Tercihli Pist - Preferred RWY - Preferred Runway
Posted: 11 Sep 2014, 16:08
Merhaba Arkadaşlar,
Başlığı biraz detaylı yazmamın sebebi, bu konuyu benim gibi merak edip araştıran olursa kolay bulsun diye. Ben bizim forumda bu başlıklta hiçbir paylaşım bulamadım (aktif pist başlığı altında bir tartışma olmuş).
Arkadaşlar, iniş ve kalkış yapılacak pistlerin belirlenmesi bizim forumumuzda yıllardır tartışılan bir konu ( http://www.turkishvirtual.com/forum/vie ... +21#p42216 ). Bu konuda son yazışma 2011 de olmuş. Ben de geçenlerde bu konuya "Assignment" başlığı altında kısaca dikkat çekmiştim ( http://turkishvirtual.com/forum/viewtop ... 7&start=25 ).
Gerçek uçuşlarda bazı meydanlarda örneğin LTBA ( http://www.google.com.tr/url?sa=t&rct=j ... 4050,d.ZGU ) ve LTFJ ( http://www.google.com.tr/url?sa=t&rct=j ... 4050,d.ZGU ). LTBA tercihli pist uygulamasıyla ilgili olarak bir de NOTAM var, bizim sitede de yayınlanmış : http://www.turkishvirtual.com/notams.asp?ident=B0120/13
Aynı konuya, geçenlerde Erhan Hoca'mızın bizlere duyurduğu TRVACC'nin LTBA Pilot Guide'da da yer verilmiş: http://turkishvirtual.com/forum/viewtop ... f=4&t=9468
Böylece Tercihli Pist - Preferred Runway ( daha önce Aktif Pist de denilmiş ) uygulaması gerçek hayattaki uygulamanın yanı sıra, TRVACC tarafından da yayınlanarak sanal ortamda da bir zorunluluk olmuş oluyor. O halde bu aktif pist uygulamasını aramızda tartışıp, iyi öğrenip uygulamamızda, ayrıca TurkishVirtual pilotları dışında diğer Vatsim üyesi pilotlar tarafından da uygulanmasını desteklemekte fayda var.
Uygulamanın zorlukları yok mu, tabii ki var. İlk zorluk, -her şey o anki rüzgârın yönüne ve şiddetine bağlı olduğu için - ve farklı server'lardan farklı rüzgar değerleri alınabildiği için yanılgılar olabilir. Ama bu durum zaten iniş kalkış pistlerinin tercihli pist kuralına göre belirlenmediği zaman da karşılaşılan bir zorluk, yeni değil. Pist ıslaktı, kuruydu tartışması da olabilir...Bir de şu var; pilot iniş ve kalkışta dilediği pisti seçebiliyor. ATC ona istediği pistten kalkış ve iniş müsadesi vermek durumunda. Ama bekletebiliyor. ATC olmadığı zaman nasıl olacak? Bütün bunlar zamanla aşılabilecek konular.
DHMI'nin yayınladığı kurallar çok açık ve basit. Daha sonra yayınlanan NOTAM üzerinde biraz konuşalım:
G1555/12 NOTAMN
Q) LTBB/QMRXX/IV/NBO/A /000/999/4059N02849E005
A) LTBA B) 1204021400 C) PERM
E) ISTANBUL ATATURK HAVALIMANI,
ASAGIDA VERILEN 'RUZGAR YON VE SIDDETINE GORE KULLANILACAK PIST
KONFIGURASYONU BELIRLEME TABLOSUNU' LTBA AD 2.20 YEREL TRAFIK
DUZENLEMELERI TERCIHLI PIST SISTEMI BOLUMUNE 7.MADDE OLARAK ILAVE
EDINIZ.
RUZGAR SIDDETI RWY 35 KALKIS-RWY 05 INIS
(KNOTS) RUZGAR YONU
9 201-206/262-147
10 271-137
11 278-130
12 283-125
13 287-121
14 290-118
15 292-116
16 294-114
17 296-112
18 298-110
19 300-108
20 301-107
21 302-106
22 303-105
23 304-104
24 305-103
25 306-102
Ben bu NOTAM'ı şöyle anlıyorum: O anki rüzgârın şiddeti, bu tabloda görülen delerde fazla değilse tercihli pist kuralı uygulanacaktır. Şayet fazlaysa klasik, rüzgara doğru iniş-kalkış yöntemini uygulayacağız.
