Aktarıyorum ben cok agır olacagını solyledım ama dogrulugundan bende emın degılım :)Kara Kutu
Uça?a binmiş olan yada binmemiş olan arkadaşlarımız olmuştur yaşamları boyunca.Uçakları güvenli yada güvensizde bulabiliriz.Geçenlerde Tayvan da yüzlerce kişinin öldü?ü uçak kazasını hatırlayalım.Sözümü uzatmadan şöyle bir düşünce takılır aklıma.Derlerki uça?ın karakutusu aranıyor işte karakutu bulununca herşey meydana çıkıcak.Bu uçaklar yanıp kül olsalar da suyun dibinde dahi bulunsalarda bu karakutu ya hiç bir şey olmuyor.Ne hikmetse.Yaw madem bir şey olmuyor bu karakutuya madem neden ucakları bu karakutu'nun malzemesinden yapmıyorlar.Madem bukadar dayanıklı uçaklarıda bu malzemeden yapsınlar.Neden yüzlerce insanlar boşyere ölüyor.Çokmu pahalı bir malzemede küçük bir sandık kadar bir parçayı bu malzemeden yapıyorlar.Nedersiniz arkadaşlar bu konu hakkında bilgisi olan arkadaşlar varmı
TK425
Tahir ALGAN
Kara kutu hakkında bır arkadasın sorduklar
Cevap aslinda cok basit bir fizik deneyi ile aciklanabilir galiba.
Çelikten yapılmıs saglam bir kapalı kutu icine yumurtalar koyuyor ve cok değil 50-60 cm.den yere bırakiyoruz.
Sonuç : Kutu saglam ama tüm yumurtalar kırılmış !!!!
Selamlar,
Sabih Gultekin
TK052
Çelikten yapılmıs saglam bir kapalı kutu icine yumurtalar koyuyor ve cok değil 50-60 cm.den yere bırakiyoruz.
Sonuç : Kutu saglam ama tüm yumurtalar kırılmış !!!!
Selamlar,
Sabih Gultekin
TK052
Berhan'in da dedigi gibi hafiflik cok onemli.
Bir ucagin kaldirma kuveti L=1/2*ro*V*V*s ile tanimlanir.
Burada ro havanin ozgul agirligidir, V ucagin surati ve s de kaldirma kuvvetinin meydana geldigi yuzeyler yani kanat yuzeyleridir.
Celigin ozgul agirligi 7.8 gr/cm3 iken aluminyumunki 2.7 gr/cm3 dur. Bahsettigimiz komposite malzmelerin ozgul agirligi ise aluminyumunda cok altindadir ve kara kutu malzemesi de buyuk ihtimalle alasimli ve yapi itibari ile icinde magnezyum gibi agir metaller de iceren bir celiktir.
Bahsettigimiz kara kutu malzemesi icin basit bir tahminle ucaklarda kullanilan komposit malzemenin en az 10 kati oldugunu tahmin edebiliriz. Bu ne demektir ayni ucagin kalkmasi icin L kaldirma kuvvetinin 10 kat artmasi gerekli ki ucagin agirligini yenebilip ucagi kaldirabilelim.
Dolayisiyla boyle bir ucagin yerden kalkmasi icin ya pistte eski kalkis suratinin 3.16 katina cikmasi lazim ki unutmamak lazim bu surate hizlandirmamiz gereken kutle de 10 kat artmis durumda. Dolayisiyla ancak eski motorlarin kat be kat uzerinde bit motor takatina ihtiyac olacaktir.
Yada kanat yuzeyini 10 kat arttirmaniz gerekli ki kaldirma kuvveti de 10 katina artsin. Ancak kanadi cok buyuk yapinca kaldirma kuvveti artmaz cunki belirli bir noktadan sonra kanat uzerinde akan laminer hava akisi kanat yuzeyini takip edememeye baslayacak ve de turbulansli bir akis ortami yaratacaktir bu cok buyuk kanadin arka noktalarinda. Bunun onune gecmek icin slut'li bir tasarim olabilir belki ancak bunlar da dragi arttiracaktir.
Inis kisminda da 10 kat agirliktaki bir ucagin pist dahilinde durmasi icinde herhalde cok ozel fren/reverse/speed brake sistemleri gerekectir. Tabi ucagin teker koydugunda pisti gocertmedigini dusunuyoruz
)
Dolayisiyla boyle bir kutlenin yerden kaldirilip saatlerce havada ucurulup goturulup emniyetle indirilmesi pek mumkun degil gibi duruyor hatta ucus emniyeti acisindan ben bugunki komposit yapili ucaklari tercih ederim.
