Haftanın Sorusu (En İyi Uygulamalar Serisi - 6)

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.
alicamat

Sevgili Arkadaşlar,

Bugün görev bizi , yabancı askeri misafirlerimizi memleketimize getirmek üzere, Etimesgut hava alanına getiriyor.

Hava şartları 29 pistine iniş için müsait, hava şartlarıda oldukça marjinal, NDB DME Rwy 29 yaklaşmasını uyguluyoruz.

Yaklaşma aletleri maalesef gittikçe iptidaileşiyor, ama ekibimiz iyi e?itimli ve her şartlarda göreve hazır.

Resim 1 de yaklaşma haritamızı görüyoruz. Resim 2 de ise kokpit görüntümüz var.

Image
Resim 1 : Etimesgut NDB DME Rwy 29 yaklaşması.

Image
Resim 2 : Kokpit görüntümüz.

Gelelim sorularımıza:



Resim 2 de uça?ımızın mevkii neresidir. ?
Yaklaşma hattındamıyız ? de?ilsek yaklaşma hattına girebilmek için nasıl uçmamız lazım ?
NDB yi geçtikten sonra yaklaşma hattında kalabilmek için düzeltmeleri nasıl yapmamız gerekir ?
NDB yaklaşmaları ile ilgili tavsiye edece?iniz en iyi uygulamalar nelerdir ?



Hay allah yine aynı uçak, yine aynı sorular. [V]

ADF ile NDB takip edebilmek önemli bir beceri. Bu uçuş, eski bilgilerimizi tazelemek açısından faydalı oldu. [;)]

Sevgilerimle,



Ali Camat
E?itim Direktörü
FlyTHY
User avatar
THY4743
Senior Member
Senior Member
Posts: 303
Joined: 23 Oct 2001, 22:08
Name: Targan UNUTMAZ
PID: 4743
Vatsim ID: 1130878
City: Istanbul
Location: Istanbul

Elimden geldiğince yanıtlamaya çalışayım Ali hocam;

1.Resim 2 de uçağımızın mevkii neresidir. ?
ALPER noktasını yeni geçmişiz (0.3 mil gerimizde gozukuyor),
ANK (114.9) ve ANK (356) ndb sine 4.7 mil uzaklıkta ve olmamız gereken 265 radyalinde, 6500 feette (bence alçalmamız gerekiyordu? Hoş, Vertical speed -900 gibi gosteriyor ama biz haleda 6500 feetteyiz ve alçalmaya başlamak için biraz geç kalmışız gibi bence) güzel bir şekilde gidiyoruz :)

2.Yaklaşma hattındamıyız ? değilsek yaklaşma hattına girebilmek için nasıl uçmamız lazım ?
Yaklaşma hattındayız ve 5600 feete alçalmamız gerekiyor. ANK ndb sinde 5600 feette olacagız.

3.NDB yi geçtikten sonra yaklaşma hattında kalabilmek için düzeltmeleri nasıl yapmamız gerekir ?
Aslında bu soruyu pek anlamadım hocam :D
Ben olsam, VOR2 radyosunuda 114.9 a baglardım,ve aynı sekilde devam ederdim(alçalmaya da), benim gozume birsey takılmadı?

4.NDB yaklaşmaları ile ilgili tavsiye edeceğiniz en iyi uygulamalar nelerdir ?
??????????????????????? :)

Hocam hatalarım nedir?
Sevgiler, saygılar...

Image
TK57/Targan UNUTMAZ
tago...
mavi
Average User
Average User
Posts: 116
Joined: 16 May 2002, 01:12
Location: Turkey

Hocam Saygılar;

Cevap1: Ucagımızın Nav1 kanalı ANK Vor'una set edilmiş; ADF ANK NDB'ye set edilmiş vaziyette, obs 265'e set edilmiş ancak ucus basımız sanırım 255 derece gibi; ALPER int. geçilmiş ve 6500 ft irtifadayız, ancak 5600 fte alçalma yapıyoruz ve NDB üzerinde min.5600 ft irtifada olunacak NDB geçildikten sonra 265 radialini outbnd olarak takip edecegiz; bu aşamadan sonra chartta verilen min irtifa 4100 ft bu irtifaya alçalma yapılacak pist başına yaklaşık 3 mil gibi 4100 ft irtifada bulunmak sanırım mümkün pist ile görsel temas var ise meydan turu ile iniş... ancak burada uçuşa kısıtlı alanlar var LT23-24 ve 29 (özellikle 24) buralardaki kısıtlamalar hakkında bilgim yok. Haberleşme kanalı nereye ayarlı anlamdım ama sanırım Etimesgut Tower a set etmeliydik...

