Merhaba,
Sorum VOR DME yaklaşmaları ile ilgili; yaptığım aramalarda VORDME yaklaşımı yaparken; Örn: chartda VOR outbound 89 baş ile terkedilecek şeklinde bilgilendirme yapılmış ancak, geldiğimiz yön değişken olabildiği için chartdaki 89 başa yada radyala uçağı oturtmak bana biraz zor geliyor yada geldiğim uçuş başı farklı olduğu için bu radyal/hdg'e oturamıyorum.Bunu nasıl çözerim? Umarım skıntıyı açıklayıcı iletebilmişimdir.
Saygılarımla;
Onur DURMUŞ
PID:3253 1984
İST
VOR outbound
-
- Junior Member
- Posts: 89
- Joined: 05 Sep 2005, 02:53
- Name: Murat Okay
- PID: 1571
- Location: Turkey
Onur Kaptanım, aradığınız sorunun cevabını "holding'e giriş" usüllerini bilerek bulabilirsiniz.
Üç çeşit holdinge giriş şekli vardır: 1-Direct entry, 2- Parallel entry, 3-Tear-drop (Off-set) entry
Bizim syllabus sayfasındaki holding procedure başlığında bu konu işlenmiş. Ayrıca aşağıdaki linkte de Isparta VOR DME yaklaşması üzerinden çok güzel açıklanmış:
http://www.sanalpilot.com/forum/topic.a ... C_ID=10282
Dilerim yararlı olmuşumdur.
Keyifli uçuşlar
Murat Okay
PID 1571
Üç çeşit holdinge giriş şekli vardır: 1-Direct entry, 2- Parallel entry, 3-Tear-drop (Off-set) entry
Bizim syllabus sayfasındaki holding procedure başlığında bu konu işlenmiş. Ayrıca aşağıdaki linkte de Isparta VOR DME yaklaşması üzerinden çok güzel açıklanmış:
http://www.sanalpilot.com/forum/topic.a ... C_ID=10282
Dilerim yararlı olmuşumdur.
Keyifli uçuşlar
Murat Okay
PID 1571
-
- Average User
- Posts: 101
- Joined: 31 Oct 2006, 12:43
- Name: Serden NAYIN
- PID: 3938
- Location: Australia
Sanirim bunu duayenlerimiz daha aciklayici anlatabilirler ama anladigim kadariyla sizin bahsettiginiz harekete turn anticipation deniyor.Yani hiz ve aci hesabi yaparak,bir istasyonun uzerine gelmeden, inbound radial'i terkedip oturulacak outbound radial'e onceden donusle tam oturma (bunu fmc kullaniyorsaniz ND'nizde gorursunuz,FMC rotanizi cizerken istasyonlardan once donusler seklinde ayarlar).Simdi buraya kadari isin basit aciklamasi,burdan sonra olayin icine trigonometrik hesaplamalar giriyor ve bunu hesaplamanin bir formulu var.Ben burada sozu bu konuyu iyi bilen biri varsa ona birakmak isterim zira beni de aydinlatabilirler,ben nette cok aramama ragmen tatmin edici aciklikta anlatan bir kaynaga ulasamadim.
Ozellikle pilot arkadaslardan ricam bu konu hakkinda bilgisi olan varsa,eger acik bir sekilde formullerin nasil kullanildigina kadar anlatabilirse cok memnun kalacagim.
Ozellikle pilot arkadaslardan ricam bu konu hakkinda bilgisi olan varsa,eger acik bir sekilde formullerin nasil kullanildigina kadar anlatabilirse cok memnun kalacagim.
Ben kendimce pratik bir bilgi vereyim FmC kullanarak bu soruna nasıl cözüm bulabiliriz babında
Hatay VOR DME Rwy 04 chartını baz alırsanız,
ADA VOR dan 120 basla UW717 yolu ile HTY VOR ucup
HTY VOR ı 219 başla 12 mil ucarak terkediyoruz finale dönmeden önce
FMC girişi
ADA
HTY
HTY219/12
Bu sizi otomatik olarak istenen noktaya götürecektir. Manuel ucarsanız rüzgarı hesaba katmanız gerekir.
Hold a giris usulleri ile ilgili detaylı bilgiler Last Call Budapest isimli topicte var.
Hatay VOR DME Rwy 04 chartını baz alırsanız,
ADA VOR dan 120 basla UW717 yolu ile HTY VOR ucup
HTY VOR ı 219 başla 12 mil ucarak terkediyoruz finale dönmeden önce
FMC girişi
ADA
HTY
HTY219/12
Bu sizi otomatik olarak istenen noktaya götürecektir. Manuel ucarsanız rüzgarı hesaba katmanız gerekir.
Hold a giris usulleri ile ilgili detaylı bilgiler Last Call Budapest isimli topicte var.

