Page 1 of 1
ILS yerine VOR LOC'a niye geçer?
Posted: 25 May 2008, 00:37
by 1237
Arkadaşlar merhaba,
Geçen günkü PMDG B738 ile olan uçuşumda, LTBA rwy 24'e ILS yaklaşması yaparken NAV1 111.9'da LOC'a ayarlı, NAV2 112.5'te IST VOR'a ayarlıydı ve NAV ekranımda VOR'u ibresinden/ikonundan görünecek şekilde VOR/ADF 2 switch'ini VOR'a getirmiştim. BKZ'dan sola dönüş sonrası VOR'a 12 nm civarında varken APP'a bastım. O sırada CMD A açıktı.
G/S'u kaçırmak istemediğimden genelde IAP başlangıcından 1-2 nm önce basıyorum.
Uçak (yine) biraz hızlı kaldığından spoiler vb ile uğraşırken IATA'ya 5-6 nm kala merkez hattan sağa sapmış olduğumu farkedip, hızlıca tüm A/P ışıklarını kapatıp elle düzelttim ve pas geçmeye gerek kalmadan inebildim.
Benim merak ettiğim, bu alet büyük olasılıkla VOR'u takip etmeye başladı. Tam ben kapatırken MCP'de APP üzerindeki VOR LOC ışığı yanıyor buldum. Niye LOC değil de VOR'u takip etti, bunun kuralı nedir biliyor musunuz?
Ancak Course'da 235 giriliydi. VOR'u da takip etse, bana pist merkez hattından NAV ekranında farkedeceğim kadar sapmaması gerekirdi gibi geliyor. Tabi VOR hassas olmayan bir yaklaşma, ancak yine de önceki salt VOR yaklaşmalı deneyimlerimden simülatörde merkez hattını ip gibi takip ettiğini ve VOR'lu son yaklaşma course'u pist yönü ile aynı ise piste kadar çok başarılı getirdiğini hatırlıyorum.
şimdiden teşekkürler
iyi uçuşlar
Alper Oğuz
THY1237
alperoguz at gmail nokta com
Posted: 25 May 2008, 00:58
by THY1125
Alper hocam VOR takibe başladı diyince acaba course mu farklıydı da onu takibe başladı diyecekken aşağıda 235 course giriliydi yazmışsınız.
Dediğiniz gibi VOR takibe başlasa bile course aynı zaten,yani sağa dönmesine sebep olacak birşey yok.Şu an aklıma birşey gelmedi açıkcası.Yani anlattıklarınızdan herşey normal görünüyor.
------------------------
Buğra Oğuzülgen - FlyTHY Boeing Fleet Chief & Check Captain - PID 1125
VirtualPlanePictures.net Ex-Administrator


Posted: 25 May 2008, 04:01
by 1237
Evet Buğra kaptan ben de hala anlayamadım. NAV ekranında dediğim gibi sapmış olduğumu farkettim, dışarı baktığımda ise pist ekranımın sol kenarında ucundan anca görünüyordu, ben doğruca meydana, körüklere doğru uçuyordum.
Tabi 25 dereceden fazla yattığımızdan FR'dan cezayı yedik o ayrı.
Alper Oğuz
THY1237
alperoguz at gmail nokta com
Posted: 25 May 2008, 04:15
by THY1125
PMDG de ya da genel olarak simulatörde hiç böyle bir problemle karşı karşıya kalmadım bu güne kadar.Acaba panel harici bir sorun olabilir mi ?Mesela bazen kullandığım CH yoke nadir de olsa kendi kendine bank verebiliyor,usb çıkarıp tekrar takınca düzeliyor.Ya da ne bileyim rudder trim falan verilmiş olabilir mi yanlışlıkla ?Gerçi bunlar A/P'ın disengage olmasına sebep olurlar ama,gerçekten aklıma birşey gelmiyor,kokpit kurulumu herşey doğru,ilginç gerçekten.
------------------------
Buğra Oğuzülgen - FlyTHY Boeing Fleet Chief & Check Captain - PID 1125
VirtualPlanePictures.net Ex-Administrator


Posted: 26 May 2008, 05:56
by TK212
Bir baska ihtimalde,
Nav 2'ye 112.50 IST VOR'a bagli kalmis olmasidir.
