Havasahamızda yeni uygulama : PDC (Pre Departure Clearance)
Posted: 21 Apr 2015, 21:57
Sevgili Dostlar,
Havasahamızda klerans alımları ile ilgili gerçeğe yakın bir uygulama başlatılıyor. Hatırlıyor musunuz, en son LMML etkinliğimizde her zaman olduğu gibi yine klerans alımı esnasında bir yoğunluk oluşmuş, pilotlarımızın sabırsızlığı da üstüne eklenince ilk kleransımızı almakta epey zorlanmıştık. Zaten bu ilk defa olan bir durum da değildi. Hemen hemen her etkinliğimizde bu sorunu yaşıyorduk. Klerans talepleri çoğu zaman TWR pozisyonundaki arkadaşlarca karşılanmaya çalışılınca, aynı anda hem taxi yapanlara, hem iniş kalkış yapanlara, hem de klerans bekleyenlere yetişmek için Deniz Mordoğan kaptanımızın ne kadar zorlandığını anımsıyor olmalısınız. Geri okumalar uzun sürünce, üstüne bir de yanlış anlaşılan hususlar olup tekrarlanması gerekince frekans iyice sıkışmıştı. Şimdi bu sorunun çözümüne yönelik olarak havasahamızda güzel bir uygulama başlatılıyor.
PDC (Pre-Departure Clearance)
Belki daha iyi bilenler vardır. Gerçekte bir çok havayolu, dispatch ofislerinin koordinesi ile uçaklara uçacakları rotaları ve kleranslarını radyo sinyalleri vasıtasıyla ve ACARS sistemi üzerinden yollayabiliyorlar. Simüle ettiğimiz ortamda yazılım farklılıkları ve çeşitli başka tahditler nedeniyle ACARS sistemi tam olarak simüle edilemese de, bundan sonra özellikle event (etkinlik) akşamlarında ve bizim sıkça kullandığımız LTBA gibi yoğun olarak kullanılan meydanlarda PDC uygulamasının yapılacağını öğrenmiş bulunuyoruz. Pilotlarımızın aşağıdaki PDC prosedürünü dikkatle okuması ve uygulayabilmesi gerekmektedir. Zira hepimizin uygulaması durumunda özelikle event akşamlarında yaşadığımız klerans kargaşası son bulacak ve son derece pratik bir şekilde kleransımızı alıp taxi ye çıkıyor olacağız.
Uygulanması aslında çok basit olan PDC sisteminde yoğun trafiği olan meydanlarda DELIVERY yükünü ve DELIVERY-TO-TAKEOFF sürelerini azaltmak için ACARS üzerinden havayolu firmaları uçaklarına ATC Hizmeti ile önceden üzerinde anlaşılmış kleransı gönderirler.
Bu kleransı alan uçuş ekibi, frekans üzerinden klerans istemiyor ve geri okuma/readback yapmıyor. Kleransın mesaj şeklinde uçuş ekibine bildirilmesine müteakip iki uygulama ile işleme devam ediliyor :
1) ekip, GROUND ile ilk teması "READY FOR PUSH & START" şeklinde yapar.
2) eğer ACARS üzerinden gelen PDC içinde ön taxi ve hold talimatı var ise örn: TAXI TO TWY-H- HOLD AND REPORT READY FOR TAXI, bu talimat uygulanarak TAXIWAY H'da HOLD edildiğinde GND frekansı ile irtibat kurulur ve READY FOR TAXI raporu verilir.
Yukarıda anlatılan kısım tabii ki gerçekte uygulanan kısım, peki bizim ortamımızda bu nasıl uygulanacak?
VATSIM Uygulaması :
VATSIM'de PDC uygulaması hali hazırda kalabalık meydanların bazılarında local ACC ile VA'lar arasındaki iletişim ile kullanılmakta. Bu uygulamalar bazen özel ACARS yazılımları bazen ise Private Text Message ile yapılmakta.
