Chartlar Hakkında Genel Bilgilendirme

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.
User avatar
THY3537
VIP Member
VIP Member
Posts: 431
Joined: 05 Feb 2009, 20:48
Name: Uğur BİLGİN
PID: 3537
Vatsim ID: 1084376
City: Ankara
Location: Turkey

Evet arkadaşar, gün içerisinde dedim ama biraz geciktim kusuruma bakmayın.
Ground chartlarla ilgili ilk sorum geliyor.

Image


şekildeki chart için sorumuz;

22/04 pistleri için her iki pist istikametindeki 1050 feet overrunlar hariç [overrun =(A graded and compacted portion of the clear zone, located at the extension of each end of the runway, to minimize risk of accident to aircraft due to overrun on takeoff or undershooting on landing Its length is normally equal to that of the clear zone and its width is equal to that of the runway and shoulders )] toplam mesafesi 7900' tir.


A) Doğru?
B) Yanlış?

Sebebi nedir?

Gürsel abi burada sanırım overrun, stopway,ASDA,TODA,TORA kavramlarını açıklamamız gerekecek. Müsaitsen bunların tam karşılığını açıklayabilirmisin abi?
User avatar
THY133
VIP Member
VIP Member
Posts: 429
Joined: 13 Oct 2002, 14:19
Name: Deniz İrez
PID: 133
Location: Istanbul


Gürsel abi burada sanırım overrun, stopway,ASDA,TODA,TORA kavramlarını açıklamamız gerekecek. Müsaitsen bunların tam karşılığını açıklayabilirmisin abi?
Stopway: Uçağın kalkış iptali durumunda herhangi bir zarar almadan durdurmaya yönelik tasarlanmış özel alan asfalt, beton v.s. olabilir. Pist ile aynı genişliktedir.

Clearway: Uçağın emniyetle kalkabilmesi için insan yapımı ya da doğa yapımı engellerden arındırılmış alan. (Çim, Deniz, Toprak olabilir)

*Clearway ve Stopway mesefaleri eşitse bu tarz pistlere Balanced Runway denir.

TORA (Take-Off Run Available): Uçağın kalkış sırasında pistteki kullanabildiği alan

LDA (Landing distance Available) : Pisteki İniş için kullanbilecek olan alan.

ASDA (Accelerate Stop Distance Available) : TORA + Stopway

TODA
(Take-Off Distance Available) : TORA + Clearway

Image

Kabaca Türkçe Anlatmaya Çalıştım. Detaylı bilgileri isteyenlere linkle yollayabilirm...
Deniz IREZ
ATPL-A (B737-A330)
User avatar
erdinc72
Newbie
Newbie
Posts: 15
Joined: 24 Oct 2009, 20:52
Name: Erdinc Erdogan
PID: 2685
Location: Nairobi

Nefis bir konu ilgisiz kalmış arkadaşlar, hadi hep beraber bi el atalım da hareketlensin biraz... Bunu da ben başlatayım müsade ederseniz...

Sayın Uğur Kaptanım,

Hazır konu Ground'da kalmışken merak ettiğim bir hususu sorayım size...

LTCG Runway29 gibi pist başına taxiway olmayan havaalanlarında;

Departure için;
1.) Pistbaşına gitmek amacıyla piste girmeden önce ATC'den klerans alınmalı mı?
2.) Piste girmeden önceki ve kat edişteki ışık kombinasyonlarımız nasıl olmalı?
3.) Pist katediş esnasında transponder mod ne olmalı? Ya da şöyle sorayım, transponder katedişe başlama esnasında mı yoksa cepten pist başına girerken mi mode C yapılmalı?

Pisti kat edip cebe geldiğimizde;
1.) Cepte bekleyip piste girmek için klerans mı alınmalı yoksa line up durumunda take off kleransı mı beklenmeli?


Arrival için;
1.) Pist terkediş esnasında cebe girdiğimizde tekrar pist katediş için klerans mı beklemeliyiz yoksa cepte beklemeden devam edip bizi kapıya götürecek taxiway girişinde mi Ground ile temas etmeliyiz?
2.) Trasponder cepte mi yoksa bir sonraki taxiway girişinde mi stand by yapılmalı?
3.) Işıklarla alakalı sorum bu bölüm içinde geçerli sayın hocam...

Bu soruları sorarken biraz da sıkılıyorum, belki çok basit detaylar diye ama bilmemekten iyidir...