Cevap2 yaklaşma hattında değiliz; yaklaşma hattının crs.'una 10 derece ilave ederek 275 başla sağa doğru uçmak ve sonra sola dönüşle hattı yakalamak lazım...

Cevap3 NDB yi geçtikten sonra adf üzerinden 265 radalini takip etmeye devam edeceğiz,

Cevap4 Hocam burada söyleyebileceğim vor yaklaşmalarından çok farklı değil; yani başta chartlarda belirtilen tüm bilgilerin cok iyi bilinmesi gerektiği ve gözlerimize cok ihtiyacımız olacağı :D

sevgi ve saygılarımla...

Serhan Önür
TK396
alicamat

Sevgili Pilotlar,

Artık soruların cevaplarını bekleyip, okuyup istirahat etme dönemi bitti. Beleş yok. Ayrıca öğrenmenin en güzel yolu konuyu araştırmak ve incelemek. Bunu hep birlikte yapacağız.

?imdi ... Targan ve Serhan soruyu cevaplamış. Cevaplarından ötürü çok teşekkür ederim.

Her ikiside ALPER noktasını geçip ANK yönünde olduğumuz hakkında mütabık. Mütabık olmadıkları nokta [:0]

Targan : Yaklaşma hattındayız ...

Serhan : Yaklaşma hattında değiliz, 275 başla sağa doğru uçmak ve sonra sola dönüşle hattı yakalamak lazım...

diyor.

Kimler Targan'cı ? kimler Serhan'cı ? [?] kimle ekip olarak uçmak istiyorsunuz ? [8D] neden ?

Serhan'cılar söyleyin bakalım o zaman neredeyiz ? tavsiye edilen manevra bizi yaklaşma hattına oturturmu ? neden ? [;)]

Son kararınızı çabuk verin yoksa missed approach uygulamamız gerekecek.

Sevgilerimle,

Ali Camat
Eğitim Direktörü
FlyTHY
User avatar
THY4743
Senior Member
Senior Member
Posts: 303
Joined: 23 Oct 2001, 22:08
Name: Targan UNUTMAZ
PID: 4743
Vatsim ID: 1130878
City: Istanbul
Location: Istanbul

Vallahi defalarca bakıyorum haleda :)

Evet arkadaslar, lütfen fikirlerinizi yazarmısınız [;)]
İyi yada kötü, öğrenelim yada tazeliyelim :D

Image
TK57/Targan UNUTMAZ
tago...
User avatar
THY455
Average User
Average User
Posts: 166
Joined: 04 Jun 2002, 21:54
Name: Serdar DEMIRAY
PID: 455
Vatsim ID: 842820
City: Istanbul
Location: Turkey

quote:Resim 2 de uçağımızın mevkii neresidir. ?

NAV1 cihazimiz 114.9 frekansina set edilmis olup bu bize sadece DME yani mesafe bilgisi gostermektedir, Yon bilgisi gostermemektedir. NAV2 cihazimiz 113.10 BAGLUM VOR una set edilmis. ADF cihazimizda 356 ANK NDB ye set edilmis durumdadir. Bildiginiz gibi NDB( non directional beacon) yon bilgisi olmadan yayin yapan radyodur. Ayarlandiginda NDB hangi yonde ise ibre o yonu gosterir. NDB frekansini ucagimizda ADF (automatic direction finder) cihazimiza gireriz bu cihaz da yeryuzundeki cesitli noktalardaki NDB istasyonlarinin yonunu gosterir.
Ucagimiz 255 basta 160 knot ta ANK NDB ye 4.7 nm mesafede 6500 feet den 5600 feet e alcalmaya henuz baslamis vaziyette Alper intersectionu biraz gecmis (0.3 nm) ve ve bu noktanin yaklasik 10 derece solunda ANK NDB ye ucuyoruz.

quote:Yaklaşma hattındamıyız ? değilsek yaklaşma hattına girebilmek için nasıl uçmamız lazım ?