TURvACC Uygulaması :
Sn.Burak DAĞDEVİREN ile yaptığımız toplantıda kendisi bize ;
1. Pilotlara ekstra bir yazılım yükü getirmemek.
2. Event'lerde oluşan klerans sıra yükünü uçuş ekibi ve ATC için azaltmak.
3. Event'lerde oluşan bekleme sürelerini uçuş ekipleri için kısaltmak.
4. Pilotlarımızı ve ATC'lerimizi PDC yönünde bilgilendirmek ve diğer kalabalık meydanlarda kullanmalarına imkan tanımak.
Maksadıyla PDC uygulamasını PRIVATE TEXT üzerinden yapacaklarını bildirmiştir. Çoğu zaman birbirimizle arka planda yaptığımız, FsInn ve SquawkBox üzerinde “.msg THY---- “ komutuyla başlattığımız, bildiğiniz özel mesajlaşma kullanılacak.
Uygulama şu sırayla ilerleyecektir.
1. Öncelikle şunu hatırlatmak istiyorum, bir meydanda tüm pozisyonlar açıksa biliyorsunuz ki, DEL-GND-TWR-APP/DEP-CTR hiyerarşik sırasıyla pozisyon açılıyor ve bu sıralamada ilk hangi pozisyon açıksa ondan klerans talep ediyorduk. PDC UYGULAMASINDA HİÇ BİR FREKANSA GEÇİP KLERANS İSTEMEYECEĞİZ.
2. PDC sürecinin başlaması için geçerli bir uçuş planı (FP) doldurup göndermeniz yeterli. Tekrar söylüyorum, hangi frekansta olursanız olsun, düzgün bir uçuş planı hazırlayın, REMARKS kısmına -PDC-ibaresi koyun, hepsi bu.
3. Sizin bu planınızı alan kontrolör –PDC- ibaresini görerek sizin prosedürden haberdar olduğunuzu bilecek ve size bir özel mesaj yollayacak.
4. GELEN MESAJA GERİ OKUNMA YAPILMAYACAKTIR. Sadece mesajda ne yazıyorsa onları yapın. Frekansa bağlanıp geri okuma YAPMAYIN. Mesajda yazan talimatları tamamladıktan sonra, yani FMC ye SID girilmesi, transpondera Squawk code girilmesi gibi işlemleri tamamladıktan sonra motor çalıştırma ve geri itmeye hazır olduğunuz zaman size geri itme ve çalıştırma müsaadesi verebilecek ilk kontrolör ile (GND, açık değilse TWR, açık değilse APP…) temas sağlayıp “Turkish - - - -, READY FOR PUSH & START” diyeceksiniz. Hepsi bu. Bundan sonrası normal muhabere şeklinde gelişecek.
5. En son aşamada piste giriş ve kalkış kleransının alınması ile birlikte kuleye RNAV SID söyleyip kalkışımızı yapacağız. Örn. aşağıdaki cleransa göre "cleared for takeoff runway 35R, VADEN 1Y departure"
ÖRNEK :
Pilotlar tarafından alınacak PDC örneği aşağıda sunulmuştur.
THY2345 / rota ve diğer bilgiler ÖRNEK olarak girilmiştir. Gerçek bir klerans olarak kullanılmamalıdır.
(Bu mesaj siz uçuş planınızı doldurup, REMARKS kısmına –PDC- yazdıktan sonra ve bu planı yolladıktan sonra size gelecek olan temsili bir private message (özel klerans) mesajıdır.
-PRE-DEPARTURE CLEARANCE START- CALL SIGN: THY2345 SQUAWK: 7431 - FLIGHT LEVEL: FL360 INITIAL CLIB: 9000ft DEPT: LTBA ARR: LOWI EQUIPMENT: B738 APPROVED ROUTE: FENER UL610 VADEN L615 DOLAP UL615 RAVAK UL863 VBA UP735 ZAG UL603 KFT UL173 RASTA via VADEN1Y RWY35R - ALTITUDE RESTRICTIONS: AS PUBLISHED ON THE SID. CONFIRM FIRST RNAV FIX WITH TOWER PRIOR TO DEPARTURE.
