sayın hocalarım,
Havaalanında taxi hızı kaç knottur?bu hızı sabitlemek için özel bur tuş varmıdır?
Teşekkürler
havaalanında taxi
-
- Newbie
- Posts: 15
- Joined: 12 May 2002, 19:16
- Location: Turkey
- Contact:
-
- Junior Member
- Posts: 51
- Joined: 17 Jun 2002, 15:29
- Location: Turkey
- Contact:
20 kts max. Fakat donuslerde yolcuları rahatsız etmemek adına 12 kts altında olmalı. Yavaşlarken frenlere basılı tutmayıp fasılalı basmalısınız. Ayrıca donuslerde birden dirsek yapıp donmek yerine, sarı çizgileri izleyiniz. 20 kts yi geçersem ne olur ? VA olayında bunu farkedip sizi uyaran olmayacaktır. En azından ben oyle sanıyorum. Fakat gerçek durumda gnd bunu izliyor mu bilmiyorum.
Dogan Zorlu, Izmir
TK482
Dogan Zorlu, Izmir
TK482
- THY157
- VIP Member
- Posts: 825
- Joined: 11 Jan 2002, 22:00
- Name: Selçuk POYRAZ
- PID: 157
- Location: Kocaeli
Merhabalar...
VA olayında da ATC varsa uyaran oluyor, dikkat edin derim ben. Demedi demeyin, uyarılan olarak iyi bilirim:)
Hızı sabitlemek için yapabileceğin tek şey gaz kollarına hakim olmak, başka yolu yok maalesef. İlk uçuşlarımda (offline) a/t kullanmıştım olmuyor
Sevgi ve saygılar...
Selçuk Poyraz
TK157
VA olayında da ATC varsa uyaran oluyor, dikkat edin derim ben. Demedi demeyin, uyarılan olarak iyi bilirim:)
Hızı sabitlemek için yapabileceğin tek şey gaz kollarına hakim olmak, başka yolu yok maalesef. İlk uçuşlarımda (offline) a/t kullanmıştım olmuyor

Sevgi ve saygılar...
Selçuk Poyraz
TK157
Arkadaşlar hızı sabitlemenin bir yolu benim kullandığım kısayol shıft+r (autotrotle on) ondansonra kaç knot istiyorsak o hıza çıktığımızda örnek hız göstergesi 15kt hemen ctrl+r tuşuna basarız gaz kolları otomatik hızı sabit tutar hız biraz geçerse 5 yada 10kt gibi frenlere asılırız istediğimiz yere geldiğimizde tuşların tersini kullanarak iptal ederiz tekrar ctrl+r ve shıft+r.
Ben taxi hızımı 20kt olarak kulanıyorum öndeki uçağa çerpmamak için bence iyi bir hız,
Sevgiler,saygılar
Engin Keskin
VTA35 PPL&IRR
Ben taxi hızımı 20kt olarak kulanıyorum öndeki uçağa çerpmamak için bence iyi bir hız,
Sevgiler,saygılar
Engin Keskin
VTA35 PPL&IRR
Arkadaşlar hızı sabitlemenin bir yolu benim kullandığım kısayol shıft+r (autotrotle on) ondansonra kaç knot istiyorsak o hıza çıktığımızda örnek olarak ,hız göstergesi 15kt hemen ctrl+r (airspeed on)tuşuna basarız gaz kolları otomatik hızı sabit tutar hız biraz geçerse 5 yada 10kt gibi frenlere asılırız istediğimiz yere geldiğimizde tuşların tersini kullanarak iptal ederiz tekrar ctrl+r ve shıft+r yaparız.
Ben taxi hızımı 20kt olarak kulanıyorum öndeki uçağa çerpmamak için bence iyi bir hız,
Sevgiler,saygılar
Engin Keskin
VTA35 PPL&IRR
Ben taxi hızımı 20kt olarak kulanıyorum öndeki uçağa çerpmamak için bence iyi bir hız,
Sevgiler,saygılar
Engin Keskin
VTA35 PPL&IRR
"737-400 için realistik flight dynamics" adında bir konu başlığı olacak bu forumda orada yakalşık 30 kb lık bir dosyanın linki var onu indirip 737 klasörüne attığınızda daha yumuşak karakterli dönüşler ile tıpkı gerçek uçaklardaki gibi rolantide taksi yapabilir hale geliyorsunuz.
