Tercihli Pist - Preferred RWY - Preferred Runway

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.
Post Reply
THY65
Senior Member
Senior Member
Posts: 329
Joined: 16 Apr 2002, 14:28
Name: Murat TOLOGLU
PID: 65
Vatsim ID: 839820
City: Istanbul
Location: Turkey
Contact:

Merhaba Arkadaşlar,

Başlığı biraz detaylı yazmamın sebebi, bu konuyu benim gibi merak edip araştıran olursa kolay bulsun diye. Ben bizim forumda bu başlıklta hiçbir paylaşım bulamadım (aktif pist başlığı altında bir tartışma olmuş).

Arkadaşlar, iniş ve kalkış yapılacak pistlerin belirlenmesi bizim forumumuzda yıllardır tartışılan bir konu ( http://www.turkishvirtual.com/forum/vie ... +21#p42216 ). Bu konuda son yazışma 2011 de olmuş. Ben de geçenlerde bu konuya "Assignment" başlığı altında kısaca dikkat çekmiştim ( http://turkishvirtual.com/forum/viewtop ... 7&start=25 ).

Gerçek uçuşlarda bazı meydanlarda örneğin LTBA ( http://www.google.com.tr/url?sa=t&rct=j ... 4050,d.ZGU ) ve LTFJ ( http://www.google.com.tr/url?sa=t&rct=j ... 4050,d.ZGU ). LTBA tercihli pist uygulamasıyla ilgili olarak bir de NOTAM var, bizim sitede de yayınlanmış : http://www.turkishvirtual.com/notams.asp?ident=B0120/13

Aynı konuya, geçenlerde Erhan Hoca'mızın bizlere duyurduğu TRVACC'nin LTBA Pilot Guide'da da yer verilmiş: http://turkishvirtual.com/forum/viewtop ... f=4&t=9468

Böylece Tercihli Pist - Preferred Runway ( daha önce Aktif Pist de denilmiş ) uygulaması gerçek hayattaki uygulamanın yanı sıra, TRVACC tarafından da yayınlanarak sanal ortamda da bir zorunluluk olmuş oluyor. O halde bu aktif pist uygulamasını aramızda tartışıp, iyi öğrenip uygulamamızda, ayrıca TurkishVirtual pilotları dışında diğer Vatsim üyesi pilotlar tarafından da uygulanmasını desteklemekte fayda var.

Uygulamanın zorlukları yok mu, tabii ki var. İlk zorluk, -her şey o anki rüzgârın yönüne ve şiddetine bağlı olduğu için - ve farklı server'lardan farklı rüzgar değerleri alınabildiği için yanılgılar olabilir. Ama bu durum zaten iniş kalkış pistlerinin tercihli pist kuralına göre belirlenmediği zaman da karşılaşılan bir zorluk, yeni değil. Pist ıslaktı, kuruydu tartışması da olabilir...Bir de şu var; pilot iniş ve kalkışta dilediği pisti seçebiliyor. ATC ona istediği pistten kalkış ve iniş müsadesi vermek durumunda. Ama bekletebiliyor. ATC olmadığı zaman nasıl olacak? Bütün bunlar zamanla aşılabilecek konular.

DHMI'nin yayınladığı kurallar çok açık ve basit. Daha sonra yayınlanan NOTAM üzerinde biraz konuşalım:

G1555/12 NOTAMN
Q) LTBB/QMRXX/IV/NBO/A /000/999/4059N02849E005
A) LTBA B) 1204021400 C) PERM
E) ISTANBUL ATATURK HAVALIMANI,
ASAGIDA VERILEN 'RUZGAR YON VE SIDDETINE GORE KULLANILACAK PIST
KONFIGURASYONU BELIRLEME TABLOSUNU' LTBA AD 2.20 YEREL TRAFIK
DUZENLEMELERI TERCIHLI PIST SISTEMI BOLUMUNE 7.MADDE OLARAK ILAVE
EDINIZ.