THIS MESSAGE SERVES AS YOUR PRE-DEPARTURE CLEARANCE. YOU DO NOT NEED TO REPY/READBACK TO THIS MESSAGE. CONTACT CLEARANCE DELIVERY ONLY IF YOU HAVE QUESTIONS REGARDING YOUR CLEARANCE. CALL CONTROLLER WHEN READY FOR PUSHBACK AND STARTUP -PRE-DEPARTURE CLEARANCE END-
Dikkatle incelenirse yukarıda bize ilk tırmanacağımız irtifa 9000 ft, squawk kodumuz 7431, VADEN1Y kalkışı, 35 sağ pistinin kullanılacağı bildirilmiş. Chartlarda yazan irtifalara uyun denmiş, Kalkıştan hemen önce kuleye rnav fix inizi teyid edin denmiş. Geri okuma yapmayın, geri itme ve motor çalıştırmaya hazır olduğunuzda kontrolöre çağrı yapın denmiş. Hepsi bu !
Zor değil, hatta çok kolay diyebiliriz. Uçağınızın ACARS ına gönderilmiş klerans gibi düşünebilirsiniz.
Bu akşam saat 22.00 (L) itibariyle (21 Nisan 2015) TurVacc TS kanalında Sn.Burak Dağdeviren tarafından bu konunun eğitiminin verileceği bildirilmiştir. Aynı eğitim 22 Nisan akşamı aynı saatte tekrarlanacaktır. Pilotlarımızın bu konuda TurVacc TS kanalına bağlanıp gerekli eğitimi almalarını tavsiye ediyoruz. Herkes tarafından tam olarak uygulandığında event akşamları işimizi oldukça kolaylaştıracak bir uygulama olduğunu düşünüyoruz.
Turkish Virtual Training Department Adına…
Havasahamızda klerans alımları ile ilgili gerçeğe yakın bir uygulama başlatılıyor. Hatırlıyor musunuz, en son LMML etkinliğimizde her zaman olduğu gibi yine klerans alımı esnasında bir yoğunluk oluşmuş, pilotlarımızın sabırsızlığı da üstüne eklenince ilk kleransımızı almakta epey zorlanmıştık. Zaten bu ilk defa olan bir durum da değildi. Hemen hemen her etkinliğimizde bu sorunu yaşıyorduk. Klerans talepleri çoğu zaman TWR pozisyonundaki arkadaşlarca karşılanmaya çalışılınca, aynı anda hem taxi yapanlara, hem iniş kalkış yapanlara, hem de klerans bekleyenlere yetişmek için Deniz Mordoğan kaptanımızın ne kadar zorlandığını anımsıyor olmalısınız. Geri okumalar uzun sürünce, üstüne bir de yanlış anlaşılan hususlar olup tekrarlanması gerekince frekans iyice sıkışmıştı. Şimdi bu sorunun çözümüne yönelik olarak havasahamızda güzel bir uygulama başlatılıyor.
PDC (Pre-Departure Clearance)
Belki daha iyi bilenler vardır. Gerçekte bir çok havayolu, dispatch ofislerinin koordinesi ile uçaklara uçacakları rotaları ve kleranslarını radyo sinyalleri vasıtasıyla ve ACARS sistemi üzerinden yollayabiliyorlar. Simüle ettiğimiz ortamda yazılım farklılıkları ve çeşitli başka tahditler nedeniyle ACARS sistemi tam olarak simüle edilemese de, bundan sonra özellikle event (etkinlik) akşamlarında ve bizim sıkça kullandığımız LTBA gibi yoğun olarak kullanılan meydanlarda PDC uygulamasının yapılacağını öğrenmiş bulunuyoruz. Pilotlarımızın aşağıdaki PDC prosedürünü dikkatle okuması ve uygulayabilmesi gerekmektedir. Zira hepimizin uygulaması durumunda özelikle event akşamlarında yaşadığımız klerans kargaşası son bulacak ve son derece pratik bir şekilde kleransımızı alıp taxi ye çıkıyor olacağız.
