Herkese merhaba,
Dun aksam LTBA son yaklasmada basima gelen ve daha once karsilasmadigim bir durumu sormak istiyorum.
ATC'nin verdigi 35R yaklasmasinda thresholda saniyorum yaklasik 1 nm kala (ki 1000 ft'de F/D A/T A/P kapatmis manuel yaklasmaktaydim) PMDG 738 birden TO thrust acarak yukselmeye basladi. Bununla birlikte TCAS trafik uyarisi vermeye basladi (TCAS TA/RA modda idim). Belki gazi acmadan 1-2 saniye once oldu tam algilayamamis olabilirim. Bu sirada 35R bekleme noktasinda bekleyen ve taksi yapan birkac ucak vardi. Bana dogru gelen herhangi bir trafik gormedim.
Ilk soru TCAS rwy bekleme noktasindaki veya taksideki ucaklardan dolayi alarm vermis olabilir mi?
Ikinci soru ise A/T kapaliyken TCAS nasil TO thrust verip ucagin basini kaldiriyor? (eger oyle oldu ise)
Ucuncu soru ise boyle bir durumu onlemek icin ne yapmali?
Cevaplarini icin tesekkurler,
Bahadir Guler
PID 4583
TCAS sorusu
- THY166
- VIP Member
- Posts: 236
- Joined: 17 Mar 2004, 20:00
- Name: Fatih KOZ
- PID: 166
- Vatsim ID: 832838
- City: Antalya
- Location: Antalya , Turkey
- Contact:
Olayın TCAS ile alakalı olduğunu sanmıyorum çünkü teknolojik olarak bu mümkün değil ... ( Sadece boeing değil bildiğim hiçbir uçakta TCAS uçağa hükmedemiyor , sadece sesli - görsel ikaz veriyor , kumanda her zaman pilotta kalıyor )
A/T kapalıyken uçağın TOGA moduna geçebilmesi de pek akla yatkın değil ... Speed (ya da N1) kapalı olup AT açık ise gerçek bir B738 tepki verir gaz açarak uçağı profilde/dengede tutmak için ama siz A/T'yi kapattım diyorsunuz , böylece bu olasılıkta ortadan kalkıyor (ki PMDG'de bu özellik var mı hiç denemedim )
F/D'yi neden kapattınız onu hiç çözemedim , kontroller sizde olarak inmek tabii ki güzel ancak bunu F/D açık yapmanız daha uygun olacaktır , böylece uçağınızı doğru hatta oturtup oturtamadığınızı kontrol edersiniz ki ben hiç son yaklaşmada "F/D off" yaptıran bir prosedür görmedim . Sadece önce A/P off , sonra ise gerekli ise A/T off yapılır , F/D hep açıktır .
Velhasıl sorununuz ilginç , farklı birşeyler olmuş bu kesin ama ne olduğu belli değil .
Ha bu arada yerdeki trafiğin TCAS durumuna göre onu görebilirsiniz ancak sadece TA ikazı almanız gerekir çünkü sizin sisteminiz TA/RA'da iken yerdeki uçağınki normal şartda TA ONLY durumunda olacaktır ( siz yerde Mode C seçseniz bile TCAS kalkış gerçekleşene kadar otomatik olarak TA ONLY konumunda kalır , kalkıştan hemen sonra RA çalışmaya başlar )
Emniyetli uçuşlar
A/T kapalıyken uçağın TOGA moduna geçebilmesi de pek akla yatkın değil ... Speed (ya da N1) kapalı olup AT açık ise gerçek bir B738 tepki verir gaz açarak uçağı profilde/dengede tutmak için ama siz A/T'yi kapattım diyorsunuz , böylece bu olasılıkta ortadan kalkıyor (ki PMDG'de bu özellik var mı hiç denemedim )
F/D'yi neden kapattınız onu hiç çözemedim , kontroller sizde olarak inmek tabii ki güzel ancak bunu F/D açık yapmanız daha uygun olacaktır , böylece uçağınızı doğru hatta oturtup oturtamadığınızı kontrol edersiniz ki ben hiç son yaklaşmada "F/D off" yaptıran bir prosedür görmedim . Sadece önce A/P off , sonra ise gerekli ise A/T off yapılır , F/D hep açıktır .
