HAVA TRAFİ?İ VS.VS.VS.

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.
mehmetyarbasan
Rookie
Rookie
Posts: 49
Joined: 26 Jan 2003, 00:30
Location: Turkey

Sevgili arkadaşlar,
Bir iki haftadır ATC olarak LTBB CTR açıyorum,epeydir ara vermiştim.
Genelde keyifli geçiyor hareketli sayılabilecek bir hava sahamız da var.
Elimden geldi?i kadar,bilgim yetti?i kadar da yeni başlamış arkadaşlara yardım etmeye çalışıyorum yaşadıkları sıkıntıları çözmek için.Ancak öyle anlar yaşanıyor ki kiminiz konuşmalara,yazışmalara rastlamışsınızdır insan çileden çıkıyor hani.Yahu diyorum 5 saat olmuş şurada oturuyorum,birazcık profesyonellik bekledi?im şey de.Ama nerde.Hep konuşulup tartışıldı,bu da son olmayacaktır hatta.ATC olmak için arkadaşlar çaba gösteriyor,sınavlara giriyor,okuyor,araştırıyor vs.vs.Sırf do?ru ve kaliteli hizmet versin diye,karşı taraf uçarken zevk alsın iş gerçe?e biraz daha yaklaşsın diye.Ama ATC görevini yapan arkadaşın da zevk alması gerekir bu işi yaparken,sinir olması de?il.
Yeni başlayan arkadaşların ya da başlamış olup da şu IFR ne demek,LTBB ne demek,SID-STAR falan deniyor bunlar neymiş,B737-B747 uçuruyorum ama bu uçuş gerçekten do?ru mu,rota-mota diyorlar neymiş bunlar,alçalma-tırmanma,konuşma-yazışma vs.vs.bir zahmet ö?reniverseler olmaz mı?
Artık mazeret de yok döküman bulamıyorum diye,türkçe olarak da yı?ınla bilgi var sırf bu forumda.Bir grup insan işi gücü bırakıp dünya emek harcadılar bu e?itim için.Onların da emeklerine yazık olmasın rica ederim.
En azından online olmadan evvel etrafta ATC var mı yok mu? Tarlaa mıyım,pist içinde miyim,havada mıyım yoksa park yerinde mi onu bari kontrol edelim.
Simulatörün içindeki e?itim uçuşlarını bitirmeden IFR/VFR ONLINE uçulmasına karşıyım
Liste uzaaarr gider...
http://www.trvacc.org/web/airspace/fir.asp

Image
Image
Murat Kandemir
Junior Member
Junior Member
Posts: 90
Joined: 12 Jan 2007, 10:05

SAYIN YARBASAN

Siz ATC olarak LTBB_CTR açmaya başladığınızdan beri keyifli bir sürü uçuş gerçekleştirmiş bir insan olarak tamamen aynı hisleri paylaşıyorum.Az olan online ATC saatlerimiz sayenizde biraz daha arttı.Sık olarak bu trajikomik konuşmalara şahit oluyoruz bizde,hatta bu konuşmalar elbetteki bizimde vaktimizi alarak aksamamıza engel olmakta.Buradan tüm sanal havayolları ve TRVAAC yöneticilerimize seslenmek istiyorum ne olur bunlara bir önlem düşünelim de bu kabuslar yaşanmasın,defalarca başlattığımız eğitim çağrıları ne yazıkki katılım azlığı ile sonuçlandı ama sonunda bıkan ve bırakan insanlar yazıkki bu işin en iyileri oluyor ve bizler hepimiz bundan zarar görüyoruz.

Sevgi ve Saygılarımla
Dr.Murat KANDEMİR
THY7024
YilmazEfe
Average User
Average User
Posts: 113
Joined: 12 Aug 2005, 00:14
Location: Turkey

Bende katılıyorum.
Özellikle bu akşam 36R diye 18L nin başına giden birine tanık olduktan sonra gerçekten abartı olmadığının ve durumun vahimiyetinin farkına varmış durumdayım...

Not:Bu olayın yaşandığı akşam sanırım Mehmet hocam siz vardınız gene LTBB_CTR de, ILS yaklaşması yaparken bilgisayarım kitlendi ama sanırım simulator bi sure çalıştı anlamadm gitti neden kitlendiğini...