Remzi Öztürk
Remzi Öztürk
-
- Technical Admin
- Posts: 322
- Joined: 26 Oct 2001, 01:29
- Name: Özgür Özden
- PID: 45
- Vatsim ID: 824586
- City: Ankara
- Location: Turkey
Merhabalar,
Eklemeden edemeyecegim, takdir edersiniz ki A/T (autoşrottle) kullanimi taxi icin realistic degildir, zaten yanlis hatirlamiyorsam hzi kadrani IASi 80kn sonra dogru gostermeye basladigi icin pilotlar takeoff esnasinda hiz gostergelerini check ederler iki gostergede de 80KN (EIGHTYKNOTS)crosscheck yaparlar ve uyumuszluk halinda ucus ABORT edili REJECTED FLIGHT proseduru uygulanir ucak durdurulup tekrar pistten taxi yapilir. AutoThrottle GroundSpeed'e gore degil IAS yani hiz gostergesindeki Indicated Speed'e gore calistigina gore ve 80alti gecersiz kabul edildgine gore taxi hizini autoşrottle'a baglamak goruldugu uzere realde kullanimi bulunan bir uygulama degildir. Benim de eksigim olabilir yanlisimi hocalar duzeltsin. Iyi ucuslar,
TK045 Ozgur Ozden
IT Manager, FlyTHY
Eklemeden edemeyecegim, takdir edersiniz ki A/T (autoşrottle) kullanimi taxi icin realistic degildir, zaten yanlis hatirlamiyorsam hzi kadrani IASi 80kn sonra dogru gostermeye basladigi icin pilotlar takeoff esnasinda hiz gostergelerini check ederler iki gostergede de 80KN (EIGHTYKNOTS)crosscheck yaparlar ve uyumuszluk halinda ucus ABORT edili REJECTED FLIGHT proseduru uygulanir ucak durdurulup tekrar pistten taxi yapilir. AutoThrottle GroundSpeed'e gore degil IAS yani hiz gostergesindeki Indicated Speed'e gore calistigina gore ve 80alti gecersiz kabul edildgine gore taxi hizini autoşrottle'a baglamak goruldugu uzere realde kullanimi bulunan bir uygulama degildir. Benim de eksigim olabilir yanlisimi hocalar duzeltsin. Iyi ucuslar,
TK045 Ozgur Ozden
IT Manager, FlyTHY
-
- Technical Admin
- Posts: 322
- Joined: 26 Oct 2001, 01:29
- Name: Özgür Özden
- PID: 45
- Vatsim ID: 824586
- City: Ankara
- Location: Turkey
Hemen bir ek daha,
Airlinerler icin belirlenmis taxi speedindeki restrictionlar ondeki ucaga carpma/durma surecinden daha cok yolcu konforu ve ucagin sarsintisindan oturu tekerlerde olusabilecek yipranma paylari hesaplanarak cikarilmistir diye biliyorum.
Donuslerdeki 8kn da ayni sekilde donuslerde ucagin G agirlik noktasinin ucagin tekerlerine agirlik olarak binip onlari donuslerde siyirmasini engellemek ve ucaktaki yolcularin saga sola donuslerde savrulmasini engellemek amacli olsa gerek diye dusunuyorum.
Zaten 20kn ile giderken onundeki ucaga yaklasmaya 20kn ile devam etmeyecegin ister istemez yavaslayacagin icin buyuk ihtimalle oncelik ucagin 20kn ile durabilme sorununa cozum bulmak amacli degil yukarida bahsettigim sebeplere oncelik verilerek ayarlanmis olabilir.
TK045 Ozgur Ozden
IT Manager, FlyTHY
Airlinerler icin belirlenmis taxi speedindeki restrictionlar ondeki ucaga carpma/durma surecinden daha cok yolcu konforu ve ucagin sarsintisindan oturu tekerlerde olusabilecek yipranma paylari hesaplanarak cikarilmistir diye biliyorum.
