De?erli kaptanlar;
Geçen akşam LTBJ-LTAC uçuşumuz sırasında yaşanan bir durumdan sonra böyle bir topic acamdaki sebeb görüşlerinizi fikirlerinizi almak,aramıza yeni katılan pilot arkadaşların bu konuda bir fikir sahibi olması ve hava trafi?inin daha düzenli bir şekilde yürümesini sa?lamak.
Konu: Bilindi?i gibi ço?u zamanlarda hava sahamızda ATC olmamaktadır,ATC olmadı?ı bir alana iniş kalkışların do?ru yapılmasının önem taşıdı?ını biliyoruz;
Örnek; Alanımız LTBA olsun üç trafik inişte A1 A2 A3, üç trafikte kalkışta A4 A5 A6
Rüzgar durumu ; De?işken 03 knt (VRB03) olsun
A1 trfc-36R pistini,A2 trfc-18L pistini,A3 trfc-06 pistini iniş için secti?ini; A4 trfc 36R,A5 trfc 18L ,A6 trfc.24 pistini kalkış için secti?ini düşünürsek orta çıkan tablo oldukça karışık biri durum yaratıyor.(hani deniyor ya rüzgar 10 knt altında ve ATC yok ise iniş ve kalkışlar pist seçimi pilot insiyafiyetinde!!!!)
Mantık; evet kardeşim ben böyle istedim benim sorumlulu?umda de?ilmi istedi?im piste iner istedi?im pisten kalkarım mı dır; yoksa bunun bir prosedürü varmı dır;onun uygulanmasımı dır.Bu gibi durumlarda birkaç pisti olan hava limanlarında ana pist olarak tayin edilen pistemi inilir kalkılır.şayet böyle bir uygulama var ise belli başlı limanlarımızın ana pisti hangisidir?
Görüşlerinizi paylaşırsanız sevinirim.
Saygılarımla
Erman Pilicoglu
Erman PYLYÇO?LU
Değişken ve Sakin rüzgarda Pist seçimi
-
- Junior Member
- Posts: 90
- Joined: 12 Jan 2007, 10:05
EVET ERMAN KAPTANIM
Bunu defalarca yaşadık,yaşıyoruz da,elbette pilot inisiyatifinde olan durumlarda kendi istemlerimiz oluyor ama bunu bilirsek biraz daha düzenli olarak inip kalkarız yoksa LTAC de teammül 03R dir diye oraya yönelip başka trafikler yüzünden tekrar 21L ye dönebiliyoruz.
Bilmiyorum TRVACC dekiler buna ne diyecekler ama bu belirleme onlar tarafından olsa daha sağlıklı olur diye düşünüyorum.
Bunu defalarca yaşadık,yaşıyoruz da,elbette pilot inisiyatifinde olan durumlarda kendi istemlerimiz oluyor ama bunu bilirsek biraz daha düzenli olarak inip kalkarız yoksa LTAC de teammül 03R dir diye oraya yönelip başka trafikler yüzünden tekrar 21L ye dönebiliyoruz.
Bilmiyorum TRVACC dekiler buna ne diyecekler ama bu belirleme onlar tarafından olsa daha sağlıklı olur diye düşünüyorum.
-
- Newbie
- Posts: 19
- Joined: 19 Dec 2006, 22:11
- Location: Russia
Merhabalar,
Acikcasi ben ana pist secmeden (cunku hangi meydanda hangi pist ana secilmistir bilmiyorum), bana gore en kolay ve en uygun pisti seciyorum.
Bu secimimde su gibi etmenler onem sirasina gore asagidaki gibidir.
1) Secimden once inecegim meydanda, benden once biri pist secmis ve bunu Unicom kanalina yazmissa, sececegim pist; bir onceki trafigin sectigi pist olacaktir. (Burada bir parantez acmak istedim: Ornek olarak; LTBA meydanindaki trafik 24 secmisse, benim de 24 e yonelmem gerekmez, 36R veya 18L den kalkis veya inis yapabilirim.)
