Page 1 of 2

AKTİF PİST UYGULAMASI

Posted: 22 Feb 2010, 13:48
by Apollo
ATC olmayan meydanlarda Sakin havalarda bazen aktif pist konusunda karışıklıklar olmaktadır. Bu konuda TRVACC forumunda disiplin konularına ilişkin bir posttan alıntı.

"...pist secimi konusunda trvacc tarafindan
bir kere daha bilgilendirme yapilmasina kararar verilmistir.

Sakin ruzgarda (4 knot'u gecemeyen ruzgarda);
LTBA'da 36R/36L veya uygunsa 06
LTBJ'de 34R
LTAC'de 03R
LTFJ'de 06
LTBS'de 01
pistleri kullanilacaktir.

Hasan UNSAÇ"

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

Posted: 22 Feb 2010, 14:06
by THY3549
Erdal Kaptan teşekkür ederim.

Evet bu konu çok önemli. Söylendiği zaman ukalalık olarak algılayan arkadaşlarımızın bu postu tekrar tekrar gözden geçirip hatırlarından çıkarmamalarını temenni ederim.

21001KT rüzgarda A380 ile 24 dan kalkmaya çalışan arkadaşlarımız içinde çok faydali bir bilgi.

Saygılar.

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

Posted: 22 Feb 2010, 17:55
by THY4382
hakikaten önemli
ama bu daha squawkbox yada fsinn acarken bi uyarı gıbı-ve bı kac tane kuralı daha- karsımıza cıkmalı yoksa bir örnek verelim bu metara göre ltba ya ucuyorsunuz havada 2 yerde 1 trafık var siz 4 numarasınız yaklasmanızı surduruyorsunuz herkes 18L ye inerken siz yok arkadas dogrusu bu deyip 36R ye inebilirmisiniz??

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

Posted: 23 Feb 2010, 11:04
by THY3615
Erdal Kaptanım, teşekkürler...Sakin rüzgar tabir edilen durumlarda bana da denk gelmişti böyle ilginç durumlar. Yine de doğruyu uygulamak, uygulanmasını sağlamaya çalışmakta yarar var.
Emniyetli uçuşlar...

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

Posted: 28 Mar 2010, 13:55
by THY4382
bugun öglen 12-13 arası LTBA da metar 210dan 4kt ken durumdan haberdar olan flyTHY pılotları 36R den iniş kalkıs yaparken maalesef bir cok Vpılot 18L pistini kullanmaya devam etti hatta bazıları 24den bile kalkıyodu.
ben elimden geldigince yardımcı olmaya calıssamda tam bı karmasa oldu.
Seren Serifoglu kaptanla Armagan Burcu kaptanlarda ordaydılar bu sırada ınatla 18L den kalkan ve dogrusunun 18Lden kalkmak oldugunu soyleyen dıger kaptanlar ve onları takıp eden kaptanlar ve üstüne üstlük yabancı 2-3 kaptan hangi pisten kalkıs yapılacak dıye sormaya basladılar unicomda yarı turkce yarı ıngılızce bunun tartısması yapıldı.
bende bı yarım saat yerde kaldım nerden kalkacagımı bılemeden dogrusunu yapsamda rısklı yanlısını yapsamda rısklı :(

söyle squawkbox u fsinni her acısımızda bulundugumuz bolgeyle ılgılı NOTAM lar otomatıkmen yazamazmı :?:

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

Posted: 28 Mar 2010, 14:38
by artuncs
Sevgili Eren, 210 dan esen ruzgara gore bana gore tereddutsuz 18 pisti kullanilmaktadir, hatali yaklasma yapan yada son yaklasmaya girmis ve ruzgar degismesi durumunda inmek zorunda olan trafiklerin disinda ( yaniliyorsam duzeltilsin lutfen) 18 pisti dogru tercih.