"If you don't like someşing, change it.If you can't, şen change yourself."
Efe Doğan TK957
efedogan@gmail.com
Yenici
Average User
Average User
Posts: 147
Joined: 30 Jun 2002, 21:31
Location: Turkey

quote:Simulatörün içindeki eğitim uçuşlarını bitirmeden IFR/VFR ONLINE uçulmasına karşıyım


+1...

Sevgili Mehmet hocam, bu arada selamlar, sevgiler...

A.Önder Yenici - TK497
flyTHY, Check Captain
User avatar
THY656
VIP Member
VIP Member
Posts: 258
Joined: 06 Jan 2003, 02:28
Name: Selim BILGIN
PID: 656
Vatsim ID: 853361
City: Aydin
Location: Turkey

Arkadaşlar en azından park yerinde online olun ve konuşmaları dinleyin .
Yarbasan hocamın haklı isyanına başka ekleme yapmak istemiyorum ama başta ATC görevini yapan kişiye ve diğer sanal pilotlara saygınız olsun.
İnsan yemek yemeden önce bile tabağını çatalını masaya koyar;bir hazırlık yapar.

TK656
Selim Bilgin

Image
User avatar
THY1834
VIP Member
VIP Member
Posts: 234
Joined: 11 Sep 2006, 10:50
Name: Adem BURCU
PID: 1834
Vatsim ID: 958269
City: Tekirdag
Location: Turkey
Contact:

Sevgili Mehmet YARBASAN hocam,

Pazar günü millet gezi pikniğindeyken LTBB hava sahasının kontröllü olması gerçekten çok hoş,özveriniz dolayısıyla teşekkürler.

Nadirende olsa aramıza yeni katılan arkadaşların bilgi noksanlığından hatalar yapabildikleri bir gerçek!

Tabi bizler nadiren karşılaştığımız için tolerabilitemiz yüksek,ATC açıp her trafikle kontact kuran kişilerin yoğun hata sıklığına karşı daha hassas olması gayet doğal!

Meşhur atasözü oldu bende söyleyeyim,eğitim şart! :D

Ama yoğun sıklıkta hatanın, yaklaşmada ATC clearence vermesi dolayısıyla çok olmasada SID prosedürlerinde olduğunu düşünüyorum,belkide uçuş seviyeleri-hızları bazındada hatalar oluyordur.

Yeni arkadaşların PMDG,PSS gibi yoğun bilgi,beceri ve ön hazırlık gerektiren modellerle pek uçamadıklarını farzedersek;

Default veya addon modellerde vasFMC kullanarak navdata ları güncellemelerinin en azından SID-STAR prosedürlerini ve WPT takiplerini kolay ve gerçeğe en yakın düzeye getireceğine inanıyorum.

Bu vesileyle tüm arkadaşlarıma selam ve saygılarımı iletiyorum.

Adem BÜRCÜ THY1834
Murat Kandemir
Junior Member
Junior Member
Posts: 90
Joined: 12 Jan 2007, 10:05

ADEM KAPTANIM SAYGILAR ÖNCELİKLE

Söylediklerinizi okudum haklı tarafları olabilir elbette ama ben bizzat şahit oldum birçok kez yarbasan hocama adama sq charlie dediğinde nereden yapacağım dedi mesela,yada bir kez de şahit olduğum pilot arkadaşmız hızı kesmek için nereye basmam lazım dedi bunlar takdir edersiniz ki ATC leri yaptığı işten soğutan sorular çok spesifik değil.Elbette sid star sorunları olsa hiçbirimiz profesyonel pilot değiliz elbette hergün birşey öğreniyoruz.Ancak çeşitli sitelerde mesela bizde ALİ hocamın hazırladığı dökümanlar,yada dardanel de FS inn için ERMAN hocamın hazırladıkları çok emekle yapılan işler en azından oturup seyretmek zahmetine katlanabilirler,biz ve atc leride çıldırtmazlar çünkü bizde onları beklerken sıkılıyoruz ve bu çıldırtmalar yüzünden biz ATC olmayan meydanlara uçmak zorunda kalıyoruz bunuda unutmamak lazım...