Uygulanması aslında çok basit olan PDC sisteminde yoğun trafiği olan meydanlarda DELIVERY yükünü ve DELIVERY-TO-TAKEOFF sürelerini azaltmak için ACARS üzerinden havayolu firmaları uçaklarına ATC Hizmeti ile önceden üzerinde anlaşılmış kleransı gönderirler.
Bu kleransı alan uçuş ekibi, frekans üzerinden klerans istemiyor ve geri okuma/readback yapmıyor. Kleransın mesaj şeklinde uçuş ekibine bildirilmesine müteakip iki uygulama ile işleme devam ediliyor :
1) ekip, GROUND ile ilk teması "READY FOR PUSH & START" şeklinde yapar.
2) eğer ACARS üzerinden gelen PDC içinde ön taxi ve hold talimatı var ise örn: TAXI TO TWY-H- HOLD AND REPORT READY FOR TAXI, bu talimat uygulanarak TAXIWAY H'da HOLD edildiğinde GND frekansı ile irtibat kurulur ve READY FOR TAXI raporu verilir.
Yukarıda anlatılan kısım tabii ki gerçekte uygulanan kısım, peki bizim ortamımızda bu nasıl uygulanacak?
VATSIM Uygulaması :
VATSIM'de PDC uygulaması hali hazırda kalabalık meydanların bazılarında local ACC ile VA'lar arasındaki iletişim ile kullanılmakta. Bu uygulamalar bazen özel ACARS yazılımları bazen ise Private Text Message ile yapılmakta.
TURvACC Uygulaması :
Sn.Burak DAĞDEVİREN ile yaptığımız toplantıda kendisi bize ;
1. Pilotlara ekstra bir yazılım yükü getirmemek.
2. Event'lerde oluşan klerans sıra yükünü uçuş ekibi ve ATC için azaltmak.
3. Event'lerde oluşan bekleme sürelerini uçuş ekipleri için kısaltmak.
4. Pilotlarımızı ve ATC'lerimizi PDC yönünde bilgilendirmek ve diğer kalabalık meydanlarda kullanmalarına imkan tanımak.
Maksadıyla PDC uygulamasını PRIVATE TEXT üzerinden yapacaklarını bildirmiştir. Çoğu zaman birbirimizle arka planda yaptığımız, FsInn ve SquawkBox üzerinde “.msg THY---- “ komutuyla başlattığımız, bildiğiniz özel mesajlaşma kullanılacak.
Uygulama şu sırayla ilerleyecektir.
1. Öncelikle şunu hatırlatmak istiyorum, bir meydanda tüm pozisyonlar açıksa biliyorsunuz ki, DEL-GND-TWR-APP/DEP-CTR hiyerarşik sırasıyla pozisyon açılıyor ve bu sıralamada ilk hangi pozisyon açıksa ondan klerans talep ediyorduk. PDC UYGULAMASINDA HİÇ BİR FREKANSA GEÇİP KLERANS İSTEMEYECEĞİZ.
2. PDC sürecinin başlaması için geçerli bir uçuş planı (FP) doldurup göndermeniz yeterli. Tekrar söylüyorum, hangi frekansta olursanız olsun, düzgün bir uçuş planı hazırlayın, REMARKS kısmına -PDC-ibaresi koyun, hepsi bu.
3. Sizin bu planınızı alan kontrolör –PDC- ibaresini görerek sizin prosedürden haberdar olduğunuzu bilecek ve size bir özel mesaj yollayacak.
