THY029 wrote:Sayın Yöneticiler.Öncelikle beni aranıza kabul ettiğiniz için teşekkürler.. Ben fs2004'te ilk online denemelerimi(tabii acemi olarak

) 5 ay önce yaptım.5 ay kendimce uğraşmama rağmen bir türlü yeterli seviyeye gelemedim .fmc kullanılmasını azçok bilirim rotamı bulurum uygularım uçuş konusunda sıkıntım yok(landing hariç)..ancak nevarki atc ile raporlaşma işini birtürlü öğrenemedim..

.online eğitim gibi şeyler görüyorum internette araştırırken.ben de almak istiyorum bu eğitimi..online ollmasa da bi yardımcı olun.Artık ATC leri görünce azar mesajlarını görmekten korkup offline olmak istemiyorum

..
Merhaba, aramıza hoşgeldiniz,
Simdi sizin icin Ataturk meydanından Samsun Çarşamba meydanına ucuyorum. Adım adım atc muhaberatı şu sekilde olursa atcden azar yemezsniz.
Bulundugunuz meydan : LTBA
Varış meydanı : LTFH
Uçuşa hazır hale geldiginizde,
Eger meydanda sadece DEL (delivery) varsa onunla temasa gecmelisiniz. Eger yoksa, GND varsa GND ile irtibat kurmalısınız. DEL, GND her ikisi de yok, TWR varsa, TWR ile kontak kurmanız gerekmekte. DEL, GND, TWR bunların üçü de yok APP var ise APP ile iletisime gecmeniz gerekmekte. Bunların hicbiri online degil, CTR online ise yapmanız gereken CTR frekansına baglanmaniz.
Kapsam olarak, DEL<GND<TWR<APP<CTR
CTR olarak Turk havasahası su an iki sektorden olusmakta. LTBB (İstanbul) ve LTAA (Ankara)
Diyelim ki LTBA - LTFH uçusunu gerceklestirmek istiyorsunuz.
Once rotanızı edinmek icin,
http://rfinder.asalink.net/free/ sitesini kullanın.
Gerekli hazırlıkları yaptınız, artık ucusa hazırsınız ve sansiniza o gun tum sektorler acık.
Oncelikle DEL (121.700), frekansına baglanıp,
vPilot : Callsign, Request ifr to Carsamba, (LTFH) "sakin Lima tango Foxrot hotel diye kodlama yapmayın, gerek yok cunku."
vDEL: You are cleared to Carsamba Airport via SID, rwy35R is in use, Squawk 7400, initial FL 170, timecheck 10. (Geri okuma yapmanız beklenir)
vpilot : Cleared to Carsamba Airport via SID, rwy35R is in use, Squawk 7400, initial 9000 feet, timecheck 10.
vDEL : readback correct, contact GND on frequency 121.800
GND size geri itme ve motor calistirma musadesinin yanısıra aktif piste gitmeniz icin kullanmanız gereken taksiyollarını da
soylecektir.
vPilot : Ready to pushback and start up.
vGND : Pushback and start up approved, call when ready for taxi.
vPilot : Push and start approved, will call when ready for taxi.
Geri itme ve motor calistirma yapildiginda, GNdyi tekrar rahatsiz edin,
vPilot : Request taxi to active.
vGND : Taxi to holding point of rwy35R via taxiway, F1,H and G1.
vPilot : F1,H and G1, rwy35R
Pist başına dogru taksi yapmaya basladiniz, pist basına yaklastıgınız sırada, GND size TWR ile temasa gecmenizi soyleyecektir.
vGND : Contact TWR on frequency 118.100
vPilot : TWR on frequency 118.100
Kule ile simdi temasa gececeksiniz, squawk mode standby iseniz, TWR sizden Mode Charlie yapmanızı isteyecektir. Daha sonra, sizden once inen ya da
kalkan bir trafik yok ise, yani meydan musait ise, size direk kalkıs izni verecektir.
vPilot : Ready for departure rwy 35R
vTWR : Wind 050 degrees at 7 kt, rwy35R cleared for takeoff.
vPilot : Wind copied, rwy35R, cleared for takeoff.
Eger inen bir trafik var ise,
vTWR : Behind landing traffic, line up and hold rwy35R behind.
vPilot : Behind landing traffic, line up and hold rwy35R behind.
seklinde bir konusma gecmesi muhtemeldir.
Eger sizden once kalkan bir trafik var ise,
vTWR : Behind departing traffic, line up and hold rwy35R.
vpilot : Behind departing traffic, line up and hold rwy35R.
soz duellosuna tanık olabilirsiniz.
Neyse en sonunda kalktınız, sansiniza Yesilkoyde DEL'den APP'a kadar tum sektorler de acik,
Kalkıstan sonra, TWR size APP ile temas kurmanızı soyleyecektir.
vTWR : Contact APP on frequency 126.400
vPilot : App on frequency 126.400
Frekansa baglanti sagladıktan sonra,
vPilot : Callsign, with you passing 600 feet.
vAPP : Identified, continue as filed. Climb flight level 170.
Continue as filed, eger SID verildiyse size kleransda, SID uygulamanız gerekmekte, ama Delivery size vektor kalkısı verdiyse, kalkıs sonrası pist
dogrultusunda ucmaya devam edersiniz. Vektor kalkısında, kalkıs sonrası ne zaman nereye dogru ucmanız gerektigini, APP size soyler. Siz sadece
pist dogrultusunda ucmaya devam etmelisiniz.
Burada onemli olan husus, size vATC tarafından soylenen seyleri en kısa ve oz bir sekilde geri okumanızdır.
Mesela,
GAYEM UA4 BUK UW71 HAVZA rotasında uctugumuz icin, vektor kalkısı verildiyse size belli bir muddet pist dogrultusu uctuktan sonra, APP tarafından
"direk GAYEM yapın" soylemi muhtemeldir.
vAPP : Proceed direct to GAYEM
vPilot : Dct to GAYEM.
SID verildiginde ise zaten FMC ne yapacagini bilir