Tekrar saygılarımla adem kaptanım
Dr.Murat KANDEMİR
User avatar
THY1834
VIP Member
VIP Member
Posts: 234
Joined: 11 Sep 2006, 10:50
Name: Adem BURCU
PID: 1834
Vatsim ID: 958269
City: Tekirdag
Location: Turkey
Contact:

Sevgili Murat hocam,

Burayı neredeyse haberleşme merkezine çevirdik [xx(]ama tabi kıssa dan hisse olur diye bu forumu tercih ediyoruz!

Benim kişisel yaklaşımım ve mantığım şu;

Üniversitede ders çalışıyorduk zira amacımız vardı ve mezun olup iş yaşamına atılacaktık.Evet çok sıkıcıydı,bazen sayfalarca okuyupta aslında hiçbir şey okumadığımızı farkederdik!Bedava seyahat yapıyorduk okurken,hayallerle!

Oysa burada çok farklı bir şey var!Bu bir hobi.Eğer belirli kuralları en azından uçuşun temel kurallarını bilmeyecek kadar önem vermiyorsanız off-line da düşün kalkın, sıkılınca bırakın NFS veya CALL of DUTY takılın!

Ama on-line olacak kadar bu hobiden zevk alıyorsanız lütfen bu işi reelde yapılana en yakın olacak şekilde öğrenin!

Bu konuda gerçekten Ali CAMAT hocamız başta olmak üzere pek çok insan göz nuru dökmüş emek vermiş.Hepsine şükranlarımı sunuyorum,havadaysak ve birşeyler öğrendiysek sayelerinde!

Her zaman söylemişimdir on-line olmadan önce çıkardığım notları ve her boş anımda sürekli ve artan heyecanla bu notları okumaya çalışmamı,ki eğer üniversitede bu şevk ve hazla çalışsaydım 4 yıl yerine 1 yılda bitirirdim :D

Ama ne kadar yeniliğe açık ve katılımcı olursanızda bu işin eğitim noktası on-line uçuş değil!

Öğrendiklerinizi off-line da uygular pratik kazanırsınız ve hazır olunca on-line a gelirsiniz.

Bizler de öyle yapmıyormuyuz yeni birşey öğrendiğimizde?

Sevgilerimle

Adem BÜRCÜ THY1834
1137
Rookie
Rookie
Posts: 26
Joined: 15 Mar 2004, 10:40
Location: Turkey

Mehmet hocam,

Pazar gunu ne zaman Servinfo'dan baksam sizi online gordum ve dogrusu biraz da o kadar uzun saatler boyunca ATC acmaniza sasirdim. Ben ucmasam da Turk hava sahasini o sekilde gormek guzeldi. Kendi adima tesekkur ederim.
Sevgiler,
Erdem Kaya

Image
mehmetyarbasan
Rookie
Rookie
Posts: 49
Joined: 26 Jan 2003, 00:30
Location: Turkey

Tekrar merhaba,
TRVACC forumuna bir arkadaşımız sitem etmiş yeni pilot olmak suç mu diye.?unu belirtmek isterim ki benim yeni gelenlere lafım yok.Ben on-line uçup kural tanımayan,bilmeyen,talimat uygulamayan arkadaşlara sesleniyorum.On-line ortam bana göre alabileceğiniz tüm eğitimleri alıp(kendi kendinize ya da bir arkadaşınızdan),uçağınızı tanıyıp en son hava trafik ortamına katıldığınız yerdir.On-line eğitim yapılacaksa ki Ali Camat Hoca'ydı sanırım bir dönem veriyordu,bunun da bir disiplini programı vardı.
Hava Trafik Hizmeti alabilmek için bu hizmetlerin ne olduğunun bilinmesi gerekir önce.Zaten talimatları dinlemeyecek,uygulamayacak olduktan sonra on-line uçmanın anlamı nedir çözemedim hala.
Buyrun şahane AI trafik eklemeleri yapıldı Türkiye için hem de bedava.Yapanların elleri dert görmesin,elin oğlu parayla satıyor böyle paketleri,indirin bilgisayarınıza uçun efendim.Etrafta kıyamet kadar uçak görürsünüz,İstanbul'da park edecek yer yok.Vatsim'de on-line uçarken asla bu kadar trafik olmaz etrafınızda eğer istenilen buysa.


