sevgili arkadaşlarım,
yaptı?ı uçuşlarda galon sayısını hep aynı uçuşu yapmış olan di?er arkadaşlardan yazdım. biri bana bu galon sayısını nasıl hesapladı?ımızı söylerse çok sevinirim. birde geçen gün online olan atc lere bakıyordum statusu observer olan ve ltba_obs yazısını gördüm. bu ne anlama gelmektedir lütfen açıklarmısınız. hepinize emniyetli ve iyi uçuşlar:)
TK410
Batu DEMYR
bat_bat
galon
-
- Technical Admin
- Posts: 322
- Joined: 26 Oct 2001, 01:29
- Name: Özgür Özden
- PID: 45
- Vatsim ID: 824586
- City: Ankara
- Location: Turkey
Selamlar
Kalkis oncesi Menu'den Fuel sectiginizde ucaginizda bulunan yakit miktarinin galon cinsinden totalini goruyor olacaksiniz, bunu taxi oncesinde (pusback oncesi/sonrasi motor calistirmadan evvel) not aliyorsunuz (tipki time'i not aldiginiz gibi) bu arada da dikkat etmek gerekir, cok uzun yolculuklara cikmadikca fazla yakit almamaniz gerekmektedir. Fazla yakit aldiginizda, kalkisinizdaki Vr v2 hizlari degisecektir ve runwayin bu oranda daha verimli kullanilmasi gerekir aksi halde pist sonuna cakilirsiniz
Fazla yakitin bir baska zarari da ucagi agirlastiracagi icin ucak bu agirlik ile ucmaya calisacagindan daha cok yakit harcayacak ve yakit tuketimini arttiracaktir. Bir baska sorun da full yakitla yuksek irtifalara cikamazsiniz.
Yurt icinde ben genelde 737 icin sol ve sag tanklara %40 centere %25-40 arasinda degisken oranlar aliyorum. Tabii oncelikle center tanki bitirmeniz de onemli bir konu, iniste center tanktaki yakiti ne kadar cok tuketmis olursani o kadar rahat yaklasma yapabileceginizi hissedeceksiniz.
Inisten sonra ucaginizi park edip motor kapatma sonrasinda yine ayni menuden (FUEL) galon miktarinizi ve time'i not aliyorsunuz.
Raporlarken de saatleri (inis/kalkis) Zulu time cinsinden yazmayi unutmuyoruz.
Uzun yol giden agir ucaklar ne yapiyor derseniz; full depo ile kalkiyorlar, FL400 ucacaksa once yakit miktari belirli bir seviyeye gelene kadar (bunlar havayolunun belirledigi optimum yakit sarfiyati icin gerekli FL'lardir) asagi FL'a (FL280) daha sonrasinda da kademeli olarak (FL320-360 gibi) FL400 cikiyorlar. (Yanlis hatirlamiyorsam boyle idi)
Iyi ucuslar.
TK045 Ozgur Ozden
IT Manager, FlyTHY
Kalkis oncesi Menu'den Fuel sectiginizde ucaginizda bulunan yakit miktarinin galon cinsinden totalini goruyor olacaksiniz, bunu taxi oncesinde (pusback oncesi/sonrasi motor calistirmadan evvel) not aliyorsunuz (tipki time'i not aldiginiz gibi) bu arada da dikkat etmek gerekir, cok uzun yolculuklara cikmadikca fazla yakit almamaniz gerekmektedir. Fazla yakit aldiginizda, kalkisinizdaki Vr v2 hizlari degisecektir ve runwayin bu oranda daha verimli kullanilmasi gerekir aksi halde pist sonuna cakilirsiniz

Yurt icinde ben genelde 737 icin sol ve sag tanklara %40 centere %25-40 arasinda degisken oranlar aliyorum. Tabii oncelikle center tanki bitirmeniz de onemli bir konu, iniste center tanktaki yakiti ne kadar cok tuketmis olursani o kadar rahat yaklasma yapabileceginizi hissedeceksiniz.
Inisten sonra ucaginizi park edip motor kapatma sonrasinda yine ayni menuden (FUEL) galon miktarinizi ve time'i not aliyorsunuz.
Raporlarken de saatleri (inis/kalkis) Zulu time cinsinden yazmayi unutmuyoruz.