2) Yaklasmada trafik var ve halen pist adini Unicom a yazmamis ise, private kanaldan kaptana hangi piste inecegini sorar ve cevaba gore ben de o piste yonelirim.
3) Eger meydanda bekleyen trafik var ve halen pistini secmemisse, Unicom a inecegim veya kalkacagim pist adini yazarim. O piste yonelirim.
Kusura bakmayin, bu sitedeki bir cok kaptandan daha tecrubesizim ama eger bu mantik yurutulurse hicbir problem olacagini sanmiyorum. Tabi bilmiyorum ustalarimiz ne der bu duruma...
Saygilarimla,
_______________________
THY7219
EVREN OZBILEN

Acikcasi ben ana pist secmeden (cunku hangi meydanda hangi pist ana secilmistir bilmiyorum), bana gore en kolay ve en uygun pisti seciyorum.
Bu secimimde su gibi etmenler onem sirasina gore asagidaki gibidir.
1) Secimden once inecegim meydanda, benden once biri pist secmis ve bunu Unicom kanalina yazmissa, sececegim pist; bir onceki trafigin sectigi pist olacaktir. (Burada bir parantez acmak istedim: Ornek olarak; LTBA meydanindaki trafik 24 secmisse, benim de 24 e yonelmem gerekmez, 36R veya 18L den kalkis veya inis yapabilirim.)
2) Yaklasmada trafik var ve halen pist adini Unicom a yazmamis ise, private kanaldan kaptana hangi piste inecegini sorar ve cevaba gore ben de o piste yonelirim.
3) Eger meydanda bekleyen trafik var ve halen pistini secmemisse, Unicom a inecegim veya kalkacagim pist adini yazarim. O piste yonelirim.
Kusura bakmayin, bu sitedeki bir cok kaptandan daha tecrubesizim ama eger bu mantik yurutulurse hicbir problem olacagini sanmiyorum. Tabi bilmiyorum ustalarimiz ne der bu duruma...
Saygilarimla,
_______________________
THY7219
EVREN OZBILEN

Evren Bey Selam,
Sadece bir konuya deginmek istiyorum, Ornek olarak LTBA pistini vermissiniz ve örnek olarak yerdeki trafik 24 pistini secmisse bende 36R veya 18L'ye yönelebeilrim demissiniz.
BEnce 36R bu durumda cok yansli bir secim olur... 24'ten havalanan bir trafikle kesismeniz i#351;ten bile degil eger 36R'ye inerseniz...
is yerim havaalanina cok yakin oldugu icin bu konuya özellikle dikkat ediyorum 24 kalkis varsa inisler 18L, 06 kalkis varsa 36R oluyor...
Selamlar
Nuri Tuncel
THY 1416
Sadece bir konuya deginmek istiyorum, Ornek olarak LTBA pistini vermissiniz ve örnek olarak yerdeki trafik 24 pistini secmisse bende 36R veya 18L'ye yönelebeilrim demissiniz.
BEnce 36R bu durumda cok yansli bir secim olur... 24'ten havalanan bir trafikle kesismeniz i#351;ten bile degil eger 36R'ye inerseniz...
is yerim havaalanina cok yakin oldugu icin bu konuya özellikle dikkat ediyorum 24 kalkis varsa inisler 18L, 06 kalkis varsa 36R oluyor...
Selamlar
Nuri Tuncel
THY 1416
-
- Junior Member
- Posts: 90
- Joined: 12 Jan 2007, 10:05
YA KONU AYRI YERLERE GİTTİ ARKADA?LAR,BUNU YAZAN ERMAN HOCAM ZATEN BİZİM HOCAMIZ BİLMEDİ?İNDEN DE?İL BA?KA BİR?EYDEN BAHSEDİYOR BUNA BİR KURAL GETİRİLSE DİYE YOKSA SORUN NE NEREDE İNİLİR DE?İL
SELAMLAR...
SELAMLAR...