Yaklasma hattinin 10 derece sol tarafindayiz. RMİ cihazimizda pilotumuzun ayarladigi gibi nav 1 (ince ok)ADF yani ANK NDByi e Nav2 (kalin ok) de Baglum VOR unu gösterecek sekilde ayarlanmis sizin yaptiginiz gibi burada cevremizdeki yardimci seyrusefer cihazlarindan ve haritalarimizdan yararlaniyoruz burada siz Nav2 cihazini baglum vor una ayarlamissiniz. Simdi haritalara gore ANK NDB BAG VOR unun 173 radyalinde ve 7 dme mesafesinde gozukuyor. (ANK STAR haritasindan bakiyorum)burada bu yardimci bilgilere gore RMİ de kalin okumuzun ucu 353 dereceyi gosterirken (BAG 173rad+180)ve 7dme mesafede iken ben ANK NDB uzerinde olurum. Burada tabi 10 derecelik bir farkim ve ank ndb ya 4.7 nm mesafem var bunuda tabii once ucagi 275 basa getirerek ANK Ndb nin 265 radyalini keserken 265 basa donerim ve boylece ANK NDB uzerine gelince (min 5600 feet irtifada) yine 265 basta 6nm uzakliga kadar alcalmama devam edrim 6nm de 4100 feete pisti gorursem charttaki kurallara gore circle to land yapip inisimi gerceklestiririm. Aksi taktirde pas gecerim. Yani burada ben serhanci oluyorum.:D

quote:NDB yi geçtikten sonra yaklaşma hattında kalabilmek için düzeltmeleri nasıl yapmamız gerekir ?

uctugumuz basla NDB arasinda fark varsa yani NDB uctugumuz basla ayni istikametten sapiyorsa orn. 10 derece sola sapsin NDB arka sagimizda kaliyor demektir. Ucagin basini 10 dereceden bir miktar fazla saga cevirip gosterge 265 e geldiginde hdg mizi 265 yapariz.

quote:NDB yaklaşmaları ile ilgili tavsiye edeceğiniz en iyi uygulamalar nelerdir ?

cevremizdeki yardimci navigasyon cihazlarindan yaralanmak.
Haritalarimizdan yaralanmak.
Hizimizi kontrol etmek.
Manyetik pusulamizdan yaralanmak.

Saygilarimla...


TK 455
Serdar Demiray
alicamat

Sevgili Serdar'ın dediği gibi bulunduğumuz mevkiiden, uçuş başımızı 275 dereceye döndürüp örneğin 1 DME uçtuktan sonra, ADF ince okun başı sağa doğrumu yoksa sola doğrumu hareket edecek ? takriben hangi istikameti gösteriyor olacak ?

Burada büyük bir avantajımız aletimizin ADF den öte RMI oluşu, yani ADF göstergesini istikamet gyrosu üzerinde gösteriyor. Okun ucunun hangi pusula başını gösterdiğini hesaplamamıza gerek kalmıyor, aynı alet üzerinde ikisinide görebiliyoruz.

İyi düşünüp inceleyin. Cevaplarınızı bekliyorum.

Sevgilerimle,


Ali Camat
Eğitim Direktörü
FlyTHY
User avatar
THY4743
Senior Member
Senior Member
Posts: 303
Joined: 23 Oct 2001, 22:08
Name: Targan UNUTMAZ
PID: 4743
Vatsim ID: 1130878
City: Istanbul
Location: Istanbul

Sola doğru hareket edicek hocam, takriben 235 dereceyi göstericek.