Şayet yanlış yada eksik ifade ettiğim bir husus varsa lütfen ikaz edin. İlginize teşekkür ederim.
Başlığı biraz detaylı yazmamın sebebi, bu konuyu benim gibi merak edip araştıran olursa kolay bulsun diye. Ben bizim forumda bu başlıklta hiçbir paylaşım bulamadım (aktif pist başlığı altında bir tartışma olmuş).
Arkadaşlar, iniş ve kalkış yapılacak pistlerin belirlenmesi bizim forumumuzda yıllardır tartışılan bir konu ( http://www.turkishvirtual.com/forum/vie ... +21#p42216 ). Bu konuda son yazışma 2011 de olmuş. Ben de geçenlerde bu konuya "Assignment" başlığı altında kısaca dikkat çekmiştim ( http://turkishvirtual.com/forum/viewtop ... 7&start=25 ).
Gerçek uçuşlarda bazı meydanlarda örneğin LTBA ( http://www.google.com.tr/url?sa=t&rct=j ... 4050,d.ZGU ) ve LTFJ ( http://www.google.com.tr/url?sa=t&rct=j ... 4050,d.ZGU ). LTBA tercihli pist uygulamasıyla ilgili olarak bir de NOTAM var, bizim sitede de yayınlanmış : http://www.turkishvirtual.com/notams.asp?ident=B0120/13
Aynı konuya, geçenlerde Erhan Hoca'mızın bizlere duyurduğu TRVACC'nin LTBA Pilot Guide'da da yer verilmiş: http://turkishvirtual.com/forum/viewtop ... f=4&t=9468
Böylece Tercihli Pist - Preferred Runway ( daha önce Aktif Pist de denilmiş ) uygulaması gerçek hayattaki uygulamanın yanı sıra, TRVACC tarafından da yayınlanarak sanal ortamda da bir zorunluluk olmuş oluyor. O halde bu aktif pist uygulamasını aramızda tartışıp, iyi öğrenip uygulamamızda, ayrıca TurkishVirtual pilotları dışında diğer Vatsim üyesi pilotlar tarafından da uygulanmasını desteklemekte fayda var.
Uygulamanın zorlukları yok mu, tabii ki var. İlk zorluk, -her şey o anki rüzgârın yönüne ve şiddetine bağlı olduğu için - ve farklı server'lardan farklı rüzgar değerleri alınabildiği için yanılgılar olabilir. Ama bu durum zaten iniş kalkış pistlerinin tercihli pist kuralına göre belirlenmediği zaman da karşılaşılan bir zorluk, yeni değil. Pist ıslaktı, kuruydu tartışması da olabilir...Bir de şu var; pilot iniş ve kalkışta dilediği pisti seçebiliyor. ATC ona istediği pistten kalkış ve iniş müsadesi vermek durumunda. Ama bekletebiliyor. ATC olmadığı zaman nasıl olacak? Bütün bunlar zamanla aşılabilecek konular.
DHMI'nin yayınladığı kurallar çok açık ve basit. Daha sonra yayınlanan NOTAM üzerinde biraz konuşalım:
G1555/12 NOTAMN
Q) LTBB/QMRXX/IV/NBO/A /000/999/4059N02849E005
A) LTBA B) 1204021400 C) PERM
E) ISTANBUL ATATURK HAVALIMANI,
ASAGIDA VERILEN 'RUZGAR YON VE SIDDETINE GORE KULLANILACAK PIST
KONFIGURASYONU BELIRLEME TABLOSUNU' LTBA AD 2.20 YEREL TRAFIK
DUZENLEMELERI TERCIHLI PIST SISTEMI BOLUMUNE 7.MADDE OLARAK ILAVE
EDINIZ.
RUZGAR SIDDETI RWY 35 KALKIS-RWY 05 INIS
(KNOTS) RUZGAR YONU
9 201-206/262-147
10 271-137
11 278-130
12 283-125
13 287-121
14 290-118
15 292-116
16 294-114
17 296-112
18 298-110
19 300-108
20 301-107
21 302-106
22 303-105
23 304-104
24 305-103
25 306-102
Ben bu NOTAM'ı şöyle anlıyorum: O anki rüzgârın şiddeti, bu tabloda görülen delerde fazla değilse tercihli pist kuralı uygulanacaktır. Şayet fazlaysa klasik, rüzgara doğru iniş-kalkış yöntemini uygulayacağız.
Şayet yanlış yada eksik ifade ettiğim bir husus varsa lütfen ikaz edin. İlginize teşekkür ederim.