Page 1 of 2
-60 points: You should have first equally loaded the wing...
Posted: 08 Nov 2009, 03:20
by THY1989
Merhaba Kaptanlar
PMDG ile uçuyorum ve uçuş öncesi örneğin sol kanat 4000 sağ kanat 4000 olmak üzere fuel yüklüyorum.
Bu arada recorder hali ile açık yükleme sonrası da aktif.Yolcular biniyor sol motor çalışıyor önce ve sol kanattaki fuel miktarı 3990 oluyor ve sağ kalkıncaya kadar 3980 oluyor ve aralarında fark oluşuyor.Bu sebeple de ben hep -60 Puan ceza yiyorum
-60 points: You should have first equally loaded the wing fuel tanks and then the center fuel tanks. diye
Bunu nasıl çözüyorsunuz ?
Tşk
Demir Han
1989
Re: -60 points: You should have first equally loaded the wing...
Posted: 08 Nov 2009, 07:47
by THY157
Bu ceza kanatlar arası farktan değil. Muhtemel kanat yakıtlarınız bittiği halde centerda yakıtınız kalıyor indiğinizde, ondan kesiyor cezayı. Biliyorsunuz yakıt hesabınızı yaptıktan sonra önce kanatları doldurmalı, daha fazla ihtiyacınız varsa sonra orta tankı doldurmalısınız. Harcarkende önce orta tank bitirilmeli, daha sonra kanatlar kullanılmalı.
Re: -60 points: You should have first equally loaded the wing...
Posted: 08 Nov 2009, 18:03
by THY1989
Kaptanım,
4000 5000 4000 (SOL SAĞ ORTA olmak üzere)
Yüklüyorum motor çalıştıktan sonra 3990 4000 Oluyor bu arada ben LTBA LTAC yaparken kanatlar bitmiyor ki ortayı kullansın
Eğer sizin söyleminiz doğru ise 5000 0 5000 yüklemem lazım..ama erro mesajı kanatlardaki yük dengesizliğini işaret ediyor.
Ne olur biz de top puan çeken bir kaptanım bunu yanıtlasın.Bu arada yine top puan yapan bir pilotumuz bize LTBA LTAC arasını uçarmış gibi anlatır mı bizde gözden kaçırdığımız yada kronik hatalarımızı düzeltelim
Yardımlarınız konusunda ilgi ve alakanızı rica ediyor teşekkür ediyorum
THY1989
Demir
Re: -60 points: You should have first equally loaded the wing...
Posted: 08 Nov 2009, 18:14
by THY3512
Selamlar,
Ankara-İstanbul arasında merkez depoda yakıta ihtiyacınız olmaz hocam.Kanatları full yaparsınız o yakıt size her türlü yeter diye düşünüyorum.Ayrıca uzun bir uçuş olsa dair farz edelim ki sağ sol kanat full ortada ise %50 var,önce o ortadaki yakıtınızı tüketeceksiniz sonra kanatlara geçeceksiniz.Bunun kontrolünü ise ucagınızın "full pumps" bölümünden kontrol etmeniz mümkün.
Buraya bir ucusu komple anlatmak biraz zor olsa gerek..ama biraz antremanlan ve deneme yanılma metodu ile recorder ın nerede ceza yazıp yazmadıgını görebilirisiniz.Bunu üzerine halen aldıgınız sürekli hatalar var ise o zaman elimden geleni yapar o hatalar üzerinde size yardımcı olabilirim.
Saygılarımla,
Re: -60 points: You should have first equally loaded the wing...
Posted: 08 Nov 2009, 18:47
by Pathfinder
Kanat tankları dolmadan merkez tanka % 10'dan daha fazla yakıt almamalısınız. Flight Recorder Performans Değerlendirme dökümanında bu bilgiler var.
Re: -60 points: You should have first equally loaded the wing...
Posted: 08 Nov 2009, 20:46
by THY157
bu arada ben LTBA LTAC yaparken kanatlar bitmiyor ki ortayı kullansın
Demir Kaptan sanırım anlatamadım. Zaten önce kanatları bitirmeyeceksiniz önce center bitecek. Bu arada siz hangi uçakta kanatlara 4000, center'a 5000 yakıt alabiliyorsunuz çok merak ettim. Ben denedim B738 e o kadar yakıt alamadım. Söylediğiniz şey hacim olarak galon mu, ağırlık olarak libre mi?