Sevgiyle kalın...
büyüyünce pilot olcam ben...
User avatar
hakan737
VIP Member
VIP Member
Posts: 818
Joined: 19 Aug 2001, 04:11
Name: hakan guven
PID: 003
Vatsim ID: 811602
City: istanbul
Location: Turkey

LTCG Runway29 gibi pist başına taxiway olmayan havaalanlarında;

Departure için;
1.) Pistbaşına gitmek amacıyla piste girmeden önce ATC'den klerans alınmalı mı?

-Evet, ATC piste giriş ve pist başına taksi müsaadesi vermeden piste giriş yapılmaz, HOLDSHORT yani piste girmeden bekleme pozisyonunda beklenir. ATC piste giriş izni verdiğinde piste girilmelidir.
2.) Piste girmeden önceki ve kat edişteki ışık kombinasyonlarımız nasıl olmalı?
-Piste girmeden önce;
TAXI LIGHTS ON
NAV LIGHTS ON
ANTI COLLISION (RED) ON
-piste giriş ve pist başına gidiş;
Aynı konfigurasyon ve RUNWAY TURN LIGHTS ON
-pist başında kalkış pozisyonu alındığında ve kalkış izni verildiğinde;
-TAXI OFF, RUNWAY TURN LIGHTS ON, LANDING LIGHTS ON (uçağın ışık konfigurasyonu ve talimatlarına göre en azında LANDING LIGHTS ON)
-STROBE ON (WHITE)
3.) Pist katediş esnasında transponder mod ne olmalı? Ya da şöyle sorayım, transponder katedişe başlama esnasında mı yoksa cepten pist başına girerken mi mode C yapılmalı?
-Piste giriş verildiği zaman sadece TA kalktıktan sonra TA/RA.Pit dışında herzaman standby


Pisti kat edip cebe geldiğimizde;
1.) Cepte bekleyip piste girmek için klerans mı alınmalı yoksa line up durumunda take off kleransı mı beklenmeli?


-Hangi pistte olursa olsun, pistin üzerinde veya pist başındaki cepte, özel olarak taksi yolu ile pistten izole edilmiş bir taksiyolu halinde bir bekleme veya dönüş cebi yoksa, cep içinde beklenmez. (Örneğin Malta'da pist başında böyle bir bekleme noktası vardır)
Kalkarken pist sonundaki cepte bekleme yapılmaz, cep pistin genişliğine göre uçağın rahatça dönerek pist merkez hattına gelmesi için yapılmış bir kolaylıktır. Dönülür ve pist merkez hattına oturularak talimat beklenir veye verilmiş talimat uygulanır.
ATC kalkış iznini taksi esnasında vermişse, cepten dönüş tamamlanır ve kalkış yapılır.HEnüz vermemişse ve/veya pilottan kalkışa hazır olduğunu bildirmesini istemişse beklenir.

Arrival için;
1.) Pist terkediş esnasında cebe girdiğimizde tekrar pist katediş için klerans mı beklemeliyiz yoksa cepte beklemeden devam edip bizi kapıya götürecek taxiway girişinde mi Ground ile temas etmeliyiz?

- ATC zaten pistin içinde bir uçağın beklemesini istemez :) bu yüzden "backtrack is approved and taxi to ..."diyerek olduğu yerden (uçağın dönüş çapına bağlı olarak) veya ilk cepten dönerek pisti verilen yada mümkün olan ilk taksi yolundan terk etmesini ister/talimat verir. İndikten sonra pistete bekleme yapılmayacağı için, mümkün olan ilk uygun taksiyolundan pist terkedilir, terkedilen yerde genellikle bir bekleme çizgisi vardır çünkü diğer taksiyolundan gelen ama farklı frekansda olan bir uçak olabilir (ground frekansında). Bekleme noktası aynı zamanda uçağın tamamen pisti terkettiği bir yerdedir yani pist artık temizdir. Kule, bekleme noktasından öncede söylese o noktada beklenerek Kulenin talimatı ile "GROUND-YER" frekansında bağlanarak takip eden talimat beklenir.

2.) Trasponder cepte mi yoksa bir sonraki taxiway girişinde mi stand by yapılmalı?

Pist terkedildiği zaman transpoder standby yapılır.

