Elazığ VOR Yaklaşma Denemesi (Hocalarımızdan Yardım Lütfen)

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.
Post Reply
THY3280
Rookie
Rookie
Posts: 28
Joined: 30 Aug 2009, 17:32
Name: Sedat Kocabeyoğlu
PID: 3280
Vatsim ID: 1054514
City: Ankara
Location: Turkey

Herkese merhaba,
Son bir kaç gündür, offline olarak, Elazığ (LTCA) meydanına EZS VOR'u üzerinden, charta uygun olarak VOR yaklaşması uygulamaya çalışıyorum. Ancak bir türlü charttaki şekle uygun olarak gerçekleştiremiyorum.

Image

PMDG 737-600 ile VG8 rotasından, Charta uygun olarak 8500 ft de EZS VOR'una doğru yaklaşıyorum. Chart max. hızı 185 kt olarak sınırlamış. Ancak ben daha da düşük bir hızla 150 kt ias ile denemelerimi yaptım.

1.denemem.
Image Bu denememde, VG8 üzerinde EZS VOR'una yaklaşık 20 nm kala, radio panelime EZS vor frekansını girip aktif hale getirdim. Course ayarımı da yaptıktan sonra VOR-LOCK aktif hale getirerek düzgün bir şekilde VOR yaklaşmaya devam ettim.

VOR'un konumu ve chartta verilen holding patternine göre, hold'a paralel giriş usulünü uygulamak üzere, HDG'yi soldan dönecek şekilde 332 ayarladım. Maksadım, chartta verilen circle bacağına paralel uçup yine soldan dönüşle, Hold Patternine fix (VOR) üzerindeki bacaktan oturmaktı.
VOR'u geçer geçmez (VOR Lock sönünce) HDG'yi aktif hale getiridim ve soldan 30 derece açı ile dönüşüme başladım. DME'yi takip ettim. VOR from 3 nm olunca yine soldan bir dönüşle tekrar vor üzerine 152 başa yöneldim ve hızla, course ayarı yaparak VOR LOCK'u aktif hale getirdim. Düzgün bir şekilde EZS' voruna yaklaştım. VOR üzerinde VOR Lock sönünce yine HDG ile 332 baş girerek, CİRCLE proseduru için sağdan dönüşüme başladım.
Charta uygun olarak DME'den VOR'!a mesafem 6nm olana kadar 332 baş ile uçtum. Bu arada uçuş seviyemi 7500 ft ayarladım. VOR 'dan 6 nm uzaklaşınca yine sağdan HDG ile 152 başa yöneldim ve course ayarımı yaparak düzgün bir şekilde VOR'a bağlandım. VOR'u geçtikten sonra düzgün bir şekilde inişim yaptım. Ama çıkan sonuç resimdeki gib oldu.

Resimde de gördüğünüz gibi, Hold Patternine giriş için kullandığım paralel bacak, charttakine göre oldukça açıkta kaldı.

Image Burada EZS vor una gelmeden ( 1,7 nm önce) prosedüre başladım ama sonuç hüsran

Hocalarımız yorumlarsa sevinirim.
İyi uçuşlar
Image
User avatar
THY1178
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 27 Jan 2005, 14:09
Name: H. Murat ÖZDEN
PID: 1178
Vatsim ID: 901301
City: Ankara
Location: Ankara

Merhaba hocam,
Uyguladığınız prosedür beklemeye paralel girişte outbound bacağı 1dk yerine 3nm uçmanız haricinde tamamen doğru. Haritada oluşan şekil de dolayısla doğru, chart'tan farklı olmasının sebebi, chart üzerinde beklemeye giriş usullerinin gösterilmemesi. Düşünsenize 360 farklı yönden gelen her uçak için 360 farklı değişik beklemeye giriş şekli oluşacaktır. Bu yüzden de chart'da sadece bekleme ve kaide dönüşü gösterilir.
İyi uçuşlar...
H. Murat Özden
THY 1178
User avatar
THY133
VIP Member
VIP Member
Posts: 429
Joined: 13 Oct 2002, 14:19
Name: Deniz İrez
PID: 133
Location: Istanbul

Yaptınız Parallel Giriş normal gözüküyor hocam...

