Bence FMC

Questions About FS9 and FSX. Software and Hardware related problems and information.
Post Reply
balbunar
Rookie
Rookie
Posts: 42
Joined: 05 Feb 2004, 23:21
Location: Turkey

Benim gibi hala dandik bir bilgisayarda FS2002 ile DF737 uçurmaya çalışan biri kaldı mı bilmiyorum. Bu yüzden biraz hafızalarınızı zorlayaca?ım :)
Sonunda FMC ö?renmeye sıra geldi ve meşhur Lesson 23'ü okumaya, uygulamaya başladım. Örnek uçuş için FMC datalarını girdim. MCP ayarlarını da yaptıktan sonra "Otopilot A yı seçelim" diyor. Seçemiyorum ki? Neyse kalkıştan sonra seçeriz diyip veriyoruz gazı. Bir sure sonra otopilot aktif hale gelebiliyor (500AGL galiba), VNAV LNAV, aman ne güzel herşey yolunda, tayyare rotayı takip ediyor.
Bir süre sonra çat diye VNAV sönüp IAS yanıyor. Hayırdır? diyorum ama tırmanış sürdü?ü için sesimi çıkartmıyorum. 6000'e oturduktan bir süre sonra "Valko'yu geçti?imizde, FMC de irtifayı 15000 ft ayarlarız" diyor, ben öylece kalakalıyorum. Nereye giricez 15000'i? Zaten girmiştik ya programlarken?
Gerisi LNAV kendi işini, ben yükseklikleri LVL/CHG ile falan yapıyorum. Ama uygulama tam olmuyor tabii. Kaptanlar yardım!


Sevgiler, Ayhan Balbunar

balbunar@gmail.com

TK1093__|__
'---o--(_)--o---'
User avatar
THY166
VIP Member
VIP Member
Posts: 236
Joined: 17 Mar 2004, 20:00
Name: Fatih KOZ
PID: 166
Vatsim ID: 832838
City: Antalya
Location: Antalya , Turkey
Contact:

FMC değil MCP'den 15000 yaparız olmasın onun aslı ...

Bildiğim kadarı ile FMC'ye son irtifa giriliyor örneğin FL150 ama MCP'ye ATC'den aldığımız yada SID içinde uygulayacağımız irtifayı giriyoruz örneğin 6000 .

6000 geçilir iken MCP'den 13000 giriyoruz yada 15000 , bu şekilde VNAV yani Vertical Navigation 15000'e tırmandırmaya başlıyor uçağımızı .

Tabii ki şartlar müsait ise MCP'ye direkt olarak 15000 girmekte mümkün :) İllaki araya bir geçiş irtifası koymak zorunda değiliz .

Yerde otopilotun aktif olmaması normal , aynen dediğiniz gibi Yer+500 Feet limitinde aktif olur .

Bu arada VNAV'ın iptal olup IAS'ın yanması uçağın VNAV ile işinin bittiğinin bir göstergesi , yani MCP'de verdiğiniz irtifaya çıkmış artık tırmanma ile bir işi kalmamış ve kendini kapatıp IAS ( Indicated Airspeed ) kontrolünü aktif etmiş . Buda anormal bir durum değil , tırmanma yada alçalma bittiğinde bunun olması doğal .

Sevgiler


B. Fatih Koz

[url="http://virtual.planepictures.net/search.cgi?Fatih$Koz"]VPP Screenshots[/url]

"İnsanlara Akılları Ölçüsünde Söz Söyleyiniz." Hz. Muhammed (SAV)
balbunar
Rookie
Rookie
Posts: 42
Joined: 05 Feb 2004, 23:21
Location: Turkey

>> FMC değil MCP'den 15000 yaparız olmasın onun aslı ...
Yazıdaki cümleyi özellikle tırnak içinde yazdım. Belki çeviri veya tapaj hatasıdır. ben sizin söylediklerinizi dikkate alıcam.

>> 6000 geçilir iken MCP'den 13000 giriyoruz yada 15000 , bu şekilde VNAV yani Vertical Navigation 15000'e tırmandırmaya başlıyor uçağımızı .
15000 girdikten sonra VNAV'a tekrar basmak gerekir o zaman. LVL/CHG yapmayacağımıza göre?

>> Bu arada VNAV'ın iptal olup IAS'ın yanması uçağın VNAV ile işinin bittiğinin bir göstergesi , yani MCP'de verdiğiniz irtifaya çıkmış artık tırmanma ile bir işi kalmamış ve kendini kapatıp IAS ( Indicated Airspeed ) kontrolünü aktif etmiş . Buda anormal bir durum değil , tırmanma yada alçalma bittiğinde bunun olması doğal .
Bana sanki çok daha aşağıda değişti gibi gelmişti. Akşam bir daha dikkat edicem.

Bu arada alçalma için de sanırım VNAV kendisi başlayacak, biz ise MCP'den alt sınırı vereceğiz. Yanılıyormuyum?
Bir süre galiba deneme yanılma, kucalama sürecek. Cevap için teşekkürler :)


Sevgiler, Ayhan Balbunar

balbunar@gmail.com

TK1093__|__
'---o--(_)--o---'
User avatar
THY166
VIP Member
VIP Member
Posts: 236
Joined: 17 Mar 2004, 20:00
Name: Fatih KOZ
PID: 166
Vatsim ID: 832838
City: Antalya
Location: Antalya , Turkey
Contact:

"15000 girdikten sonra VNAV'a tekrar basmak gerekir o zaman. LVL/CHG yapmayacağımıza göre?"