Aslinda Daha dun bile Tr divison da Ctr acma seviyesine gelmis bir Atc ( adi bende sakli) Ltfj den 02006kt 24 pistine bodoslama iniyorsa ve uyari karsiliginda 3 dakika icinde Ctr acip senin havada evire cevire bir oraya bir buraya savuracak kadar yonunu sasiriyorsa bence bugun ltba da olanlar bunun yaninda hic bir sey. Kisaca bunun maalesef bir kontrolu yok, ugradigimiz haksizliklar karsisinda yonetimimiz polemik istemiyor yada karsi tarafinda basinda bulunan zatlarin tutumu belli o yuzden artik eger moralini bozmadan ucus yapmak istiyorsan gormeyeceksin duymayacaksin, maalesef bu boyle.

Sevgiler

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

Posted: 28 Mar 2010, 16:01
by THY157
Bundan 3 yıl önce de, 5 yıl önce de pist seçimi konusunda aynı şeyler konuşuluyordu. Burada hata 4kts kuyruk rüzgarı limitler dahilindedir diye düşünüp bir de bunu forum ortamlarında deklare edenlerindir. Boeing'in 737-600/700/800/900 AFM'inde Operation Limitations bölümünde iniş ve kalkışta kuyruk rüzgar limiti iniş için 10kts., kalkış için ise 15 kts verilmiştir. Bu limitler içinde uçağı kullanabileceğimizi savunanlar haklıdır ancak bir şeyi unutuyorlar yada gözardı ediyorlar. O zaman da fikrimi 1kts bile olsa rüzgar baştan alınacak şeklinde söylemiştim ancak kabul görmemişti. Halen 24 saat online ATC'miz olmadığından gerçek hayattaki gibi kuyruk rüzgar limitini aşmayan rüzgarlarda yakıt tasarrufu ve zaman kazanmak için en yakın pisti seçme şansımızın olmadığını, aksine bu durumların vPilotların inisiyatifine bırakılmasının kaos doğuracağını düşünüyorum. Bunun sonuçlarıda istemesekte malum polemikler oluyor. Üzgünüm ama ben 1kts. rüzgar bile görsem, kullandığım uçak A380 bile olsa, pist uzunluğu da yeterliyse iniş ve kalkış için rüzgarı karşıma alırım, bu konuda da doğru yaptığıma inanıyorum. Ancak kullanacağım alanı kapsayan online bir ATC varsa aktif pist olarak başka bir pist seçilmişse onun verdiği talimatları kuyruk rüzgar limitimi de hesaba katarak uygularım.

Bu durumda Eren Kaptanım sizin NOTAM'larda bahsedilen durumla düşündüğünüz şey farklı. 06/24 pisti kapalı, rüzgar 210/4kts., bu durumda rüzgarı karşıdan en az açıyla alacak pist küçük bir hesapla ortaya çıkıyor.

Elimizde olan pistler 18L-R/36L-R:
36L/R pist doğrultusu 354°,
18L-R için ise 174°.

Rüzgar 210° den esiyor.

354-210= 144
210-174= 36

Bakın 18L-R için açı daha küçük, bu durumda 18L-R kullanılmalı.

Neyse polemik için yazmadım bunları, ancak bizim vPilotlarımız içinde hala yön olarak bu kadar bariz rüzgar varken bile 36R pistini seçen arkadaşlarımız varsa üzülürüm.

Herkese kazasız ve keyifli uçuşlar dilerim.

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

Posted: 28 Mar 2010, 16:28
by THY4382
Sayın kaptanlarım sizlerle polemiğe girmek gibi bi düşüncem kesinlikle olamaz ama sizler anlatırsanız bizler aklımızdakı soru ısaretlerınden daha cabuk kurtuluruz

rüzgara karsı ınıs ve kalkıs havacılıgın bellı baslı kurallarından burası kesın ancak Hasan Unsac hocanın yukardakı yazısında acıkca belırttıgı gıbı 4kt ve daha azı ıse 36R yı kullanın demelerının esas sebebı havadakı trafık karmasasının önlenmesıne yonelıktır eger trvacc nın boyle bı kararı varsa ben bunu uygulamaktan yanayım -ancak tabiki ani ruzgar degisimlerinde bu sıstem basımıza ıs acabılır- yukarda belırtılmemıs bır meydana iniş yapacakken örnegin Mardine(*) metara göre rüzgar 50den 2kt esse ben tabiki 3pistine iniş yaparım ancak yukarda boyle bır not trvacc tarafından yayınlanmıssa buna uymamız gerekmezmı zıra bızım bugun yasadıgımız sorun metar okuyamamaktan degıl yukarda yazanlara özen göstermemızden kaynaklanmıstır