-
- Average User
- Posts: 169
- Joined: 17 Aug 2007, 09:14
- Name: Oytun AKÇAY
- PID: 1811
- Location: Turkey
FMS bir fix den diğer bir fixe geçiş işlemini, girdiğimiz bu iki fixin arasındaki mesafesel ve açısal konumuna göre iki şelikde gerçekleştirir..:
Birincisi..: FLY-BY dediğimiz fixi teğet geçerek (çok çok yakın DME lerde fix to fix yaparmaş gibi) diğer fixe yönelme şeklidir..
İkincisi ise FLY-OVER dediğimiz fix den fixe geçiş şeklidir. burda ise parametrelere uygunluğu söz konusu olması ile birlikte fixin tam üzerinden geçiş gerçekleşir..
peki FMS neden buna ihtiyaç duyar? neden bazı fixlerin tam üzerinden geçer bağzılarını teğet geçer?
Arkadaşlar bunun sebebi uçağın LNAV MOD da bir fix den diğerine geçiş yaparken OVERSHOOT olmak istememesidir..
aslında yaptığı hesap çok basittir. Uçak bu geçişi, tıpkı bizim manuel uçarken yaptığımız hesap gibi GROUND SPEED i esas alarak yapar..
bizim yaptığımız hesap ise "GROUND SPEED bölü 200" dür..
Bir Boeing'in 180 kts GS ile herhangi bir ARK için dönüşe, ARK a 0.9 nm kala başladığını izleyebilirsiniz..
Birincisi..: FLY-BY dediğimiz fixi teğet geçerek (çok çok yakın DME lerde fix to fix yaparmaş gibi) diğer fixe yönelme şeklidir..
İkincisi ise FLY-OVER dediğimiz fix den fixe geçiş şeklidir. burda ise parametrelere uygunluğu söz konusu olması ile birlikte fixin tam üzerinden geçiş gerçekleşir..
peki FMS neden buna ihtiyaç duyar? neden bazı fixlerin tam üzerinden geçer bağzılarını teğet geçer?
Arkadaşlar bunun sebebi uçağın LNAV MOD da bir fix den diğerine geçiş yaparken OVERSHOOT olmak istememesidir..
aslında yaptığı hesap çok basittir. Uçak bu geçişi, tıpkı bizim manuel uçarken yaptığımız hesap gibi GROUND SPEED i esas alarak yapar..
bizim yaptığımız hesap ise "GROUND SPEED bölü 200" dür..
Bir Boeing'in 180 kts GS ile herhangi bir ARK için dönüşe, ARK a 0.9 nm kala başladığını izleyebilirsiniz..
Last edited by oytun737 on 06 Jul 2009, 12:40, edited 2 times in total.
Oytun AKÇAY
CPL/A-06142
737(300-900)
Corendon
A I R L I N E S
CPL/A-06142
737(300-900)
Corendon
A I R L I N E S
-
- Average User
- Posts: 101
- Joined: 31 Oct 2006, 12:43
- Name: Serden NAYIN
- PID: 3938
- Location: Australia
Oytun Hocam,
Simdi diyelim 360 basta ucuyoruz ve 310 basa donecegiz.Aci farki az oldugundan daha yumusak bir donusle radial'e oturabiliriz.Fakat 360 basta ucarken 270'e donmek ve overshoot olmamak icin - yanlissam lutfen duzeltin - donus acisiyla olusturacagimiz sanal cemberin yari capi,ground speedimiz,gelis ve cikis radiallerimizin derecelerini iceren bir formul oldugunu duymustum.Diyelimki ilkini Flyover,ikincisini Flyby geceriz.Bu ikisi arasindaki secim farkini etkileyen husus nedir? Yada kac dereceden buyuk donuslerde flyby yapip GS/200 kullanmaliyiz?
Ben bu gibi durumlarda,diyelim 360'dan 270'e donecegiz,fixe overshoot olacak sekilde gecilip,daha sonra donulecek bas olarak 270 yerine 250 yada 240 girilip CDI takip edilerek tekrar 270 basa oturuldugunu okumustum.Ama bunun flight school'da ogretilen sekli nasildir?Radial'den cikis ve outbound radial'ine bizi tam oturtacak formul hangisidir?
Simdi diyelim 360 basta ucuyoruz ve 310 basa donecegiz.Aci farki az oldugundan daha yumusak bir donusle radial'e oturabiliriz.Fakat 360 basta ucarken 270'e donmek ve overshoot olmamak icin - yanlissam lutfen duzeltin - donus acisiyla olusturacagimiz sanal cemberin yari capi,ground speedimiz,gelis ve cikis radiallerimizin derecelerini iceren bir formul oldugunu duymustum.Diyelimki ilkini Flyover,ikincisini Flyby geceriz.Bu ikisi arasindaki secim farkini etkileyen husus nedir? Yada kac dereceden buyuk donuslerde flyby yapip GS/200 kullanmaliyiz?
