Bu pazar günü öğleden sonrasını biraz daha kokpitimle ilgilenerek geçirdim.
Sırada Radio Pedestal vardı. İlk olarak NAV Panel prototipini yaparak başlamayı uygun buldum.
Gerçekte yapmak istediğimiz panelin orjinal fotografı:
Çizimleri çeşitli kaynaklardan bulduğumuz verilere göre AutoCAD ile çiziyoruz.
Tabiki elimizdeki parçalara göre bir takım modifikasyonlar da yapılıyor.
Örneğin orjinalde STANDBY ayarı iç içe geçmiş tek knob ile yapılıyor. (co-axial)
Ancak bu parça bulunması zor ve pahalı olduğu için, yan yana iki knob kullanmayı daha uygun buldum:
Pleksilerden kesilecek parçalar, ve backlit aydınlatması için kesilmeyecek ancak çizilecek katmanlar ayrı ayrı oluşturuluyor:
Artık ölçüler net, eldeki parçalar belli. Elektronik kart çizimine başlıyoruz.
Bu prototip olacağı için olabildiğince tek katmanlı elektronik kart çizmeye özen gösterdim:
(NOT: Kırmızı çizgiler arka yüzde, yeşil olanlar ön yüzde.)
Kullanılacak parçalar ve 1:1 oranında basılmış elektronik devre kartı çıktısı:
Son kontroller de yapıldıktan sonra artık gerçek baskı için hazırız:
Elektronik devreyi basmak için önce transfer kağıdı denilen mavi kağıda ters (mirror) olarak laser printer ile bastırıyoruz.
Baskı sırasında olabilecek hatalara karşı iki kopya bastık:
Uygun boyutta, tek yüzlü ve ince (0.8mm) kalınlığında bakırlı plaketimizi hazırlıyoruz:
Kartı uygun boyutta kestikten sonra, bol su kullanarak, bulaşık süngeri ile iyice temizliyoruz.
Bu aşamada parmak basmamak gerekiyor, plaket üzerinde hiç yağ tabakası olmamalı:
Temizlenmiş plaketimizi iyice duruluyoruz:
Transfer kağıdını ters olarak temizlenmiş plakete yerleştiriyoruz:
En üst dereceden bir alt kademede ısıtılmış ütümüz ile yavaş yavaş 10 dk kadar kağıdı ütülüyoruz.
Bu aşamada plaketi yada kağıdı hiç kaydırmamak önemli:
Soğuk su altında, yavaş ve dikkatlice kağıdı kaldırıyoruz:
Plaketimiz güzel görünüyor. Sadece çizimin dış çizgisinin alt kısmı çıkmamış:
Plaketin yakından görünüşü. Çıkmamış olan kısımları dikkatlice CD kalemi ile düzeltmek mümkün:
Plaketi eritmek için, Perhidrol (H2O2) ve Tuzruhunu (Asit) uygun oranda karıştırıp bir miktar da ılık su ilave ediyoruz:
Plaketi çözeltinin içine bırakınca, bakır çözünmeye başlıyor. Suyun yeşil renk almasının sebebi çözünmüş bakır.
Bu noktada çıkan duman çok zararlı, koklanmaması gerekiyor. Aynı şekilde sıvı da eritici, ele göze değmemesi
gerektiği gibi, pantolon gömlek vb üzerine dökülürse, delebiliyor yada en iyisi beyazlatıyor.
Çözletimiz biraz yoğun olmuş, atar atmaz reaksiyon başladı. Normalde bu işlemin 5 dk kadar sürmesi gerekiyor:
İşlemin tamamlandığını, çizilen yollar haricinde hiç bakır kalmamış olmasından anlıyoruz.
Sonrasında, tekrar bol su ile yıkayarak ve el sürmeden plaketi kurtarıyoruz:
Plaketi uygun bir makas ile kesiyoruz. Transfer kağıdından kalan mavi yolları tekrar bulaşık süngeri ile temizleyerek çıkarıyoruz.
Kartı tekrar bol bol yıkıyoruz:
Çok ince uçlu bir matkap ile (0.6mm) delikleri delmek için hazırlık yapıyoruz:
Bütün delikleri dikkatlice deliyoruz. Bu işlem biraz sıkıcı, zira çok delik var ve yollar ince.
Normalde Türkiye'de fabrikalarda minimum 10mil(0.25mm) kalınlığında yollar yapılabiliyor.
Bu kartta çizilen yollar 16mil(0.4mm), yani aslında elde yapılacak sınırdan çok daha ince:
Herşeye rağmen deliklerimiz oldukça iyi:
Tüm parçalarımızı yerleştiriyoruz. Bazı parçalar için delik kalınlarının genişletilmesi gerekiyor.
Bu işlemi uygun bir el matkabı ile tamamlıyoruz:
Parçaları dikkatlice lehimliyoruz:
Diğer elektronik komponentler de lehimlendikten sonra görünüş.
Az miktarda atlama teli var, zira elde yapılabilmesi için kartı tek yüzlü yapmıştık:
Tamamlanmış elektronik kart. Alttaki konnektör, PC haberleşmesi ve programlama için:
Bir kaç saat bilgisayar başında karta ait mikroişlemci kodunu tamamlıyoruz.
Ve, mutlu son. Çalışan NAV panel:
Sırada pleksiglass parçaların kestirilmesi ve panelin tamamlanması var.
Onu da başka bir topic'te paylaşırım. Bu prototip'in başarılı olması ile,
Radio Pedestaldaki NAV, COM, ATC, EFIS gibi panellerin doğrudan çizilip
elektronik kartların fabrikada üretilmesinin yolu açılmış oldu.

Okuduğunuz için teşekkürler,