4. GELEN MESAJA GERİ OKUNMA YAPILMAYACAKTIR. Sadece mesajda ne yazıyorsa onları yapın. Frekansa bağlanıp geri okuma YAPMAYIN. Mesajda yazan talimatları tamamladıktan sonra, yani FMC ye SID girilmesi, transpondera Squawk code girilmesi gibi işlemleri tamamladıktan sonra motor çalıştırma ve geri itmeye hazır olduğunuz zaman size geri itme ve çalıştırma müsaadesi verebilecek ilk kontrolör ile (GND, açık değilse TWR, açık değilse APP…) temas sağlayıp “Turkish - - - -, READY FOR PUSH & START” diyeceksiniz. Hepsi bu. Bundan sonrası normal muhabere şeklinde gelişecek.
5. En son aşamada piste giriş ve kalkış kleransının alınması ile birlikte kuleye RNAV SID söyleyip kalkışımızı yapacağız. Örn. aşağıdaki cleransa göre "cleared for takeoff runway 35R, VADEN 1Y departure"
ÖRNEK :
Pilotlar tarafından alınacak PDC örneği aşağıda sunulmuştur.
THY2345 / rota ve diğer bilgiler ÖRNEK olarak girilmiştir. Gerçek bir klerans olarak kullanılmamalıdır.
(Bu mesaj siz uçuş planınızı doldurup, REMARKS kısmına –PDC- yazdıktan sonra ve bu planı yolladıktan sonra size gelecek olan temsili bir private message (özel klerans) mesajıdır.
-PRE-DEPARTURE CLEARANCE START- CALL SIGN: THY2345 SQUAWK: 7431 - FLIGHT LEVEL: FL360 INITIAL CLIB: 9000ft DEPT: LTBA ARR: LOWI EQUIPMENT: B738 APPROVED ROUTE: FENER UL610 VADEN L615 DOLAP UL615 RAVAK UL863 VBA UP735 ZAG UL603 KFT UL173 RASTA via VADEN1Y RWY35R - ALTITUDE RESTRICTIONS: AS PUBLISHED ON THE SID. CONFIRM FIRST RNAV FIX WITH TOWER PRIOR TO DEPARTURE.
THIS MESSAGE SERVES AS YOUR PRE-DEPARTURE CLEARANCE. YOU DO NOT NEED TO REPY/READBACK TO THIS MESSAGE. CONTACT CLEARANCE DELIVERY ONLY IF YOU HAVE QUESTIONS REGARDING YOUR CLEARANCE. CALL CONTROLLER WHEN READY FOR PUSHBACK AND STARTUP -PRE-DEPARTURE CLEARANCE END-
Dikkatle incelenirse yukarıda bize ilk tırmanacağımız irtifa 9000 ft, squawk kodumuz 7431, VADEN1Y kalkışı, 35 sağ pistinin kullanılacağı bildirilmiş. Chartlarda yazan irtifalara uyun denmiş, Kalkıştan hemen önce kuleye rnav fix inizi teyid edin denmiş. Geri okuma yapmayın, geri itme ve motor çalıştırmaya hazır olduğunuzda kontrolöre çağrı yapın denmiş. Hepsi bu !
Zor değil, hatta çok kolay diyebiliriz. Uçağınızın ACARS ına gönderilmiş klerans gibi düşünebilirsiniz.
Bu akşam saat 22.00 (L) itibariyle (21 Nisan 2015) TurVacc TS kanalında Sn.Burak Dağdeviren tarafından bu konunun eğitiminin verileceği bildirilmiştir. Aynı eğitim 22 Nisan akşamı aynı saatte tekrarlanacaktır. Pilotlarımızın bu konuda TurVacc TS kanalına bağlanıp gerekli eğitimi almalarını tavsiye ediyoruz. Herkes tarafından tam olarak uygulandığında event akşamları işimizi oldukça kolaylaştıracak bir uygulama olduğunu düşünüyoruz.
Turkish Virtual Training Department Adına…