Ama yine de tekrarlayalım...

EZS VOR'una çarptıktan sonra soldan outbound başına dönüp (332) başta 1dk tutup, zaman doldugunda soldan dönüşle tekrar inbound course (152)'ye oturacak şeklinde dönülür. Eğer buna oturamazsanız da Homing dediğimiz yöntemle VOR üzerine gidilebilir. Tekrar EZS VOR'una çarptıktan sonra bu sefer Standart (Sağdan Dönüşlü) Hold için sağdan tekrar outbound (332) başına dönülür. ABEAM oldugunda tekrar 1dk tutulmaya başlanır ve doldugunda yine sağdan dönüşle inbound course olan 152 önlemeye çalışılır. Tekrar VOR üstüne gelindiğinde artık yaklaşmamıza başlayacaksak outbound ikaz edilip chart'a göre Min. 8500ft den 7500ft e alçalınıp 6 DME görüldükten sonra sağdan dönüşle inbound course önlenir. Yanlış görmüyorsam VOR'a kadar 6500ft alçalınıp, VOR'a çarptıktan sonra 5500ft'e alçalmaya devam edilir. VOR Outbound 2nm göründüğünde artık MD(A)'e kadar alçalma serbest.
Buraya kadar tekrar olsun diye yazdım artık 5 DME gözüktüğünde pisti görüyorsak Circle Land'a başlayabiliriz.

Haritanızdan anladığıma göre siz 1.sinde course'u erken önlemişsiniz. 2.sinde ise geç oturmuşunuz course sonradan önlemişsiniz. Zaten amaç doğru şekilde girip VOR'a çarpma dolayısıyla holding'e doğru yerde başladığımızı anlamak. Holding yaparken rüzgar yönü de dikkate alınmalıdır outbound'da dakika tutarken alacağımız mesafeyi uzatıp, kısaltabilir...

Iyi Uçuşlar Olsun...
Deniz IREZ
ATPL-A (B737-A330)
THY3280
Rookie
Rookie
Posts: 28
Joined: 30 Aug 2009, 17:32
Name: Sedat Kocabeyoğlu
PID: 3280
Vatsim ID: 1054514
City: Ankara
Location: Turkey

Sayın Murat ve Sayın Deniz Kaptan'a teşekkürler ediyorum. Birebir charttaki şekli tuturmanın pilotaj olarak zorunlu olduğunu zannediyordum. Yanılmışım.

Açıklamalarınız beni rahatlattı. Acaba tüm holdlarda patterne giriş için 1 dakika tutacağız. Usul bu mudur?

Eylül 2009 checkride'nın da sınav konusu olan bu yaklaşma, umarım sınava girecek arkadaşlar için de yararlı olur.

Herkese başarılar.
Image
User avatar
THY1178
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 27 Jan 2005, 14:09
Name: H. Murat ÖZDEN
PID: 1178
Vatsim ID: 901301
City: Ankara
Location: Ankara

Hocam,
Beklemeye giriş için uçmanız gereken başa döndüğünüz andan itibaren 1 dakika başlar, örneğin bu alçalma için direkt giriş uygulayacaksınız 152'yi gördüğünüz anda 1 dakikayı başlatırsınız. Bekleme esnasında ise, farklı olarak ABEAM tespit ettiğiniz an ya da uçulacak başa döndüğünüz an hangisi daha geç ise o anda 1 dakikayı tutmaya başlarsınız. Örneğin bu alçalma için ABEAM 242 olacaktır, RMI'da VOR'ı 242'de gördüğünüzde ya da 152 başa dönüşünüzü tamamladığınızda hangisi daha geç gelirse o anda zamanı tutmaya başlarsınız.
H. Murat Özden
THY 1178
User avatar
THY066
VIP Member
VIP Member
Posts: 1200
Joined: 24 Nov 2001, 17:49
Name: Kemal Tolu
PID: 66
Location: USA