- THY446
- Junior Member
- Posts: 93
- Joined: 17 Jun 2002, 02:12
- Name: Okhan Ucar
- PID: 477
- Vatsim ID: 843798
- City: Izmir
- Location: Turkey
- Contact:
Madem sanal gerçeklikten bahsediyoruz o zaman böyle durumlarda pist seçimimizde ki ana kriter YAKIT. Son fix'i UNSAL olan bir trafiğe 36 yaptırmak veya YASEN olan bir pilotu 06 yaklaşmasına zorlamak akıl karı değil. Elbette yerde ki trafiğin tavrıda önemli. Habire 36 kalkışı yapan bir sanal pilot trafiği varsa 18 denemek intihardan öte gitmez. Sevgili Serdar Sualp hocamızın bu forumda yer alan bir anısı vardır bu bağlamda. Keşke bulup link verebilsem ama zor gecenin bu saatinde. Bir arkadaşının "Bu kuş su yakmıyor" cümlesi hiç aklımdan çıkmamıştır.
Okhan Uçar
Ankara
THY477

Okhan Uçar
Ankara
THY477

- hakan737
- VIP Member
- Posts: 818
- Joined: 19 Aug 2001, 04:11
- Name: hakan guven
- PID: 003
- Vatsim ID: 811602
- City: istanbul
- Location: Turkey
seyirlik nadir yazılarımdan birisi olsun, nihayetinde teknik ve TRVACC'yi ilgilendiren bir konu. bahsi geçen konu defalarca yazıldı ve çizildi. Birazda bu konuda mantık yürütülse aslında cevaplar kendi kendine verilir ama herşeyi basite indirgeyip aralarında boşluklar bırakarak, yapılan işin ciddiyetine hak ettiği önem verilmediği zaman bu konu deflarca gündeme gelecek.
işin özü muhakeme yapabilmek!
sorularınızın cevabı;
elbette ATC olmayanb ir ortamda pist seçimi son derece zor olmakla beraber basit bir kaç kriter , unicom kanalındaki devamlılık ile sorunu çok kolay çözecektir.
ATC olduğu zaman, radar ekranından takip edilerek yapılacak trafik düzenlemesinde sorumluluk tamamen ATC'ye aittir. ATC istediği trafiği rüzgar şiddetine ve yönüne bağlı olarak, kontrol ettiği hava sahasının yönetimini kolaylaştırmak adına istediği piste indirebilir. Adı üzerinde kontrollü hava sahası!
Kontrolsüz hava sahası yani sizin sorununuz olan hava sahalarında kullanılacak pist için iki ana unsur önceliği ile sıralanır;
1- rüzgar yönü ve şiddeti
2- ana pist
bu iki unsur arka arkaya sıralansa bile çoğu zaman beraber değerlendirilmek zorundadır.
Rüzgar inişte ve kalkışta her zaman eğer özel bir durum söz konusu değilse olabildiğince karşıdan alınmalıdır. Eğer seçenekli pistler varsa pist seçiminde kriterlerin içine uçağın tipi ve kalkış ağırlığıda girer-ki bu pistin uzunluğu ile orantılıdır.örnek olarak 06 pistinden tam yüklü bir 747 yada A330 yada A340 ile kalkış yapamazsınız. Her ne kadar FS2004 buna müsaade ediyor olsada!
ATC olmayan yani kontrolsüz havaalanları ile havasahalarında ortak bir dil kullanılmalıdır. Bu yüzdende bu şartlarda rüzgarın şiddetinden öte rüzgarın yönü ortak payda olmalıdır. Kısacası "calm" yani sakin rüzgar olsa bile (5knt ve altı) rüzgarın yönü herkes için ortak belirleyici olarak kabul edilmelidir.
örneğin,
340@3knt yada 030@2knt gibi rüzgarlarda 340 derece veya 030 derece olan rüzgar yönleri rüzgar şiddetinden daha öncelikli olmalıdır.Bu rüzgar yönü aralığında kullanılacak pistler 06 ve 36L/R pistleridir.Trafiğin güvenliği için mutlak surette herkes UNICOM kanalından pozisyon bilgisi vermek zorundadır. Bunu birçok arkadaşımız atladığı için sadece pist başında unicom kanalına geçtiklerinden dünyadan bir haber olarak piste girmektediler. Bu nedenlede istenmeyen telsiz konuşmaları hepimizce bilinmektedir. UNICOM kanalına sisteme LOGON olduğunuz anda girmeniz şarttır.
