737 -400 de uçarken sürat 340 kt'ı geçince overspeed alarmı veriyor. Oysaki dökümanlardan bildi?im kadarı ile 737-400 400 kt'ın üstünde bir sürat yapabiliyor. Burada uçakla ilgili bir ayar mı gerekiyor acaba ?
Konu hakında bilgisi olan arkadaşların yardımlarına şimdiden teşekkür ederim.
Saygılarımla,
Taner Sevim
737 hızı
True Air Speed yapmak yardımcı olabilir ama bu da gerçekliği azaltır.
Bence burdaki sorun bahsettiğin hızı düşük irtifada yapman. 737'lerin cruise sürati hatırladığım kadarıyla .79 mach. 33000 feet'te iken .78 mach'a yaklaşık 275 knot'ta ulaşıyosun. Yani bahsettiğin sürati yüksek irtifada yapamazsın. Mach değeri .79'u (ya da limit her ne ise onu) geçer ve bu yüzden de overspeed uyarısı çıkar.
Bu arada bu (görülebiliceği gibi) ilk mesajım. Nedense preview ederken türkçe karakterler çıkmadı. Neden olabilir?
Selçuk
Bence burdaki sorun bahsettiğin hızı düşük irtifada yapman. 737'lerin cruise sürati hatırladığım kadarıyla .79 mach. 33000 feet'te iken .78 mach'a yaklaşık 275 knot'ta ulaşıyosun. Yani bahsettiğin sürati yüksek irtifada yapamazsın. Mach değeri .79'u (ya da limit her ne ise onu) geçer ve bu yüzden de overspeed uyarısı çıkar.
Bu arada bu (görülebiliceği gibi) ilk mesajım. Nedense preview ederken türkçe karakterler çıkmadı. Neden olabilir?
Selçuk
- THY7
- Officer
- Posts: 686
- Joined: 19 Aug 2001, 05:52
- Name: Berhan Dönmez
- PID: 7
- Vatsim ID: 813296
- City: Istanbul
- Location: Turkey
Sanırım ufak bir yanlış anlaşılma var,Aslında söyledikleriniz doğru ufak bir ekleme yapıyım,Ayarlardan True Air speed yaptıktan sonra gerçeklik azalmaz aksine gerçekliğe iyice yaklaşılır,MAx IAS 300 knot civarı gözükür,ister 37000 feet olalım ister 31000 hiç farketmez 737 yinede 490-500 knot'a bile ulaşabilir çünkü bizim okuduğumuz IAS 300 knot'a dayansa bile GROUND Speed'imiz 450-500 arasıdır,buradaki hızın artışı azalışı rüzgarada bağlıdır,Saygılar.
Berhan Dönmez
V.Captain and ATC
TRVACC11-FLYTHY~7~
Berhan Dönmez
V.Captain and ATC
TRVACC11-FLYTHY~7~
-
- Technical Admin
- Posts: 322
- Joined: 26 Oct 2001, 01:29
- Name: Özgür Özden
- PID: 45
- Vatsim ID: 824586
- City: Ankara
- Location: Turkey
Selam Berhan,
Ben mi yanlis biliyorum acaba ya da mailini mi yanlis anliyorum diye 2 defa okudum ve senin tecrube/bilgi sentezinin benimkinden de yuksek oldugunu dusununce benim bilgimin hatali oldugunu dusunerek sorayim istedim:
Alttakiler konu ile ilgli benim bildiklerim, bunlardan biri ya da birkaci yanlis midir? Eger sonucta hepsi dogru ise sanirim forumda bahsedilen konu baska ve benim eksik bilgim var, tamamlarsaniz sevinirim.
1- Gercek hayatta ucaklarda TrueAirSpeed teleffuz edilmez, IAS kullanilir. (ATC ya da chart gibi benzeri HIZ terminolojilerinden bassediyorum)
2- Ucaginizin ayarini TrueAirSpeed ayarlamak size belki gercek hizinizi dogru almaniza yardimci olabilir ama gercekcilikten uzaklastirir (Berhan'in dediginin tersini savunuyorum)
3- Aklimda kalan 737 max cruise .76mach'dir. Bu da bulundugunuz irtifaya gore degisik IAS'lar demektir. Eger FL250 ise .76 330kn iken FL330 ise .76 280kn olabilir. Ayni sekilde FL150 ise .76 450kn civarini gosterebilir. Ama dikkat ederseniz mach degerleri sabittir. Yani bir ucagin .67mach ile gittigini dusunurseniz diger ucak da ayni mach ile seyir halinde ise bunlarin GERCEK hizlari asagi yukari esittir, irtifa farklari olsa dahi.. Ama IASlari cok farkli gosterebilir.
Bu nedenledir ki belirli bir irtifadan sonra (ben genelde FL200 uzerine cikmaya baslarken) mach hizina geciyorum. VE cruise icin .76mach ile devam ediyorum.
Bunun da sebebi uzun ama kisaca aciklanirsa, IAS'in hesaplanmasinda kullanilan sistemde yukarilar cikildikca havada bulunan yogunlugun azalmasi ve bu azalmanin da yogunluk ve basinc azalmasi nedeniyle dusuk surat gostermesi ile alakalidir. Mach farkli sekilde hesaplandigi icin bu tarz irtifa yukselmesindeki hava farkinda etkilenemz.
