Page 1 of 1

Kit uçaklar?

Posted: 06 Jul 2002, 00:35
by epaprat
Selamlar;
Kit uçaklarla ilgili merak etti?im birçok konu var.Kullanabilmek için ne tip lisans gerekli?Türkiyede kit uçakların kullanımıyla ilgili yasal düzenleme var mı?Havaalanları dışında iniş kalkış yapabildi?iniz için gerekli izinler nerelerden ve nasıl alınıyor?Yardımcı olabilecek arkadaşların yardımlarını bekliyorum...

Saygılar;

Ertaç Paprat(Yzmir)
TK450

Edited by - epaprat on 05/07/2002 21:36:04

Posted: 06 Jul 2002, 04:23
by hakan737
Sevgili Ertaç, kısaca "havacılık özürlü" bir ülkede yaşadığımızı hatırlatıp bu zararlı düşüncelerden bir an önce sıyrılıp FLight simulatör'e de PPL zorunluluğu gelmeden sanal uçuşlara devam etmeni öneririm :) :)
ama yinede bu ciddi cevabımdan sonra sorularına yanıt istersen işte aşağıdalar;
Kullanabilmek için ne tip lisans gerekli?Türkiyede kit uçakların kullanımıyla ilgili yasal düzenleme var mı?
Ne yazıkki Türkiyede Kit uça konusunda türkiyenin sivil havacılık otoritesinin JAA kurallarında yer alan madde ve tanımlamalar dışında elle tutulur bir geçmişi ve dolayısı ile bilgi-deneyimi yok.Kit uçağım var napıcam? bi yardım diye gidersen sana "ha?ne?" gibi cevaplar gelebilir, şaşırma çünkü SHGM vergi dairesinin biraz daha gelişmiş hali gibi. Normalde ağırlık, sertifikasyon ve zaman zaman motor gücü ile belirlenen uçan araç tipleri içinde Kit uçaklar içinde geçerli. Ancak genelde Dünyanın her yerinde Kit uçaklar "home made" mantığında işlediği için (genelde) boş ağırlıkları Ultralight sınıfına denk olmak üzere 250kg gibi ayarlanır. Daha peorfesyonel tip Kit uçaklar için ise ağırlık ve dolayısı ile techizat arttığı için normal uçak muamelesi yapılır ve PPL gerektirir. Son amanlardaki Kit uçakların fiyat ve konfigurasyonları nerdeyse bir Cessna 172-182 yada TB20 kadar olabilmekte.Türkiyede kit uçakların kullanımı ile ilgili özel bir kısıtlama yok. yeterki uçağın tüm yasal işlemleri belgeleri tamam olsun. Hatta bizim kartal THK'dan iki arkadaşın kendi yaptıkları kit uçak çu anda istanbulda Hezarfende ve uçar vaziyette. (aklına lancair, cirrus gibi bişi gelmesin bu uçak piper supercub bozmasi gibi bişi). bunun için tavsiyem uçağın uçar vaziyette TR'a gelmesi en güzeli bu :) başın ağrımaz. EAA'nın yani experimental aircraft association'un Ankarada bir temsilciliği var ve bir ara bir uçak modeli il uğraşıyorlardı. Hatta THY'den bir kaptan pilot'umuzda bu kit uçaklar ile oldukça ilgili. Eğer bürokrasi bu dostları bıktırmaz ise yakında somut birşeyler görmek mümkün olabilir.
Havaalanları dışında iniş kalkış yapabildiğiniz için gerekli izinler nerelerden ve nasıl alınıyor?
TR'a havaalanları dışında iniş yapmak öyle kafamıza göre olmuyor malesef. Herşeyden önce kulağa hoş gelen bu "istediğimiz yere inmek" tabirinin ardına Uçağın ve yolcunu sigorta şartlarındaki mevzuat şartlarını koyduğunuzda izin almadan yada haber vermeden yada plan doldurmadan bir yerden kalkmak ve inmek için işlemler nerdeyse resmi bir meydandan kalkıp inmek ile aynı. Yani ultralight yada microlight ile uçmuyor bir uçak ile uçuyorsanız uymanız gereken kurallar çok ciddi. Bunlara en güzle yanıtı vakti olursa Serdar Sualp yada Ali Camat verebilir ben bu noktadan sonrasına karışmayayim