Anladığım kadarıyla siz pratik olarak yakıt hesabı yapmayı bilmiyorsunuz. Kısaca bahsedeyim:
Bizim sitenin dispatch center'dan uçacağınız yolun kaç nm. olduğunu öğreniyorsunuz. (Baktınız orada yok bu

sizi bir rota planlayıcısına götürecek, oradan hem yol bilgilerini hemde mesafeyi alıyorsunuz)
Basit bir hesap var. Alınacak yakıt= (3 x Uçuş Mesafesi) + 1000 çıkan sonuç sizin almanız gereken yakıt. Örneğin İstanbul-Ankara için en çok kullanılan rota 210nm veriyor. Kural gereği önce kanatların dolması gerektiği için 1630 galon yakıtı kanatlara almaya başlıyorsunuz. 815 galon sol, 815 galon sağ kanada alın, oldu işte. Uzun uçuşlarda yakıt hesabınız fazla çıkarsa aynı hesapla önce kanatları %100 doldurun, daha almanız gerekiyorsa center'a alın. Kullanırken de önce center yakıt tankını bitirin, sonra kanat yakıtlarını kullanmaya başlayın.
Ayrıca Selçuk hocamın dikkatinizi çektiği konu da FFR'nin size ceza kesmesinin doğrudan nedenidir.
Re: -60 points: You should have first equally loaded the wing...
Posted: 09 Nov 2009, 11:24
by THY455
Sevgili Demirhan,
Sayet PMDG 738 ile uçuyorsan PMDG klasörleri içinde uçağın yüklenmesi ve benzin alımı için
gerekli programlar var. Burada ilgili kutucuklara değerleri girdiğinde sana kanatlara ne kadar center a ne kadar yakıt alacağını gösteriyor ve board fuel kısmını tıklayınca uçağına da yüklüyor. Senin aldığın hataya gelince FR kanatlardaki tankları %100 doldurmazsan Center tanka ancak %10 un altında fuel yuklemene izin veriyor yani %10 değil en fazla %9 doldurabilirsin . Yani kanatlar tam dolmadan Center a %10 ve üzeri doldurursan ceza yersin. Örneğin LTBA-LTAC için kanatlara %40 %40 merkeze en cok %9 fuel yuklersin. Benim uygulamam %40 %5 %40 oluyor.
İyi uçuşlar...
Re: -60 points: You should have first equally loaded the wing...
Posted: 09 Nov 2009, 17:18
by oytun737
Boeing der ki;
Eğer Center Tank a 453 kilodan fazla yakıt alacaksan kanatları FULL doldurmak zorundasın..
Recommend;
Center'da 600 kilodan az yakıt ile kalkıyorsanız tırmanış açınız 7 derecenin altına inene kadar Center Pump OFF konumda kalsın..
Re: -60 points: You should have first equally loaded the wing...
Posted: 09 Nov 2009, 18:50
by delimawi
Bende Boeing'ciyim ama A320 serilerinde de, kalkış ve inişte Center'lar off kalsın, her motor kendi kanadından yakıt çeksin diye birşey vardı gibi hatırlıyorum. Diğer fazlarda önce Center biticek.
Bir de Boeing'de, örneğin Center'lar bitmeye yüz tutunca Center Pump kapatıyoruz, ama sonrasında aslında 20 dk daha, Centerlardan kanatlara kalan yakıt çekilsin diye, bir valf var. O açık kalıyor ve kalan son Center yakıtınıda kanatlara aktarıyor. Ama sanırım bu PMDG de modellenmiş değil. Ayrıca gene, Center biter ve Pumpları kapatmazsak, şu iki durum ortaya çıkıyor.
1. Center'da yakıt yok. Ama kalan son yakıtta depo içinde buharlaştığı için, dolu depodan çok daha patlayıcı bir ortam oluşuyor. Hava ve yakıt buharı karışmış durumda olduğu için riskli. Ve pump sıvı olmadan çalıştığı içinde ısınarak bu buharı patlatma riski oluyor.
2. Sıvı olmadan pump çalıştığı için, pump içinde kalan son yakıt da pompalanıyor, ve sonrasında bir sonraki ayakta Center tekrar doldurulsa bile, pump içinde yakıt kalmadığından pump depodan yakıt çekemiyor. Bu pump içinde kalması gereken yakıta priming fuel deniliyor. Ve o olmadan pompa kuru kuruya yakıt çekemiyor. Gene aklımda kalan, pump on edildikten sonra 20 sn içinde fuel press. artış göstermiyorsa bu durum oluşmuş denilebilir. Ama tabiki bu da modellenmiş değildir, sadece teknik bilgi ...

Re: -60 points: You should have first equally loaded the wing...