Donuslerdeki 8kn da ayni sekilde donuslerde ucagin G agirlik noktasinin ucagin tekerlerine agirlik olarak binip onlari donuslerde siyirmasini engellemek ve ucaktaki yolcularin saga sola donuslerde savrulmasini engellemek amacli olsa gerek diye dusunuyorum.
Zaten 20kn ile giderken onundeki ucaga yaklasmaya 20kn ile devam etmeyecegin ister istemez yavaslayacagin icin buyuk ihtimalle oncelik ucagin 20kn ile durabilme sorununa cozum bulmak amacli degil yukarida bahsettigim sebeplere oncelik verilerek ayarlanmis olabilir.
TK045 Ozgur Ozden
IT Manager, FlyTHY
Taxi sırasında Autoşrottle kullanmak gerçek hayatta dogru olmayabilir. Ama ben online uçuşta kullanıyorum. Ancak;
1. Taxi başlangıcında gazı sizin açmanız gerek. Uçak hareket ettikten sonra Autoşrottle'a bırakabilirsiniz.
2. Hız sınırını 20 degil 10 veya 15 ayarlamak gerekli
3. Rüzgar yonüne dikkat etmek gerek. Eğer rüzgar arkadan geliyor ise ve siz hızı 20kt olarak ayarladıysanız, Autoşrottle göstergede 20kt görene kadar gazı açacak ve uçak sizin kontrol edemeyeceğiniz kadar hızlanacaktır.
4. Bu şekilde taxi yaparken fren kullanmak için öncelikle Autoşrottle'ı kapatmanız gerek. Aksi taktirde siz frene basınca Gaz aşırı bir şekilde açılır.
Aslına bakarsanız taxiye başlayıp Autorşrottle ile hız sabitlendikten sonra manuel devam etmek daha doğru. Özellikle de park yerine, piste ya da taxi yapan diğer uçaklara yaklaşırken..
Saygılar.
Uğur Uzgan
TK080
1. Taxi başlangıcında gazı sizin açmanız gerek. Uçak hareket ettikten sonra Autoşrottle'a bırakabilirsiniz.
2. Hız sınırını 20 degil 10 veya 15 ayarlamak gerekli
3. Rüzgar yonüne dikkat etmek gerek. Eğer rüzgar arkadan geliyor ise ve siz hızı 20kt olarak ayarladıysanız, Autoşrottle göstergede 20kt görene kadar gazı açacak ve uçak sizin kontrol edemeyeceğiniz kadar hızlanacaktır.
4. Bu şekilde taxi yaparken fren kullanmak için öncelikle Autoşrottle'ı kapatmanız gerek. Aksi taktirde siz frene basınca Gaz aşırı bir şekilde açılır.
Aslına bakarsanız taxiye başlayıp Autorşrottle ile hız sabitlendikten sonra manuel devam etmek daha doğru. Özellikle de park yerine, piste ya da taxi yapan diğer uçaklara yaklaşırken..
Saygılar.
Uğur Uzgan
TK080
-
- Technical Admin
- Posts: 322
- Joined: 26 Oct 2001, 01:29
- Name: Özgür Özden
- PID: 45
- Vatsim ID: 824586
- City: Ankara
- Location: Turkey
Dogruyu bilmiyorum da yanlis oldugunu bildigim birsey var ki taxide AutoThrottle AS REAL AS IT GETS kurallari ve kavramlarinin hepsini alt ust ediyor.