2.madde olan ana pist seçimi burada devreye girecektir. kalkıl ve iniş için o meydanın ana pistinin kullanılması herkes için büyük kolaylıktır.Atatürk havalimanı için kalkış pisti herzaman 36R'dir,iniş için ise 36R ile 06 pisti koordineli olarak kullanılır.
Rüzgarın şiddeti zaten pist seçiminde etken kuvvette ise zaten yukarıdaki duruma gerek kalmaz. Herkes mecburen buna uygun bir pisti seçecektir-ki zatne ortak merkezden alınan havadurumu güncellemesi ile herkes aynı rüzgarı alacaktır.
bu durumda alternatif pist seçimi iniş için değerlendirilir ve yan rüzgar bileşeni dikkate alınır. örneğin 360@15G35 olan şartlarda 06 pistine iniş planlamanız doğru değildir. hem rüzgar açısı hem şiddeti yan rüzgar limitinin üzerinde ise o pist iniş yapmamanız gerekir.Ancak 030@25knt'lık bir rüzgarda her iki pist iniş için müsait olsada (36R ve 06) kalkış için yine uzun olan pist seçilmelidir.
06 pisti ancak 050 veya 060@20knt gibi 36R pistini zorlayan yan rüzgar şartlarında tercih edilmelidir.
iniş planlamalarında temel kural UNICOM kanalını dinleyerek hangi pistin kullanıldığını öğrenmektir. Elbette daha önceden yapılan pist seçimi hatalı olabilir, eğer zaman varsa unicom'dan kısa bir istişare ile pist değiştirilebilir ama head-on yaklaşmalarda yani rüzgarın 000@1knt gibi olduğu durumlarda 36R/18L'ye iniş kalkış planlarken uzun uzun unicom kanalını takip etmek daha faydalı olacaktır zira, unicom kullanma alışkanlığı bırakın adam gibi raporlama alışkanlığı olmadığı için head-on inmek yerine paşa paşa 36'ya dönmek herzaman daha eminyetlidir.HEad-on iniş kalkışlarda çok ciddi bir iletişim birliği sağlanmak zorundadır!
24 pistine inerken 36pistine yaklaşma yapılmamılıdır! 24 pistinin pas geçişi 36 pisitnin iniş course'unu keser ayrıca, 24 pisti btişinden terkediş, 36R pist başına denk gelmektedir. inişler ve kalkışlar herzaman aynı yön dilimi içine yapılmalıdır.
18LR iniş kalkış 24 iniş kalkış, 36LRiniş kalkış 06 iniş kalkış gibi.
gerçek hayatta 18L'ye inerken 06'ya yaklaşma yaptırılmış olabilir ama takdir edersinizki 0 hata ile çalışan bir sistemde herşey kontrol altında olup "traffic flow management" esaslarına göre bir çalışma yapılır. Aynısı sanal'da da geçerlidir ama sadece ATC online olduğunda.
kısaca kontrolsüz alanlarda mutlaka öncelikle rüzgarın yönünü, eğer belirleemede kriter sayılacak şiddette ise yönü ve şiddeti hesaba katarak pist seçimi yapılmalıdır. Kontrollü meydanlarda bırakın o işi ATC yapsın.
---------------------------------------
Okhan bey sizin sorunuza gelince;
Uçuş planlamasında yakıt hesabı yapılırken bazı şeylerin doğru hesaplandığını kabul ederiz.
APU
taksi
enroute yakıtı
gecikme (rüzgar yüzünden)
bekleme
yedek meydan
bu şartlarda birçok yakıt hesabı atlansa bile uçakda alternatif olarka kulanıalcak 100nm yarıçap haricindeki bir meydana gidecek kadar yakıt bulunmak zorundadır.Alternatif meydan seçimi daha önce Hasan Ünsaç hocamızın tarif ettiği gibi, alternatif olabilecek bir meydan olmalıdır yani varış meydanındaki meterolojik durumdan etkilenmecek uzaklıkta bir meydan. Dolayısı ile LTBA'nın alternatifi LTFJ olmamalıdır.