Saygılar

(*) Mardin için metarı OSKL den alacagız yani squawkboxumuza hava durumunu konrtol etmek ıcın mardın ıcın OSKL (kamıslı aırport, surıye) deki metarı kullanacagız küçük bi bilgilendirme.

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

Posted: 28 Mar 2010, 19:37
by THY066
Aslinda Daha dun bile Tr divison da Ctr acma seviyesine gelmis bir Atc ( adi bende sakli) Ltfj den 02006kt 24 pistine bodoslama iniyorsa ve uyari karsiliginda 3 dakika icinde Ctr acip senin havada evire cevire bir oraya bir buraya savuracak kadar yonunu sasiriyorsa bence bugun ltba da olanlar bunun yaninda hic bir sey. Kisaca bunun maalesef bir kontrolu yok, ugradigimiz haksizliklar karsisinda yonetimimiz polemik istemiyor yada karsi tarafinda basinda bulunan zatlarin tutumu belli o yuzden artik eger moralini bozmadan ucus yapmak istiyorsan gormeyeceksin duymayacaksin, maalesef bu boyle.
Sevgili Artuc,

Dogrudur, Yonetim olarak forumda polemik istemiyoruz. Ancak bu demek degildir ki, size karsi bir haksizlik yapildiginda bunu TrVACC ye bildirmiyecegiz ve uyemizin hakkini savunmayacagiz. Lutfen dilerseniz sahsen dilerseniz bizim vasitamizla bu tip durumlarda `incident report`yollayin TrVACC (bize bildirmek isterseniz mail add membership@flythy.org). Screen Shotlar almayi unutmayin. TrVACC yonetimi bana gore son derece adil davranmaktadir ve ister vATC ister vPilot ayrim yapmaksizin hakli ile haksizi ayirabilmektedir. Eger forumda bu konuda paylasim yapmak isterseniz WINGS bolumunu kullanabilirsiniz.

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

Posted: 28 Mar 2010, 22:50
by artuncs
Sevgili Tolu,

Aciklamaniz moralimi duzeltti tesekkurler. Detayli bir aciklama ile birlikte gecen butun konusmalarin screen shootlarini belirttiginiz email adresini gonderecem.

Sevgiler

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

Posted: 29 Mar 2010, 20:27
by THY4382
hay Allah kafam iyice karıstı simdi ben LTBA ya yaklaştıgımda 4kt a kadar 36R yi mi kullanacagım yoksa metar göre mi davranamacagım hakikaten havada sürekli bi karısıklık olacak ATC siz ortamda

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

Posted: 29 Mar 2010, 22:36
by hunsac
Degerli Arkadaslar,
Sn. Poyraz,
ATC'siz ortamda bazi cok kullanilan meydanlar icin sakin ruzgarlarda uygulanacak pistleri, bu konuda cok problem cikmasindan dolayi ilan ettik ve uygulanmaya devam edecektir.

Herkez ayni tecrube ve bilgi seviyesinde degil, genelde ATC yok iken ucan arkadaslara sordugumda (sakin ruzgar kosullarinda degil iken) neden ters pist kullaniyorsunuz? diye aldigim cevabin %70'i daha yakin oldugu icin, %20'si aliskanlik, %10'un da fark edermi diye cevap verdiler.
Kaldi'ki gercek uygulamalarda da sakin karsi ve yan ruzgarlarda LTBA'da 36R/L pistleri kullanilir. Hatta bir Cpt agabeyim bir tavsiye ve uyarida bulunmustu eger ATC sana ruzgar sakin derse LTBA'da az bir miktar kuyruk ruzgari alabilirsin diye.
Cesitli zamanlarda dinledigim gercek EGLL, CYYZ ve KLAX meydanlarinda da ruzgar sakin (4 knot'i) gecmiyorsa
belirledikleri 27L, 26R, 24R pistleri kullanilmaktadir.