TK045 Ozgur Ozden
IT Manager, FlyTHY
Edited by - ozgur ozden on 15/07/2002 11:05:38
TK045 Ozgur Ozden
IT Manager, FlyTHY
Edited by - ozgur ozden on 15/07/2002 11:05:38
- hakan737
- VIP Member
- Posts: 818
- Joined: 19 Aug 2001, 04:11
- Name: hakan guven
- PID: 003
- Vatsim ID: 811602
- City: istanbul
- Location: Turkey
beyler alemsiniz walla
arama motorlarında bu topic görünüyorsa inanın burayı profesyonel pilotların tekniklerini tartıştığı yer felan zannedip dumura uğrarlar
)A/T'yi taxi'de kulanmak aslında yanlış'dan öte FS'e ait bir lüks gibi görünüyor. GErçek uçaklarda taxi hızı N1 değerlerine göre yada hızı gösterecek işar'lara bakarak anlaşılıyor olmalı. Teknoloji artık çok ilerde. IAS'ın 80knt'ı check etmesinden önce 20knt'lık taxi süratini okuyacak bir gösterge illaki olmalı
) 35milyon dolarlık uçağa illaki bir Km saati koymuşlardır..bisiklette bile var be:) ?aka bir yana taxi hızları maximum 30kntdır ve yolcu konforu ile uçağın ağırlık-yük kaygısı bunda büyük etkendir yazıldığı gibi. Zamanında sık sık yolculuk eden bir profesyonle bir yolcu olarak
bugüne kadar her dönüşe frenle girildiğini sadece hızlı taxi icap ettiren , örneğin LTBJ 34 pistine giden uzun taxiwayler gibi yerlerde kaptanların gazladığını ve hakikaten 30-35kntLık süratler ile gittiğini söyleyebilirim. Ayrıca böyle bir konuyu tartışmak üzere açabilecek kadar bu işi sevdiğiniz için yürekten tebrik ederim 
sevgiler ve hepinize iyi uçuşlar
Hakan737Guven






sevgiler ve hepinize iyi uçuşlar

Hakan737Guven
-
- Technical Admin
- Posts: 322
- Joined: 26 Oct 2001, 01:29
- Name: Özgür Özden
- PID: 45
- Vatsim ID: 824586
- City: Ankara
- Location: Turkey
TEkrar selamlar,
Elbette ground hizini gosteren bir cihaz var ve havadayken hemen hemen hic kullanilmayan GroundSpeed taxideyken cok ise yariyor ve 80kn checkinge kadar degil de taxideki hizi goruntuleme amacli bilgi veriyor. Ayri bir kadran seklinde degil, her ucakta degisken olmasina karsin genelde ondeki buyuk ekranlardan sol/sag koselerde ust/alt bolumde (yani ekranin 4 kosesinden birinde) yer almaktadir. Hesaplama sekli de, ucagin yere gore sanal goruntusunun yeryuzu uzerinde aldigi hizin hesabindan yola cikildigi icin bilgi son derece dogru ve guvenilir olacaktir.
Default Microsoft 737lerinde bu yok ama inanin bir sure sonra ne kadar hiziniz oldugunu anlayabilir duruma geliyorsunuz, bu sureci asana kadar (15gun yeter) benden size tavsiye her ne kadar gercekte bu da yoksa bile en azidnan AutoThrottle'dan daha gercekcidir ve MS'in koymadigi GSpeed'i okumaniza yardimci olacagini dusundugum son 8 aydir acmadigim (1yildir kullaniyorum simulatoru) GPSde bu bilgi var sadece taxide GorundSpeed gormek amacli kullanilabilir.
Ayrica taxi hizindayken kesinlikle bakilmamasi gereken yer IAS kadranindaki hizdir. Cunku ruzgardan etkilenen (pitot basindan giren ruzgar) IAS gostergesinde 10kn civarinda gostergeniz karsi ruzgar aliyorsaniz 15gosteririken (pitotdan gecen 10kn+5Kn sizin yer hiziniz) aslinda gercek hizini 5kndir. Ve karsidan ruzgar aldiginiz icin de surekli yavaslayacaktir. Bir de bilirsiniz ucak durdugu zaman kaldirmak icin verilecek gaz da ucagin cok yakmasina bir den yolcularin koltugunda geriye yapismasina kadar her turlu etkiyi yaptiracaktir.
COcuklar rahatsiz olmasa da (genelde kahkalarla gulerler) yaslilar ve korkanlar hoslanmaz dikkat!..
Tam tersini de inceleyelim siz 10kn ile gidiyorum sanirken arkadan gelecek ruzgar ile 10kn daha alirsiniz GS20kn olur ama IAS kadraninda bu ortalama 10kn olarak gorunecektir. Siz 20 ile gitmeye devam..