Uzun yol giden agir ucaklar ne yapiyor derseniz; full depo ile kalkiyorlar, FL400 ucacaksa once yakit miktari belirli bir seviyeye gelene kadar (bunlar havayolunun belirledigi optimum yakit sarfiyati icin gerekli FL'lardir) asagi FL'a (FL280) daha sonrasinda da kademeli olarak (FL320-360 gibi) FL400 cikiyorlar. (Yanlis hatirlamiyorsam boyle idi)
Iyi ucuslar.
TK045 Ozgur Ozden
IT Manager, FlyTHY
- THY157
- VIP Member
- Posts: 825
- Joined: 11 Jan 2002, 22:00
- Name: Selçuk POYRAZ
- PID: 157
- Location: Kocaeli
Merhabalar herkese;
Özgür Bey yazdıklarınızın çoğunu anladım ve yakıt hesaplama programı var bende B734 için, ona göre yakıt alıp kalkıyorum ancak Full yakıtla neden FL400 seviyelerine çıkamayacağımızın kendime göre bir açıklamasını bulamadım, sizden ricam bunu açıklayabilirmisiniz?
Teşekkürler, güvenli ve iyi uçuşlar...
Selçuk Poyraz
TK157
Özgür Bey yazdıklarınızın çoğunu anladım ve yakıt hesaplama programı var bende B734 için, ona göre yakıt alıp kalkıyorum ancak Full yakıtla neden FL400 seviyelerine çıkamayacağımızın kendime göre bir açıklamasını bulamadım, sizden ricam bunu açıklayabilirmisiniz?
Teşekkürler, güvenli ve iyi uçuşlar...
Selçuk Poyraz
TK157
-
- Technical Admin
- Posts: 322
- Joined: 26 Oct 2001, 01:29
- Name: Özgür Özden
- PID: 45
- Vatsim ID: 824586
- City: Ankara
- Location: Turkey
Selam,
Ucagin o yakitla (full) o irtifaya birinci kdemede cikmasi daha cok motor gucu gerektirecegi icin daha cok yakit sarfiyati gerceklesecektir. Bu birincisi EKONOMIK degildir ve havayolunu totalde ciddi para giderlerine sebebiyet verecektir. Ikincisi bu agirlikta zaten ucagin cikabilecegi limitler vardir isteseniz de cikamazsiniz
bunlar her ucagin manuallerinde ya da kalkis oncesi doldurulan FMC'lerinde net olarak gorulurler. Bu nedenledir ki before takeoff'da taxi fasli bittigi icin net olarak kalkis limitleri dahilindeki yakit kontrol edilmesi gerekir ve ucagin manualindeki limitler ile karsilastirilmalidir. Mutlaka piste cikmadan once holdshortta mevcut yakit tanklarindaki yakit toplami ile birlikte olusan ucagin toplam agirliginin kalkis limitleri icinde olup olmadigi kontrol edilmeli ayni sekilde inis oncesi de max inis agiliginin kalan yakit miktari ve ucagin ZFW agirligi (ZeroFuelWeight,YakitDisindakiTumAgirliklar(ucak+yolcu+kargo...) toplaminin limit dahilinde olmasi beklenmelidir. Unutmayin ucagin kapisi kapandikan sonra indiginiz alana kadar gecen surede degisen tek deger agirlik ile alakali olarak YAKITTIR.
Benim uygulamam ve bildiklerim bu yonde, eksik ya da yanlis tanimlarim olabilir, gerekli gorulurse duzeltilecektir. Konularda biraz corba yaptim ama dikkatli okunnunca anlasilacaktir
TK045 Ozgur Ozden
IT Manager, FlyTHY
Ucagin o yakitla (full) o irtifaya birinci kdemede cikmasi daha cok motor gucu gerektirecegi icin daha cok yakit sarfiyati gerceklesecektir. Bu birincisi EKONOMIK degildir ve havayolunu totalde ciddi para giderlerine sebebiyet verecektir. Ikincisi bu agirlikta zaten ucagin cikabilecegi limitler vardir isteseniz de cikamazsiniz

Benim uygulamam ve bildiklerim bu yonde, eksik ya da yanlis tanimlarim olabilir, gerekli gorulurse duzeltilecektir. Konularda biraz corba yaptim ama dikkatli okunnunca anlasilacaktir

TK045 Ozgur Ozden
IT Manager, FlyTHY
Selcuk merhaba,
FL400 deki yakit tüketimini bizzat görerek de inceleyebilirisn. Bunun icin ucagi full yakitla havalandiralim. Degisik FL degerlerinde 280, 360,400 gibi düz ucusta yakit akis degerilerine (FF fuel flow)göz atmak yeterli olcaktir. FF göstergesi motor gaugeleri bölümünde N1, EGT, N2 den sonra 4. siradakidir. ayni yükekligi bozmadan aircraf>fuel menüsüne gelip yakit miktarini yariya indirip FF degerine göz attigimizda tüketimin azaldigini görebiliriz.