Velhasıl sorununuz ilginç , farklı birşeyler olmuş bu kesin ama ne olduğu belli değil .
Ha bu arada yerdeki trafiğin TCAS durumuna göre onu görebilirsiniz ancak sadece TA ikazı almanız gerekir çünkü sizin sisteminiz TA/RA'da iken yerdeki uçağınki normal şartda TA ONLY durumunda olacaktır ( siz yerde Mode C seçseniz bile TCAS kalkış gerçekleşene kadar otomatik olarak TA ONLY konumunda kalır , kalkıştan hemen sonra RA çalışmaya başlar )
Emniyetli uçuşlar
B. Fatih Koz
[ Uçuş Harekat Uzmanı / Flight Dispatcher @ SunExpress ]
[ Uçuş Harekat Uzmanı / Flight Dispatcher @ SunExpress ]
- THY1789
- Average User
- Posts: 138
- Joined: 20 Jan 2006, 14:48
- Name: Serhan TUZEMEN
- PID: 1789
- Vatsim ID: 955320
- City: Istanbul
- Location: Istanbul
Herkese merhaba!Yanlışım varsa kaptanlar düzeltsinler ama sanırım Airbuslarda, A/T kapatılıp manuel iniş yapılıyorsa F/D ün de kapatılması tavsiye ediliyor.Herkese iyi uçuşlar.
serhan tüzemen
FLYTHY 1789
serhan tüzemen
FLYTHY 1789
Fatih hocam nerede okudugumu hatirlamiyorum ama eger TCAS ikazina pilot belli bir zaman dilimi icerisinde tepki vermezse A/P ucaga tehlikeden uzaklasacak sekilde manevra yaptirir deniyordu. Yanlis mi anladim acaba. Eger boyle bir sey yoksa demek ki baska birseyler oldu yanlis bir klavye tusuna bastim filan da ucak TO/GA verdi.
Tesekkurler,
B.Guler
Tesekkurler,
B.Guler
- THY166
- VIP Member
- Posts: 236
- Joined: 17 Mar 2004, 20:00
- Name: Fatih KOZ
- PID: 166
- Vatsim ID: 832838
- City: Antalya
- Location: Antalya , Turkey
- Contact:
Nerede okudunuz o bilgiyi bilemiyorum ancak tamamen yanlış olduğunu söyleyebilirim ... TCAS'in özet tanımı aşağıdaki gibidir ;
TCAS'in yaptığı iş gerekli koşullar oluştuğunda pilotlara bu durumdan kurtulmaları için öneriler/talimatlar vermekten ibarettir , bunun dışında bir işlevi yoktur . Uçağa hükmetmek gibi bir özelliği ise hiç olmamıştır , yapılması düşünülen geliştirmelerde bile ben böyle bir niyet göremedim ki şu an için sadece mevcut sistemin açıklarını kapatarak daha da güvenli hale getirmeye çalışıyorlar (yatay çözümler, uçağın durumunu okuma ve ona göre tavsiyede bulunma , arazi yapısına uygun talimat verebilme vb. bunlardan birkaçı) ...
Emniyetli uçuşlar
Meraklısına Eurocontrol ACAS sitesinin linki ;
http://www.eurocontrol.int/msa/public/s ... tpage.html
Dikkat ederseniz kilit nokta çok açık "to provide advice to the pilot" , konuyu uzatmamak için sadece bu kımı "pilota tavsiyede bulunur" şeklinde dilimize çevirebiliriz ...PANS-ATM wrote: TCAS is an aircraft system based on secondary surveillance radar (SSR) transponder signals which operates independently of ground-based equipment to provide advice to the pilot on potential conflicting aircraft that are equipped with SSR transponders.
TCAS'in yaptığı iş gerekli koşullar oluştuğunda pilotlara bu durumdan kurtulmaları için öneriler/talimatlar vermekten ibarettir , bunun dışında bir işlevi yoktur . Uçağa hükmetmek gibi bir özelliği ise hiç olmamıştır , yapılması düşünülen geliştirmelerde bile ben böyle bir niyet göremedim ki şu an için sadece mevcut sistemin açıklarını kapatarak daha da güvenli hale getirmeye çalışıyorlar (yatay çözümler, uçağın durumunu okuma ve ona göre tavsiyede bulunma , arazi yapısına uygun talimat verebilme vb. bunlardan birkaçı) ...