Ben bu gibi durumlarda,diyelim 360'dan 270'e donecegiz,fixe overshoot olacak sekilde gecilip,daha sonra donulecek bas olarak 270 yerine 250 yada 240 girilip CDI takip edilerek tekrar 270 basa oturuldugunu okumustum.Ama bunun flight school'da ogretilen sekli nasildir?Radial'den cikis ve outbound radial'ine bizi tam oturtacak formul hangisidir?
-
- Average User
- Posts: 169
- Joined: 17 Aug 2007, 09:14
- Name: Oytun AKÇAY
- PID: 1811
- Location: Turkey
FMS 90 derece nin üzerindeki dönüşleri FLY-BY olarak yapar. Uçak,
"ardarda girilen iki fix in arasındaki açı ve mesafe farkına göre bu dönüşe karar verir"
Yalnız siz CDI dan bahsediyorsunuz o zaman işler değişir.. Eski sistem Single Autopilotlu tek motorlu CDI yada HSI gibi indicator lar ile uçmaktaysanız şu kuralıda dönerken hesaba katmanız gerekir...:
Böyle bir uçakla DME alıyorsanız "her 6080 ft. için 1DME" ekstra eklemelisiniz. Aksi halde tam istasyon üzerinde iken 1 DME okursunuz..
LTBA 36R dan mooney ile kalktınız,YAA1K SID uygulayacaksınız, IST 356radyal 7 DME de SAĞDAN dönüşle BKZ nun 076 course una oturdunuz, BKZ dan sağa 184 course a oturup YAA ulaşacaksınız, bu arada irtifanız 6000ft oldu yada henüz geçtiniz GS iniz ise 120kts,
120/200=0.6
0.6+1="1.6"
siz BKZ ya 1.6 nm kala sağdan dönüşle YAA nın course una ancak oturursunuz..
JET için ise FL260 üzeri yüksekliklerde bu DME hesaplamasını da "MACH x 10" olarak yaparız
Biz uçuş okulunda çift motorlu DA-42 ile uçarken bile bu hesabı yapmazdık o uçak bile ground speed e bağlı track önlemesini kendisi yapardı..
Çok yıkamadan kafanızdaki sorulara cevap vermeye çalıştım
teşekkürler iyi uçuşlar..
"ardarda girilen iki fix in arasındaki açı ve mesafe farkına göre bu dönüşe karar verir"
Yalnız siz CDI dan bahsediyorsunuz o zaman işler değişir.. Eski sistem Single Autopilotlu tek motorlu CDI yada HSI gibi indicator lar ile uçmaktaysanız şu kuralıda dönerken hesaba katmanız gerekir...:
Böyle bir uçakla DME alıyorsanız "her 6080 ft. için 1DME" ekstra eklemelisiniz. Aksi halde tam istasyon üzerinde iken 1 DME okursunuz..
LTBA 36R dan mooney ile kalktınız,YAA1K SID uygulayacaksınız, IST 356radyal 7 DME de SAĞDAN dönüşle BKZ nun 076 course una oturdunuz, BKZ dan sağa 184 course a oturup YAA ulaşacaksınız, bu arada irtifanız 6000ft oldu yada henüz geçtiniz GS iniz ise 120kts,
120/200=0.6
0.6+1="1.6"
siz BKZ ya 1.6 nm kala sağdan dönüşle YAA nın course una ancak oturursunuz..
JET için ise FL260 üzeri yüksekliklerde bu DME hesaplamasını da "MACH x 10" olarak yaparız
Biz uçuş okulunda çift motorlu DA-42 ile uçarken bile bu hesabı yapmazdık o uçak bile ground speed e bağlı track önlemesini kendisi yapardı..
Çok yıkamadan kafanızdaki sorulara cevap vermeye çalıştım
teşekkürler iyi uçuşlar..
Last edited by oytun737 on 06 Jul 2009, 12:41, edited 1 time in total.
Oytun AKÇAY
CPL/A-06142
737(300-900)
Corendon
A I R L I N E S
CPL/A-06142
737(300-900)
Corendon
A I R L I N E S
-
- VIP Member
- Posts: 1193
- Joined: 17 Aug 2007, 09:17
- Name: İlker Değirmencioğlu
- PID: 2445
- Vatsim ID: 1011091
- City: Istanbul
- Location: Turkey
Oytun Hocam, Ben yıkanmaya da yağlanmaya gönüllüyüm, tavsiyem bir ara yemek falan düzenlersek ve katılırsanız, beni tanımıyormuş gibi davranın, başınızın etini yiyeceğim, merak ettiğim çok şey var...oytun737 wrote:Çok yıkamadan kafanızdaki sorulara cevap vermeye çalıştım

Kemal Hocam, bir daha forumu ordana oraya taşırsak, bu smileyleri de sizin sırtınıza yüklicem, siz getirirsiniz artıkTHY066 wrote:![]()
![]()
![]()
![]()
yeni smiley pack i denemis olduk sayende

FlyTHY IT Manager
- Apollo
- Legend
- Posts: 1245
- Joined: 25 Dec 2008, 22:49
- Name: Erdal ELMACI
- PID: 3195
- Vatsim ID: 1059183
- City: Ankara
- Location: Turkey
Oytun hocam süper anlatımına
İlker kaptanım yıkama yağlama servisimize
Kemal kaptanım yeni forumumuza


İlker kaptanım yıkama yağlama servisimize

Kemal kaptanım yeni forumumuza

Saygılarımla
Turkish vACC Enroute Controller (C1)
Whatever the weather,WE MUST MOVE TOGETHER
Turkish vACC Enroute Controller (C1)
Whatever the weather,WE MUST MOVE TOGETHER
-
- Average User
- Posts: 169
- Joined: 17 Aug 2007, 09:14
- Name: Oytun AKÇAY
- PID: 1811
- Location: Turkey
Ben de sizlere teşekkür ederim. İnşallah bir yemekte de buluşuruz neden olmasın?
düzeltme: IST356/7 den sonra "Soldan Dönüşle" yazmışım. Sağdan olacak elbette..
IST356/7 den sola dönüp BKZ yu bulabiliyorsak; ya VFR uçuyoruzdur yada içkiyi azaltmamız gerekiyordur...

düzeltme: IST356/7 den sonra "Soldan Dönüşle" yazmışım. Sağdan olacak elbette..

IST356/7 den sola dönüp BKZ yu bulabiliyorsak; ya VFR uçuyoruzdur yada içkiyi azaltmamız gerekiyordur...



Oytun AKÇAY
CPL/A-06142
737(300-900)
Corendon
A I R L I N E S
CPL/A-06142
737(300-900)
Corendon
A I R L I N E S