LTCG Runway29 gibi pist başına taxiway olmayan havaalanlarında;
Departure için;
1.) Pistbaşına gitmek amacıyla piste girmeden önce ATC'den klerans alınmalı mı?
-Evet, ATC piste giriş ve pist başına taksi müsaadesi vermeden piste giriş yapılmaz, HOLDSHORT yani piste girmeden bekleme pozisyonunda beklenir. ATC piste giriş izni verdiğinde piste girilmelidir.
2.) Piste girmeden önceki ve kat edişteki ışık kombinasyonlarımız nasıl olmalı?
-Piste girmeden önce;
TAXI LIGHTS ON
NAV LIGHTS ON
ANTI COLLISION (RED) ON
-piste giriş ve pist başına gidiş;
Aynı konfigurasyon ve RUNWAY TURN LIGHTS ON
-pist başında kalkış pozisyonu alındığında ve kalkış izni verildiğinde;
-TAXI OFF, RUNWAY TURN LIGHTS ON, LANDING LIGHTS ON (uçağın ışık konfigurasyonu ve talimatlarına göre en azında LANDING LIGHTS ON)
-STROBE ON (WHITE)
3.) Pist katediş esnasında transponder mod ne olmalı? Ya da şöyle sorayım, transponder katedişe başlama esnasında mı yoksa cepten pist başına girerken mi mode C yapılmalı?
-Piste giriş verildiği zaman sadece TA kalktıktan sonra TA/RA.Pit dışında herzaman standby
Pisti kat edip cebe geldiğimizde;
1.) Cepte bekleyip piste girmek için klerans mı alınmalı yoksa line up durumunda take off kleransı mı beklenmeli?
-Hangi pistte olursa olsun, pistin üzerinde veya pist başındaki cepte, özel olarak taksi yolu ile pistten izole edilmiş bir taksiyolu halinde bir bekleme veya dönüş cebi yoksa, cep içinde beklenmez. (Örneğin Malta'da pist başında böyle bir bekleme noktası vardır)
Kalkarken pist sonundaki cepte bekleme yapılmaz, cep pistin genişliğine göre uçağın rahatça dönerek pist merkez hattına gelmesi için yapılmış bir kolaylıktır. Dönülür ve pist merkez hattına oturularak talimat beklenir veye verilmiş talimat uygulanır.
ATC kalkış iznini taksi esnasında vermişse, cepten dönüş tamamlanır ve kalkış yapılır.HEnüz vermemişse ve/veya pilottan kalkışa hazır olduğunu bildirmesini istemişse beklenir.
Arrival için;
1.) Pist terkediş esnasında cebe girdiğimizde tekrar pist katediş için klerans mı beklemeliyiz yoksa cepte beklemeden devam edip bizi kapıya götürecek taxiway girişinde mi Ground ile temas etmeliyiz?
- ATC zaten pistin içinde bir uçağın beklemesini istemez

bu yüzden "backtrack is approved and taxi to ..."diyerek olduğu yerden (uçağın dönüş çapına bağlı olarak) veya ilk cepten dönerek pisti verilen yada mümkün olan ilk taksi yolundan terk etmesini ister/talimat verir. İndikten sonra pistete bekleme yapılmayacağı için, mümkün olan ilk uygun taksiyolundan pist terkedilir, terkedilen yerde genellikle bir bekleme çizgisi vardır çünkü diğer taksiyolundan gelen ama farklı frekansda olan bir uçak olabilir (ground frekansında). Bekleme noktası aynı zamanda uçağın tamamen pisti terkettiği bir yerdedir yani pist artık temizdir. Kule, bekleme noktasından öncede söylese o noktada beklenerek Kulenin talimatı ile "GROUND-YER" frekansında bağlanarak takip eden talimat beklenir.
2.) Trasponder cepte mi yoksa bir sonraki taxiway girişinde mi stand by yapılmalı?
Pist terkedildiği zaman transpoder standby yapılır.
3.) Işıklarla alakalı sorum bu bölüm içinde geçerli sayın hocam...
İnerken
tüm ışıklar zaten açık.Ancak RUNWAY TURN OFF ile TAXI Light, LANDING LIGHTS'lar iniş tamamlandıktan sonra kapatılınca açılır. Pist terkedilirken STROBES (WHITE) kapatılır.Park yerine gelindiğinde motor kapatıldığında sadece NAV açık bırakılır.