merhaba,
FS de otobrake dügmesini RTO konumuna alip pistte kosmaya basladiktan sonra diyelim 100 kts geldik ve kalkisi iptal etmek istedigimizde F1 e basip gazi idle yapinca ucak kendisi duruyor.
Gercekte de böylemidir gazi rolantiye almak frenlemeyi baslatmak icin yeterli midir yoksa bir de revers acmak gerekir mi?
buna bagli olarak her ucagin RTO prosedürü (737, 747 ve digerleri)aynimidir, yoksa farkliliklar icerir mi
Bu soruyu sormamdaki sebep: Mikrosoftun bu islemde de (RTO da)bizi kandiriyormus hissine kapiliyorum.
bi sey daha: 100-120 de kosarken RTO yapip (eh sürat de fazla reverse el mahküm haliye) revers acinca speed brake kendiliginden deploy olur mu?
selamlar
Remzi Öztürk
TK-047
rejected take off (RTO) gercekte nasil icra edilir
Selamlar, bildiğim kadarını anlatayım.
RTO Uçağa göre spesifik olarak kalkış rulesinin herhangibir anında gaz kollarını kapamak suretiyle devreye girer. Çok düşük süratlerde iptal edilen kalkışlarda RTO freninin devreye girmesi aşırı fren ısınması ve yolcu konforu açısından sakıncalı olacağından sistem devreye girmez.
Kalkış rulesinde belirli süratlerde yapılan standart kontroller vardır. Belirli bir hıza ulaşılıncaya kadar kalkış takatinin sabitlendiğive bütün göstergelerin çalıştığı gibi ikazlar yapılır. Kalkışta V1 süratine gelininceye kadar uçağı uçuran pilotun bir eli kalkışı hemen iptal edebilmek amacı ile gaz kollarının üzerinde durur. Eğer F/O uçuyorsa F/O'nun elinin üzerinde Kaptanın da eli olur (Kaptan'ın kararları daha önceliklidir) V1 Süratinden önce güç kaybı yada alet yetersizliği gibi bir durum oluşursa; problem ikaz edilir ve karar kaptan tarafından verilir. Eğer kalkış iptal ediliyorsa PF gaz kollarını kapatıp reverse şrust ve spoilerleri manuel olarak açar, PNF'de RTO'nun ve reverse şrust'ın devrede olduğunu, spoiler'in açıldığını kontrol ederek kuleye bilgi verir.
Zafer Atış
RTO Uçağa göre spesifik olarak kalkış rulesinin herhangibir anında gaz kollarını kapamak suretiyle devreye girer. Çok düşük süratlerde iptal edilen kalkışlarda RTO freninin devreye girmesi aşırı fren ısınması ve yolcu konforu açısından sakıncalı olacağından sistem devreye girmez.
Kalkış rulesinde belirli süratlerde yapılan standart kontroller vardır. Belirli bir hıza ulaşılıncaya kadar kalkış takatinin sabitlendiğive bütün göstergelerin çalıştığı gibi ikazlar yapılır. Kalkışta V1 süratine gelininceye kadar uçağı uçuran pilotun bir eli kalkışı hemen iptal edebilmek amacı ile gaz kollarının üzerinde durur. Eğer F/O uçuyorsa F/O'nun elinin üzerinde Kaptanın da eli olur (Kaptan'ın kararları daha önceliklidir) V1 Süratinden önce güç kaybı yada alet yetersizliği gibi bir durum oluşursa; problem ikaz edilir ve karar kaptan tarafından verilir. Eğer kalkış iptal ediliyorsa PF gaz kollarını kapatıp reverse şrust ve spoilerleri manuel olarak açar, PNF'de RTO'nun ve reverse şrust'ın devrede olduğunu, spoiler'in açıldığını kontrol ederek kuleye bilgi verir.
Zafer Atış