Image
Image
Baran
Rookie
Rookie
Posts: 44
Joined: 20 Dec 2006, 09:03
Location: Turkey

Mehmet hocam,

Sizinle çok keyifli uçuşlarım oldu. Hatta sırf siz onlinesınız diye çok defa online olup uçtum. İyi bir sabrınız var. Biz gerçekten öğrenmek istiyoruz ve siz de elinizden geldiği kadar büyük bir sabırla yardımcı oluyorsunuz. Lütfen sabrınızdan birşey kaybetmeyin. Çok kişiye yardımcı oluyorsunuz Keza. Bunun farkına varın yeter. Sizinle tekrar tekrar keyifli uçuşlar yapmak isterim.

Image
Baran Karaca

THY2230
THY7230
harekat
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 17 Oct 2006, 01:17
Name: Cevat ADAPAZARLI
PID: 2152
Location: Turkey
Contact:

Yarbasan Hocam,

Fikrim ozveri ile yaklasan sahsiniza degil geneledir sakin yanlis anlayip ustunuze alinmayiniz.

Ilgisiz bir grubun mensubu olupta ilgili olunca tabii ki bazi atc ler gibi tenzih edilmesi gereken bir noktadir bu siz ve sizin gibiler icin.

Cuvaldiz ve igne diyorum ya da balik bastan kokar hangisi kabul buyrulur ise.Ama size degil bahsettiginiz konuya.

Hani degerli hocam bazi konularda diyorlar ya bu bir hobi biz bu kadar vakit ayirabildik ettik v.s diye o zaman daha cok vakit ayirabilecek , etrafindakilere daha cok sey verebilecek , patronluk degil kardeslik edecek bi suru insan var(tabii ki bilgi ve birikimleri ile).Bende sunu diyorum acin su kapali kapilari da ne menem bi dunya varmis hakki olan bazi insanlar gorsun iceriyi.Elin siyasetcilerine de kimse kizmasin onlar gercek sizler sanal koltuklari isgal ediyorsunuz.Bi suru insan var hakki ile birseyler yapabilecek ama degil destek olmak aksine kusturuluyor bu kisiler. Iclerinden ne eventcilar ne technical managerlar ne training supervisorlari cikar sizlerin deyimiyle.BEN KENDI ADIMA BUNLARIN HICIBIRINI LAYIK GORMEDIM ,BUNUDA BELIRTEYIM.Ama birseyler vermek isteyen insanlari illa ki rutbe ile donatmak yerine sanal havasahamiz ve sanal koltuklariniz adina tesekkur ediniz.Acaba bu koltuklardan kac kisi Sn.Kandemir e kucak acma curetini gosterebildi mesela?Bir egitimci olarak?eksik ya da fazladir ama birseyler verilmeye calismistir.Burada sadece kendisinin adini verebiliyorum ornek oldugu icin ama yukarida saydigim payelere layik cok insan gordum neden disaridalar diye soruyorum malesef.Galiba hata yaptim ZEUS yine kizacak!

6 ay sonra gelen maillerin bir onemi var midir ya da senin yaptigini bundan sonra biz yapacagiz yetki bizde diyenlerin?

Degerli Hocam,

BALIK BASTAN KOKAR sanirim bize daha cok yakisiyor.O nedenle yeni arkadaslarin yanlis pist secimlerine kadar daha coooooooookkkk sorunumuz var!!!

!! Bende zamaninda ruzgara gore dogru piste inip tam tersini rapor etmisimdir dalginliktan.Ama herseyi kendim ogrendim.Herkes ama ufak ama buyuk hatalar yapabilir!

Son zamanlardaki ilgi , alaka ve ozveriniz icin bir kez daha tesekkur ederim.

Saygilarimla.


Not:Konuyu bilenlere diyecek bir sozum yok.Bilmeyenler icin soyluyorum atisma ya da tartisma cikarmak icin yazmadim bu yaziyi lutfen o taraflara cekilmesin.Zira tartisma icine cekilmesi halinde hakkim olmasina ragmen cevap vermeyecegim.