Hasan Unsac
IFR CPL MEL
TRVACC Sen.Controller
FlyThy212
hunsac@trvacc.org
Posted: 26 May 2008, 07:05
by Bozhan Özsoy
G/S'nin ustunde kaldiysaniz VOR/LOC'a dusmus de olabilir
Sevgiler,
Bozhan Özsoy.
Posted: 26 May 2008, 08:49
by THY1125
quote:Originally posted by TK212
Bir baska ihtimalde,
Nav 2'ye 112.50 IST VOR'a bagli kalmis olmasidir.
Hasan Unsac
IFR CPL MEL
TRVACC Sen.Controller
FlyThy212
hunsac@trvacc.org
Hasan hocam ben neredeyse her inişimde nav2 frekansına meydan vor ı bağlarım,hiç böyle bir sorun yaşamadım.Bozhan kaptanımın dediği gibi G/S overshoot olursa VOR LOC a geçer ama sağa dönmeyi açıklayamıyorum bir türlü.
------------------------
Buğra Oğuzülgen - FlyTHY Boeing Fleet Chief & Check Captain - PID 1125
VirtualPlanePictures.net Ex-Administrator


Posted: 26 May 2008, 12:59
by 1237
Merhaba,
NAV2'ye ben de daima meydan VOR'unu bağlarım, özellikle pas geçme gerektiğinde miss appr prosedürü için VOR'u takip etmem gerekiyor. O yüzden pas geçme gibi iş yükünün bir miktar fazla olduğu bir anda bir de VOR frekansını girmekle uğraşmak istemiyorum.
Ancak G/S'un üzerinde kalmış olabilirim, yavaşlama sorunum da vardı, spoiler açmıştım. Her ne kadar BKZ döndükten sonra APP'a bassam da, o sırada boğazı geçtiğimi hatırlıyorum. Çünkü ILS DME rwy 24 yaklaşmasını uyguluyordum ve chart'ta IST VOR'a 10 nm kala basmam gerektiğine dikkat edip, 11-12 nm kala basmıştım.
IAP başlangıcında 3000 feette olmam gerekiyor ama o sıradaki irtifamı tam hatırlayamıyorum.
Yani büyük olasılıkla hız sorunu nedeniyle yüksek kaldım galiba. En mantıklısı o görünüyor. Gerçi VOR istasyonu rwy 24'ün sonunda ve course rwy 24'ünki giriliydi, ama o kadar sapma yapmış olabilir diyebiliyorum artık.
Bu arada G/S'u kaçırınca VOR'a kitlendiğini öğrendiğime sevindim.
çok teşekkürler
Alper Oğuz
THY1237
alperoguz at gmail nokta com
Posted: 26 May 2008, 15:33
by Deha BOZKAYA
Arkadaşlar,benim de bir sorum olacak,ILS yaklaşması yaparken,localizer establish olmadan önce,mutlaka course değeri girilmesi gerekli midir?Bunu sormamın nedeni,pmdg 737-800 kullanıyorum ve panelden course değeri girmesem de uçak,localizer sinyalini alır almaz pisti ortalıyor.Gerçek hayattaki uygulama bu şekilde midir?
Deha BOZKAYA PID:2719[img=left]http://www.euro-book.net/indicator/2/deha.png[/img=left]
Posted: 26 May 2008, 16:16
by 1237
Deha kaptan merhaba,
Tabi daha bilgililerimiz kesin yanıt verecektir, bildiğim kadarıyla Course VOR'un takip edildiği durumlar için gerekli. Yoksa ILS için zaten LOC tek ve sabit bir yönde yayın yapıyor. Ama VOR istasyonlarının 360 adet yönlendirilmiş anteni var ve her biri bir radyali oluşturan sinyali yayıyor.
Örneğin FMC kullanmadığınızda, siz YAA VOR'dan BKZ VOR'a rüzgar yoksa 352 uçuş başı ile gidersiniz. Tabi uçuş başı ile takip etmek doğru olmayacağından VOR'un ilgili radyaline oturmalısınız / kitlenmelisiniz.
