Merhaba,
Ben yaklasik 6 aydir FS2004 ile ilgileniyorum, son 1 aydir VATSIM uyesiyim ve online ucuslara basladim fakat ILS hakkinda henuz cok fazla bilgim yok. ILS Frekanslarini NAV1 ve NAV2 ye girdikten sonra ucak pisti kendisi karsiliyor, fakat bunun disinda ne yapilmasi gerekiyor, ucak kendisi mi biz mi alcalmamiz gerekiyor gibi detaylari cok iyi bilmiyorum, birkac dokuman bulup inceledim fakat yeterince bilgi bulamadim. bu konuda bana yardimci olabilirseniz cok sevinirim.
Herkese Cok tesekkurler.
Gurhan Cagin (Cypriot)
ILS Inisleri hakkinda bilgi
- THY446
- Junior Member
- Posts: 93
- Joined: 17 Jun 2002, 02:12
- Name: Okhan Ucar
- PID: 477
- Vatsim ID: 843798
- City: Izmir
- Location: Turkey
- Contact:
ILS yaklaşmalarda uçak ilk önce Localizör'e kilitlenerek pisti karşılar. Chartta verilen minimum yaklaşma irtifasında yaklaşılırken Glideslope yayınını almaya başlayınca da otomatik olarak alçalmaya başlar. Zaten gerekli yaklaşma irtifasında iseniz G/S yayını alınır alınmaz Altitude Hold ışığının söndüğünü ve uçağın alçalmaya başladığını görebilirsiniz. Generic FS2004 uçakları ile uçuyorsanız sadece NAV1'i set edersiniz ama eğer PMDG, PSS ve Level-D uçakları ile uçuyorsanız duruma göre NAV2 alıcısınada ILS frekansına ayarlayabilirsiniz. Daha ayrıntılı bilgiyi uçuş hocalarımız verecektir mutlaka.
Okhan Uçar
Ankara
THY477

Okhan Uçar
Ankara
THY477

-
- Newbie
- Posts: 4
- Joined: 22 Jul 2006, 13:38
- Location: Turkey
Okhan bey merhaba,
aciklamalariniz icin cok tesekkurler, daha once bir arkdas bana DME'yi istanbul icin 380'e ayarla demisti fakat ben DME nasil ayarlayacagimi bulamadim, frekanslari ayarladigimiz pencerede DME'yi aktif edebiliyorum fakat iligli giris bolumu yok.
Elimdeki Chart'larda LTBA Rwy 36R icin iki ayri ILS Yaklasim bilgisi var;
1. ILS DME Rwy 36R
2. CAT II ILS DME Rwy 36R
aralarindaki farki tam anlamis degilim.
Bir ornekle incelesek aslinda daha iyi anlarim sanirim, LTBA 36R yi ornek alirsak,
ERMAN intersection 2700 feet'de iken ILS NAV1'e 111.3 ayarlayip NAV1, DME, ADF i aktif etmemiz yeterlimidir ?
bundan baska bir sey yapmamiz gerekiyormu, dokumanda "ILS DME 354 111.3 DME" diye bir ibare var, burdaki 354'u DME'ye
girmem mi gerekiyor. Fakat nereye girecegimi bilmedigimden ayarlayamiyorum.
Gurhan Cagin (Cypriot)
aciklamalariniz icin cok tesekkurler, daha once bir arkdas bana DME'yi istanbul icin 380'e ayarla demisti fakat ben DME nasil ayarlayacagimi bulamadim, frekanslari ayarladigimiz pencerede DME'yi aktif edebiliyorum fakat iligli giris bolumu yok.
Elimdeki Chart'larda LTBA Rwy 36R icin iki ayri ILS Yaklasim bilgisi var;
1. ILS DME Rwy 36R
2. CAT II ILS DME Rwy 36R
aralarindaki farki tam anlamis degilim.
Bir ornekle incelesek aslinda daha iyi anlarim sanirim, LTBA 36R yi ornek alirsak,
ERMAN intersection 2700 feet'de iken ILS NAV1'e 111.3 ayarlayip NAV1, DME, ADF i aktif etmemiz yeterlimidir ?
bundan baska bir sey yapmamiz gerekiyormu, dokumanda "ILS DME 354 111.3 DME" diye bir ibare var, burdaki 354'u DME'ye
girmem mi gerekiyor. Fakat nereye girecegimi bilmedigimden ayarlayamiyorum.
