VFR uçuşlarda tabiiki yerden kule ile hiç konuşmadan kalkmak gibi bir durum yok. Ama IFR için alınan clereans gibide bir Cle muhabbetimiz olmayacaktır. VFR trafikler için aslında meydanda ayrılmak IFR'a göre biraz daha zahmetli. Önce eğer meydanımız international yada çok işlek bir meydan ve yayınlanmış bir VFR arrival-departure prosedürü varmı diye bakarız. Varsa kule bize buna uygun bir talimat verecektir. Örneğin kalkıştan sonra doğu rotası, batı rotası gibi ve uçulacak limit bir yükseklği VFR'a uygun oalrak verebilir örneğin kalkıştan sonra meydanı doğudan terkedişle meydan harici olana kadar 1500ft'i muhafa edin 8meydan harici o meydan için yayınlanmış bir kontrol sahası yarıçapıdır, genelde 3nm'lik bir yarıçaptır).
Ancak biz bukadar karışık bir iş yapmıyoruz. Çok nadirdir. Onun yerine uçuştan önce şu konuşma örneklenebilir;
TC-GVN; Istanbul twr , iyi günler olsun , mahalli ucus icin (veya bursa icin)motor calıstırma müsaadesi
Kule; TC-GVN mahalli ucus icin (veya Bursa icin) VFR sartlarda park yerinde motr çalıştırma serbest, Qnh 1009 (kule sizin VFR uçacağınız flight plandan görmektedir, eğer siz ucusu C172 ile yaparken plana B734 yazıp VFR demişseniz ATC size "B734 ile VFR olacak mutabikmiyiz ?" diye sorar, ondan sonrada 7500ft'in üzerini vermez

)deli eder:))
motor çaliştirmadan sonra pist başına kadar taksi işleri hep aynı prosedüre ile gider. Pist başında kalkış için hazır olduğunuzda kule size kalkış pistini müteakip "2500ft ile soldan meydan katediş...." veya "2500ft ile soldan meydan turu, müteakip meydan katediş ile VFR plana serbestsiniz" diye bir komut verir. Bu şu demektir. SAğdan veya soldan meydan turu kalkış pisti doğrultusunda genelde yer+1000ft'i geçerken sola veya sağa 90 derce dönüp, meydan sol veya sağ arkada 45 derecede kalınca tekrara sol veya sağdan 90 derce dönerek meydan paralelinde uçmak ve iniş kedar aynı işi devam ettirmek demektir. Katediş var ise rüzgar altı yani meydana paralel uçtuğunuzda pistin ortahizasına gelip meydanı 45 derece ile pistin tam ortasından geçemek demektir. Bundan sonra VFR uçan pilot kendi başına uçuşa devam eder, 3nm kontrol harici olduğunu bildirir, kule gerek görürüse uçağı (varsa app veya CTR'a devreder) Artık VFR pilotu tamamen yalnızdır, ATC'den hiçbir vector yardımı siz VFR şartları kaybedip IFR uçuş deklare edene kadar yapılmaz. Eğer VFR şartlar kaybolup IFR duruma düşerseniz (hava durumundan dolayı) haritadan uçtuğunuz bölgedeki en yüksek tepenin +500ft üzerindeki bir irtifaya öncelikle tırmanıp, ATC'nin size yeni bir irtifa, yön veya directon (VOR, NDB veya INTX'a) vermesini beklersiniz, gerekirse ATC sizi enroute haritadaki bir yola alçak irtifada sokabilir ve minimum güvenli irtifada uçmanızı söyeleyebilir (MSA=minimum safe altitude)
Eğer normal uçuşunuzu devam ettiriyorsanız çok önemli bir durum olmadıkça kimse sizinle konuşmaz veya sizde konuşma gereği hissetmezsiniz, sadece geçtğiniz bölge ve irtifadaki trafik hakkında varsa bilgi verilir. İniş yapacağnız meydana yaklaşında bu meydana devredilirsiniz ama DİKKAT, VFR uçaklar için küçük meydanlarda kule radar vector vermek zorunda değildir.(zaten gerçekte küçük meydanlarda böle bişi yokturda:) ) Uçak meydan üzerine gelip verilecek talimata göre iniş pistine göre meydan turu atarak inmeli ve rizgar altı ile son yaklaşmayı rapor etmelidir.
anlamadığın yeri tekrar açıklayabilirim.mümkünnolduğu kadar bildiğim herşeyi anlatmaya çalışıyorum.
kolay gelsin
Hakan GÜVEN
VACCTR03
Hakan Guven