YAA -> BKZ arasındaki yol ise NAV radyosuna BKZ'nin frekansı girilip, 172 radyali için course'a 172 girilmesi ile yakalanabiliyor. Bu durumda uçak BKZ R-172'yi takip ederek YAA-BKZ arasındaki yolda ilerlemiş oluyor. (radyaller VOR'dan uzaklaşmaya göre adlandırılıyor)
iyi uçuşlar
Alper Oğuz
THY1237
alperoguz at gmail nokta com
Posted: 26 May 2008, 18:20
by Deha BOZKAYA
Alper Kaptanım,ben de localizerin pist doğrultusunda sinyal verdiğini düşünüyorum.ama fmc ye ILS yaklaşması olarak girdiğimizde,panele course girmezsek fmc rw/app course error şeklinde bir uyarı veriyor.Cevabınız için teşekkür ederim.
Deha BOZKAYA PID:2719[img=left]http://www.euro-book.net/indicator/2/deha.png[/img=left]
Posted: 25 Jun 2008, 21:12
by THY1989
Merhaba
Bu sorunu bende yaşadım ve zar zor indim hatta uçak indikten sonra pistte hala o tarafa doğru gidiyordu VOR LOC kapatılınca rahatladım
1989 Demir Han
Posted: 27 Jun 2008, 17:57
by YilmazEfe
Teknik konular bir tarafa bana sanki Joystick kalibrasyonunda sorun varmış gibi geldi özellikle bu son mesajdaki indikten sonra dahi bir tarafa gitmesi.
"If you don't like something, change it.If you can't, then change yourself."

Efe Do?an TK957
efedogan@gmail.com
Posted: 15 Aug 2008, 21:54
by alperdilaver
Alper hocam selamlar..
Uçmayalı uzun zaman oldu ama hava haritaları aklımda kaldığı kadari ile LTBA Rnw 24 için ils yaklaşmasında BKZ dan sola dönüş demissiniz.
Rotanızı tam bilemiyorum ama YAA dan da gelseniz(gelirseniz çok keskin bir dönüş anlamı çıkar) BUK dan da gelseniz 24 pist içinils e bağlanmanız (APP tusuna basmanız) bkz dönüşünü yaptıktan sonra diil önce olması gerekir( hatırımda kaldıgı kadarı ile BKZ vor ils knizinin ya içinde yada kuzeyinde kalıyor)...
zira ils e giriş açısı 30 ile 45 derece açısında olur( yanı ils yaklaşma hatına bağlanmak için son dönüşünüzü yaptığınızda coure farkının olması gereken değer veya heading değeri de denebilir)).. bu ğeri sağladığınızda ils konisine yaklaşırken APP tuşuna basarsınız..
Anlattıklarınızdan anladığım kadarı ile bkz dönüşü sonrası app ye basarsanız sizin başınıza gelen olay olur. Uçak, Localizor ile merkeze gelmeye çalışırken ils konisinin dışına çıktığından APP düşer.
Bu durumda da Vor LOC a da ist vor girildiğinden ve 235 radyale bağlanması için gerekli koninin içinde olduğunuzdan vor yaklaşmasına geçer ki siz de bunu yapmış..
Sizin yapmanız gereken BK VOR a varmadan önce sanırım yarım mil yada 1 mil önce ils e bağlamadan önceki son dönüşe yapmanızdır.
Unutmadan söyleyeyim. Localizör e sağdan yada soldan 30-45 derece capraz girilir. G/S a da alttan girlir. G/S asla ve asla üstten tuturulamaz.Localizöre drekt de girebilirsiniz sorun değil..
Ama unutulmamalıdır ki yüksek hızda ve aşırı ani hreketlerde (seri flap acma yada flap basarken teker açma gibi durumlarda) slop un altına düşerek ils den gene çıkabilirsiniz.
uçalar elinizi hareket ettirir gibi verdiğiniz emirlere hızlı tepki veremezler. siz ne kadar hızlı hareket etseniz de onların hareket tepki hızları sabittir ve yavaştır..Nazik olun..Altınızdaki spor araç yada askeri jet değildir..
Ek Bilgi: VOR istasyonunun sinyal yayın anteni Merkez hat üzerinde olmadıkça hiç bir hava alanında pist merkez hattı ile aynı radyaldeki VOR hattı çakışmaz.
Yatayda belirli bir mesafe hatası vardır..
İstanbuldaki gibi VOR hattı sağa öteli olur...
Aslına bakarsanız rota bilgileriniz ile RNW24 ils yaklasması haritasını buraya yüklerseniz daha iyi anlatırım... Şuanda teknik imkanlarım sınırlıda...
TK539
Alper DYLAVER-TRABZON