4- Mach hizi sesin hizinin katsayidir. 2Mach Concorde icin telaffuz edilir. Ornek: A320de .82mach, 737'lerde .76mach, RJ'lerde .68mach
Sevgiler,
Ozgur Ozden
Edited by - ozgurozden on 25/04/2002 11:28:51
Ben mi yanlis biliyorum acaba ya da mailini mi yanlis anliyorum diye 2 defa okudum ve senin tecrube/bilgi sentezinin benimkinden de yuksek oldugunu dusununce benim bilgimin hatali oldugunu dusunerek sorayim istedim:
Alttakiler konu ile ilgli benim bildiklerim, bunlardan biri ya da birkaci yanlis midir? Eger sonucta hepsi dogru ise sanirim forumda bahsedilen konu baska ve benim eksik bilgim var, tamamlarsaniz sevinirim.
1- Gercek hayatta ucaklarda TrueAirSpeed teleffuz edilmez, IAS kullanilir. (ATC ya da chart gibi benzeri HIZ terminolojilerinden bassediyorum)
2- Ucaginizin ayarini TrueAirSpeed ayarlamak size belki gercek hizinizi dogru almaniza yardimci olabilir ama gercekcilikten uzaklastirir (Berhan'in dediginin tersini savunuyorum)
3- Aklimda kalan 737 max cruise .76mach'dir. Bu da bulundugunuz irtifaya gore degisik IAS'lar demektir. Eger FL250 ise .76 330kn iken FL330 ise .76 280kn olabilir. Ayni sekilde FL150 ise .76 450kn civarini gosterebilir. Ama dikkat ederseniz mach degerleri sabittir. Yani bir ucagin .67mach ile gittigini dusunurseniz diger ucak da ayni mach ile seyir halinde ise bunlarin GERCEK hizlari asagi yukari esittir, irtifa farklari olsa dahi.. Ama IASlari cok farkli gosterebilir.
Bu nedenledir ki belirli bir irtifadan sonra (ben genelde FL200 uzerine cikmaya baslarken) mach hizina geciyorum. VE cruise icin .76mach ile devam ediyorum.
Bunun da sebebi uzun ama kisaca aciklanirsa, IAS'in hesaplanmasinda kullanilan sistemde yukarilar cikildikca havada bulunan yogunlugun azalmasi ve bu azalmanin da yogunluk ve basinc azalmasi nedeniyle dusuk surat gostermesi ile alakalidir. Mach farkli sekilde hesaplandigi icin bu tarz irtifa yukselmesindeki hava farkinda etkilenemz.
4- Mach hizi sesin hizinin katsayidir. 2Mach Concorde icin telaffuz edilir. Ornek: A320de .82mach, 737'lerde .76mach, RJ'lerde .68mach
Sevgiler,
Ozgur Ozden
Edited by - ozgurozden on 25/04/2002 11:28:51
- THY2
- VIP Member
- Posts: 299
- Joined: 18 Aug 2001, 20:33
- Name: Bülent AKBAY
- PID: 2
- Location: Istanbul
- Contact:
Selamlar,
Özgür'ün söylediklerine katılıyorum.
Uçaklarımızdaki hız göstergesi indicated hızı gösterir. Realism den mutlaka indicated airspeed seçilmelidir.
ATC nin size vereceği hızların tamamı aksi belirtilmedikçe Indicated olacaktır.
Sevgiler .
Bülent Akbay
Özgür'ün söylediklerine katılıyorum.
Uçaklarımızdaki hız göstergesi indicated hızı gösterir. Realism den mutlaka indicated airspeed seçilmelidir.
ATC nin size vereceği hızların tamamı aksi belirtilmedikçe Indicated olacaktır.
Sevgiler .
Bülent Akbay
- THY7
- Officer
- Posts: 686
- Joined: 19 Aug 2001, 05:52
- Name: Berhan Dönmez
- PID: 7
- Vatsim ID: 813296
- City: Istanbul
- Location: Turkey
Doğrudur,karizmayı hafif sarstık ama böyle terminoloji hataları olabilir,özür diler,bol indicated speed'li uçuşlar dilerim...
Berhan Dönmez
V.Captain and ATC
TRVACC11-FLYTHY~7~
Berhan Dönmez
V.Captain and ATC
TRVACC11-FLYTHY~7~
Selam
IAS da kalsa daha iyi olur tabii.
Cunku ucagin performans degerleri IAS cinsinden hesaplanmistir: yani stall hizi, Vx,Vy, Va, dolayisi ile TAS settingli bir tayyarede ucarken intibak zorlugu cekeceginiz aciktir. Potansiyel olarak yüksek deger veren TAS da nasilsa hizim yeterince yüksek diye düsünürken stall olmaniz kuvvetle muhtemel.
Ayrica yüksek irtifalarda overspeed ile stall bandi arasinin cok daraldigini görürsünüz.
Remzi Öztürk
IAS da kalsa daha iyi olur tabii.
Cunku ucagin performans degerleri IAS cinsinden hesaplanmistir: yani stall hizi, Vx,Vy, Va, dolayisi ile TAS settingli bir tayyarede ucarken intibak zorlugu cekeceginiz aciktir. Potansiyel olarak yüksek deger veren TAS da nasilsa hizim yeterince yüksek diye düsünürken stall olmaniz kuvvetle muhtemel.
Ayrica yüksek irtifalarda overspeed ile stall bandi arasinin cok daraldigini görürsünüz.
Remzi Öztürk