3.) Işıklarla alakalı sorum bu bölüm içinde geçerli sayın hocam...
İnerken
tüm ışıklar zaten açık.Ancak RUNWAY TURN OFF ile TAXI Light, LANDING LIGHTS'lar iniş tamamlandıktan sonra kapatılınca açılır. Pist terkedilirken STROBES (WHITE) kapatılır.Park yerine gelindiğinde motor kapatıldığında sadece NAV açık bırakılır.
Hakan"737"Güven
Pathfinder
Average User
Average User
Posts: 133
Joined: 19 Aug 2001, 04:12
Name: Selçuk
PID: 13
Location: Turkey

Hakan bir aralar takip ediyordum ışıklar nasıl kullanılıyor diye. Eğer yanlış hatırlamıyorsam pist içinde pist başına taxi yapılırken de strobe'ler çakıyor.
Pathfinder
THY13
Giresun-1958
User avatar
erdinc72
Newbie
Newbie
Posts: 15
Joined: 24 Oct 2009, 20:52
Name: Erdinc Erdogan
PID: 2685
Location: Nairobi

Hocam çok teşekkürler bu hızlı dönüş için. Ben biraz daha dersimi çalışayım, muhakkak yeni sorular çıkacaktır :)
büyüyünce pilot olcam ben...
User avatar
THY656
VIP Member
VIP Member
Posts: 258
Joined: 06 Jan 2003, 02:28
Name: Selim BILGIN
PID: 656
Vatsim ID: 853361
City: Aydin
Location: Turkey

Hakan
senelerdir yazdıklarını büyük bir iştahla okurum.Ve sen bu teorik bilgilerinle ATPL sınavına girsen kaç alırsın diye de hep merak ederim :clap:

Selim Bilgin
1964
SELİM BİLGİN THY656
User avatar
THY3537
VIP Member
VIP Member
Posts: 431
Joined: 05 Feb 2009, 20:48
Name: Uğur BİLGİN
PID: 3537
Vatsim ID: 1084376
City: Ankara
Location: Turkey

1. Soruya açıklama olarak;

Image

aşağıdaki resimde uçağın ilerleme istikametindeki kesik çizgiler katediş yapılabileceğini, aksi istimatten geliyorsak eğer, yani önümüzde kesikli olmayan düz çizgiler varsa bu "mutlaka ama mutlaka müsaade almamız gerektiğini" ve onay almadan katedemeyeceğimizi bize söylemektedir.
User avatar
hakan737
VIP Member
VIP Member
Posts: 818
Joined: 19 Aug 2001, 04:11
Name: hakan guven
PID: 003
Vatsim ID: 811602
City: istanbul
Location: Turkey

Selçuk ağabey, aslında sizin mesajınızdan sonra FAR/AIM kitabından tekrar baktım detaylı bir açıklama varmı diye. Strobe kısmı pilota bırakılmış ancak diyorki, kalkış izni alındığında tüm ışıklar (gerekli olan) yakılır. Bu konuda çok doğru bildiğimi iddia edemeyeceğim zira bende genelde kalkış izni alındığında strobe'ların yakıldığını gördüm ancak hiç LTCG 29 gibi, pist içinden taksi yapılan bir uçuşa denk gelmediğim için emin değilim. Bu yüzden sizin dediğinizde mantıklı olabilir. Pistin içine girip pistbaşı için taksi yapacak olan uçak,pist içinde olduğunu belirtmek için strobelarını açıyor olabilir. Pilota göre,ülkelere göre yada yeni konulmuş bir uygulamaya göre değişiklikler varsa, bunu bir ATC yada pilot arkadaşımız cevaplarsa çok makbule geçer.

Selim hocam, emin olun okadar bilgili değilim.BEni cebinden çıkaracak çok arkadaşımız var ama yinede arşivdeki ATPL sınavlarını bir ara denemek istiyorum ,sırf meraktan :)

Uğur bey, verdiğiniz örnek resim departure 1. soru içinse yanlış anlaşılabilir zira siz pistten çıkışda taksi yapıyorsunuz. Sanırım "arrival" için 1.soruya örnek verdiniz.
kesik çizgi ve düz çizgiden oluşan bekleme noktası işareti/çizgisinin anlamı farklıdır.Fakat sizin dediğinizle de ilişkilidir. Pisti terkedişte bu çizgi dikkate alınmaz. BU çizgi, pilota görsel bir veri olarak bulunduğu konumun neresi olduğunun farkına varması amacıyla;
-solid-düz çizgiler herzaman pilotun duracağı tarafı,dashed-kesik çizgiler ise pistin olduğu tarafı gösterirler.

taksi yolu üzerinde sadece kesik tek çizgi varsa bu taksiyolu bekleme noktası çizgisidir.