Bir de taxi de surekli olarak gaz ac/kapa ac/kapa mantigindan ziyada once yavas yavas gazi acar ve N1 50ler seviyesine geldiginde ucagin tam hareket edecegini (arabanin kavrama noktasi gibi) hisseder ve gaz kollarini birazcik geriye alirsiniz %40N1 gibi ve biraz daha hizlanirken ruzgara gore bunu ayarlarsiziz %35-42 arasinda bir yerde sabitlersiniz boylelikle 10km taxi yapsaniz 15-20kn asmazsiniz ama şrottle iyi kullanmak gazi acip kapatirken cok hassas oynatmak gerekecektir.
TK045 Ozgur Ozden
IT Manager, FlyTHY
Elbette ground hizini gosteren bir cihaz var ve havadayken hemen hemen hic kullanilmayan GroundSpeed taxideyken cok ise yariyor ve 80kn checkinge kadar degil de taxideki hizi goruntuleme amacli bilgi veriyor. Ayri bir kadran seklinde degil, her ucakta degisken olmasina karsin genelde ondeki buyuk ekranlardan sol/sag koselerde ust/alt bolumde (yani ekranin 4 kosesinden birinde) yer almaktadir. Hesaplama sekli de, ucagin yere gore sanal goruntusunun yeryuzu uzerinde aldigi hizin hesabindan yola cikildigi icin bilgi son derece dogru ve guvenilir olacaktir.
Default Microsoft 737lerinde bu yok ama inanin bir sure sonra ne kadar hiziniz oldugunu anlayabilir duruma geliyorsunuz, bu sureci asana kadar (15gun yeter) benden size tavsiye her ne kadar gercekte bu da yoksa bile en azidnan AutoThrottle'dan daha gercekcidir ve MS'in koymadigi GSpeed'i okumaniza yardimci olacagini dusundugum son 8 aydir acmadigim (1yildir kullaniyorum simulatoru) GPSde bu bilgi var sadece taxide GorundSpeed gormek amacli kullanilabilir.
Ayrica taxi hizindayken kesinlikle bakilmamasi gereken yer IAS kadranindaki hizdir. Cunku ruzgardan etkilenen (pitot basindan giren ruzgar) IAS gostergesinde 10kn civarinda gostergeniz karsi ruzgar aliyorsaniz 15gosteririken (pitotdan gecen 10kn+5Kn sizin yer hiziniz) aslinda gercek hizini 5kndir. Ve karsidan ruzgar aldiginiz icin de surekli yavaslayacaktir. Bir de bilirsiniz ucak durdugu zaman kaldirmak icin verilecek gaz da ucagin cok yakmasina bir den yolcularin koltugunda geriye yapismasina kadar her turlu etkiyi yaptiracaktir.

Tam tersini de inceleyelim siz 10kn ile gidiyorum sanirken arkadan gelecek ruzgar ile 10kn daha alirsiniz GS20kn olur ama IAS kadraninda bu ortalama 10kn olarak gorunecektir. Siz 20 ile gitmeye devam..

Bir de taxi de surekli olarak gaz ac/kapa ac/kapa mantigindan ziyada once yavas yavas gazi acar ve N1 50ler seviyesine geldiginde ucagin tam hareket edecegini (arabanin kavrama noktasi gibi) hisseder ve gaz kollarini birazcik geriye alirsiniz %40N1 gibi ve biraz daha hizlanirken ruzgara gore bunu ayarlarsiziz %35-42 arasinda bir yerde sabitlersiniz boylelikle 10km taxi yapsaniz 15-20kn asmazsiniz ama şrottle iyi kullanmak gazi acip kapatirken cok hassas oynatmak gerekecektir.
TK045 Ozgur Ozden
IT Manager, FlyTHY
Sayın Özgür Özden'nin son paragrafta anlattıkları bence çok önemli.Bu konuya çok dikkat etmek gerekiyor.Gazla sürekli sert şekilde oynamanız demek o borulardan daha fazla dolar geçmesi demek.Birde dönüşlerde sarı çizgiyi takip edip mümkün olduğu kadar az fren kullanmak ve maksimum düzeyde dikey stabilizeyi kullanmak tekerlek ömrü açısından önemli.Tekerleklerin patladığını anlamadan havalanıp o patlak tekerleklerle iniş yapmak istemezsiniz herhalde?
Ertaç Paprat(İzmir)
TK450
Ertaç Paprat(İzmir)
TK450