Diger taraftan;
Sn.Erhan M.Artunc arkadasimizin yazdigi konu ise incelenecektir, kendisi ile temasa gecilmis ve elindeki bilgi ve belgeler
talep edilmistir.

Saygilarimla

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

Posted: 29 Mar 2010, 23:50
by THY157
Sevgili Hasan Hocam cevabınız ve yazdıklarımı iyi niyetle karşıladığınız için çok teşekkür ederim. Ancak yine sakin hava tanımlamasını, aktif pist belirlenmesini tartışmamızı ve yeni bir karar alınmasını rica ediyorum sizden. Çeşitli sanal havacılık forumlarında havacılığın temelini oluşturan meteorolojik olayların uçuşa etkilerini araştırırsak eminim en çok konuşulmuş konu rüzgarın etkileridir. Yani arayan, araştıran arkadaşlar bulabilirler. Bulamayan, araştırmayan, gerek görmeyen arkadaşlarımızı da bizler uyararak doğruya yönlendirmeye çalışıyoruz. Sizin dediğiniz cevapları veren arkadaşlarımızın davranışlarının çözümü değil ki böyle bir kural uygulamak. Arkadaşımız sakin havanın ne olduğunu, kuyruk rüzgarı nedir, kullandığı uçakta kaç knot'tır bilmiyorsa sakin olmayan bir rüzgarda arkadaşımızı karşımızda görmeyeceğimizin bir garantisi yok. Diyebilirim ki böyle aktif pist seçimleri bizlerin daha çok aklını karıştıracaktır. Rüzgara bakarım, pist seçimimi yaparım, sorulduğunda da buyrun genel havacılık kuralıdır kardeşim derim geçerim. Ama sakin havada aktif pist budur, böyle uygulanıyor kuralını açıklayamam bana sorulursa. Gerçek hayattaki uygulamalar farklı, çünkü trafiği 24 saat kontrol eden kontrolörler var. Bana göre genel havacılık kaideleri dışında konulan kurallar lokaldir ve genel kaos yaratır. Daha geçen haftalarda LTBA-LTBJ rotasındaki irtifa farklılığının lokal olduğunu, genel olarak herkesin bilemeyeceğini, özellikle yabancı pilotlarla tehlikeli geçişlere sebep olacağından bu tür bir uygulamanın sanal ortamda uygulanamayacağını konuştuk. Bu konu lokal bir uygulamaysa, sakin hava tanımlaması üzerinden aktif pistlerin bildirilmesi de lokal bir uygulamadır. Düşünsenize İstanbul'dan Atina'ya uçuyorsunuz ve onlar oturup sakin havada 34 pisti kulanılacak diye karar almış, nerden bileyim, bilmeye mecbur muyum bunu? Bence alışkanlık, inmesi kolay, zaman kazandırıyor cevabı veren arkadaşlarımıza doğruyu öğretmek daha mantıklı.

Fikirlerimi sizlerle paylaşmak istedim, umarım inisiyatifin vPilotlara değil kurallara bağlı olduğu bir doğruya ulaşırız.

Saygılarımla.

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

Posted: 29 Mar 2010, 23:58
by hunsac
Tartisalim ve dusunelim ustunde

Re: AKTİF PİST UYGULAMASI

Posted: 30 Mar 2010, 02:39
by THY4382
hunsac wrote:Tartisalim ve dusunelim ustunde
hocam neticesini paylasırsınız sanırım ama yınede yazayım dedım burdanda bilgilendirirseniz bizi memnun oluruz

Saygılar...