Merhaba..
Kalkış ile ilgili uzun zamandır merak etti?im bir konu var;
1. motorları önce %40 gibi açıp dengelenmesini bekliyoruz.
2. %100 açıp ya da TO/TG tusuna basıp hızlanıyoruz.
3. VR'da rotate yapıp %10 gibi bir e?imle kalkiyoruz.
4. Pozitif tırmanma görünce iniş takımlarını topluyoruz.
5. Bu noktadan sonra gaz kollarına dokunmazsak uçak hemen 250kt civarına çıkıyor. bu da kalkışın hemen sonrasında flapları toplamak demek. Oysa gerçek uçuşta, flaplar alandan iyice uzaklaşmadan toplanmıyor.
Yani kalkış sırasında ya da sonrasında gazı kısmak gerekli.
Sorum şu;
-Örne?in tam dolu bir B737-400'de Tırmanma takati nedir?
-Bu ayar ne zaman yapılır. Rotate öncesi ya da ne kadar sonrası?
-Hızı 200 kt civarında tutmak için tırmanma açısını nereye kadar arttırabiliriz.
-Autoşrottle'a ne zaman geçmeli ve başlangıç için kaça ayarlamalıyız.
Teşekkürler.
U?ur Uzgan
TK080
Kalkışta Motor Takat Ayarı
- THY2
- VIP Member
- Posts: 299
- Joined: 18 Aug 2001, 20:33
- Name: Bülent AKBAY
- PID: 2
- Location: Istanbul
- Contact:
Merhaba Uğur.
Sırasıyla:
1- Motorları %40 açtık stabil oldular.
2- 50 ton boş ağırlıklı 6 ton yakıt almış bir 734 için take off şrust %94-95 n1 civarındadır.
3- Vr da rotate e başladınız uçağın burnunu saniyede 3 derece yukarı çıkacak şekilde 14-15 derece noise up a kadar çekiniz.
4- Bu esnada pozitif tırmanma gear up.
5- 15 derece noise up ile 1000 feet AGL' ye kadar V2+25 yaklaşık 180 knot dersek bu hıza ulaşırsınız. Varyo yaklaşık 2000-2500 olur.
6- 1000 feet AGL de flap toplamaya başlayabilirsiniz. Uygun hızlarda flapleri toplayın. 1500 gibi climb şrust a gecmemiz lazım. Yaklaşık %91-92 n1 e gelir. Flapler toplandı.
7- Bu noktada uçak hızlanmaya devam eder. Sabit hız istiyorsanız varyo yu arttırabilirsiniz. 3000-3500 varyo gibi ayarlayabilirsiniz. Bu arada otopilot da ias set edip auto şrotle ı devreye alabilirsiniz. İlk IAS değeri bulunduğunuz IAS değeri olmalı sistem devreye girince değişiklik yapmalısınız. Böylece stabiliteyi sağlamış olursunuz.
8- Hız sınırlaması bittiğinde varyo yu düşürüp uçağı hızlandırmalı ve planladığınız şekilde tırmanmaya devam etmelisiniz.
Vakit darlığından manueli tam okumadan cevap yazdım. ufak hatalarım olabilir. Aşağıda da manuelden taradığım take off sayfası var. ?ekilde de görebilirsin.
Keyifli uçuşlar.
Sevgi ve saygılarımla.
Bülent Akbay
Sırasıyla:
1- Motorları %40 açtık stabil oldular.
2- 50 ton boş ağırlıklı 6 ton yakıt almış bir 734 için take off şrust %94-95 n1 civarındadır.
3- Vr da rotate e başladınız uçağın burnunu saniyede 3 derece yukarı çıkacak şekilde 14-15 derece noise up a kadar çekiniz.
4- Bu esnada pozitif tırmanma gear up.
5- 15 derece noise up ile 1000 feet AGL' ye kadar V2+25 yaklaşık 180 knot dersek bu hıza ulaşırsınız. Varyo yaklaşık 2000-2500 olur.
6- 1000 feet AGL de flap toplamaya başlayabilirsiniz. Uygun hızlarda flapleri toplayın. 1500 gibi climb şrust a gecmemiz lazım. Yaklaşık %91-92 n1 e gelir. Flapler toplandı.
7- Bu noktada uçak hızlanmaya devam eder. Sabit hız istiyorsanız varyo yu arttırabilirsiniz. 3000-3500 varyo gibi ayarlayabilirsiniz. Bu arada otopilot da ias set edip auto şrotle ı devreye alabilirsiniz. İlk IAS değeri bulunduğunuz IAS değeri olmalı sistem devreye girince değişiklik yapmalısınız. Böylece stabiliteyi sağlamış olursunuz.
8- Hız sınırlaması bittiğinde varyo yu düşürüp uçağı hızlandırmalı ve planladığınız şekilde tırmanmaya devam etmelisiniz.
Vakit darlığından manueli tam okumadan cevap yazdım. ufak hatalarım olabilir. Aşağıda da manuelden taradığım take off sayfası var. ?ekilde de görebilirsin.
Keyifli uçuşlar.
Sevgi ve saygılarımla.
Bülent Akbay