yan rüzgar

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.
Post Reply
uuzgan
Average User
Average User
Posts: 111
Joined: 09 Dec 2001, 15:52
Location: Turkey

Yyi günler.
Yan rüzgar altında iniş yapıyoruz.;
ILS established, APP tusu basılı durumda, autopilot rüzgara göre düzeltmeleri yapıyor ve pist başından birkaç derece farklı bir baş ile iniyoruz. (Crab tekni?i sanırım.)

Merak etti?im şu;
- Crab (Yengeç) tekni?inde sizce en uygun düzeltme anı nedir? Tekerlek de?mesi sonrası mı?
(Rüzgarlı havalarda da olsa gerçek uçuşta iniş sırasında hiç böyle bir dönüş ile sarsılmadım. THY hangi tekni?i uyguluyor acaba?)

- "One Wing Low" tekni?ini Autopilot ile kullanmak mümkün mü? Dümen uygulayınca Autopilot dengeyi bozuyor.

- Yniş yapılabilecek en fazla rüzgar nedir?
Uçak kitabında yazıyor (En azından 737 için buldum) ama rüzgar do?rultusuna göre nasıl de?işir?

Saygılar
U?ur Uzgan





Edited by - uuzgan on 11/05/2002 19:07:27

Edited by - uuzgan on 11/05/2002 19:08:29
emil
Average User
Average User
Posts: 209
Joined: 19 Oct 2001, 11:46
Location: Turkey

One Wing Low ve crab teknikleri nedir?
Yardımcı olursanız çok sevinirim.

EMİL
uuzgan
Average User
Average User
Posts: 111
Joined: 09 Dec 2001, 15:52
Location: Turkey

Açılış (Wellcome) penceresinde;
Library/Help
Rod Machado's Ground School (Eğer yüklü ise)
Open Handbook
(PDF dosya açılıyor)
"Class 11;Crosswind Landings" başlığı altında anlatılıyor.

Saygılar
Uğur Uzgan
emil
Average User
Average User
Posts: 209
Joined: 19 Oct 2001, 11:46
Location: Turkey

Dediğiniz yeri inceledim, teşekkürler.

EMİL
uuzgan
Average User
Average User
Posts: 111
Joined: 09 Dec 2001, 15:52
Location: Turkey

Bu rüzgar meselesi ile ilgili cevap verecek kimse yok mu?
Saygılar


Uğur Uzgan
TK080
User avatar
hakan737
VIP Member
VIP Member
Posts: 818
Joined: 19 Aug 2001, 04:11
Name: hakan guven
PID: 003
Vatsim ID: 811602
City: istanbul
Location: Turkey

quote:
İyi günler.
Yan rüzgar altında iniş yapıyoruz.;
ILS established, APP tusu basılı durumda, autopilot rüzgara göre düzeltmeleri yapıyor ve pist başından birkaç derece farklı bir baş ile iniyoruz. (Crab tekniği sanırım.)

Merak ettiğim şu;
- Crab (Yengeç) tekniğinde sizce en uygun düzeltme anı nedir? Tekerlek değmesi sonrası mı?

(Rüzgarlı havalarda da olsa gerçek uçuşta iniş sırasında hiç böyle bir dönüş ile sarsılmadım. THY hangi tekniği uyguluyor acaba?)

bana kalırsa tamamen açiya bağlı ama iyi bir pilotaj ile tekerleklerin değimesinden hemen önce veya değer değmez dikmelere zarar vermeyecek çekilde bir dönüş uygun gibi görünüyor. Bunun bir kitabı vardır elbette ancak yan rüzgar componentleir dahilinde yapılacak bir iniş ile sınırlı olsa gerek buna cevap. THY'de sanırım işletme kurallarınad yer alan esasları uyguluyor olsa gerek ama bu kurallar genelde yolcu güvenliğini ön plana aldığı için fazla riske edilmeyecek bir limit olduğunu tahmin ediyorum.


- "One Wing Low" tekniğini Autopilot ile kullanmak mümkün mü? Dümen uygulayınca Autopilot dengeyi bozuyor.
doğrudur. Autopilt ve auto coordination açık olduğu sürece bu teknikleri uygulamak zor ama yinede FS'in mantığındaki hayali havacılık kanadın altından geçmesi gerek rüzgarın gerçekliği gibi olmuyor. A/P ,illaki uçağu düz (leveller) tutmaya çalıaşcağından kanadı indirmek çok zor.

- İniş yapılabilecek en fazla rüzgar nedir?
Uçak kitabında yazıyor (En azından 737 için buldum) ama rüzgar doğrultusuna göre nasıl değişir?
zaten cevabı yazmışsın aslında. Bu her uçağa göre değişir. B747'nin yan ve karşı rüzgar (crosswinds and head winds)limitleir ile Saab2000 uçağınınki aynı değildir , farklılık göstereceklerdir.


Saygılar
Uğur Uzgan





Edited by - uuzgan on 11/05/2002 19:07:27

Edited by - uuzgan on 11/05/2002 19:08:29


Hakan737Guven
uuzgan
Average User
Average User
Posts: 111
Joined: 09 Dec 2001, 15:52
Location: Turkey

cevaplarınız için teşekkürler.


