ATC ile konuşma

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.
Post Reply
User avatar
THY656
VIP Member
VIP Member
Posts: 258
Joined: 06 Jan 2003, 02:28
Name: Selim BILGIN
PID: 656
Vatsim ID: 853361
City: Aydin
Location: Turkey

Sn kaptanlar ve kontrolörler
Genelde ATC varken destination meydanına gelirken radar contact olduktan sonra ve de örne?in FL250 ise alçalma için ATC den komut bekliyorum.
Fakat 2 gün önce ATC bana 'Report when ready for descent ' komutu verdi.Ben daha 4 aydır bu camiadayım.Bu nedenle bu komutun anlamını ilk başta çözemedim.Bu karar ATC ye ait de?il mi?Benim son IS ye mesafem ATC tarafından görülüyor.Alçalma için ATC komutu ve verece?i uygun bir FL bekledim.Tekrar son IS ye mesafemi ve hala FL250 oldu?umu belirttim ve dolayısıyla hem kendimi hem de ATC yi zor durumda bıraktım.STAR için ve meydan için yüksekte kaldım.
Uçmayı briç oyununa benzetiyorum.Karşılıklı konuşmada tam kavrama sa?lanamadı?ında sonuçta sorunlar çıkıyor.Bu konuda örnek ATC konuşmaları sürekli okuyorum.Burada da de?erli yetkililerden beni bilgilendirmelerini arzu ediyorum.
Saygılar
TK656

selim bilgin
User avatar
THY133
VIP Member
VIP Member
Posts: 429
Joined: 13 Oct 2002, 14:19
Name: Deniz İrez
PID: 133
Location: Istanbul

Selim Bey;
Örneğin Antalya'dan kalktığınızda KFK (Afyon) sonrası sizi LTBB_V_CTR(istanbul Centre) alır. Alçalmayı pilot hesaplar belirli bir yere kadar sonra ATC tekrar devereye girer. Bu alçalmayı pilot kendi hesaplar havaalanına ne kadar mil kaldı ne hızda gidiyor v.s ...sonra alçalma talep eder.
Ama eminim bir ATC size daha iyi bilgi verir.

Saygılarımla;


TK 133
Deniz İrez
Istikbal Göklerdedir ...!
M.K Atatürk
uuzgan
Average User
Average User
Posts: 111
Joined: 09 Dec 2001, 15:52
Location: Turkey

Merhaba.

"Report when ready for descent" , alçalmaya hazır olunca ikaz edin demektir.

İniş için alçalmaya başladığınız andan itibaren inişe kadar mümkün olduğu kadar düz uçuş yapılmaması, yakıt tüketimi ve cockpit iş yükünün azaltılması açısından gereklidir.

Uçağınızın en uygun süzülüş açısını pilot olarak siz bileceğinize göre alçalmaya başlayacağınız en uygun noktayı da siz belirlersiniz.

ATC, eğer trafik durumu uygunsa size doğrudan alçalma vermez ve az önce yazdığımız komutla sizden alçalmaya başlamak istediğiniz noktada ikaz etmenizi ister.
Siz bu noktaya geldiğinizde ve alçalma için gerekli hazırlıkları yaptıktan sonra kontrolöre "Ready For Descent" diyerek alçalmaya başlamak istediğinizi belirtirsiniz.

Daha sonra Atc sizi uygun yükseklikler vererek ve en az düz uçuş yaptırmaya çalışarak yaklaştıracaktır.

Saygılar.

Uğur Uzgan
TRVACC
TK212
Junior Member
Junior Member
Posts: 68
Joined: 26 May 2002, 19:47
Name: Hasan UNSAC
PID: 0000
Location: Ankara

Selim kardesim,
Ugur Uzgan kardesimin yazdiklarina ilave olarak su hususu belirtmek isterim. ATC sizin ucusunuzu planlamaz siz ucarken kendi ucusunuzu ve planlamanizi yapmak zorundasiniz. CTR ATC belirlenmis hava koridorlarinda trafiklerin gerek irtifa gerekse de yatayda emniyetle seyrusefer yapmalarini saglayacak organizasyonu yapar.
Senin alcalmana ne zaman baslaman gerektigini sen daha ucusa baslamadan yerde "Flight Planning" yaparken tespit etmis olman gerekir. Yani TC TD noktalarini/Top of Climb - Top of Descend/ ki bu noktaya gelince alcalmaya baslayasin.
Alcalma noktasi ucagin yuksekligine, agirligina, karsi ruzgar durumuna, alcalma varyona bagli olarak pilot tarafindan hesap edilmesi gerekir. Kolay yaklasik bir hesap tarzi olarak soyle hesap edebilirsin;

(Bulundugun irtfa (ft) - Alcalman gereken irtifa(ft))3
____________________________________________________

1000

ornek : uctugun irtifa FL250 YAA uzeri FL120'da olmak istiyorsun o zaman
25000 - 12000= 13000
13000 x 3 = 39000
39000/1000= 39
YAA'ya 39~40 nm kala alcalmaya baslaman gerekir.
Alcalma varyonda 1800 ft/min civarinda olmali
Tabii karsi ruzgar aliyorsan daha gec arka ruzgar aliyorsan daha erken alcalmaya baslaman gerekir.