Gurhan Cagin (Cypriot)
- hakan737
- VIP Member
- Posts: 818
- Joined: 19 Aug 2001, 04:11
- Name: hakan guven
- PID: 003
- Vatsim ID: 811602
- City: istanbul
- Location: Turkey
aman dikkat, bilgileri edinirken çok iyi analiz edelim.
ILS, ILS DME vs gibi her havacılık terimin kendine özel bir anlamı vardır.
DME, distance measuring equipment demektir. yani mesafe ölçüm ekipmanı. HEr VOR veya ILS vericisi bu özelliklere sahip olmayabilir. Bunu harita veya chart'da VOR için sol üst köşesindeki küçük "d" harfinden, ILS yaklaşmalarında da chartın adından yada diagram üzerinde frekası yazan kutu üzerindeki "ILS DME" veya "LOC DME" ibaresinden anlarız.
size verilen 380 (yada her ne ise) bir NDB frekansı ve bunu uçağımızdaki ADF göstergesinden takip ederiz.
aşağıdaki bilgi FS2000 için yazılmıştır ama genel anlamda teorik olarak bilgi aynıdır.
http://www.sanalpilot.com/downloads/turksimozel.zip
bunu bir kez okuyun özellikle yaklaşma kısmını. zaten hemen anlayacaksınız konuyu.
Hakan737Guven
ILS, ILS DME vs gibi her havacılık terimin kendine özel bir anlamı vardır.
DME, distance measuring equipment demektir. yani mesafe ölçüm ekipmanı. HEr VOR veya ILS vericisi bu özelliklere sahip olmayabilir. Bunu harita veya chart'da VOR için sol üst köşesindeki küçük "d" harfinden, ILS yaklaşmalarında da chartın adından yada diagram üzerinde frekası yazan kutu üzerindeki "ILS DME" veya "LOC DME" ibaresinden anlarız.
size verilen 380 (yada her ne ise) bir NDB frekansı ve bunu uçağımızdaki ADF göstergesinden takip ederiz.
aşağıdaki bilgi FS2000 için yazılmıştır ama genel anlamda teorik olarak bilgi aynıdır.
http://www.sanalpilot.com/downloads/turksimozel.zip
bunu bir kez okuyun özellikle yaklaşma kısmını. zaten hemen anlayacaksınız konuyu.
Hakan737Guven
-
- Newbie
- Posts: 4
- Joined: 22 Jul 2006, 13:38
- Location: Turkey
Herkese Merhaba,
ILS inisleri az cok basarmaya basladim, bir iki sorum daha olucak uzman arkadaslara, ILS ayarlarini yaparken, NAV1 NAV2 frekanslari ve ADF ayari ile Course bilgisi var, burda ADF ile Course arasindaki farki tam anliyamadim. bunun disinda okudugum bir dokumanda ILS'le inerken yapilacak tek sey, ucak yere dokunur dokunmaz gazi kes fren yap, motorlari reverse yap yaziyodu, fakat firtinali ve gorus mesafesi 2metre olan bir havada inmeyi basaramadim, her seferinde ILS son anda burnunu asagi egip cakildi. [:(!] . Dun konustugum bir arkadas ise ILS yaklastirir, son 50 - 100ft kala manuel'e alman gerek dedi. gorus mesafesnin min oldugu bir durumda ne yapmak lazim ?
Herkese yardimlari icin cok tesekkurler :o)
Gurhan Cagin (Cypriot)
ILS inisleri az cok basarmaya basladim, bir iki sorum daha olucak uzman arkadaslara, ILS ayarlarini yaparken, NAV1 NAV2 frekanslari ve ADF ayari ile Course bilgisi var, burda ADF ile Course arasindaki farki tam anliyamadim. bunun disinda okudugum bir dokumanda ILS'le inerken yapilacak tek sey, ucak yere dokunur dokunmaz gazi kes fren yap, motorlari reverse yap yaziyodu, fakat firtinali ve gorus mesafesi 2metre olan bir havada inmeyi basaramadim, her seferinde ILS son anda burnunu asagi egip cakildi. [:(!] . Dun konustugum bir arkadas ise ILS yaklastirir, son 50 - 100ft kala manuel'e alman gerek dedi. gorus mesafesnin min oldugu bir durumda ne yapmak lazim ?
