Selamlar,
Yaw damper nedir, ne işe yarar,ne zaman kullanma(ma)lıyız?
Forumda search ettim ama bir şey bulamadım.
Cevaplarsanız sevinirim
Teşekkürler...
Ural Köseo?lu
TK550
yaw damper
Ural Bey Öncelikle Merhaba,
Yaw Damper taxi de iken uçağınızın kanatlarını yani dengeyi sağlamak için çok gerekli bir sistem....Bu sistemi taxi de iken kullanmalisiniz...
Bilen arkadaşların size bu sistemi ayrıntılı anlatmasını tavsiye ederim..
Sevgiler
CANSIN
Yaw Damper taxi de iken uçağınızın kanatlarını yani dengeyi sağlamak için çok gerekli bir sistem....Bu sistemi taxi de iken kullanmalisiniz...
Bilen arkadaşların size bu sistemi ayrıntılı anlatmasını tavsiye ederim..
Sevgiler
CANSIN
Yaw damper dutch roll karakteristigine sahip ucaklarda ucagın dutch rolla girmesini engelleyen bir sistemdir.
Dutch roll ise ucagin stabilitesi ile ilgilidir. Ucaklarda directional stability ve lateral stability karakteristikleri cok onemlidir. Eger ucaginizin directional stabilitesi lateral stabilitesine gore daha fazla ise ucaginizin spiral instabilite egilimindedir. Eger ucaginizin lateral stabilitesi directional stabilitesinden daha fazla ise ucaginiz dutch roll karakteristigine sahiptir. Yani ucaginiz irtifada ucarken herhangi bir sekilde (turbulans, wind shear,....) ucaginizin headingi veya roll'u degisirse bu durumda ucaginizin kuvvetli lateral stabilitesinden dolayı asagiya dusen kanat tekrar yukarı kalkacak ve kanatlar level olduktan sonra obur kanat asagı dusecek bu sefer bu kanat yukarı kalkacak derken bu bir salinim hareketi seklinde devam eder. Bu salinimi pilotun levye direksiyon ile engellemesi de oldukca zordur.
Modern airliner ucakları designlari dolayisiyla hafif dutch roll egilimlidirler. Bundan dolayı yaw damper sistemleri ile donatilirlar. Ucaklarla yapılan deneyler neticesinde dutch roll un hangi frekans araliklarindaki roll haraketlerinden kaynaklandıgı tespit edilir ve bir ucagin roll hareketleri bir filtreden gecirilerek dutch roll karakteristigi icindeki hareketleri yaw damper sistemi aksi rudder kumandası vererek cok hassas bir sekilde sonumler.
Bilgim olcumde yardımcı olmusumdur umarım.
Herkese iyi ucuslar.
Guclu Ulgenalp
PPL/IR
Dutch roll ise ucagin stabilitesi ile ilgilidir. Ucaklarda directional stability ve lateral stability karakteristikleri cok onemlidir. Eger ucaginizin directional stabilitesi lateral stabilitesine gore daha fazla ise ucaginizin spiral instabilite egilimindedir. Eger ucaginizin lateral stabilitesi directional stabilitesinden daha fazla ise ucaginiz dutch roll karakteristigine sahiptir. Yani ucaginiz irtifada ucarken herhangi bir sekilde (turbulans, wind shear,....) ucaginizin headingi veya roll'u degisirse bu durumda ucaginizin kuvvetli lateral stabilitesinden dolayı asagiya dusen kanat tekrar yukarı kalkacak ve kanatlar level olduktan sonra obur kanat asagı dusecek bu sefer bu kanat yukarı kalkacak derken bu bir salinim hareketi seklinde devam eder. Bu salinimi pilotun levye direksiyon ile engellemesi de oldukca zordur.
Modern airliner ucakları designlari dolayisiyla hafif dutch roll egilimlidirler. Bundan dolayı yaw damper sistemleri ile donatilirlar. Ucaklarla yapılan deneyler neticesinde dutch roll un hangi frekans araliklarindaki roll haraketlerinden kaynaklandıgı tespit edilir ve bir ucagin roll hareketleri bir filtreden gecirilerek dutch roll karakteristigi icindeki hareketleri yaw damper sistemi aksi rudder kumandası vererek cok hassas bir sekilde sonumler.
Bilgim olcumde yardımcı olmusumdur umarım.
Herkese iyi ucuslar.
Guclu Ulgenalp
PPL/IR
-
- Technical Admin
- Posts: 322
- Joined: 26 Oct 2001, 01:29
- Name: Özgür Özden
- PID: 45
- Vatsim ID: 824586
- City: Ankara
- Location: Turkey
Bir ek de ben yapayim:
Gercek hayattta, pusback oncesinden "yaw dumper on" checklistde oldugu uzere yapilir ve gate'de motor kapatma processinde "off" edilir.
Ancak flight simulatorde ozellikle de cok ruzgarli havalardaki son yaklasmalarda yawdumper rudder kontrolunuzu dengeleyici ters etki ile sonumlemeye calistigi icin saglikli bir son yaklasma olamayabilir. Bu durumlarda yapilmasi gereken kapatmak ama bunun gercekte boyle olmadigini da bilmektir. FS'de cok ruzgar yok ise sorun teskil etmemektedir.
Pid045 Ozgur Ozden
Gercek hayattta, pusback oncesinden "yaw dumper on" checklistde oldugu uzere yapilir ve gate'de motor kapatma processinde "off" edilir.
Ancak flight simulatorde ozellikle de cok ruzgarli havalardaki son yaklasmalarda yawdumper rudder kontrolunuzu dengeleyici ters etki ile sonumlemeye calistigi icin saglikli bir son yaklasma olamayabilir. Bu durumlarda yapilmasi gereken kapatmak ama bunun gercekte boyle olmadigini da bilmektir. FS'de cok ruzgar yok ise sorun teskil etmemektedir.
Pid045 Ozgur Ozden