Uğur Uzgan
TK080
User avatar
THY2
VIP Member
VIP Member
Posts: 299
Joined: 18 Aug 2001, 20:33
Name: Bülent AKBAY
PID: 2
Location: Istanbul
Contact:

Sevgili Uğur.
İlişikteki şekilde crab tekniği ile ilgili açıklamalar mevcut.
Basit ingilizcesi ile umarım yeterli olur.
THY de sanıyorum bu tekniği kullanıyor. Emin olmamakla beraber gözlemlediğim bu.
Sevgiler.
Bülent Akbay
TK002
uuzgan
Average User
Average User
Posts: 111
Joined: 09 Dec 2001, 15:52
Location: Turkey

çok teşekkürler.


Uğur Uzgan
TK080
guclu
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 24 Sep 2001, 09:12
Location: Turkey

Merhabalar,

arkadaslar bu isin en iyi teknigi Bulent'in anlattigi sekildedir.

Anlatilanlari FS de uygulayabilmek icin Autorudder'i kapatmaniz gerekir ki rudderi siz kumanda edin.

Birkac onemli noktayi vurgulamak istiyorum.

Sakin ama sakin piste crab oturmayin. Cunki ucak havada iken aslinda pist centerline'inda gitmektedir ve tekerlekler havadadir. Ancak yere crab oturursaniz tekerleklerin istikameti ile pistin istikameti farkli olacaktir. Ucak ataletinden dolayi yine pist istikametinde gitmek isterken tekerlekler farkli istikamette gitmek ister ve dolayisiyla butun inis takimi baglantisi ve fuselage'a cok ciddi yukler biner. Buda cok ciddi bir kirim/kaza ile sonuclanabilir.

Bundan dolayidir ki 700'agl civarinda artik ruzgar tarafindaki kanadi asagi indirip ters rudder vererek pist extended centerline'inda yaklasmaya devam ettmek lazim. (Arkadaslar zaten autoland yapmiyorsaniz artik autopilottan cikma zamani gelmistir. Autopilot bu noktaya kadar ruzgar onlemesini vermis bir sekilde, yani crab olarak, bu noktaya getirmistir.) Bu arada ucagin uzerindeki drag cok artacagi icin biraz gaz kollarini acmaniz da gerekebilir. Zaten son yaklasmada bir gozunuz devamli surat saatinde. Final approach speedi koruyorsunuz. Bu tip kuvvetli yan ruzgarlarda aslinda crosswind ruzgarlarda biraz daha yuksek suratle yaklasmak daha dogru olur. Cunki bizim okudugumuz IAS yani havadaki surat. Sonucta kafadan gelende kuvvetli bir ruzgar vardir (ruzgar tam 90dereceden gelmiyor ise) dolayisiyla aslinda bas ruzgari kadar yer suratiniz daha dusuktur. Kumandalarla cok dikkatli ve seri bir sekilde yoke ve rudder kullanarak pist extended centerline'inda yaklasmalisiniz. Buradaki onemli nokta kanadi asagi verirken cok da asagi vermemek lazim. 737 gibi alttan kanatli ve kanadinda motor olan ucaklarda motor veya kanat ucunu piste carpabilirsiniz. Cessna gibi ustten kanatli ve kanatta motor olmayan ucaklarda belki biraz daha rahat olabilirsiniz.

Pist istikametini ve roll acinizi devamli kontrol ederek kontrollu yoke ve rudder ile once ruzgar tarafinda tekerlegi koyup daha sonra emniyetli bir seklide diger tekerlegi ve yine yumusak bir sekilde ana burun dikmesini yere koyduktan sonra ruzgar istikametine kumanda vererek (ucak hala ucmak ile ucmamak arasinda henuz !!!) ruzgar tarafindaki kanadin kalkmasini engelleyip rudder ile pist istikametinde kalip frenleme yaparak suratinizi taxi suratine indireceksiniz.

Umarim yardimci olmustur.

Sevgiler,

Guclu ULGENALP
epaprat
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 28 May 2002, 13:12
Location: Turkey
Contact:

Selamlar;
Crab bu olsa gerek...


Ertaç Paprat
TK450
User avatar
THY446
Junior Member
Junior Member
Posts: 93
Joined: 17 Jun 2002, 02:12
Name: Okhan Ucar
PID: 477
Vatsim ID: 843798
City: Izmir
Location: Turkey
Contact:

Bu crab iniş tekniği ile ilgili http://www.airdisaster.com adresinde bir video indirip seyretmiştim. Çok büyük bir kazayı ucuz atlatmıştı uçak. O zamanlar helal olsun pilota dediğimi hatırlıyorum. Tekerlekler piste değer değmez tekrar kalkışa geçmişti uçak ve neredeyse iniş açısı ile 25-30 derecelik bir fark oluşmuştu.

Kazasız uçuşlar



Okhan Uçar
Ankara
TK477
epaprat
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 28 May 2002, 13:12
Location: Turkey
Contact:

Selamlar;
Aslında böyle bir durumda uygun düzeltmeyi uygun zamanda yapan pilota helal olsun demek gerekir diye düşünüyorum.

Ertaç Paprat(İzmir)
TK450
Post Reply

Return to “Training Lounge”