RUZGAR SIDDETI RWY 35 KALKIS-RWY 05 INIS
(KNOTS) RUZGAR YONU
9 201-206/262-147
10 271-137
11 278-130
12 283-125
13 287-121
14 290-118
15 292-116
16 294-114
17 296-112
18 298-110
19 300-108
20 301-107
21 302-106
22 303-105
23 304-104
24 305-103
25 306-102

Ben bu NOTAM'ı şöyle anlıyorum: O anki rüzgârın şiddeti, bu tabloda görülen delerde fazla değilse tercihli pist kuralı uygulanacaktır. Şayet fazlaysa klasik, rüzgara doğru iniş-kalkış yöntemini uygulayacağız.

Şayet yanlış yada eksik ifade ettiğim bir husus varsa lütfen ikaz edin. İlginize teşekkür ederim.
Selam, saygı ve sevgilerimle,
Murat Tologlu
THY65
Senior Member
Senior Member
Posts: 329
Joined: 16 Apr 2002, 14:28
Name: Murat TOLOGLU
PID: 65
Vatsim ID: 839820
City: Istanbul
Location: Turkey
Contact:

Arkadaşlar DHMİ nin LTBA NOTAM bulmacasını çözmekte zorlanan arkadaşlarımız için bir Excel dosyası bir de .jpg hazırladım ama ben buraya niye resim dosya ekleyemiyorum? Link vermek dışında bir yolu yok mu? Full editörde IMG tıklıyorum sonra ne yapmak gerekiyor?
Selam, saygı ve sevgilerimle,
Murat Tologlu
THY65
Senior Member
Senior Member
Posts: 329
Joined: 16 Apr 2002, 14:28
Name: Murat TOLOGLU
PID: 65
Vatsim ID: 839820
City: Istanbul
Location: Turkey
Contact:

Arkadaşlar,

Şu anda Çek Cumhuriyetinin Prag meydanından kalktık memlekete dönmekteyiz. Hepinize 35000 ft den selam ederim.
Kısmetse mahalli saatle 18 sularında LTBA ya inmeyi planlamaktayız.

Gelelim soruya: Biraz evvel METAR aldım. 360 dan 6kts. Şimdi bizim tercihli pist şartnamesi der ki, bu rüzgar için RWY 05 sadece iniş, RWY 35L/R da hem iniş hem kalkış olabilir. Yani bir başka ifadeyle 17L/R ve 24 kullanılamaz. Peki, tercihen inişi 05 e mi 35 L/R ye mi yapmalıyız?

1 saat 45 dakika zamanım var. Yardımlarınızı bekliyorum. Kimseden ses çıkmazsa yazı tura atacağım :)
Selam, saygı ve sevgilerimle,
Murat Tologlu
User avatar
THY2100
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 652
Joined: 03 Dec 2009, 20:18
Name: Armagan BURCU
PID: 2100
Vatsim ID: 973633
City: Antalya
Location: Turkey

Benim bildiğim trafikleri aksatmamak açısından bu rüzgarda 05'e inilir ATCOS üzerinden establish olunur falan filan hocam :)
Armağan BURCU
ATPL(A)
Boeing 737-800
THY65
Senior Member
Senior Member
Posts: 329
Joined: 16 Apr 2002, 14:28
Name: Murat TOLOGLU
PID: 65
Vatsim ID: 839820
City: Istanbul
Location: Turkey
Contact:

Çok teşekkür ederim, bana da 05 daha mantıklı geliyor. Öyle planladım zaten.
Selam, saygı ve sevgilerimle,
Murat Tologlu
User avatar
THY4027
Average User
Average User
Posts: 143
Joined: 28 Mar 2014, 19:43
Name: Göksel ERKAN
PID: 4027
Vatsim ID: 1207069
City: Ankara
Location: Turkey

Böyle durumlarda http://www.flightradar24.com/40.56,29.75/9 adresine giriyorum, ltba yaklaşmada olan uçaklara bakıyorum, ona göre kendimi planlıyorum. Vicdan azabı çekmiyorum ondan sonra :)
THY65
Senior Member
Senior Member
Posts: 329
Joined: 16 Apr 2002, 14:28
Name: Murat TOLOGLU
PID: 65
Vatsim ID: 839820
City: Istanbul
Location: Turkey
Contact:

Teşekkürler bu da iyi bir yaklaşım.

Şimdi baktım 05 in önüne sırlanmışlar, demek ki yaklaşımlarımız doğru. Bu arada, şu anda rüzgar 340 dan 8kts buna rağmen 05 inişler devam ediyor.
Selam, saygı ve sevgilerimle,
Murat Tologlu
User avatar
THY3009
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 538
Joined: 28 Mar 2011, 11:06
Name: Yalcin KESER
PID: 3009
Vatsim ID: 1188102
City: Istanbul
Location: Turkey

Murat hocam iyi inişler olsun...

Ben o Flight Radar24'ten ne yaklaşmalar gördüm, 230'dan 12 Knots ve 05'e inmeye devam. :)

Kırımsız inişler olsun.
Yalçın KESER
THY65
Senior Member
Senior Member
Posts: 329
Joined: 16 Apr 2002, 14:28
Name: Murat TOLOGLU
PID: 65
Vatsim ID: 839820
City: Istanbul
Location: Turkey
Contact:

Aslında bu flight radar konusunda hep beraber mıtabık olsak hepimizin işi çok kolaylaşır Ben zaten daha önce nasıl ATIS alırız gibi sorular sormuştum hepsinin sebebi buydu
Teşekkürler
Selam, saygı ve sevgilerimle,
Murat Tologlu
THY65
Senior Member
Senior Member
Posts: 329
Joined: 16 Apr 2002, 14:28
Name: Murat TOLOGLU
PID: 65
Vatsim ID: 839820
City: Istanbul
Location: Turkey
Contact:

Arkadaşlar şu anda Nice den memlekete dönmekteyim. Hepinize 39000 ft den selam ederim. Biraz önce metar aldım LTBA 210 dan 8kt rüzgar veriyor. Normal şartlarda ben döner 23 pistine inerim ama http://www.flightradar24.com/40.56,29.75/9 dan baktım herkes 05 pistine iniyor ben de 05 e ineceğim.

Ben bu konuya çok fazla kafa yordum şu ana kadar en mantıklı çözüm Göksel Erkan arkadaşımızın önerisi ( flightradar dan on anki gerçek uygulamaya bakmak ). Bu konuda hepimiz mutabık kalır diğer havayolu ve TRVACC arkadaşlar arasında anlaşırsak hepimiz çok rahat edeceğiz. Bir dolu hesaplama yerine http://www.flightradar24.com/40.56,29.75/9 gir bak bakalım gerçek durum ne, ona göre hareket et. Çok basit.
Selam, saygı ve sevgilerimle,
Murat Tologlu
User avatar
THY3009
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 538
Joined: 28 Mar 2011, 11:06
Name: Yalcin KESER
PID: 3009
Vatsim ID: 1188102
City: Istanbul
Location: Turkey

Aynen öyle Murat hocam, bende peşinizden 05 yapıyorum :)
User avatar
Apollo
Legend
Legend
Posts: 1245
Joined: 25 Dec 2008, 22:49
Name: Erdal ELMACI
PID: 3195
Vatsim ID: 1059183
City: Ankara
Location: Turkey

Herkese merhaba,

Bu konuya ben de sanal ATC olarak yorum getireyim.

LTBA ve LTFJ meydanlarının coğrafi durumu ve özellikle son yıllarda gerek 05 pistinin uzatılması ve LTFJ nin trafik durumunun artması gibi pek çok etkenle;

Önce LTBA VE LTFJ RNAV uygulamaları
sonra LTBA için tercihşi pist seçimi
Son olarak da özellikle LTFJ rotalarını etkileyen yeni fiksler gibi değişikşikler yaşandı. Biz de bunları sanal havasahamıza taşımak için gerekli duyurular uygulamalar yaparak gerçeğe yakınlığımızı arttırmayı amaçladık.