Posted: 09 Nov 2009, 23:45
by oytun737
Bu Fuel pump olayı tek motorlu uçaklardan dev jumbolara hep aynı çalışma sistemiyle görev yapar. Normal şartlarda APU çalıştırmadan ne yapıyoruz, bir pump ı açık bırakıp APU a gereken yakıtın kesintisiz gitmesini sağlıyoruz.. Normal şartlarda gereken vakum elektrik gücü ile sağlanıyor. Biz pump ları kapatsak da yakıt yine de emiliyor ama pump uçağın ekstra ikinci bir güç ile motora gereken yakıtın kesintisiz gitmesi için bir garantör. Start lever lar cutoff ken dahi Pump ların tamamın off olması APU nun gereken yakıtı çekmesine engel olamıyor..(PMDG de tüm pumpları kapatıp APU ı çalıştırın stabil halde durduğu için uçak kasmadan çalışıyor)
Tek motorda da yine aynı durum söz konusu motoru çalıştırırken tar tar tar fuel pump ı açarız ki motoru çalıştırıcaz marşı almasına destek olsun.. Keza havada da keskin dönüşler negatif pozitif G ler çekerken elimizi atıp pump ı açıyoruz ki yerçekiminin değişkenlik göstermesi yakıtın motora gitmesine engel olamasın..
737 de Düz uçuşta Center tamamen bitiyor indicator ı sıfırı gösteriyor , switch lerinin altındaki low pressure light lar yanıyor ve bu Master Caution a da FUEL olarak yansıyor.. kapattığımız an ikincil güç olarak yakıtı emen vakumlama sonlanmış oluyor..
Re: -60 points: You should have first equally loaded the wing...
Posted: 10 Nov 2009, 00:09
by delimawi
Oytun Abi,
Arka overhead panelde APU BAT OVHT lambası olan yeni 737 lerde APU için 1 Nolu tankta ekstra bir pompa var diye biliyorum. Pompalar switched ON değilse bile, APU Start edince otomatik olarak devreye giriyor. Hiç duydun mu, yada sizin uçaklarda var mı?
Re: -60 points: You should have first equally loaded the wing...
Posted: 11 Nov 2009, 16:49
by oytun737
İlker, Volume'e de baktım bir bilgiye ulaşamadım. NG' lerde 1 numaralı pompada bir üçüncü sistem var mı emin olamadım. Sabah dört te gidicem bir de kaptana sorup doğrusunu öğreniriz. yarın yazarım sonucu..
Re: -60 points: You should have first equally loaded the wing...
Posted: 11 Nov 2009, 17:02
by delimawi
Walla benim dökümanlar ve bilgiler hep classic, NG de yoktur belki, ama bende merak ettim şimdi. Gitmişken overhead'in arka traflarına baksana. O slat-flap ışıklarının olduğu yerin biraz daha arkasında ve ortaya doğru APU BAT OVHT lambası var mı? Gerçi NG de o renkli slat-flap lambaları var mı onu bile bilmiyorum ...

Re: -60 points: You should have first equally loaded the wing...
Posted: 11 Nov 2009, 17:28
by oytun737
Volume ler sadece o uçağa özel olduğu için hangi 400 ün volume üne baktığınla doğru orantılı aslında. Chapter ların başında o volume ün dünya üzerindeki hangi 400 leri içerdiğini yazar. senin baktığın uçağın sayısal kodu kaç? bizim 400 lerde yok. 300 de varmı emin değilim bizdeki 300 biraz değişik çünkü. Tazziklemesi 800 ile aynı mesela.. gidip geleyim daha detaylı bilgi vericem konu ile ilgili..
800 lerde slat flap indicator mevcut..
Re: -60 points: You should have first equally loaded the wing...
Posted: 11 Nov 2009, 17:41
by delimawi
Google amca diyorki, sadece -500 lerde var.
The -500 can be differentiated from the -300 and -400 by the following overhead items:
[li]An extra selection on the DC metering panel for the APU battery.
[li]There are "BAT OVHT" and "APU BAT OVHT" amber lights on the aft overhead panel.
[li]There is a "TAT TEST" button on the pitot static panel because the -500 TAT probe is aspirated.
Ayrıca bunu da buldum;
http://www.b737.org.uk/apu.htm
The fuel source is normally from the No 1 main tank and it is recommended that at least one pump in the supplying tank be on during the start sequence (and whenever operating) to provide positive fuel pressure and preserve the service life of the APU fuel control unit. Boeing responded to this need by installing an extra DC operated APU fuel boost pump in the No 1 tank on newer series 500 aircraft which automatically operates during APU start and shuts off when it reaches governed speed. You can quickly tell if this is installed by looking for the APU BAT position on the metering panel and the APU BAT OVHT light on the aft overhead panel.