Image
TK57/Targan UNUTMAZ
tago...
mavi
Average User
Average User
Posts: 116
Joined: 16 May 2002, 01:12
Location: Turkey

Hocam tekrar merhaba,

Uçuş başımızı 275 e cevirmemiz demek su anki ucus basına 20 derece ilave etmek demek ve bu hızda 20 derecelik bir dönüş yaklaşık 10 sn sürecek demektir yaklaşık 1 DME uçunca ADF ince ucun başı sağa doğru hareket edeceğini ve 265 başı göstereceğini düşünüyorum...(pardon yanıldım... ADF her halükarda NDB yi gösterecek bu durumda biz 275 başa dönünce NDB'nin yeri değişmeyeceğine göre ince uc 20 derece sola dönecek ve 235'i gösterecek)

Serhan Önür
TK396
alicamat

Peki o zaman bu manevra bizi yaklaşma hattına oturttumu ? [:0]

RMI 235 dereceyi gösterdiğinde uçağımızın mevkii neresi oluyor ? [?]

Bu yönde uçmaya devam edelimmi ?


Ali Camat
Eğitim Direktörü
FlyTHY
Serdar Sualp

Ufak bir bilgi ilavesi.
Eger standart donus yapiyorsak 20 dereceyi 7 saniyede doneriz.
Standart donuslerde her bir saniyede 3 derece donulur.

Sevgiler

Serdar Sualp
THY072
Junior Member
Junior Member
Posts: 53
Joined: 08 Dec 2001, 13:20
Location: Turkey
Contact:

Ali hocam,
Beni şu hava şartları çok marjinal lafı düşündürüyor. Soldan ciddi bir rüzgar alıyor olabilir miyiz?
mehmetyarbasan
Rookie
Rookie
Posts: 49
Joined: 26 Jan 2003, 00:30
Location: Turkey

Selam,
Sanki rüzgar bizi sola doğru atıyor hocam.Yani 255 derece başta ANK'ya doğru homing yapıyoruz ancak uçmamız gereken rotanın 10 derece
solundayız.Radyal malumatı alamadığımızdan HSI dan hayır yok.Bu 10 derece bizi yaklaşık 3 NM korsun solunda bırakmış.Bu şekilde uçmaya devam edersek istasyon üzerine varırız ama yolda sağa doğru baş büyütmemiz gerekir.Bana göre korsa oturmak için ANK yı solumuza alıp 275 derece başta uçmalıyız.Bu durumda da ANK yı 265 derece başta okuruz.İstasyon geçildikten sonra da ibrenin ucunu arkadan takip ederiz.

Emniyetli inişler..

TK647
Mehmet YARBASAN

Bu alçalmayla ilgili de Eti kuleden bir arkadaşımın ilginç bir anısı var onu da cevaplardan sonraya bırakayım.. :-))
alicamat

Havanın marjinal olduğunu söyliyerek sadece görüşün düşük olduğunu, aletli yaklaşma uygulamamız gerektiğini ama sorumuzla ilgili kayda değer herhangi başka bir durum olmadığını belirtmek istemiştim. Sorumuz için rüzgarın sakin olduğunu ve bir faktör olmadığını kabul edebiliriz.

Uçuş istikametimize göre yaklaşma hattının neden solunda olduğumuzu düşünüyorsunuz ? (yani harita üzerinde yaklaşma hattının güneyi oluyor) bunu lütfen açıklarmısınız.

Ali Camat
Eğitim Direktörü
FlyTHY
mehmetyarbasan
Rookie
Rookie
Posts: 49
Joined: 26 Jan 2003, 00:30
Location: Turkey

Tekrar merhaba,
Yaklaşma hattının güneyinde (solunda)olduğunu düşünüyorum çükü,uçuş başımız 255 derece ve ANK ya göre de 075 derece radyaldeyiz.Bu uçuş durumunu sürdürürsek güneyde kalmaya devam ederiz.Halbuki chart bize ANK ya göre inbound ya 265 dere baş ve outbound 085 derece radyal gösteriyor.Course üstünde olmamız için uçuş başı 265 derece olmalı ve ibrenin arka ucu da 085 derecede olmalı.Burada BAG vor'u referans almaya pek gerek yok gibi eğer alacaksak bulunduğumuz noktanın Bağlum'a kesin kerterizini bilmemiz gerekir,ama yine de yaklaşık değer
verebilir..

TK647
MEHMET YARBASAN
Post Reply

Return to “Training Lounge”