Herkese yardimlari icin cok tesekkurler :o)
Gurhan Cagin (Cypriot)
- hakan737
- VIP Member
- Posts: 818
- Joined: 19 Aug 2001, 04:11
- Name: hakan guven
- PID: 003
- Vatsim ID: 811602
- City: istanbul
- Location: Turkey
yukarıda linkini verdiğim yazıyı okudunuzmu?
NDB, ILS yaklşamasının olmzsa olmaz bir ğarçası değildir, ihtiyaç halnde kullanılır. ILS zaten kendi başına bir sistemdir. diğer tüm ayarlar gerktiğinde yardımcı olsun diyedir.
ILS, NAV1 üzerinden çalışır. Nav2ye girilen frekans yardımcı olması açısından önemlidir;
a- ILS'de DME yoksa yardımcı olur
b- pozisyon belirlemek için
c- çapraz kontrol yapmak için
d- gerekirse missed approach'da kullanmak için.
NDB'de benzer işlere yarar, fakat hassas olmayan bir seyrüsefer cihazıdır.
----------------------------------------------
ILS'in son kısmı
a- uçağın kabiliyeti var ise autolanding ile bitirilebilir
b- son 50-100ft'de A/P,A/T,APP modeları OFF yapılarak manuel yapılabilir
c- pilotaja bağlı olarak hava hangi şartta olursa olsun son 3nm veya 1000ft'de manuel (veya daha öncesinden) yapılabilir.
sonuçta düşük görüş şartlarında iniş pilotaja ve/veya uçağın autopanding kapsitesine bağlıdır.
ILS'li veya ILS'siz iniş tekniklerinde son kısımda uçağımız yükeskliği sayar veya radar altimetre ile yükseklik okunur. Uçağınızda hangi koalylık var ise onunla devam edersiniz size kalmış ,isterseniz sadece PAPI veya VASI lightlara bakarsınız ineceğiniz touchdwn noktasını görsel olarak check edip flare yani palye konumunuzu belirlersiniz.
Flare yada palye denilen an, son 30ft'lik yüksekliktir. burada uçağın mevcut süzülme açısı yumuşatıarak (150-300fpm civarında) uçağın burnu ön tekerleğin önce konmaması için pitch up yani yukarı doğru biraz kaldırılır (zaten yaklaşırken pitch up konumdasınızdır) motorlar iddle konumuna getirilir ve uçağın düşmeye çalışan burnu hafif hafif yukarı kaldırılır buna "burnu toplamak" denir, bu çok kısa bir an olduğu için zaten gücü azalan uçak bu birkaç saniye içinde piste değimiş olacaktır. uçak piste değdiğinde F2 tuşu ile reverseler açılır, speed breaks inişten önce ARM konumunda olduğu için reverseler ile beraber açılacaktır. uçakta autobrake varsa hava durumu yada pistin uzunluğuna göre 1-2-3-4 gbi bir dereceden birine ayarlanır (1 veya 2 idealdir normal şartlar için) böylece uçak kendi kendine fren yapar. sürat 80knt'a gelince F1 ile iddle yapılır uçak yeterince yavaşlamadı ise pist sonuna doğru yad aplanladığını çıkışa ulaşmak için manuel fren yapabilirsiniz. uçak 50kntlara geldiğinde eğer bunu yapmadıysanız autobrake'i OFF konumuna getirmeyi unutmayın yoksa pist içinde kalabilirsiniz, bu şekilde 30-40knt civarında kontrollü fren ile hızınız azalmadan pisti terkedebilirisniz.
Hakan737Guven
NDB, ILS yaklşamasının olmzsa olmaz bir ğarçası değildir, ihtiyaç halnde kullanılır. ILS zaten kendi başına bir sistemdir. diğer tüm ayarlar gerktiğinde yardımcı olsun diyedir.
ILS, NAV1 üzerinden çalışır. Nav2ye girilen frekans yardımcı olması açısından önemlidir;
a- ILS'de DME yoksa yardımcı olur
b- pozisyon belirlemek için
c- çapraz kontrol yapmak için
d- gerekirse missed approach'da kullanmak için.