Sevgiler,
Guclu Ulgenalp
Bir ucagin kaldirma kuveti L=1/2*ro*V*V*s ile tanimlanir.
Burada ro havanin ozgul agirligidir, V ucagin surati ve s de kaldirma kuvvetinin meydana geldigi yuzeyler yani kanat yuzeyleridir.
Celigin ozgul agirligi 7.8 gr/cm3 iken aluminyumunki 2.7 gr/cm3 dur. Bahsettigimiz komposite malzmelerin ozgul agirligi ise aluminyumunda cok altindadir ve kara kutu malzemesi de buyuk ihtimalle alasimli ve yapi itibari ile icinde magnezyum gibi agir metaller de iceren bir celiktir.
Bahsettigimiz kara kutu malzemesi icin basit bir tahminle ucaklarda kullanilan komposit malzemenin en az 10 kati oldugunu tahmin edebiliriz. Bu ne demektir ayni ucagin kalkmasi icin L kaldirma kuvvetinin 10 kat artmasi gerekli ki ucagin agirligini yenebilip ucagi kaldirabilelim.
Dolayisiyla boyle bir ucagin yerden kalkmasi icin ya pistte eski kalkis suratinin 3.16 katina cikmasi lazim ki unutmamak lazim bu surate hizlandirmamiz gereken kutle de 10 kat artmis durumda. Dolayisiyla ancak eski motorlarin kat be kat uzerinde bit motor takatina ihtiyac olacaktir.
Yada kanat yuzeyini 10 kat arttirmaniz gerekli ki kaldirma kuvveti de 10 katina artsin. Ancak kanadi cok buyuk yapinca kaldirma kuvveti artmaz cunki belirli bir noktadan sonra kanat uzerinde akan laminer hava akisi kanat yuzeyini takip edememeye baslayacak ve de turbulansli bir akis ortami yaratacaktir bu cok buyuk kanadin arka noktalarinda. Bunun onune gecmek icin slut'li bir tasarim olabilir belki ancak bunlar da dragi arttiracaktir.
Inis kisminda da 10 kat agirliktaki bir ucagin pist dahilinde durmasi icinde herhalde cok ozel fren/reverse/speed brake sistemleri gerekectir. Tabi ucagin teker koydugunda pisti gocertmedigini dusunuyoruz

Dolayisiyla boyle bir kutlenin yerden kaldirilip saatlerce havada ucurulup goturulup emniyetle indirilmesi pek mumkun degil gibi duruyor hatta ucus emniyeti acisindan ben bugunki komposit yapili ucaklari tercih ederim.
Sevgiler,
Guclu Ulgenalp
Sevgiler, Saygilar...
Aslinda Sayın Güclü Ülgenalp konuyu sonderece guzel aciklamis. Benim burada ilave etmek istedigim aslinda karakutuların herzaman bulanacak diye yanlis bir genellemenin oldugu. Zaman zaman karakutuların bulunamadigi veya hasar gördügü durumlarda olabiliyor. Sayet bilgilerim beni yaniltmiyorsa bundan birkac yil önce Adana - Ceyhan yakinlarında kalkistan kisa bir sure sonra dusen THY'ye ait B737'nin karakutusu bulunamamisti diye hatirliyorum. Yaniliyorsam bagislayin ama soylemek istedigim zaman zaman bu cihazlarin bulamadigi veya ciddi hasar gordugu gerceginin oldugudur.
tüm yasaminizda kazasiz ve sorunsuz ucuslar dilerim.
TK396
Serhan Önür
s.önür
Aslinda Sayın Güclü Ülgenalp konuyu sonderece guzel aciklamis. Benim burada ilave etmek istedigim aslinda karakutuların herzaman bulanacak diye yanlis bir genellemenin oldugu. Zaman zaman karakutuların bulunamadigi veya hasar gördügü durumlarda olabiliyor. Sayet bilgilerim beni yaniltmiyorsa bundan birkac yil önce Adana - Ceyhan yakinlarında kalkistan kisa bir sure sonra dusen THY'ye ait B737'nin karakutusu bulunamamisti diye hatirliyorum. Yaniliyorsam bagislayin ama soylemek istedigim zaman zaman bu cihazlarin bulamadigi veya ciddi hasar gordugu gerceginin oldugudur.
tüm yasaminizda kazasiz ve sorunsuz ucuslar dilerim.