CEVAT ADAPAZARLI
TK2152
TK212
Junior Member
Junior Member
Posts: 68
Joined: 26 May 2002, 19:47
Name: Hasan UNSAC
PID: 0000
Location: Ankara

Sevgili Pilot Arkadaslar,
Sayin Yarbasan Hocamizin ve tum ATCO`ların kisaca sizden bekledigi sadece biraz saygi, bu saygida sahsimiza degil yaptiginiz işe.
Hazirliksiz, calismadan lutfen ucmayin, hava trafik kontrolorleri sizlerin Flight Officeri degildir.
ATCO larin pilotlari egitme gibi bir misyonu da hic yoktur.
Suratimi nasil azaltacagim?
Ne zaman alcalmam lazim?
Hizim iyimi?
Niye klerans vermiyorsunuz? LTAC ye 5000ft de gitmem sizi ne ilgilendirir? (A320 ile)
vb gibi yuzlerce sacma sapan olayla karsilasiyoruz her gorev yaptigimiz zaman.
Biz sizlere gereken saygiyi her hangi bir ATC pozisyonu acmadan once yaptigimiz hazirlik ile, devamli aldigimiz ve verdigimiz egitimlerle sizlere daha gercekci hizmet verebilmek icin harcadigimiz zamanla,cabalarla gosterdigimizi dusunuyorum.
Biz gozumuz kapali cizebilecegimiz yaklasma, SID, STAR ve APRON chartlarini her goreve baslamadan tekrar gozden gecirip, son hava durumunu METAR ve TAFi alarak uygulayacagimiz yaklasma planlamasini yaparak varsa diger hava sahamizdaki ATCO lar ile koordine olarak ve tum gorev alanimizdaki chartlar onumuzde olmak kaydiyla sizlere hizmet etmeye baslarken sizlerde lutfen biraz zaman harcayin 2-3 dakika kadar ve size gerekli chartlari www.trvacc.org sitesinden print ini alin uygulamasini ogrenin ve oyle ucun.
Keske imkan olabilse de isini bilmeyen konudan bihaber birisini yogun trafik oldugu bir zaman araliginda ornegin LTBB_CTR a veya APP koyabılsek de sizlerin neler hissettiginizi bu sutunlardan izleyebilsek.
Son olarak sizlere bir tespitimi soylemek istiyorum. Tum ucus kurallarina uygun dort dortluk ucan pilot sayisi %10,nu, VATSIM ve ucus kurallari icerisinde marginal hata ile ucan pilot sayisi da diger bir %10 u olusturmaktadir. Sozlerimiz bu %20 nin disinda olanlaradir. Siz bu %20 nin disindaysaniz ne mutlu size, iyi ve keyifli ucuslar.
Sevgiyle kalin

Hasan Unsac
IFR CPL MEL
TRVACC Sen.Controller
FlyThy212
hunsac@tnn.net
mehmetyarbasan
Rookie
Rookie
Posts: 49
Joined: 26 Jan 2003, 00:30
Location: Turkey

Tekrar selam,
İnsanlar hata yapabilirler,beşerdir şaşar.Ancak hatalardan dersler alıp tekrarlamamak erdemdir.Ben 15 yıldır Hava Kuvvetleri'nde hava trafik kontrolörüyüm.Gerçek yaşamda da işimle ilgili hatalarım oldu,ama beni uyarıp,ya da yaptığım hatayı zamanında müdahele ederek çözen benden büyük ya da küçük ekip arkadaşlarım sayesinde veyahut hatayı farkeden pilotun uyarısı ile hiçbir ciddi sonuç yaşamadık şimdiye kadar.
Ama aynı hata iki kere olmadı inanın.