Ltba pistlerinin kendi içinde ve ltfj nin de katılımıyla birbirini etkileyen pek çok durum var ve bunlar pist seçimi ve rnav sid ve star kullanımını etkiliyor.

Ben ATC olarak önce metarlara bakıyorum sonra gerçek trafik durumuna bakıyorum en son gerçeğe yakın pist ayarlamamı ve rnav sid star kombinasyonlarımı ayarlayarak online oluyorum. Tek amaç gerçeğe yakın servis vermek ve keyif almak.


Peki eğitimli pilot ne yapmalı,

1- en güncel airac yüklemeli
2- ltba ve ltfj güncel chart sahip olmalı aktif piste göre sid starları bilmeli
3- rotasını güncel sağlayıcılardan almalı ve rnav uyumlu rotalar seçmeli
4- kendi memleketinin en önemli meydanının çevresini yaklaşma ve ayrılma paternlerini charttan öğrenmeli
5- ve en önemlisi gerçeğe yakın operasyon yapmaya istekli olmalıdır,


DURUMSAL FARKINDALIĞI olmalı ATC talimat verdiğinde sonrasını anlamalı, ATC Olsun olmasın fmc ye tabi olmamalı fmc yi kontrol eden olmalıdır, bu bilgilerini etrafına da aktararak uygun dille yanlış piste inenleri ikaz ederek bu bilincin yaygınlaşmasını sağlamalıdır,

Unutmayın Sakin havada gerçekte kimse 17 pistine inmez 05 esastır ve 35 kalkış için kullanılır, buna dikkat etmezseniz kalkış yapana mani olursunuz gün gelir siz 35 de kalkarken karşıdan inen yüzünden mağdur olursunuz.

Havasahası aslında hogörünün saygının ve asgari bilginin mekanıdır. Bunlar olmazsa keyif olmaz ..

Sevgiler



Sent from my iPad using Tapatalk HD
Saygılarımla
Turkish vACC Enroute Controller (C1)
Whatever the weather,WE MUST MOVE TOGETHER
User avatar
THY3009
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 538
Joined: 28 Mar 2011, 11:06
Name: Yalcin KESER
PID: 3009
Vatsim ID: 1188102
City: Istanbul
Location: Turkey

Erdal hocam ağzına sağlık :)
User avatar
THY3716
Legend
Legend
Posts: 1401
Joined: 26 Apr 2009, 00:33
Name: Bahadir ALKES
PID: 3716
Vatsim ID: 1097118
City: Istanbul
Location: Turkey

Ben nasıl kaçırmışım bu konuyu yahu. Murat hocam, mühendislik bilginizi de ortaya koyarak müthiş bir çalışma yapmışsınız. Ellerinize sağlık. Ders notu gibi bir tartışma olmuş.
Lead me, follow me or get out of my way !
THY65
Senior Member
Senior Member
Posts: 329
Joined: 16 Apr 2002, 14:28
Name: Murat TOLOGLU
PID: 65
Vatsim ID: 839820
City: Istanbul
Location: Turkey
Contact:

THY3716 wrote:Ben nasıl kaçırmışım bu konuyu yahu. Murat hocam, mühendislik bilginizi de ortaya koyarak müthiş bir çalışma yapmışsınız. Ellerinize sağlık. Ders notu gibi bir tartışma olmuş.
Ne demek Bahadır Hoca'm el birliğiyle bilgi düzeyini yükseltmeye çalışıyoruz ve seve seve yapıyoruz. Faydalı olabiliyorsak ne mutlu.
Selam, saygı ve sevgilerimle,
Murat Tologlu
Post Reply

Return to “Training Lounge”