Emniyetli uçuşlar
Meraklısına Eurocontrol ACAS sitesinin linki ;
http://www.eurocontrol.int/msa/public/s ... tpage.html
B. Fatih Koz
[ Uçuş Harekat Uzmanı / Flight Dispatcher @ SunExpress ]
[ Uçuş Harekat Uzmanı / Flight Dispatcher @ SunExpress ]
- THY157
- VIP Member
- Posts: 825
- Joined: 11 Jan 2002, 22:00
- Name: Selçuk POYRAZ
- PID: 157
- Location: Kocaeli
Son yaklaşmada Bahadır kaptanın başına gelen olay gibi bir şey yaşamadım ama PMDG 738 ile uçuşun cruise fazında bir arkadaşımla aynı iritifada uçarken birbirimize çok yaklaştığımız için uçağın uyarı sonrası mesafenin kapatmaya devam etmesi sonucunda dalışa geçtiğini gördüm. Gerçekte yok ise bu özellik PMDG'nin bir bug'ı diyebiliriz.
-
- VIP Member
- Posts: 1193
- Joined: 17 Aug 2007, 09:17
- Name: İlker Değirmencioğlu
- PID: 2445
- Vatsim ID: 1011091
- City: Istanbul
- Location: Turkey
Konuyu dağıtmak istemiyorum ancak Airbus 2 yıl önce AP/FD TCAS adlı bir sistem için sertifika aldı. A380 ler için geliştirilmiş bu sistem diğer fly-by-wire Airbuslara da uygulanabiliyor. Bu sistemin farkı adı üzerinde olduğu gibi TCAS manevrasını FD ile pilota uygulatabildiği gibi eğer AP engaged ise, manevrayı kendi de gerçekleştirebiliyor. Airbuslarla fazla sempatim olmadığı için daha detaylı bilgim yok, kullanılıyor mu, bilmiyorum. Basın bülteni ekte.
http://www.airbus.com/presscentre/press ... -for-a380/
AP/FD TCAS Broşürü
http://www.airbus.com/fileadmin/media_g ... -pilot.pdf
Ancak her zaman olduğu gibi Airbus kritik durumlarda bilgisayar/elektronik sistemlere güvenirken, Boeing bunun tam tersine kritik durumlarda kararı pilota bırakıyor. Dolayısı ile yakın bir zamanda, bir Boeing'in TCAS manevrasını kendi kendine yaparken göreceğimi sanmıyorum. İnşallah görmek de nasip olmaz ...
http://www.airbus.com/presscentre/press ... -for-a380/
AP/FD TCAS Broşürü
http://www.airbus.com/fileadmin/media_g ... -pilot.pdf
Ancak her zaman olduğu gibi Airbus kritik durumlarda bilgisayar/elektronik sistemlere güvenirken, Boeing bunun tam tersine kritik durumlarda kararı pilota bırakıyor. Dolayısı ile yakın bir zamanda, bir Boeing'in TCAS manevrasını kendi kendine yaparken göreceğimi sanmıyorum. İnşallah görmek de nasip olmaz ...

FlyTHY IT Manager
-
- Rookie
- Posts: 25
- Joined: 15 Nov 2009, 13:45
- Name: Gökhan Yıldırım
- PID: 0000
- Vatsim ID: 0000
- City: İzmir
- Location: Turkey
Kaptanlarım bende bu olayı birkaç kez yaşadım uçak tipi PMDG 744 kaptanlarımın mesajlarında da yazıldığı gibi uçak çakışma anında ikazına başlıyor tam hatırlamıyorum ama aşağı yada yukarı tırman gibi bir komut veriyor eğer uygulamazsanız ve tehlikea devam ediyorsa uçak kendi kendine dalışa geçiyor veya tırmanıyor.Gerçekte bu sistemin sadece pilota referans oluşturduğunu söylemişsiniz ve Fatih kaptanımda bunu kaynağıyla ispatlamış demekki bu PMDG nin bir açığı yada bilerek yaptıkları bişey.