Eğer siz yeteri kadar yakıt almışsanız TMA hava sahası içindeki gerekli uçuş düzenine riayet edecek kadar yakıtını var demektir-ki verdiğiniz örnekdeki uçuş paternleri ile direk iniş paternleri arasında en fazla 30nm fazla mesafe vardır.
pistler son fixlere göre verilmezler. Son fix sizin uçuş rotanızın sonudur sadece. her pistin STAR'ında sizin son fix'inize göre bir patern vardır. Kısaca YASEN son fix ise 24'e, UNSAV son fix ise 18L'ye inecekseniz diye bir kural yok. Hangi pist inişe müsait ise o piste inmek zorundasınız. ATC sizi 36R müsait iken 06 'ya aldıysa bu ATC'nin çalışma sistemi ve insiyatifi ile ilgilidilir, bunu yorum yapmak doğru değil. ATC yeni olabilir, hava sahasında sizin görmediğinzi bir yerde problem yaratan bir trafik olabilir yada ATC sadece bir pist için konstantre olmuştur.ama sizi 06 yerine 24'e indirecek akdar acemilik yapmadığına göre ona riayet etmek en doğru harekettir.
Kontrolsüz sahda iseniz unicom'dan kullanılan trafiği dinlemek zorundasiniz yada iniş kalkış yoksa size gerekli durum raporlarınızı vererek rüzgaragöre uygun olan piste inişinizi gerçekleştirirsiniz.Ama yinede rüzgara göre diyorum , zira UNSAV üzeirnde aldığınız rapor 340@4knt ise siz daha önce açıkladığım şekilde 36 pistine gitmelisiniz, zira aynı raporu alan başka bir pilot 36Ryi planlayacaktır.
UNSAV'dan 36R için yaklaşma paterni herzaman kullanılan bir paterndir, YASEN'den de 06 için gitmekle 36 için gitmek arasında fazla bir fark yoktur.
eğer yakıtınız kritik ise "kritik yakıt" uyarısnda bulunursunuz. ATC kritik yakıt uyarınız üzerine size öncelik verecektir. Gerçekten farkı ise, gerçek yaşamda her uçuşd uyulması gereken güvenlik protokolleir vardır. eğer kritik yakıt için öncelik istemişseniz, indikten sonra bunun hesabını vermek zorunda kalırsınız, neden yakıtınız kritiğe düştü diye.yapılan ölçümlerde eğer uçağınızda yeterli yakıt var ama siz sadece öncelik almak için (örneğin on şe time iniş için) böyle bir şey deklare etmişseniz, hava trafiğini gereksiz yere tehlikeye soktuğunuz için ciddi yaptırımlara maruz kalırsınız.
Hakan737Guven
işin özü muhakeme yapabilmek!
sorularınızın cevabı;
elbette ATC olmayanb ir ortamda pist seçimi son derece zor olmakla beraber basit bir kaç kriter , unicom kanalındaki devamlılık ile sorunu çok kolay çözecektir.
ATC olduğu zaman, radar ekranından takip edilerek yapılacak trafik düzenlemesinde sorumluluk tamamen ATC'ye aittir. ATC istediği trafiği rüzgar şiddetine ve yönüne bağlı olarak, kontrol ettiği hava sahasının yönetimini kolaylaştırmak adına istediği piste indirebilir. Adı üzerinde kontrollü hava sahası!
Kontrolsüz hava sahası yani sizin sorununuz olan hava sahalarında kullanılacak pist için iki ana unsur önceliği ile sıralanır;
1- rüzgar yönü ve şiddeti
2- ana pist
bu iki unsur arka arkaya sıralansa bile çoğu zaman beraber değerlendirilmek zorundadır.
Rüzgar inişte ve kalkışta her zaman eğer özel bir durum söz konusu değilse olabildiğince karşıdan alınmalıdır. Eğer seçenekli pistler varsa pist seçiminde kriterlerin içine uçağın tipi ve kalkış ağırlığıda girer-ki bu pistin uzunluğu ile orantılıdır.örnek olarak 06 pistinden tam yüklü bir 747 yada A330 yada A340 ile kalkış yapamazsınız. Her ne kadar FS2004 buna müsaade ediyor olsada!