REsimdeki Kesik çizgilerin ilerleme yönünde olması katediş anlamına gelmez bildiğim kadarıyla ancak, eğer pisti terkettikten sonra, içinde bulunulan taksi yolu piste gidişi sağlayan diğer herhangi bir taksi yolunu veya uçağın yolunu kesmiyorsa durmadan ama frekans değiştirip talimatı beklerken yavaşça ilerlenebilir. Örneğin LTBA 17L/35R pistine indiniz ve ilk hızlı çıkışlardan birinden çıktınız.Bu çıkışların devamı aprona bağlandığı veya diğer taksi yolunu kestiği için ilk taksiyolundan önceki taxiway bekleme noktasında durulur (sadece kesik çizgi) ve talimat beklenir.

Yani sizin tarifiniz yinede doğru, pistten çıkışta kesik ve düz çizgiler ile ifade edilen işaret eğer düz çizgi sizin tarafınızda değilse,taksiye , taksi yolu bekleme çizgisine (varsa eğer) kadar devam edilir.Eğer pisti terkedişte önünüze gelecek kesik ve düz çizgi işaretinde düz çizgi sizin tarafınızda ise, o noktada talimat beklenir.
Hakan"737"Güven
Pathfinder
Average User
Average User
Posts: 133
Joined: 19 Aug 2001, 04:12
Name: Selçuk
PID: 13
Location: Turkey

Sevgili Hakan,
Pilotlara bırakılmış olması daha makul geliyor gibi. Havacılık disiplin işi filan dediğimiz için bir pilotun yaptığını diğer pilot yapmazsa bende yapmayan pilotun olayı atladığı fikri oluşur. Ama senin dediğin gibi bazı pilotlar pistte iken strobe'leri açıyor, bazıları pist başına geldiği zaman. Ya pistte açan dikkatsiz ya da pist başında açan dememek için pilotlara bırakılmış demekte fayda var :x
Ayrıca, bu kadar mütevazı olma, sen hakikaten bu işe gönül koymuş bir arkadaşımızsın. Senin tedrisatından geçmemiş :clap: çok az sanal pilot vardır herhalde. Hala seninle ilk yazışmalarımız durur, neler öğrenmedik ki senden!...
Pathfinder
THY13
Giresun-1958
delimawi
VIP Member
VIP Member
Posts: 1193
Joined: 17 Aug 2007, 09:17
Name: İlker Değirmencioğlu
PID: 2445
Vatsim ID: 1011091
City: Istanbul
Location: Turkey

Ufak bir katkım olması açısından, USAir Flight 1493 kazasını hatırlatmak isterim.
ATC hatası yüzünden pist başında kalkış izni bekleyen ufak bir jetin üzerine 737 inmişti.
Hatırladığım kadarı ile şirket politaksı gereği kalkış izni almadıkları için nav light dışındaki diğer ışıkları kapalı idi.
737 pilotları da, ufak jetin nav lightları ile pist ışıklandırmasını ayıramadıkları için uçağı son ana kadar farkedemediler ve kaza gerçekleşti.
FlyTHY IT Manager
delimawi
VIP Member
VIP Member
Posts: 1193
Joined: 17 Aug 2007, 09:17
Name: İlker Değirmencioğlu
PID: 2445
Vatsim ID: 1011091
City: Istanbul
Location: Turkey

Ufak bir katkım olması açısından, USAir Flight 1493 kazasını hatırlatmak isterim.
ATC hatası yüzünden pist başında kalkış izni bekleyen ufak bir jetin üzerine 737 inmişti.
Hatırladığım kadarı ile şirket politaksı gereği kalkış izni almadıkları için nav light dışındaki diğer ışıkları kapalı idi.
737 pilotları da, ufak jetin nav lightları ile pist ışıklandırmasını ayıramadıkları için uçağı son ana kadar farkedemediler ve kaza gerçekleşti.
FlyTHY IT Manager
User avatar
THY1789
Average User
Average User
Posts: 138
Joined: 20 Jan 2006, 14:48
Name: Serhan TUZEMEN
PID: 1789
Vatsim ID: 955320
City: Istanbul
Location: Istanbul

Herkese merhaba!
Pist üzerindeki çizgileri araştırdım ama emin olmamakla beraber, teyit almak istedim.3 çizgi 2 çizgi ve tek çizgiler pist başına ve sonuna olan mesafeleri mi veriyor?500 ft 1000 ft 1500 ft
Teşekkürler,herkese iyi uçuşlar.

serhan tüzemen
FLYTHY1789
Post Reply

Return to “Training Lounge”