Sevgili arkadaşlar,
Açıklamalara bir ilave yapmak isterim.
Dönüşler standart yatışla yapılmalıdır. Ne az yatış, ne de keskin dönüş yapılmamalıdır.
Tayarenizin o anda ki hava süratine göre standart dönüş uygulanmalıdır. Standart dönüş 360 derecelik bir dönüşün 2 dakika (120 sn.) de tamamlandığı dönüştür. Bir başka deyişle her saniyede (360/120) üç (3) derecenin dönüldüğü haldir. Standart dönüşü sağlamak için tayyarenin belli bir açıyla yatış yapması gerekir (Bank Angle). Bunun kaç derece olacağını aşağıdaki basit formül ile bulabiliriz.
Standart dönüşle yatış açısı = (Hava sürati/10) + 7
Örnek vermek gerekirse :
IAS = 230 kts
Standart yatış açısı = (230/10) + 7 = 30 derece
IAS = 90 kts
Standart yatış açısı = (90/10) + 7 = 16 derece
Görüldüğü üzere düşük hava süratinde standart yatış açısı daha az olacaktır.
Bu durumda SID şöyle uçulacaktır.
1- Kalkıştan sonra 4000 feet'e ulaşana kadar pist doğrultusunu muhafaza et.
2- 4000 feet geçilirken sola standart dönüşle dönmeye başla.
3- Tırmanışa devam et.
4- RMI'da IMR VOR ını tam karşında görünce dönüşten çık (**) ve IMR VOR'ına "Homing" (*) yap.
5- IMR VOR'ını geçtikten sonra KAD NDB'sine direkt "Homing" yap.
(*) Homing : Çok kabaca tarif etmek gerekirse, bulunduğunuz noktadan bir Radyo Navigasyon cihazına direkt, ya da belli bir radyali takip ederek yapılan uçuştur.
(**) Dönüşten çıkışa IMR VOR'ı tam karşınıza gelmeden bir kaç derece önce başlamalısınız. Ya da bu işi otopilot'a bırakın
Sevgilerimle
Serdar Sualp