Page 1 of 2

Pist Basina Tek Motor ile Taxi

Posted: 23 Nov 2010, 14:18
by ldsezgin
Selamlar

Oncelikle bu yazacagim konuda bilgim olmadigindan dolayi bu topiki acma gereksimini duydugumu belirtmek isterim. Yaklasik 15 senedir ucakla yolculuk yaparim. Dun gece yasadiklarim ilk defa ve bana biraz garip geldi.

23.20 LTBA-LTBJ iZ AIR tarifeli ucusu A319 pushback yapmamiza kadar hersey normal kaptan ilk sag engine startup veriyor ve idle aciyor motor hazir. Simdi asil gariplik bundan sonra su meshur Airbus gacirdama gucurdama sesleri sol motor tarafindan gelmeye basliyor derken pushbac sonrasi taxiye basliyoruz. Daha sonra sol motorun calismadigini fartettim ve hemen flap durumuna baktim (0) konumunda ve ucagin icinde bu seslerden dolayi butun yolcular birbirine bakiyor. 36R pist hold position icin taximiz devam ediyor. Taxi esnasinda parking positionda bulunan ve boarding yapan THY 737-800 yanindan gecerken uzaktan TGS calisani veya yer gorevlilerinden birinin ucagamiza dogru LED fenerle gozlemledigini farkediyorum ve sesler ve tek motor esliginde kalkis icin 4 uncu sirada taximize devam ediyoruz. Sonunda pist basina geldigimizde kaptan sol motor idle verdi ve motor calisti ardindan ugultulu ve gicirtili sesler kesildi flap 15 acti ve daha sonra kalktik. Sonra bunun sirket yonetimi baskilari ile kaptanin yakit tasarrufundan yaptigi dusuncesine girdim. Bu sekilde ucagi pist basina kadar kullanmak bakim maliyetlerini arttirmazmi sizce? Ayrica emniyetsiz ve guvenliksiz ucus olma olasiligi bir hayli yuksek. Yorumu sizlere birakiyorum. :x Iyi Ucuslar.

Sezgin Karaagac
2521
Electronic Engineer
AL-Salam Aircraft Co.
Riyadh - Saudi Arabia

Re: Pist Basina Tek Motor ile Taxi

Posted: 23 Nov 2010, 14:39
by THY1935
Bunun yakıt tasarrufu ile ilgili olacağını sanmıyorum, çok sağlıklı değil ama belki vakit kazanmak için yapılmış olabilir. Bazen benimde tek motor taxi yaptığım oluyor :lol: :x

Re: Pist Basina Tek Motor ile Taxi

Posted: 23 Nov 2010, 15:58
by hunsac
Yillar once boyle bir uygulamaya KJFK - LSZH Swissair ucusunda sahit olmustum,
ucak tipi B747 idi ve sadece sag ve sol ic motorlarini calistirarak taxi yapmisti, sonra ucus sirasinda (o zamanlar cocpit'e aliyorlardi) Kaptana sordum ne gerekce ile boyle yaptiniz diye
verdigi cevap;
"uzun sure idle da taxi yapacaktik ve kalkisda 21 numaraydik yerde beklememiz taxi ile beraber yaklasik 1 saat sureceginden bosuna yakit sarfiyati yapmamak icin" demisti.

bakim maliyeti acisindan sakinca olup olmadigi konusunda bir fikir yurutemem bu konuda bilgim yok

Re: Pist Basina Tek Motor ile Taxi

Posted: 23 Nov 2010, 16:18
by THY133
Şirketlerde bu tür politikalar vardır.

THY'nin Normal Procedure Checklistlerinde, 'Engine-Out Taxi-In' Checklist'i bulunmaktadır. Hiç bir emniyetsizliği yoktur. Ayrıca yıllık uçak bazına vurduğunuzda eminim kayda değer bir yakıt tasarufu da sağlamaktadır.

Tamamen kaptan insiyatifindedir...

Sevgiler,

Re: Pist Basina Tek Motor ile Taxi

Posted: 23 Nov 2010, 18:32
by misire
Hiç bir zararı olmaz sadece uçak sola çeker, zaten bu uçaklar tek motor uçabilecek kabiliyette üretiliyor.