ATC olmayan yani kontrolsüz havaalanları ile havasahalarında ortak bir dil kullanılmalıdır. Bu yüzdende bu şartlarda rüzgarın şiddetinden öte rüzgarın yönü ortak payda olmalıdır. Kısacası "calm" yani sakin rüzgar olsa bile (5knt ve altı) rüzgarın yönü herkes için ortak belirleyici olarak kabul edilmelidir.
örneğin,
340@3knt yada 030@2knt gibi rüzgarlarda 340 derece veya 030 derece olan rüzgar yönleri rüzgar şiddetinden daha öncelikli olmalıdır.Bu rüzgar yönü aralığında kullanılacak pistler 06 ve 36L/R pistleridir.Trafiğin güvenliği için mutlak surette herkes UNICOM kanalından pozisyon bilgisi vermek zorundadır. Bunu birçok arkadaşımız atladığı için sadece pist başında unicom kanalına geçtiklerinden dünyadan bir haber olarak piste girmektediler. Bu nedenlede istenmeyen telsiz konuşmaları hepimizce bilinmektedir. UNICOM kanalına sisteme LOGON olduğunuz anda girmeniz şarttır.
2.madde olan ana pist seçimi burada devreye girecektir. kalkıl ve iniş için o meydanın ana pistinin kullanılması herkes için büyük kolaylıktır.Atatürk havalimanı için kalkış pisti herzaman 36R'dir,iniş için ise 36R ile 06 pisti koordineli olarak kullanılır.
Rüzgarın şiddeti zaten pist seçiminde etken kuvvette ise zaten yukarıdaki duruma gerek kalmaz. Herkes mecburen buna uygun bir pisti seçecektir-ki zatne ortak merkezden alınan havadurumu güncellemesi ile herkes aynı rüzgarı alacaktır.
bu durumda alternatif pist seçimi iniş için değerlendirilir ve yan rüzgar bileşeni dikkate alınır. örneğin 360@15G35 olan şartlarda 06 pistine iniş planlamanız doğru değildir. hem rüzgar açısı hem şiddeti yan rüzgar limitinin üzerinde ise o pist iniş yapmamanız gerekir.Ancak 030@25knt'lık bir rüzgarda her iki pist iniş için müsait olsada (36R ve 06) kalkış için yine uzun olan pist seçilmelidir.
06 pisti ancak 050 veya 060@20knt gibi 36R pistini zorlayan yan rüzgar şartlarında tercih edilmelidir.
iniş planlamalarında temel kural UNICOM kanalını dinleyerek hangi pistin kullanıldığını öğrenmektir. Elbette daha önceden yapılan pist seçimi hatalı olabilir, eğer zaman varsa unicom'dan kısa bir istişare ile pist değiştirilebilir ama head-on yaklaşmalarda yani rüzgarın 000@1knt gibi olduğu durumlarda 36R/18L'ye iniş kalkış planlarken uzun uzun unicom kanalını takip etmek daha faydalı olacaktır zira, unicom kullanma alışkanlığı bırakın adam gibi raporlama alışkanlığı olmadığı için head-on inmek yerine paşa paşa 36'ya dönmek herzaman daha eminyetlidir.HEad-on iniş kalkışlarda çok ciddi bir iletişim birliği sağlanmak zorundadır!
24 pistine inerken 36pistine yaklaşma yapılmamılıdır! 24 pistinin pas geçişi 36 pisitnin iniş course'unu keser ayrıca, 24 pisti btişinden terkediş, 36R pist başına denk gelmektedir. inişler ve kalkışlar herzaman aynı yön dilimi içine yapılmalıdır.