Bir sey daha düsük yakit tüketimi düsük motor devri (N1) demektir ki bu da sesi azaltarak yolcu konforunu yükseltir.
Remzi Öztürk
TK-047
FL400 deki yakit tüketimini bizzat görerek de inceleyebilirisn. Bunun icin ucagi full yakitla havalandiralim. Degisik FL degerlerinde 280, 360,400 gibi düz ucusta yakit akis degerilerine (FF fuel flow)göz atmak yeterli olcaktir. FF göstergesi motor gaugeleri bölümünde N1, EGT, N2 den sonra 4. siradakidir. ayni yükekligi bozmadan aircraf>fuel menüsüne gelip yakit miktarini yariya indirip FF degerine göz attigimizda tüketimin azaldigini görebiliriz.
Bir sey daha düsük yakit tüketimi düsük motor devri (N1) demektir ki bu da sesi azaltarak yolcu konforunu yükseltir.
Remzi Öztürk
TK-047
- THY157
- VIP Member
- Posts: 825
- Joined: 11 Jan 2002, 22:00
- Name: Selçuk POYRAZ
- PID: 157
- Location: Kocaeli
Merhabalar;
Özgür Bey ve Remzi Bey cevaplarınız için teşekkür ediyorum. Hep yurtiçi uçtuğum için full yakıtla kalkmak zorunda hiç kalmadım ve FF da gördüğüm değerleri hep normal kabul ettim. Yanlız şimdi iki sorum daha olacak:
1. Bildiğim kadarıyla FL300 üzeri uçuşlar yakıt tasarrufu için daha iyi. Ancak denemelerimde aynı yolu, aynı uçakla farklı yüksekliklerde uçtum ama FL270 de harcadığım yakıt FL310 dakinden daha az çıktı, ben bunun neden olduğunu anlayamadım açıkçası.
2. B734 ile FL290 da aynı yolu .76 mach hızla uçarken yaklaşık 1400 galon harcarken, B738 ile .78 mach'la yaklaşık 1200 galon yakıt harcıyorum.
Bunları da açıklayabilirseniz sevinirim. Elimde şu an Aslan Türegün (vaccaro) ün çevirisini yaptığı fsturk sitesinden aldığım bir B733 AFM var. Ancak bu manuel de bu tür bilgilere ulaşamadım ya da ben nereye bakacağımı bilmiyorum.
Teşekkürler, saygılarımla...
Selçuk Poyraz
TK157
Özgür Bey ve Remzi Bey cevaplarınız için teşekkür ediyorum. Hep yurtiçi uçtuğum için full yakıtla kalkmak zorunda hiç kalmadım ve FF da gördüğüm değerleri hep normal kabul ettim. Yanlız şimdi iki sorum daha olacak:
1. Bildiğim kadarıyla FL300 üzeri uçuşlar yakıt tasarrufu için daha iyi. Ancak denemelerimde aynı yolu, aynı uçakla farklı yüksekliklerde uçtum ama FL270 de harcadığım yakıt FL310 dakinden daha az çıktı, ben bunun neden olduğunu anlayamadım açıkçası.
2. B734 ile FL290 da aynı yolu .76 mach hızla uçarken yaklaşık 1400 galon harcarken, B738 ile .78 mach'la yaklaşık 1200 galon yakıt harcıyorum.
Bunları da açıklayabilirseniz sevinirim. Elimde şu an Aslan Türegün (vaccaro) ün çevirisini yaptığı fsturk sitesinden aldığım bir B733 AFM var. Ancak bu manuel de bu tür bilgilere ulaşamadım ya da ben nereye bakacağımı bilmiyorum.
Teşekkürler, saygılarımla...
Selçuk Poyraz
TK157
- THY410
- Officer
- Posts: 289
- Joined: 18 May 2002, 02:22
- Name: Batu Demir
- PID: 410
- Vatsim ID: 842060
- City: İzmir
- Location: Turkey
arkadaşlar herkese yazdıkları bilgiler için çok teşekkür ediyorum. ayrıca sayı Berhan DÖNMEZ ' ede atc ile ilgili şimdi ve daha önce verdiği bilgiler için çok teşekkürler.
TK410
BATU DEMİR
bat_bat
TK410
BATU DEMİR
bat_bat