Re: Pist Basina Tek Motor ile Taxi

Posted: 23 Nov 2010, 20:02
by THY3716
Ben de sık sık yaparım :D , LQSA etkinliğinde kalkışta 6 numaraydım tek motor kapattım, sonra sıra bana yaklaşırken çalıştırma esnasında hot start olup motor yanınca restart yapmıştım, hehe. Geçenlerde LGTS de de yaptım. Bu kez motoru pneumatic X feed yardımıyla soğutup kuralına göre çalıştırınca sorun olmadı. Yakıt konusunda pintiyimdir :drunk:

Re: Pist Basina Tek Motor ile Taxi

Posted: 23 Nov 2010, 21:24
by THY2286
Yerde tek motor taksi olayını ben de ilk defa sanalpilotta captairbus isimli kullanıcı fotoğraflar paylaşmıştı anladığım kadarıyla kendisi hakikaten cpt yani thyde :) fotoğraflarda yazmıştı bunu yakıt pahalı pilot maaşları yüksek diye de eklemiş hatta :) EDDS inişten sonra tek motor taksi yapmışlar,güzel bir LTBA-EDDS-LTBA öyküsü aslında fotoğraflarla,bakmanızı öneririm:
http://www.sanalpilot.com/forum/topic.a ... C_ID=15401
misire wrote:Hiç bir zararı olmaz sadece uçak sola çeker, zaten bu uçaklar tek motor uçabilecek kabiliyette üretiliyor.
Bir de yanlış anlamışsınız,taxiden bahsediliyor yerdeki,yoksa kalkışta yada uçuşta birini kapatmak gereksiz bir güvenlik açığı,uygulamak söz konusu bile olamaz tahmin ediyorum :)

Re: Pist Basina Tek Motor ile Taxi

Posted: 23 Nov 2010, 22:07
by THY3549
Bu prosedürü yogun yer trafiği olan her uçuşumda kullanırım bende. Hatta Ufuk Kaptanın bahsettiği Captairbus nickli kişi Ercan Karakaş ağabeyimiz. Kendisiyle Tarkim buluşmalarımızda tanıştık. THY de airbus pilotu.Hatta ek bilgi Türkiyenin ilk Karı-Koca pilotları. Burdan da kulaklarını çınlatalım.

Herkese keyifli uçuşlar.

Re: Pist Basina Tek Motor ile Taxi

Posted: 24 Nov 2010, 00:47
by ldsezgin
Engin bilgilendirme ve dusunceleriniz icin tesekkur ederim.

2521
Sezgin Karaagac

Re: Pist Basina Tek Motor ile Taxi

Posted: 24 Nov 2010, 01:42
by THY3672
Ercan Karakaş abimiz Airbus öğretmen pilotlarından.

Re: Pist Basina Tek Motor ile Taxi

Posted: 24 Nov 2010, 02:01
by novemberrain
Deniz Kaptanım daha iyi bilir ama eşi Emel Kaptan A340 ta olması lazım.

Re: Pist Basina Tek Motor ile Taxi

Posted: 24 Nov 2010, 02:10
by hakan737
ldsezgin wrote:Selamlar

Bu sekilde ucagi pist basina kadar kullanmak bakim maliyetlerini arttirmazmi sizce? Ayrica emniyetsiz ve guvenliksiz ucus olma olasiligi bir hayli yuksek.
Sizi tedirgin eden bu kısmı biraz daha açarmısınız?
Mesela bakım maliyetleri neden artabilir? Neden emniyetsiz veya güvenliksiz uçuş olasılığı yükselebilir?

Re: Pist Basina Tek Motor ile Taxi

Posted: 24 Nov 2010, 15:37
by THY133
novemberrain wrote:Deniz Kaptanım daha iyi bilir ama eşi Emel Kaptan A340 ta olması lazım.
Aslında o kadar çok pilot ve filo olunca, kimse kimseyi tanımıyor, hele benim gibi daha yeni girişli ise ancak kendi filosundan bir kaç kişiyi ancak tanıyabilir... :shock: :lol:

Re: Pist Basina Tek Motor ile Taxi

Posted: 25 Nov 2010, 00:32
by misire
THY2286 wrote:Bir de yanlış anlamışsınız,taxiden bahsediliyor yerdeki,yoksa kalkışta yada uçuşta birini kapatmak gereksiz bir güvenlik açığı,uygulamak söz konusu bile olamaz tahmin ediyorum :)
Yanlış anlama yok kaptanım demek istediğim bu uçak tek motor uçabiliyorsa taksi de yapabilir ayrıca bu uçakların tecrübe uçuşlarında havada tek motor susturup yeniden çalıştırma uygulamaları vardır.

Re: Pist Basina Tek Motor ile Taxi

Posted: 26 Nov 2010, 20:36
by THY1834
Bence;
Taxi'yi yolculara uçağı ittirterek yapıp l/u ta motor çalıştırma en ekonomiği :twisted: :twisted:

Aman birileri okur bu formu, gerçekleştirmeye kalkar yanarsınız valla :lol: :lol: