VOR/DME YAKLA?MASI BİLGİLENDİRME

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.
Post Reply
barkay
Junior Member
Junior Member
Posts: 59
Joined: 16 Oct 2006, 15:16
Name: Oral Barkay
PID: 2121
Location: Turkey

Bu dokümanda amaçlanan VOR DME yaklaşma usullerinin şematik bilgileri okumak suretiyle ö?retilmesidir.

Image

VOR yaklaşma aletli uçuşun esas temellerinden birini oluşturur. Seyir irtifasında temel navigasyon sistemleri yardımıyla gidilecek rotanın belirlenmesini ve tutulmasını sa?lamasının yanı sıra de?işik tiplerdeki VOR yaklaşmalar ILS olmayan meydanlara iniş için kullanılmaktadır. ILS yaklaşmasına göre VOR yaklaşması tam kesinlik arzetmeyen bir yaklaşma biçimi olmakla beraber VOR/DME ya da VORTAC yaklaşmalarda mesafe bilgisiyle birlikte geldi?i için pilota yaklaşma konusunda net bilgiler vermektedir. ILSe göre karar yükseklikleri ve görüş mesafeleri daha yüksektir.

Yukarıda verilen ÇARDAK şemasında 24 pisti için VOR/DME yaklaşması esasları üzerinde durulacaktır. Bu yaklaşma tipinde pistten olan yükseklik ILS olmadı?ından belirli de?ildir. Ancak VORa olan mesafe DME yardımıyla ölçüldü?ünden şematik esasları uygulamak kolay olacaktır.

Buna göre şemaya genel bir göz atacak olursak;

VOR frekansımız 112.00 olarak bir numaralı radyoya ba?lı olmak zorundadır. VOR frekansı bir numaralı radyoya ba?landıktan sonra istasyonun morse kodunuda dinleyerek do?ru istasyona ba?lanmış oldu?umuzu teyit ediniz. COURSE kısmında pist do?rultusu olarak verilen 240 derece ba?lı olmak zorundadır. Pist yüksekli?i deniz seviyesinden 2773 feet olarak verilmiştir ve Minimum karar yüksekli?i mahalli altimetre de?eri(QNH) do?ru olarak girilmiş olmak koşuluyla tüm uçak sınıfları için 3650 feet olmalıdır. Yatay görüş ise A ve B sınıf uçaklar için 1500, B ve C sınıf uçaklar için 2000 metre olmalıdır.

Harita kısmında gösterilen usulün açıklaması şu şekildedir.

1 - ÇARDAK havalimanına hangi yönden yaklaşılırsa yaklaşılsın yaklaşma kartında gösterilen MSA de?erlerine de uyularak VOR üzeri 8000 feet de olmak suretiyle gelinecektir. ?emada verilen Transition Altitude de?eri 12000 feet oldu?undan bu esnada hava durumuna göre alınan QNH de?erinin altimetrede işli olması şarttır. Aksi taktirde yanlış yükseklik okumasına sebebiyet verilerek uçuş emniyeti tehlikeye sokulur.

2- VOR üstü 8000 feet noktasında hali hazırda uçulan baş da göz önüne alınarak 060 radyali üzerine oturarak outbound olunur; ya da şemada belirtildi?i gibi gibi HOLDa giriş prosedürlerinen biri uygulanarak inbound olunur. Inbound olmadan önce VOR üzerinden 240 başta bir dakika süre ile uçmak gerekecektir.

3- Daha sonra beklemeye giriş prosedürüne güre sa?a veya sola yatışla 240 radyale oturmak amacıyla 060 başa dönülür. Dönüşlerde rüzgar yön ve süratini göz önüne almak gerekecektir.

4 - Dönüş tamamlandı?ında do?ru radyal üzerinde oldu?umuzun kontrolünü yapabilmek için VOR i?nesinin okunun uça?ın burnuna bakacak şekilde ve 060ı gösteriyor olması gereklidir. Bu esnada VOR çubu?unda sa?a ya da sola sapma varsa tam ortalanacak, başka bir deyişle pist do?rultusunu tersten yani 060 baştan muhafaza edilecek şekilde çizgi üzerinde uçulacaktır.

5 ?emaya göre DME VOR istasyonundan 12 mil uzaklaşıncaya kadar 060 Radyal muhafaza edilecek bu esnada 6500 feete alçalınacaktır. (12 milde 6500 feette olunacak)

6 12 mil mesafe katedildikten ve 6500 feete alçalındıktan sonra sola yatışla önce 015 dereceye dönülecek, yaklaşık 60 saniye bu şekilde devam edildikten sonra sa?a yatışla 195 dereceye dönülecektir.

7 Bu esnada VOR göstergesinin i?nesi tam ortadan sapmıştır. 240 derece radyalı keslinceye (Y?ne ortaya do?ru hareket edinceye) kadar 195 derece ile uçulacak ve i?nenin tam ortalanması için gerekti?i kadar sa?a yatışla 240 derece radyalı ortalanacaktır. Bu uçuş ve dönüş esnasında sürat 185Kt de?erini geçmeyecektir.

8 Bu esnada pist do?rultusuna gelinmiş demektir ve 4500 feete alçalma başlayacaktır. ?emaya göre 5.2 mil mesafede 4500 feet yükseklikte olunacak ve bundan sonra aşa?ıdaki tabloda verilen sürat de?erlerine ba?lı olarak e?im açısı hesabı yapılacaktır.

Image


Bu tabloda verilen de?erler uça?ın yer süratini göstermektedir. Kullanılan uçakta yer sürati göstergesi varsa direk buradaki de?er okunacak, yoksa işari süratten mahalli hava raporuna göre gelen rüzgar de?eri çıkartılarak yer sürati bulunacaktır. Kolaylık olması açısından rüzgarın 240 dereceden 15 kt ile esti?ini varsayalım. Buna göre işari süratimiz 185 kt olsun. Yer hızımız 185- 15 = 160 kt olacaktır. Tabloya göre 160 kt yer sürati karşısında alçalma de?eri 849 fpm olarak verilmektedir. (Not 1) Böylelikle DME göstergesinde 4.2 mil okundu?unda uçak 160 kt yer hızında ve 850 fpm alçalma varyosuyla 3650 feet yüksekli?e kadar alçalacaktır. Bu esnada pist görüşü yoksa, bir teknik problem varsa ya da pistte uçak ya da bir engel varsa pas geçilmelidir. Aksi taktirde aynı rejim muhafaza edilerek iniş gerçekleştirilir.

?emada görülece?i üzere ÇARDAK havalimanı 24 pistinde yaklaşmaya yardımcı olması açısından VASI ışıklandırma sistemi mevcuttur. Arka arkaya sıralı iki aydınlatması olan bu sistemde bir sıra kırmızı bir sıra beyaz olacak şekilde (elbette görülmeleri kaydıyla) alçalma varyosu tutulabilir.


Not 1 : 3 derecelik yaklaşma açısını sa?layacak varyo (dikey alçalma sürati) GS x 5 dir. Yani, uça?ınızın yer sürati (GS) 140 kts ise alçalma varyonuz 140 x 5 = 700 feet/dakika olmalıdır. Bu pratikte kullanılan ve çok faydalı bir yaklaşım olmakla beraber, temel olarak itibar edilmesi gereken yaklaşma kartlarında gösterilen prosedür ve de?erlerdir.
Last edited by artuncs on 26 Jun 2014, 19:52, edited 1 time in total.
Reason: Resim Linki aktif olmadigi icin silinmistir
User avatar
cenks
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 572
Joined: 27 Feb 2006, 10:01
Name: Cenk Senkaya
PID: 1843
Location: Turkey

Merhaba

Oral bey geçen hafta verdiğiniz eğitimden sonra internetimin kopmasından dolayı teşekkür edemedim,o günden beri aklımda takıldı,şimdi yazınızı gördüm hemen teşekkür etmek istedim...

Saygılar sevgiler



CENK ?ENKAYA

THY6843
User avatar
THY656
VIP Member
VIP Member
Posts: 258
Joined: 06 Jan 2003, 02:28
Name: Selim BILGIN
PID: 656
Vatsim ID: 853361
City: Aydin
Location: Turkey

Devamlarını bekleriz :)

TK656
Selim Bilgin
Last edited by artuncs on 26 Jun 2014, 19:52, edited 1 time in total.
Reason: Resim Linki aktif olmadigi icin silinmistir
THY2246
Average User
Average User
Posts: 136
Joined: 31 Dec 2006, 21:03
Name: Safak ERBIL
PID: 2246
Location: Istanbul

Size ne kadar tesekkur etsek azdır.Bizi kırmayıp geceyarısı vermiş oldugunuz eğitimden dolayı tesekkur ederiz.

THY7246
Safak ERBIL

Beni bir sen anlamadın birde KULE
Özgür Orhon
Newbie
Newbie
Posts: 10
Joined: 12 May 2007, 21:50
Name: Ozgur ORHON
PID: 0000
Contact:

Oral hocam verdiğiniz bilgiler çok işe yaradı teşekkürler.

Özgür Orhon
THY2354
Image
1237
Senior Member
Senior Member
Posts: 312
Joined: 11 Sep 2004, 17:45
Name: Alper Oğuz
PID: 0000
Vatsim ID: 0000
City: Istanbul
Contact:

Oral hocam bu faydalı bilgiler için çok teşekkür ederim, elinize sağlık.



Alper Oğuz
TK1237
alperoguz at gmail nokta com
barkay
Junior Member
Junior Member
Posts: 59
Joined: 16 Oct 2006, 15:16
Name: Oral Barkay
PID: 2121
Location: Turkey

Değerli arkadaşlar,

Mesajlarınızı ancak yanıtlayabiliyorum. Bildiğimiz bir konuda bilgimiz ve vaktimiz el verdiğince bu paylaşımları yapmaktan ben de çok memnun oluyorum. Ayrıca hiç te zahmet olmuyor. Herkesin bunlardan faydalandığını bilmek tam aksine bizleri mutlu eder.

Bu paylaşımların devam etmesi dileğiyle

Sevgiler..
Last edited by artuncs on 26 Jun 2014, 19:52, edited 1 time in total.
Reason: Resim Linki aktif olmadigi icin silinmistir
1565
Newbie
Newbie
Posts: 6
Joined: 23 Aug 2005, 02:42
Location: Turkey

Hocam öncellikle paylaşımınız için teşekkürler.. Ancak sormak istediğim birşey var, kuzey veya kuzey doğu yaklaşmalarında illa VOR kesilmeli midir? Yoksa D12'de 6500'ü tutturabiliyorsak direk 240'a oturup inişe geçebilir miyiz? Chartta geçen "straight in landing rwy 24" kavramını biraz açabilir misiniz?

Saygılarımla

C. Murat Tekin
Umut Besler
Newbie
Newbie
Posts: 23
Joined: 31 Oct 2006, 00:21
Location: Turkey
Contact:

Gerçekten basit, sade ve çok güzel bir anlatım olmuş.
Verdiğiniz bilgiler için teşekkürler

Umut Besler
barkay
Junior Member
Junior Member
Posts: 59
Joined: 16 Oct 2006, 15:16
Name: Oral Barkay
PID: 2121
Location: Turkey

Murat kaptan,

Havanın temiz olması, chart da belirtilen MSA lere (sol üst köşede) tamamen uymak koşuluyla 12 milde 6500 feet tutarsa 240 radyalında direk yaklaşma yapılabilir. Bu tamamen hava ve bulut durumuna bağlıdır. Zira MSA üzerinde bulut varsa alçalma da problemle karşılaşılabilir. STRAIGHT IN LANDING Vor radyalına oturulduktan sonra pist doğrultusunda (VOR radyali) tabloda verilen alçalma varyosunu tutturarak inebilirsiniz demektir.

Sevgiler...
usasmaz
Newbie
Newbie
Posts: 3
Joined: 17 Mar 2007, 01:22

Cok sagolun hocam. Cok tesekkurler...:)

Ufuk SASMAZ
THY7286
ertan_mavis
Newbie
Newbie
Posts: 10
Joined: 14 May 2007, 00:11
Location: Turkey

Çok saolun hocam. çok faydalı oldu.

ertan maviş
Post Reply

Return to “Training Lounge”