kolay gelsin


Hakan737Guven

Posted: 06 Jul 2002, 05:04
by Serdar Sualp
Degerli arkadaslar,

Turkiye'ye kit ucak getirmek ve buna ucusa elverislilik sertifikasi almak icin, getirilen ucagin imal edildigi ulkenin Sivil Havacilik Orgutunce bahse konu KIT Modeli icin ucusa elverisliliginin onaylanmis olmasi gerekir. Bu takdirde işal ettiginiz KIT ucagin montajini tamamladikdan sonra SHGM'ne muracaat eder, onlarin istedigi evraklari tamamlar ve teknik heyetin muayenesinden sonra verecegi "olumlu" rapor ile ucaginizin tescil islemlerini bitirisiniz.

Sadece ulkemizde degil, hur dunyanin her yerinde VFR ucus planinizda inilecek meydan kismina "ZZZZ" yazip bunun aciklamasini da "REMARKS" bolumunde yaparak tahditli, yasak, yerlesim bolgesi, vb., gibi yerler disinda inebileceginiz her yere inebilirsiniz. Buna en iyi ornek AYVALIK - SARMISAKLI yada BURHANIYE - GOMEC pistleridir. Yapacaginiz tek sey indikten sonra en yakin Brifing ofisine telefon edip ucus planinizi kapatmak olacaktir.

Not : Ultralight tipi ucaklar dahil tum hava araclari SHGM'nun tescil musadesine ve T.C. Maliye Bakanligi'nin tasit vergisine tabidir.

Sevgilerimle

Serdar Sualp

Posted: 06 Jul 2002, 05:32
by epaprat
Sevgili Hakan Hocam ve Serdar Hocam cevaplarınız için çok teşekkürler.Benim için oldukça yeterli oldu.
Hakan Hocam Türkiye'deki havacılık konusunda söylediklerinize katılmamak mümkün değil.Ben bir an önce dediğiniz zorunluluk gelmeden online uçuşlara devam ediyim. :)
Ama özellikle Amerikada bir çiftlikten diğerine arkadaşını ziyaret etmek için kit uçağıyla giden insanları duyup Türkiye'deki şartları düşününce üzülmemek elde değil.Bizim ülkemiz bu duruma ne zaman gelir veya gelir mi o da ayrı bir tartışma konusu.Neyse bizim bu kit uçak merakımız başka bahara kalacak gibi gözüküyor...
Bu arada ilgilenen arkadaşlar için çift motorlu güzel bir kit uçak gördüm belki bu konuyla ilgili çoğu kişi biliyodur.http://www.zenişair.com/gemini/index.html yaklaşık 50.000$...
Aynı şirketin birde tek motorlusu var http://www.zenişair.com/stolch801/default.htm

Saygılar;

Ertaç Paprat(İzmir)
TK450

Edited by - epaprat on 06/07/2002 02:54:23

Posted: 09 Jul 2002, 18:56
by remzi
Peki, diyelim ki Cessna Caravan Amphibian tibi bir ucagimiz var ve bununla günübirlik geziler yapiyoruz.
Mesela Istanbul LTBA dan kalktik, Bostanci sahilinden Kusadasina gidecek yolcu aliyoruz, koltuk bos kalmsin diye Avsa adasina gidecek yolcu alabilirmiyiz. Karadaki "istediginiz yere inemezsiniz" baglayici hükmü bürokratik islemlerin yaninda biraz da pist veya elverisli arazi yapisinin mevcudiyetine de bakarken, sinirsiz sayida inebilecek yer secenegi sunan bir hayli esnek bir deniz ucagi icin kisitlama ve engel varmidir?
buna ait ucus plani doldurma ve plan kapatma usulleri nasildir.
Remzi Öztürk
tk-47

Posted: 10 Jul 2002, 06:08
by Serdar Sualp
Kardesim Remzi,

Bu durumda iki plan doldurmak gerekir.
Birinci plan : Istanbul - Avsa adasi.
Ikinci Plan : Avsa adasi - Kusadasi.

Her inisten sonra o ucusla ilgili ucus planini kapatmak gerekir.
Ucus planinin nasil doldurulacagini ayni topik icinde yukarida izah etmeye calismistim.

Sevgilerimle




Serdar Sualp

Posted: 10 Jul 2002, 19:49
by remzi
Tesekkürler Serdar Hocam

Remzi Öztürk
tk-47