18LR iniş kalkış 24 iniş kalkış, 36LRiniş kalkış 06 iniş kalkış gibi.
gerçek hayatta 18L'ye inerken 06'ya yaklaşma yaptırılmış olabilir ama takdir edersinizki 0 hata ile çalışan bir sistemde herşey kontrol altında olup "traffic flow management" esaslarına göre bir çalışma yapılır. Aynısı sanal'da da geçerlidir ama sadece ATC online olduğunda.
kısaca kontrolsüz alanlarda mutlaka öncelikle rüzgarın yönünü, eğer belirleemede kriter sayılacak şiddette ise yönü ve şiddeti hesaba katarak pist seçimi yapılmalıdır. Kontrollü meydanlarda bırakın o işi ATC yapsın.
---------------------------------------
Okhan bey sizin sorunuza gelince;
Uçuş planlamasında yakıt hesabı yapılırken bazı şeylerin doğru hesaplandığını kabul ederiz.
APU
taksi
enroute yakıtı
gecikme (rüzgar yüzünden)
bekleme
yedek meydan
bu şartlarda birçok yakıt hesabı atlansa bile uçakda alternatif olarka kulanıalcak 100nm yarıçap haricindeki bir meydana gidecek kadar yakıt bulunmak zorundadır.Alternatif meydan seçimi daha önce Hasan Ünsaç hocamızın tarif ettiği gibi, alternatif olabilecek bir meydan olmalıdır yani varış meydanındaki meterolojik durumdan etkilenmecek uzaklıkta bir meydan. Dolayısı ile LTBA'nın alternatifi LTFJ olmamalıdır.
Eğer siz yeteri kadar yakıt almışsanız TMA hava sahası içindeki gerekli uçuş düzenine riayet edecek kadar yakıtını var demektir-ki verdiğiniz örnekdeki uçuş paternleri ile direk iniş paternleri arasında en fazla 30nm fazla mesafe vardır.
pistler son fixlere göre verilmezler. Son fix sizin uçuş rotanızın sonudur sadece. her pistin STAR'ında sizin son fix'inize göre bir patern vardır. Kısaca YASEN son fix ise 24'e, UNSAV son fix ise 18L'ye inecekseniz diye bir kural yok. Hangi pist inişe müsait ise o piste inmek zorundasınız. ATC sizi 36R müsait iken 06 'ya aldıysa bu ATC'nin çalışma sistemi ve insiyatifi ile ilgilidilir, bunu yorum yapmak doğru değil. ATC yeni olabilir, hava sahasında sizin görmediğinzi bir yerde problem yaratan bir trafik olabilir yada ATC sadece bir pist için konstantre olmuştur.ama sizi 06 yerine 24'e indirecek akdar acemilik yapmadığına göre ona riayet etmek en doğru harekettir.
Kontrolsüz sahda iseniz unicom'dan kullanılan trafiği dinlemek zorundasiniz yada iniş kalkış yoksa size gerekli durum raporlarınızı vererek rüzgaragöre uygun olan piste inişinizi gerçekleştirirsiniz.Ama yinede rüzgara göre diyorum , zira UNSAV üzeirnde aldığınız rapor 340@4knt ise siz daha önce açıkladığım şekilde 36 pistine gitmelisiniz, zira aynı raporu alan başka bir pilot 36Ryi planlayacaktır.
UNSAV'dan 36R için yaklaşma paterni herzaman kullanılan bir paterndir, YASEN'den de 06 için gitmekle 36 için gitmek arasında fazla bir fark yoktur.
eğer yakıtınız kritik ise "kritik yakıt" uyarısnda bulunursunuz. ATC kritik yakıt uyarınız üzerine size öncelik verecektir. Gerçekten farkı ise, gerçek yaşamda her uçuşd uyulması gereken güvenlik protokolleir vardır. eğer kritik yakıt için öncelik istemişseniz, indikten sonra bunun hesabını vermek zorunda kalırsınız, neden yakıtınız kritiğe düştü diye.yapılan ölçümlerde eğer uçağınızda yeterli yakıt var ama siz sadece öncelik almak için (örneğin on şe time iniş için) böyle bir şey deklare etmişseniz, hava trafiğini gereksiz yere tehlikeye soktuğunuz için ciddi yaptırımlara maruz kalırsınız.
Hakan737Guven