NDB'de benzer işlere yarar, fakat hassas olmayan bir seyrüsefer cihazıdır.
----------------------------------------------
ILS'in son kısmı
a- uçağın kabiliyeti var ise autolanding ile bitirilebilir
b- son 50-100ft'de A/P,A/T,APP modeları OFF yapılarak manuel yapılabilir
c- pilotaja bağlı olarak hava hangi şartta olursa olsun son 3nm veya 1000ft'de manuel (veya daha öncesinden) yapılabilir.
sonuçta düşük görüş şartlarında iniş pilotaja ve/veya uçağın autopanding kapsitesine bağlıdır.
ILS'li veya ILS'siz iniş tekniklerinde son kısımda uçağımız yükeskliği sayar veya radar altimetre ile yükseklik okunur. Uçağınızda hangi koalylık var ise onunla devam edersiniz size kalmış ,isterseniz sadece PAPI veya VASI lightlara bakarsınız ineceğiniz touchdwn noktasını görsel olarak check edip flare yani palye konumunuzu belirlersiniz.
Flare yada palye denilen an, son 30ft'lik yüksekliktir. burada uçağın mevcut süzülme açısı yumuşatıarak (150-300fpm civarında) uçağın burnu ön tekerleğin önce konmaması için pitch up yani yukarı doğru biraz kaldırılır (zaten yaklaşırken pitch up konumdasınızdır) motorlar iddle konumuna getirilir ve uçağın düşmeye çalışan burnu hafif hafif yukarı kaldırılır buna "burnu toplamak" denir, bu çok kısa bir an olduğu için zaten gücü azalan uçak bu birkaç saniye içinde piste değimiş olacaktır. uçak piste değdiğinde F2 tuşu ile reverseler açılır, speed breaks inişten önce ARM konumunda olduğu için reverseler ile beraber açılacaktır. uçakta autobrake varsa hava durumu yada pistin uzunluğuna göre 1-2-3-4 gbi bir dereceden birine ayarlanır (1 veya 2 idealdir normal şartlar için) böylece uçak kendi kendine fren yapar. sürat 80knt'a gelince F1 ile iddle yapılır uçak yeterince yavaşlamadı ise pist sonuna doğru yad aplanladığını çıkışa ulaşmak için manuel fren yapabilirsiniz. uçak 50kntlara geldiğinde eğer bunu yapmadıysanız autobrake'i OFF konumuna getirmeyi unutmayın yoksa pist içinde kalabilirsiniz, bu şekilde 30-40knt civarında kontrollü fren ile hızınız azalmadan pisti terkedebilirisniz.
Hakan737Guven
-
- Newbie
- Posts: 4
- Joined: 22 Jul 2006, 13:38
- Location: Turkey
Hakan bey tekrar selam,
verdigniz detayli bilgiler icin cok tesekkurler, gonderdiginiz dokumanlari indirip okumustum. Ben son 2-3nm kala manuel'e almayi tercih ederim, zaten diger turlu inisin zevki kalmiyor.
hayirli ucuslar.
Gurhan Cagin (Cypriot)
verdigniz detayli bilgiler icin cok tesekkurler, gonderdiginiz dokumanlari indirip okumustum. Ben son 2-3nm kala manuel'e almayi tercih ederim, zaten diger turlu inisin zevki kalmiyor.
hayirli ucuslar.
Gurhan Cagin (Cypriot)
hakan abi bi sorum olacak. reversing 60 mı yoksa 80 knota kadar mı yapılır. kimi yerde 60 yazıyo. yani motorlar zarar görürür mü 60 knota kadar yaparsak.
gökhan morkan
gökhan morkan
- hakan737
- VIP Member
- Posts: 818
- Joined: 19 Aug 2001, 04:11
- Name: hakan guven
- PID: 003
- Vatsim ID: 811602
- City: istanbul
- Location: Turkey


eğer şirket işletme kurallarında başka birey yazmıyorsa tabii.
sebebi;
bunu bazı arkdaşlarımız benzer bir konu ve soruda anlatmışlardı. yanlış hatırlamıyorsam, sürat düşünce motorun ısınmasını ve egzost gazını kendi içine emmesini önlemek için 80knt gibi bir limit var.
Hakan737Guven