Malesef burada gerilmemizin nedeni hataların tekrar edilip durması.Bunca bilgi birikimi yaratılmış olmasına karşın en temel noktalarda,daha işin abecesi denebilecek noktalarda karşılaşılan ilgisizlik vurdumduymazlık biraz sinirlerimi bozuyor açıkcası.
ATC olarak oturup olta başında balık bekler gibi,kuzeyinden güneyine yaklaşık 400NM,batısından doğusuna yaklaşık 800NM olan,içinde onlarca meydan barındıran hava sahamızda birkaç trafik gelse de ben de trafikle uğraşmanın tadına varsam diye beklerken,oltaya takılanlara sizler de şahit oluyorsunuz.Böyle olunca da rütbesi vesairesi olmayan ATC görevini üstlenmek biraz özveri istiyor açıkcası.Tek tatmin noktası 3-5 trafiğin hem de sizin dediklerinizi uygulayabilen,hatta size de birşeyler katabilecek,birbirine yakın zamanlarda bir meydana yaklaşmaları veyahut kalkmaları.Yolda 3-5 trafiğe ayırma uygulayabilmek,ayırmayı yapınca da "oh be,iyi oldu doğrusu" diyebilmek bu işin zevki de.Sizce çok mu?

On-line uçup da uçtuğunu sanalar hakkında kişisel görüşüm rütbe ve uçuş saati artırma hırsıdır muhtemelen.Bu yaklaşım içinde olan arkadaşlara tavsiyem ise,içi boş saatler ve rütbeler yerine,toplamda az ama dolu dolu pilotaj olan saatler geçirmeleridir.Ben pilot değilim.Uçuşla ilgili birçok şeyi bu forumlar sayesinde,bu ortamdaki arkadaşlarım sayesinde öğrendim.Öğrendikçe,gerçeğe biraz daha yakın uçuşlar yapmaya çalıştıkça,uçtuğum uçağı biraz daha tanıdıkça,uçuştan aldığım zevk katlandı.Bu konuda simülatörün içindeki uçuş eğitimleri de çok katkı sağladı.CPL lisansını almak için neler çektiğimi bilemezsiniz,ama alınca sahiden CPL almış gibi sevindim.Bunları yaptıkça zaten uçuş saatiniz ve rütbeniz kabarır kendiliğinden.Simülatörü bana göre oyun olmaktan çıkaran nokta da burada sanki.Bir sonu yok.Tamamlamak olduğunuz bir görev yok.Herşey hür iradenize kalmış.Görevinizi kendiniz tanımlarsınız.Ya tren gibi LTBA-KFJK-LTBA 20 saat uçuş yazar tatmin olursunuz,ya da bu uçuşta rotanızı inceler,hava durumunu inceler,yakıt hesabınızı yapar,yedek meydanlarınızı seçer,chartlarını ara bulur ve bunlara sadık kalmaya çalışır,iniş kalkışları limitler içinde yapmaya çalışır ve hatta mümkün olduğu kadar kokpitte de oturmaya özen göstererek tatmin olursunuz.İkisinin verdiği haz da kişisine göre değişir elbet.İkisi de 20 saatlik uçuş.
Külahımızı önümüze koyalım düşünelim,lafım meclisten dışarı,herkes dilediği gibi uçsun,ama on-line uçarken asgari müştereklerde buluşalım lütfen.


Image
Image
User avatar
THY066
VIP Member
VIP Member
Posts: 1200
Joined: 24 Nov 2001, 17:49
Name: Kemal Tolu
PID: 66
Location: USA

Sayin Yarbasan,

Yillar'dan beri hep bu ve buna benzer konulari konusuyoruz. Malesef cozum uretemedik.

Babasi yasindaki birine dayilanan 15-16 yasinda gencleride gorduk biz bu formlarda. Bu bozulma toplumun her kesimde oldugu gibi bizim guzel hobimizi paylastigimiz sanal ortamda da var.

Size nacizane tavsiyem derin derin nefes almaniz :)

Mevlana'nin su lafi cok gecerli malesef. "Ne kadar bilirsen bil, söylediklerin karsindakilerin anlayabilecegi kadardir."

Ancak ben hala inaniyorum ki, buyuk cogunluk iyi niyetli. Birkac curuk elma yuzunden zaman zaman canimiz sikilsa da, pes etmek yok dostum.:)

Tekrar hosgeldiniz, sizin gibi insanlara ihtiyacimiz var.
Post Reply

Return to “Training Lounge”