Eğer 6000'de düz uçuş yapmayacak isek 5000 geçilirken alacağımız devam eden tırmanma kleransını müteakip yeni irtifayı girersek VNAV devre dışı kalmadan irtifayı değiştirmiş oluruz . Böylece tekrar VNAV'a basmak gerekmez , uçak tırmanmaya devam eder .

6000'de düz uçup belirli bir süre sonra tırmanacak isek VNAV'ı tekrar aktif etmek gerekecek dediğiniz gibi .

Burada Level Change yapmaya gerek olduğu sanmıyorum çünkü biz henüz ana irtifamıza ulaşamadık , step climb yapıyoruz final irtifa için .

Ayrıca LVL/CHG ile VNAV arasında hız kontrölünde fark var yanlış hatırlamıyor isem , VNAV uçağımızı uygun tırmanma hızı ve açısı ile yükseltirken LVL/CHG mevcut hızı koruyarak en kısa şekilde irtifa değişikliği için varyoyu ayarlıyor .

"Bana sanki çok daha aşağıda değişti gibi gelmişti. Akşam bir daha dikkat edicem."

Final irtifamıza 1500-2000 feet kala devre dışı kalıyordu diye hatırlıyorum ama yanılıyor olabilirim . Neticede FL150'a gelip kapanmıyor , gelmeden belirli bir süre önce kapanıp yavaşça düz uçuşa geçiriyor uçağı .

"Bu arada alçalma için de sanırım VNAV kendisi başlayacak, biz ise MCP'den alt sınırı vereceğiz. Yanılıyormuyum?"

Aynen öyle , FL150'da seyrederken TOD noktamıza yaklaştığımızda alçalış için izin istiyoruz ve ATC'den aldığımız irtifayı MCP'den giriyoruz . Yine VNAV TOD noktasına geldiğimizde eğer biz MCP'ye değer girmiş isek alçalmaya başlıyor , yok girmemiş isek devre dışı kalıyor .

DF737'de var mı hatırlamıyorum ama VNAV ile alçalmada iki seçeneğimiz var , biri PATH diğeri SPEED . Başka bir konuda yazmıştı Bozhan yanılmıyor isem . PATH hız ve varyo ile oynayarak bizi planladığımız nokta üstünde irtifa yakalayacak şekilde alçaltıyor , SPEED ise sabit hızda nokta kontrolü yapmadan alçalmamızı sağlıyor .

Örneğin YAA üzeri FL100 olacak şekilde rotamız FMC'de kayıtlı ise VNAV PATH seçimi yaptığımızda varyo ayarlanıyor ve YAA üstünde FL100'a ulaşacak şekilde alçalıyoruz . SPEED dersek ise mevcut hızımız sabitlenip YAA'da girdiğimiz değeri umursamadan alçalmaya başlıyor alet .

Bu kısım Dreamfleet'te olmayabilir , tam hatırlamıyorum , hatta PATH / SPEED tanımı yanlış bile olabilir . Hatalı ise mutlaka dostlardan biri ikaz edecektir ;)

Umarım faydası olur ,

Sevgiler


B. Fatih Koz

[url="http://virtual.planepictures.net/search.cgi?Fatih$Koz"]VPP Screenshots[/url]

"İnsanlara Akılları Ölçüsünde Söz Söyleyiniz." Hz. Muhammed (SAV)
balbunar
Rookie
Rookie
Posts: 42
Joined: 05 Feb 2004, 23:21
Location: Turkey

>> DF737'de var mı hatırlamıyorum ama VNAV ile alçalmada iki seçeneğimiz var , biri PATH diğeri SPEED . Başka bir konuda yazmıştı Bozhan yanılmıyor isem . PATH hız ve varyo ile oynayarak bizi planladığımız nokta üstünde irtifa yakalayacak şekilde alçaltıyor , SPEED ise sabit hızda nokta kontrolü yapmadan alçalmamızı sağlıyor .

Örneğin YAA üzeri FL100 olacak şekilde rotamız FMC'de kayıtlı ise VNAV PATH seçimi yaptığımızda varyo ayarlanıyor ve YAA üstünde FL100'a ulaşacak şekilde alçalıyoruz . SPEED dersek ise mevcut hızımız sabitlenip YAA'da girdiğimiz değeri umursamadan alçalmaya başlıyor alet .

Bu kısım Dreamfleet'te olmayabilir , tam hatırlamıyorum , hatta PATH / SPEED tanımı yanlış bile olabilir . Hatalı ise mutlaka dostlardan biri ikaz edecektir ;)

Tırmanma ve cruise kısmı tamam. Alçalmada sorun var şimdilik. Yani FMC'de kayıtlı değerlere uymuyor uçak. Yukarda bahsettiğiniz bilgiler ışığında FMC programını incelemem gerekecek anlaşılan.


Sevgiler, Ayhan Balbunar

balbunar@gmail.com

TK1093__|__
'---o--(_)--o---'
Post Reply

Return to “Flight Simulator General Discussion Forum FS9|FSX|FSX-SE”