Sevgili Murat Hocam,

Muhtemelen çok yogunsun, kendini özletiyorsun ama. Katkıların için tesekkürler.
Image
User avatar
THY1178
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 27 Jan 2005, 14:09
Name: H. Murat ÖZDEN
PID: 1178
Vatsim ID: 901301
City: Ankara
Location: Ankara

Kemal Hocam merhaba;
Dediğiniz gibi çok yoğunum ama mümkün olduğunca katkıda bulunmaya çalışıyorum. Emin olun ben de sizleri, online uçmayı özlüyorum.
Saygılarımla...
H. Murat Özden
THY 1178
THY3280
Rookie
Rookie
Posts: 28
Joined: 30 Aug 2009, 17:32
Name: Sedat Kocabeyoğlu
PID: 3280
Vatsim ID: 1054514
City: Ankara
Location: Turkey

Jr.Pilot wrote:
EZS VOR'una çarptıktan sonra soldan outbound başına dönüp (332) başta 1dk tutup, zaman doldugunda soldan dönüşle tekrar inbound course (152)'ye oturacak şeklinde dönülür. Eğer buna oturamazsanız da Homing dediğimiz yöntemle VOR üzerine gidilebilir. Tekrar EZS VOR'una çarptıktan sonra bu sefer Standart (Sağdan Dönüşlü) Hold için sağdan tekrar outbound (332) başına dönülür. ABEAM oldugunda tekrar 1dk tutulmaya başlanır ve doldugunda yine sağdan dönüşle inbound course olan 152 önlemeye çalışılır. Tekrar VOR üstüne gelindiğinde artık yaklaşmamıza başlayacaksak outbound ikaz edilip chart'a göre Min. 8500ft den 7500ft e alçalınıp 6 DME görüldükten sonra sağdan dönüşle inbound course önlenir. Yanlış görmüyorsam VOR'a kadar 6500ft alçalınıp, VOR'a çarptıktan sonra 5500ft'e alçalmaya devam edilir. VOR Outbound 2nm göründüğünde artık MD(A)'e kadar alçalma serbest.
Buraya kadar tekrar olsun diye yazdım artık 5 DME gözüktüğünde pisti görüyorsak Circle Land'a başlayabiliriz.
Sayın Deniz Hocam,

Ben EZS vor'una çarptıktan hemen sonra, beklemeye paralel giriş için 332 başa döndüm ve bir müddet bu başta gittikten sonra tekrar 152 başa dönerek vor'a inbaond oldum. vor'a çarptıktan sonra sağdan 332 başa dönüp sonra beklemeye hiç girmeden 6nm outbound uçup tekrar sağdan 152 başla vor'a inbound oldum. vor geçişini müteakip inişimi yaptım.
sizin yazdığınızdan özellikle "Tekrar EZS VOR'una çarptıktan sonra bu sefer Standart (Sağdan Dönüşlü) Hold için sağdan tekrar outbound (332) başına dönülür. ABEAM oldugunda tekrar 1dk tutulmaya başlanır ve doldugunda yine sağdan dönüşle inbound course olan 152 önlemeye çalışılır. Tekrar VOR üstüne gelindiğinde artık yaklaşmamıza başlayacaksak outbound ikaz edilip chart'a göre Min. 8500ft den 7500ft e alçalınıp 6 DME görüldükten sonra sağdan dönüşle inbound course önlenir[/size]" ifadenizden anladığım kadarı ile beklemede bir tur atıp tekrar vor'a inbounud olmam ve daha sonra 6nm outbound olup ve son kez vor sağdan 152 başla vor'a tekrar çarpıp circle başlamam gerekiyor. bir hold turu atmamış olmam eksik mi değil mi? yanlış mı anlamışım. açıklarsanız sevinirim.

