Divert karari hk.

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.
Post Reply
TK212
Junior Member
Junior Member
Posts: 68
Joined: 26 May 2002, 19:47
Name: Hasan UNSAC
PID: 0000
Location: Ankara

Sevgili Arkadaslar,
Oncelikle hepinizin Kurban Bayramini kutlar, Saglik ve Esenlikler dilerim.
Daha onceki "Temas kaybi" adli topic de tartistigimiz bir Divert konusu vardi onunla ilgili Ergenekon arkadasimiz guzel ve onemli sorular sormustu ancak islerimin yogunlugu nedeniyle bugune kadar cevaplayamadim simdi bu sorulari tekrar buraya alarak yeni bir topic altinda cevaplamak istedim.

===================================================================

Öncelikle gerçektende elinize sa?lık ..keşke bu tip konuları foruma gerek kalmaksızın bizlerle daha fazla paylaşabilseniz..

Öncelikle yazdıklarınızdan aklıma takılan bir husus var...

Pilot ucusunu yedek meydanlarını buna ba?lı açıklamış oldu?unuz yakıt planlamasını yaptı , kalkıştan önce dest. için RVR de?erleri normal ama trend kötüye gidiyor (alınan METAR ı TAF da do?rular nitelikte diyelim) ucus başlıyor..planladı ve LOWW 'a giderken görüş yada RVR minumumlara do?ru indi?i teyYt edildi diyelim ..

Açıklamanızda belirtti?iniz minumumdaki kriteriniz "staright in landing " RVR minimalarımıdır yoksa limanın ve pistlerin sahip oldu?u altyapıya ba?lı oldu?u minumumlarmıdır ? (örne?in Rnwy 29 LOWW CAT II , DA 100 feet , RA 98 feet ,min RVR 300 m olarak belirtilmiş,aynı şekilde Rnw 29 için NDB şartlarında RVR ucak kategorilerine göre 1200-1600 m olarak belirlenmiş)(olması gereken lojik en hassas precision aproach de?erlerinde belirtilen RVR de?erleridir tabiki..de?ilmi?)

O zaman yine bu örnek için aldı?ımız (29 için) RVR 100 yani minumlara çook yakın ,VV ise minumumların biraz üzerinde olsa ucusa devam edilirmi edilmezmi ? (bu karar tamamı ile pilotun kararıdır bunu biliyoruz ama karar aşamasında ne gibi kritelerler bu kararı etkiler.)

- burada dest. CAT III destekleyen bir liman ve uca?ımızında bu config'e sahip olan bir ucak oldu?unu varsayarsak ucus her halikarda devam eder. de?ilmi ?

-Havayolları uygulamalarında uca?ın destination airporta ola?an dışı hallerde kapalı ilan edilmesi halinde (hava şartları ,kaza v.b) uca?ın alternate meydana olan uzaklı?ı ile departure meydana olan uzaklı?ının hemen hemen aynı oldu?unu varsayarsak ne yapılır? Geriye dönmekmi ? Alternate meydana divert ederek inişmi?

Umarım ifade edebilmişimdir ..
?imdiden ilginize teşekkür ederim .
Ergenekon

Orneginizde aldiginiz LOWW rwy 29 CAT II Approach inceledigimizde;
1) RVR degeri 100m ise kesinlikle inemezsiniz.
2) RVR 300m VV 100 ise app platedeki RVR 300un yanindaki kucuk 1.remarkina asagida baktigimizda eger crew CAT III auşorized degil ise (herikisi de) ve/veya ucak CAT III techizata haiz degilse yine inemezsiniz zira RVR 300 ise sadece
CAT III auşorized plane & crew inebilir diyor.
3) Verdiginiz ornekte ucagin ve heriki pilotun da CAT III oldugunu varsayarsak is burada tamamen mesul kaptan a dusuyor yaklasma veya divert kararini o verecek.
Ben o durumda o ucagin Kaptani olsam arkamdaki yuzlerce yolcuyu da dikkate alarak bir karara varmaya calisirdim soyleki;
- Bu hava durumundan baska negatif faktorler varmi, ornegin yaninizda tecrubesiz bir FO, ruzgar yatagindami yoksa yan ruzgar varmi? Pas gecilirse tirmanma yakiti ve alternatee divert edilir ve orada da zorunlu bir bekleme yapilirsa yakit kritige girermi? Pist islak mi kurumu(frenleme acisindan zira gorus limit)
- Alternate meydanin hava durumu LOWWe gore nasil?
- Alternate meydanin imkanlari nedir? CATII, CAT III gibi
- Yolculari alternatee biraktigimizda ulasimlari nasil saglanabilir , tren vs gibi imkanlar varmi?
- TAFa gore hava daha kotuye mi yoksa iyi mi gidecek? Yani alternete meydana divert edip orada 2-3 saat bekler, yakit alir yolcularimizi agirlar ve LOWWe donebilirmiyiz.
- Son olarak da BU INIS BENIM SAHSI LIMITLERIMI ZORLARMI , BEN BOYLE LIMIT HAVADA INISE SAGLIK ve KAFA OLARAK TAM HAZIRMIYIM? BU INIS EN UFAK BIR BILINMEYEN RISK TASIMAKTAMIDIR.
Bu hususlara gore karar verilir ve uygulanir.

Diger sorunuzun bence cevabi ise;
Eger dest meydan in alternatei ile dep meydan uzakligi ayni ise departure meydana donmek daha dogru olabilir.
Yani Zuriche gidecek yolcuyu Bruksele goturmenin bir anlami yok ama Cenevreye goturebilirsiniz zira tren ile 2,5 -3 saat dir arasi.

Birde son gunlerde medya da cok konusulan Ataturkun alternatei neden Gokcen olmuyor meselesi var.
Bilindigi gibi ticari ucus planlarinada 2 adet alternate yazarsiniz bu alternateleri de genelde hava kosullarina gore doldururuz zira tenik ariza zaten emergencydir. Meydanin kapanmasi kaza nedeni ile kapanmasi ise cok ekstrem bir husus oldugu icin dikkate alinmaz oldugu takdirde zaten ATC planlamistir ve sizi divert eder.
Newyork JFKin alternate meydani genelde NY da bulunan LaGurdia veya NJ bulunan Newark degildir Boston veya Pittsburg meydanlaridir. Nedeni ise havasartlarinin bir sehir icinde birbirine cok yakin olabilecegidir. Londra icinde Stanset veya Lond#305;n City degil Manchesterdir. Dolayisiyla benim bilebildigim kadari ile Yesilkoyun alternati Izmir Adnan Menderes ve Ankara Esenboga dir.
Tabii butun bu hususlar Sn. Hocalarim ve sevgili arkadaslarimizin tartismasina aciktir.
Sevgi ve Saygilarimla

Hasan Unsac
CPL IFR MEL
TRVACC C1
User avatar
THY177
VIP Member
VIP Member
Posts: 606
Joined: 10 Feb 2002, 12:16
Name: Ergenekon Kucuk
PID: 177
Location: Turkey

Hasan Hocam;

Değerli zamanınızı ayırdınız ..gerçekten çok teşekkürler.

Buradan eksik olmayın .

Sevgi ve saygılarımla;


TK 177 Ergenekon Kucuk
Post Reply

Return to “Training Lounge”