Alcalma noktana yaklasirken ATC'e mutlaka haber vermek gerekir zira karsidan daha alcak irtifada aksi istikamete giden bir trafik olabilir.
ornek: "TK212 ready for descend" yeterlidir.

Eger ATC sana "report when ready for descend" veya "advise when ready for descend" derse yine yukaridaki gibi ATC haber vererek alcalmaya basliyabilirsin. Bunun tek istisnasi ATC sana ilk temas ettiginde
"Clear to descend to FL 120 at pilot's discretion" demesidir. Bu da istedigin zaman FL120'a alcalmaya basliyabilirsin demektir.

ATC ancak senin alcalmada gec kaldigini dusunmesi veya karsi trafikler nedeniyle ATC'nin kendi planlamasi geregi seni alcaltmasi gerekirse zaten bunu direkt olarak sana talimat vererek yapar.

Keyifli ucuslar dilerim

Hasan Unsac
CPL IFR MEL
TRVACC C1
User avatar
THY656
VIP Member
VIP Member
Posts: 258
Joined: 06 Jan 2003, 02:28
Name: Selim BILGIN
PID: 656
Vatsim ID: 853361
City: Aydin
Location: Turkey

Sn Hasan hocam,
uçuş esnasında maruz kaldığımız rüzgar şiddeti ve de yönü hakkındaki bilgileri nasıl alacağım?Bu bilgileri aldıktan sonra rüzgar şiddetinin uçağın hızına olan etkisi nasıl yorumlanıyor?Ayrıca mesafeye etkisi nasıl hesaplanıyor?Çünkü alçalmaya başlama için verdiğiniz formülün parametreleri içinde hız yok.Biliyorum bunlar çok detaylı sorular ama beni bilgilendirirseniz sevinirim.
saygılar
TK656 Selim Bilgin

selim bilgin
TK212
Junior Member
Junior Member
Posts: 68
Joined: 26 May 2002, 19:47
Name: Hasan UNSAC
PID: 0000
Location: Ankara

Sevgili Selim,
Uctugun irtifadaki ruzgari iki sekilde gorebilirsin
1) squawkbox penceresinin en solunda ve usteki F dugmesine bastiginda FMS cikar FMS uzerindeki NAV butonuna bastiginda ruzgari ve diger gerekli bilgileri hatta "ne zaman, kac dakika sonra alcalman gerektigini" de gorebilirsin. Mesela "TTG 13min"diye bu alcalma noktana 13 dakikan kaldi demektir.
2)sb penceresindeki F dugmesinin yanindaki E dugmesine bastiginda eger way pointleri de girdiysen onlari ve ucus yolunu gorursun bu display uzerinde ruzgar yonunu bir kucuk ok ile yaninda da siddetini gorursun.

400kias hiz ile giderken karsidan -50knot ruzgar aldiginda 100nm mesafedeki bir VOR'a hic ruzgar olmasa 15 dakikada varirsin karsidan 50knot ruzgar aldiginda senin ground speed'in 350 knot olur boylece 100 nm mesafedeki bir istasyona 15' degil 17 dakikada varacaksin demektir.Diger bir degisle 0 ruzgarda 400kias ile giderken dakikada 6,67nm gidersin karsidan 50knot ruzgar aldiginda ise 5,8nm gidersin 1 dakika icinde yine 400kias suratte karsidan 50knot ruzgar alirsan senin ground speed'in 350 knot olur ve 100nm'i 17 dakikada alabilirsin.
arka ruzgar da bunun tersi. Yan veya yari yandan gelen ruzgarlarinda bileskesini alarak karsi veya arka ruzgara tahvil etmek gerekir.
Konu cok basit ve ozet olarak boyle dolayisiyla havada ucarken alcalma plani icin calismak lazim!
Selam ve Sevgiler

Hasan Unsac
CPL IFR MEL
Ahmet Bedir
Junior Member
Junior Member
Posts: 95
Joined: 12 Nov 2001, 17:12
Location: Turkey
Contact:

Hasan Hocamın vermiş olduğu alçalma formülüne ek olarak, kendi geliştirdiğim ToD (Top of Descent) formülüne bir bakmanızı öneririm. Hesap düzeni daha çok karmaşık ve kafadan yapılması çok daha zor. Formülde GS (Ground Speed) dikkate alındığı için rüzgar hesabıda otomatik olarak formüle dahil edilmiş olur. Formülün hesabı alçalma sırasında sabit IAS (Indicated Air Speed) korunduğunu var saymaktadır.

At = ?u anki irtifa
Ab = istelinen irtifa
V = Vertical Speed/Dikey Hız (vario)
GS = Ground Speed/Yer yüzeyindeki hız (DME göstergesin okuna bilir).

(At-Ab)/V/60*(GS*0.9) = ToD

Hasan Hocanın vermiş olduğu örnektekde GS = 420 var sayarsak:
(25000-12000)/1800/60*(420*0.9) = 45.5

Alçalma esnasında rüzgar değişse bile ToD çok az fark edecektir.

Ahmet Bedir.
User avatar
THY656
VIP Member
VIP Member
Posts: 258
Joined: 06 Jan 2003, 02:28
Name: Selim BILGIN
PID: 656
Vatsim ID: 853361
City: Aydin
Location: Turkey

Hasan hocam ve Ahmet bey
verdiğiniz bilgiler için çok teşekkür ederim
saygılar
TK656

selim bilgin
Post Reply

Return to “Training Lounge”