2. olarak hocam, vor üzerinde bunca turu attıktan sonra bir de meydan üzeri circle land için de mi tur atacağız?

esasında bu yaklaşmayı ve turlu inişi yapmış bir kaptanımız haritasını koysa herşey daha iyi anlaşılacak.açıklamalara göre bir kaç deneme daha yapıp neticeyi burda paylaşacağım
saygılar
Image
User avatar
THY1178
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 27 Jan 2005, 14:09
Name: H. Murat ÖZDEN
PID: 1178
Vatsim ID: 901301
City: Ankara
Location: Ankara

Hocam;
İlk VOR check edişinizle uyguladığınız prosedür beklemeye giriş olacaktır, daha sonra ikinci kez VOR check edişinizde beklemeyi uygulamaya başlarsınız, normalde ATC sizi alçalmaya serbest kılmaz ise son serbest kıldığı irtifada bu beklemeyi uygulamaya devam edersiniz yani outbound bacağı 1 dk uçtuktan sonra inbounda dönersiniz ve bu şekilde beklemeye devam edersiniz. ATC sizi alçalmaya serbest kıldığı anda chart'ta kalın çizgiyle gösterilen kaide dönüşünü uygulamaya başlarsınız (EZS VOR'dan 6nm açılırsınız). Burada kaide dönüşü racetrack tipi olduğu için bekleme paterniyle karıştırabilirsiniz, chart'ı dikkatli incelerseniz beklemenin dönüşünün ince bir çizgiyle gösterildiğini farkedebilirsiniz.
Circle to land ise alet alçalma prosedüründen tamamen farklıdır, dolayısla eğer straight in landing yoksa circle to land'i her şartta uygulamanız gerekmektedir.
Saygılarımla...
H. Murat Özden
THY 1178
User avatar
THY133
VIP Member
VIP Member
Posts: 429
Joined: 13 Oct 2002, 14:19
Name: Deniz İrez
PID: 133
Location: Istanbul

Murat Hocam yeterince net açıklamış... Üzerine eklenecek bir sözüm yok. :)
Deniz IREZ
ATPL-A (B737-A330)
THY3280
Rookie
Rookie
Posts: 28
Joined: 30 Aug 2009, 17:32
Name: Sedat Kocabeyoğlu
PID: 3280
Vatsim ID: 1054514
City: Ankara
Location: Turkey

online olarak yaptığım deneme
Image
1- LTCİ'den LTCA'ya yaklaşma (yükseklik 8500)
2- Teardrop yöntemi ile hold girişi 1 dk vor outbound uçuş
3- sağdan 152 başa (EZS vor'una) dönüş ve sonrasında vor lock aktife alış
4-Vor üzerine 152 başta inbound uçuş
5- (vorlock sönünce) tekrar sağdan 332 başa dönüş ve vor dan 6 nm outbound (kaide dönüşü) (aktif atc olmadığı için hold prosedürü uygulamadım)
6- vor dme 6 nm görünce sağdan 152 başa tekrar vor inbound (vor lock aktif) (7500'e descend)
7- pist üzerine circle to land başlama (yükseklik 4500'e descend)
8- soldan rüzgaraltına dönüş
9- pist görüş mesafesinde rüzgaraltı uçuş
10- soldan dönüşle final apr ve iniş
Image
User avatar
THY1935
Average User
Average User
Posts: 216
Joined: 03 Jun 2006, 14:22
Name: Hanifi AVCI
PID: 1935
Vatsim ID: 964441
City: Samsun
Location: Samsun

Merhaba sedat kaptanım
Gayet güzel uygulamışsınızda benim anlamadığım circle to land uygulamaya başladıktan sonra neden tekrar 13 pistine indiniz, benim gördüğüm kadarıyla meydan üzerinde tur attıktan sonra 31 yerine tekrar 13 pistine inmişsiniz.

