Herkese Selamlar;
Kullandı?ım uçakların tüm teknik verilerini edindim bunlarda Climb Rate ve hızlar verilmiş. Alçalma için hızlar verilmiş ancak Descent rate yok. Alçalırken de Climb rate i kullanıyorum bu defada hesapladı?ımdan daha uzun sürüyor. Alçalma için vertikal hızımı nasıl ayarlayabilirim?
Bülent Erdo?an
Alçalma
- THY7
- Officer
- Posts: 686
- Joined: 19 Aug 2001, 05:52
- Name: Berhan Dönmez
- PID: 7
- Vatsim ID: 813296
- City: Istanbul
- Location: Turkey
Merhaba Bülent;
Yardımcı olmaya çalışıyım hemen sana.Genellikle Alçalmaya başlamadan şuna dikkat ediyoruz:
-Örneğin FL240 da uçuyorum ve FL100 'a alçalmak istiyorum,Bunun için hemen şöyle bir hesap yapıyorum.FL240-FL100 = FL140 yani 14000 feet
Bu feet'i 3 ile çarpıyorum 42000 feet yapıyor.Ve bu rakamın ilk iki rakamını alıyorum 42.Bu demekki FL100 da olmak istediğim yere 42 mil kala FL240 dan alçalmaya başlıyacağım.Ortalama hızında 300-350 knot olmasına dikkat et alçalırken...
İyi uçuşlar olsun...
V.Captain and ATC
Marmara University
-__ Chemistry __-
Yardımcı olmaya çalışıyım hemen sana.Genellikle Alçalmaya başlamadan şuna dikkat ediyoruz:
-Örneğin FL240 da uçuyorum ve FL100 'a alçalmak istiyorum,Bunun için hemen şöyle bir hesap yapıyorum.FL240-FL100 = FL140 yani 14000 feet
Bu feet'i 3 ile çarpıyorum 42000 feet yapıyor.Ve bu rakamın ilk iki rakamını alıyorum 42.Bu demekki FL100 da olmak istediğim yere 42 mil kala FL240 dan alçalmaya başlıyacağım.Ortalama hızında 300-350 knot olmasına dikkat et alçalırken...
İyi uçuşlar olsun...
V.Captain and ATC
Marmara University
-__ Chemistry __-
-
- Average User
- Posts: 211
- Joined: 19 Aug 2001, 04:09
- Location: Turkey
- Contact:
Bir örnek de ben eklemek istiyorum.
FL270'den FL120'ye alçalmak istiyoruz. 270-120=150x3=450 hesabından 45DME kala alçalmaya başlamak gerektiğini buluyoruz.
Alçalma varyosu ise o anki ground speed x 5'dir. Yani 440 x 5 = 2200fpm. Yükseklik azaldıkça artan IAS ve düşen GS'yi dikkate alarak Varyoda değişiklik yapmak lazımdır.
Airliner'lar için yakıt tasarrufu doğru zamanda alçalmaya başlamak demektir. 1800-2200 fpm varyo ile yapılan alçalmalar ekonomik sayılabilir. Rüzgarın arkadan eserek sizi itirdiği ve cruise hızınızın yüksek olduğu bazı uçuşlarda 550Kts gibi yüksek GS görülebilir. 550Kts yer hızı hesabı ile 2750fpm varyo kullanmamız gerekir. Uçak o anki ağırlığı ile 1800-2200 varyoda gaz vermeden süzülebiliyorken 2750 varyo kullanırsak hem alçalmaya geç başlamış hemde yakıt kullanmadan gidebileceğimiz mesafeyi yakıt harcayarak katetmiş oluruz.
Ayrıca 2750 varyo ile alçalma planlanmış ve elde olmayan sebeplerden dolayı (alçalma iznini geç alma gibi) yüksekte kalırsak daha yüksek varyo kullanmamız gerekebilir. Bu hem extra yakıt yakmamıza hemde yüksek varyodan dolayı uçuş komforunun negatif etkilenmesine sebep olur. Dolayısıyla bu gibi durumlarda kaybedilecek irtifa x3 kuralı yerine x3.5 veya x4 kullanmak doğru bir karardır.
Bütün bunlara ek olarak x3 kuralı ile FL290'ın üstü bir seviyeden alçalmaya geçiyorsanız bütün mesafenin üzerine +6~8 mil eklemek gereklidir, bu sayede yavaşlamak için zamanınız olacaktır.
Kokpitte seyahat eden arkadaşlarım ve diğer kaynaklardan edindiğim bilgilere göre gerçek airliner'lar 1500fpm averaj varyo ile alçalmaktadır. Fakat şimdilik bu averajı yakalamak için bir formül bilmiyorum.
Sevgiler,
Bozhan Özsoy.
FLY THY Operations and Technical Manager
FL270'den FL120'ye alçalmak istiyoruz. 270-120=150x3=450 hesabından 45DME kala alçalmaya başlamak gerektiğini buluyoruz.
Alçalma varyosu ise o anki ground speed x 5'dir. Yani 440 x 5 = 2200fpm. Yükseklik azaldıkça artan IAS ve düşen GS'yi dikkate alarak Varyoda değişiklik yapmak lazımdır.
Airliner'lar için yakıt tasarrufu doğru zamanda alçalmaya başlamak demektir. 1800-2200 fpm varyo ile yapılan alçalmalar ekonomik sayılabilir. Rüzgarın arkadan eserek sizi itirdiği ve cruise hızınızın yüksek olduğu bazı uçuşlarda 550Kts gibi yüksek GS görülebilir. 550Kts yer hızı hesabı ile 2750fpm varyo kullanmamız gerekir. Uçak o anki ağırlığı ile 1800-2200 varyoda gaz vermeden süzülebiliyorken 2750 varyo kullanırsak hem alçalmaya geç başlamış hemde yakıt kullanmadan gidebileceğimiz mesafeyi yakıt harcayarak katetmiş oluruz.
Ayrıca 2750 varyo ile alçalma planlanmış ve elde olmayan sebeplerden dolayı (alçalma iznini geç alma gibi) yüksekte kalırsak daha yüksek varyo kullanmamız gerekebilir. Bu hem extra yakıt yakmamıza hemde yüksek varyodan dolayı uçuş komforunun negatif etkilenmesine sebep olur. Dolayısıyla bu gibi durumlarda kaybedilecek irtifa x3 kuralı yerine x3.5 veya x4 kullanmak doğru bir karardır.
Bütün bunlara ek olarak x3 kuralı ile FL290'ın üstü bir seviyeden alçalmaya geçiyorsanız bütün mesafenin üzerine +6~8 mil eklemek gereklidir, bu sayede yavaşlamak için zamanınız olacaktır.
Kokpitte seyahat eden arkadaşlarım ve diğer kaynaklardan edindiğim bilgilere göre gerçek airliner'lar 1500fpm averaj varyo ile alçalmaktadır. Fakat şimdilik bu averajı yakalamak için bir formül bilmiyorum.
Sevgiler,
Bozhan Özsoy.
FLY THY Operations and Technical Manager