vermektedir.
Gust olan durumlarda A/T OFF olmalıdır. Hesaplanan yaklaşma hızını tutan N1 değeri manuel olarak set edilmeli motorlar mümkün olduğunca stabil tutulmalıdır.
Ayrıntı için uçağın FOM i okunmalı bu genel kural dışında bir ek bilgi varsa uygulanmalıdır.
İnilecek meydan ile ilgili METAR alındıktan sonra FOM de belirtilen Head ve Cross Wind limitlerine uygun değerler varsa iniş yapılmalıdır.
Sevgiler.
Bülent Akbay
TK002
-
- Senior Member
- Posts: 329
- Joined: 16 Apr 2002, 14:28
- Name: Murat TOLOGLU
- PID: 65
- Vatsim ID: 839820
- City: Istanbul
- Location: Turkey
- Contact:
Bülent Hocam,
"iki komponent'in toplamı 20 yi geçemez" uyarınız ne anlama geliyor? yani hesapla bulduğumuz değer 20 den büyükse başka piste mi yöneleceğiz yoksa 20 olarak mı alacağız?
Peşin teşekkürlerimle,
Murat Toloğlu, TK233
"iki komponent'in toplamı 20 yi geçemez" uyarınız ne anlama geliyor? yani hesapla bulduğumuz değer 20 den büyükse başka piste mi yöneleceğiz yoksa 20 olarak mı alacağız?
Peşin teşekkürlerimle,
Murat Toloğlu, TK233
-
- Senior Member
- Posts: 329
- Joined: 16 Apr 2002, 14:28
- Name: Murat TOLOGLU
- PID: 65
- Vatsim ID: 839820
- City: Istanbul
- Location: Turkey
- Contact:
Selam, konu üzerine bir kaptan arkadaşımla biraz sohbet ettim. Aldığım bilgiler şöyle:
1. RJ de farklı uygulanıyor; gust'ın yarısı (hamle diyorlar)ekleniyor, rüzgar eklenmiyor (gust tanımları farklı olabilir).
2. Ground speed pist başına kadar dikkate alınıyor, flare de dikkate alınmıyor. Asıl amaç windshear'dan korunmak. Windshear tehlikesi yoksa uçak helikopter gibi konabilirmiş [;)]
3. Auto Throttle off yapmanın amacı ani rüzgar değişimlerinden (windshear) etkilenip crash a kadar gidebilen olaylardan korunmak.
4. RJ için FOM 35 KT yan rüzgarda test edilmiş (demonstrated) iniş değeri verilmesine rağmen 25 KT üzerinde pas geçiyorlar.
Sanırım windshear olayını ve FSUIPC ayarlarında bununla bağlantılı konuları burada biraz tartışsak herkes için yararlı olacak. Ben forumda taradım fazla bir bilgi bulamadım.
Saygılar,
Murat Toloğlu, TK233
1. RJ de farklı uygulanıyor; gust'ın yarısı (hamle diyorlar)ekleniyor, rüzgar eklenmiyor (gust tanımları farklı olabilir).
2. Ground speed pist başına kadar dikkate alınıyor, flare de dikkate alınmıyor. Asıl amaç windshear'dan korunmak. Windshear tehlikesi yoksa uçak helikopter gibi konabilirmiş [;)]
3. Auto Throttle off yapmanın amacı ani rüzgar değişimlerinden (windshear) etkilenip crash a kadar gidebilen olaylardan korunmak.
4. RJ için FOM 35 KT yan rüzgarda test edilmiş (demonstrated) iniş değeri verilmesine rağmen 25 KT üzerinde pas geçiyorlar.
Sanırım windshear olayını ve FSUIPC ayarlarında bununla bağlantılı konuları burada biraz tartışsak herkes için yararlı olacak. Ben forumda taradım fazla bir bilgi bulamadım.
Saygılar,
Murat Toloğlu, TK233