Eğer rüzgar 13 pistine inişe el vermiyorsa pistle göz temasını kaybetmeden circle to land prosedürü uygulanır ve 31 pisti karşılanarak inilir. Yanlış anlamayın gayet güzel uygulamışsınız kafama takılan biryeri söyledim sadece, doğrusunu üstatlar söyleyecektir zaten.




Buarada uzun bi aradan sonra herkese selamlar, ben yokken gitmedik yer bırakmamışsınız, kıtalar arası uçuşlar falan :) yeni sezona merhaba kemal hocam ben geldim :) :)
THY3280
Rookie
Rookie
Posts: 28
Joined: 30 Aug 2009, 17:32
Name: Sedat Kocabeyoğlu
PID: 3280
Vatsim ID: 1054514
City: Ankara
Location: Turkey

hanifi captan merhaba

charta göre EZS vor yaklaşması yapıldığında ister istemez her daim 13 pistini karşınıza alıyorsunuz. EZS vor'undaki kaide dönüşlerini tamamladıktan sonra, chart doğrudan inişe (straigthinland) izin vermiyor. şayet rüzgar 13 pistine inmenizi gerektiriyor ise; cirle to land yapmanız chart gereği olduğu için, mecburen turlamaya 13 ten başlayıp tekrar 13 pistine inmeniz gerekiyor. circle to land de tam tur atılmaz diye bir kaide yok.

şayet rüzgar veya atc yada etraftaki yükseltiler 31 pistine inmeye izin verseydi sizin dediğiniz gibi olacaktı. 13 pistine inecekmiş gibi tam 13 pist hizasında piste yaklaşıp soldan uygun başla rüzgaraltı bacağına girecek ve uygun mesafede sağdan dönüşle 31 pistini karşılayacak ve inecektik.
kolay gelsin
Last edited by delimawi on 09 Oct 2009, 02:49, edited 1 time in total.
Reason: Lütfen foruma isim ve soyisminizi tam olarak girin...
Image
User avatar
THY1789
Average User
Average User
Posts: 138
Joined: 20 Jan 2006, 14:48
Name: Serhan TUZEMEN
PID: 1789
Vatsim ID: 955320
City: Istanbul
Location: Istanbul

Herkese merhaba,
Sanırım yukardaki örnekler 13-31 pisti için.Benim uyguladığım 07-25 pisti için EZS VOR dan ELG ye inbound olduktan sonra 07 veya 25 hangi piste iniceksem ELG üzeri soldan önce outbound olup circle to land a başlamak ama sorum rwy thresholddan itibaren 2,3 veya 4,2 NM yarıcapla uygulama yaparken downwindde nereye kadar alçalacağım?Zira rwy in sight iken 4,3 NM içinde turlu yaklaşma ve 5500 ft de yere çakılma sözkonusu olabiliyor altitude göstergesini takip etmez isem.Yani CAT A ve B ucaklarda sorun yok ama C ve D de sorun gibi.Turlu yaklaşmada yarıçap ve yüksekliğim ne olmalı?Şimdiden teşekkürler,herkese iyi uçuşlar.

serhan tüzemen
FLYTHY 1789
User avatar
Apollo
Legend
Legend
Posts: 1245
Joined: 25 Dec 2008, 22:49
Name: Erdal ELMACI
PID: 3195
Vatsim ID: 1059183
City: Ankara
Location: Turkey

Checkride yaklaştıkça iyice derinlemesine sorular ve cevaplar paylaşılıyor.
Bizler de bu sayede bilgileniyoruz.

Detaylı sorular ve bunlara verilen detaylı cevaplar için değerli kaptanlarımıza hocalarımıza ve dostlarımıza teşekkürler..
(konuyu bölmeyeyim dedim ama teneffüs diye yazdım 8) )
Saygılarımla
Turkish vACC Enroute Controller (C1)
Whatever the weather,WE MUST MOVE TOGETHER
Post Reply

Return to “Training Lounge”