)
Ucus seviyeniz FL170'a yaklastiginda, APP size CTR ile temasa gecmenizi soyler.
vAPP : Contact Istanbul Center on frequency 119.300
vPilot : Istanbul on 119.300
Daha sonra,
vCTR : Identified, Climb FL350, continue as filed.
vPilot : Climb level 350, as filed.
Ne kadar sanslisiniz, Ankara Center da online, Ankara'nın kontrol sahasına yaklastıgınızda,
vCTR : Contact Ankara Control on frequency 128.750
vPilot : Ankara, 128.750.
Ankarayi aradiginizda,
vPilot : Callsign, with you FL350.
vCTR : Identified, continue as filed.
Ankara kontrol size Samsun Carsamba meydanına kadar eşlik edecek. Alçalma talebini ondan isteyeceksiniz.
Su an itibariyle ucus seviyeniz FL350, 35000 feet.
FMC ile ucuyorsanız, top of descent zaten ekranda bellidir, T/D noktasına yaklasitiginiz sirada, Ankara Kontrolu tekrar arayıp,
vPilot : Ready for descent
vCTR : Descent and maintain FL170 initially, expect ils approach rwy13.
vPilot : Descent and maintain FL170, ils rwy13.
Yaklasmanız, Samsun icin, HAVZA sonrası CRM VOR'u üzerinden sola 321 ucusbasına donusle, ils yaklasmaya serbest olacaksiniz.
FL170'a yaklastiginiz bir sırada,
vCTR : Descent altitude 9000 feet on QNH 1016.
vPilot : Descent altitude 9000 feet, 1016.
Havzayı gectiniz, Chart'a gore, CRM VOR'unu 4000 feet ile gecmeniz gerekmekte,
vCTR : Descent altitude 4000 feet.
vPilot : Descent altitude 4000 feet.
vCTR : After CRM VOR, left heading 321.
vPilot : After CRM, heading 321.
Bu başta, CRM VOR'undan 12 NM outbound olacaksiniz. Daha sonra hızınız maksimum 185 kT olmak uzere, soldan donusle ucusbası 129a donup,
ils established olmanız mumkun.
vCTR : Descent and maintain, 3000 feet. Turn left heading 100, cleared ils approach rwy13, call when established.
vPilot : Descent to 3000 feet, left turn 100, cleared ils rwy13, call when established.
ILS established oldugu vakit, eger LTFH_TWR online ise,
vCTR : Contact Carsamba TWR on frequency 118.350
vPilot : Carsamba TWR on 118.350
Daha sonra,
vPilot : On ils rwy 13
vTWR : wind 130 degrees 6 kt, rwy13, cleared to land.
vPilot : Wind copied, cleared to land.
İnişiniz tamamlandi,
vATC : Taxi to the gate of your choice, call after engine shutdown.
vPilot : Taxi to gate of my choice, will call after shutdown.
sonra karsılıklı tesekkurler, ve ucus biter.
Zamanla bu konusma usullerini daha iyi kavrayacaginiza suphenız olmasın. Kımse bunu dogustan ogrenmiyor, hersey okumakla olur ;)
Kolay gelsin umarım yardımcı olur bu yazıklarım size...
İyi ucuslar...