TK396
Serhan Önür
s.önür
Sevgiler, Saygilar...
Aslinda Sayın Güclü Ülgenalp konuyu sonderece guzel aciklamis. Benim burada ilave etmek istedigim aslinda karakutuların herzaman bulanacak diye yanlis bir genellemenin oldugu. Zaman zaman karakutuların bulunamadigi veya hasar gördügü durumlarda olabiliyor. Sayet bilgilerim beni yaniltmiyorsa bundan birkac yil önce Adana - Ceyhan yakinlarında kalkistan kisa bir sure sonra dusen THY'ye ait B737'nin karakutusu bulunamamisti diye hatirliyorum. Yaniliyorsam bagislayin ama soylemek istedigim zaman zaman bu cihazlarin bulamadigi veya ciddi hasar gordugu gerceginin oldugudur.
tüm yasaminizda kazasiz ve sorunsuz ucuslar dilerim.
TK396
Serhan Önür
s.önür
Aslinda Sayın Güclü Ülgenalp konuyu sonderece guzel aciklamis. Benim burada ilave etmek istedigim aslinda karakutuların herzaman bulanacak diye yanlis bir genellemenin oldugu. Zaman zaman karakutuların bulunamadigi veya hasar gördügü durumlarda olabiliyor. Sayet bilgilerim beni yaniltmiyorsa bundan birkac yil önce Adana - Ceyhan yakinlarında kalkistan kisa bir sure sonra dusen THY'ye ait B737'nin karakutusu bulunamamisti diye hatirliyorum. Yaniliyorsam bagislayin ama soylemek istedigim zaman zaman bu cihazlarin bulamadigi veya ciddi hasar gordugu gerceginin oldugudur.
tüm yasaminizda kazasiz ve sorunsuz ucuslar dilerim.
TK396
Serhan Önür
s.önür
Sn. Ülgenalp'in dediği gibi, bu kadar büyük bir kütleye sahip bir araci, havalandirmak, onu havada tutabilmek ve salimen yere indirmek bu günkü teknoloji ile pek mümkün (yada fizible) görünmemektedir.
Ancak bunun yapılabildiğini varsaysak bile, bu hiçbir zaman kaza esnasinda insan kayıplarini önleyemez. Carpmanin siddeti, cismin kütlesi ve hızı ile orantılıdır. Çarpmadan sonra ucakta belki kırım olmayacaktır yada cok az olacaktır. -Ama yerde cok büyük bir çukur olusacak:) - Fakat yolcular maalesef hayatta kalamayacaktir.
Kısaca ucaklarda kullanılan malzemenin saglamlık yada dayanıklıgı ile yolcuların kaza esnasında yasamda kalmalari dogru orantılı degildir.
Kaldı ki ucaklar,(tüm diğer tasıtlarda oldugu üzere) daha az enerji kullanımı(bu da daha dusuk agırlık demektir) ile havada tutunabilmek üzere dizayn edilirler. Yere carptıklarinda tek parca kalmak icin değil
Selamlar
Sabih Gultekin
TK052
Edited by - sabih on 30/05/2002 13:10:27
Edited by - sabih on 30/05/2002 13:14:07
Ancak bunun yapılabildiğini varsaysak bile, bu hiçbir zaman kaza esnasinda insan kayıplarini önleyemez. Carpmanin siddeti, cismin kütlesi ve hızı ile orantılıdır. Çarpmadan sonra ucakta belki kırım olmayacaktır yada cok az olacaktır. -Ama yerde cok büyük bir çukur olusacak:) - Fakat yolcular maalesef hayatta kalamayacaktir.
Kısaca ucaklarda kullanılan malzemenin saglamlık yada dayanıklıgı ile yolcuların kaza esnasında yasamda kalmalari dogru orantılı degildir.
Kaldı ki ucaklar,(tüm diğer tasıtlarda oldugu üzere) daha az enerji kullanımı(bu da daha dusuk agırlık demektir) ile havada tutunabilmek üzere dizayn edilirler. Yere carptıklarinda tek parca kalmak icin değil

Selamlar
Sabih Gultekin
TK052
Edited by - sabih on 30/05/2002 13:10:27
Edited by - sabih on 30/05/2002 13:14:07