Alcalma Profili-Circle to Land (Updated)
Posted: 20 Jul 2007, 22:43
Arkadaslar,su an sildigim ilk sekli aslinda cok yeni baslayan arkadaslara referans olmasi icin yapmistim ama cok guzel sorular geldi arkasindan,o yuzden daha profesyonel,usulune gore aciklayalim dedim.Arkadaslar bu basimiza her pist icin gelebilir.Diyelim ki LTBA 36R'a yaklasiyoruz ama o anda degisen bir ruzgar sebebiyle 18L'e inmemiz gerekti.Bu durumda uygulanacak prosedur sudur:
1- 15 Flap,Gear down posizyonunda (bu B738 icin yaklasik 160 knot surattir) 36R'a ILS inis yapicakmisiz gibi ILS'e establish oluyoruz (burada onemli olan Localizer hattina oturmak).Chart'tan o meydan icin olan MDA'nin (sag altta,circle-to-land kisminda yazan) altina kesinlikle dusmuyoruz.
2- ILS hattinda ilerlerken piste 3 mil kala sag tarafa (yada sola,meydan'a gore degisiklik gosterebilir,LTBA icin sagdandir cunku soldan yapilacak bir donus 36L'in course'unu keser) dogru 45 derecelik bir aciyla donusumuzu yapiyoruz.Eger ils sizi 3 mile daha gelmeden MDA (1000feet LTBA icin) altina indiriyorsa 1000 feet'te ALT HOLD yapiyoruz,1000 feet'in altina asla inmiyoruz.Sekilde de goruldugu uzere 355 course'da giderken 45 derece'yle 040 basa donuyoruz ve bu basi 30 saniye yada pistten 2.5 mil uzaklasana kadar surduruyoruz.(Paralel hatta 2.5 mil,buradaki en optimum uzaklik 2.5-3 mil'dir).
3- 040 basta 30 saniye yada 2.5 mil uzaklasana kadar uctuktan sonra tekrar runway'a paralel duruma gecip downwind-ruzgaralti ayagini ucmaya basliyoruz.(Hala 15 flap ve gear down pozisyonundayiz)
4- Pistin tam teker koyacagimiz yerine paralel duruma geldigimizde (ABEAM Threshold) kronometremizi calistiriyoruz ve downwind-ruzgaralti bacaginin devamini ucmaya basliyoruz.Dikkat edilecek nokta base leg-esas bacaga donmeden her 500 feet icin 20 saniye bu bacagin devamini ucuyoruz (sekildeki 4 ve 5 numara arasindaki bolum).Ornek vermek gerekirse,LTBA icin MDA 1000feet oldugundan biz ABEAM Threshold'dan base leg-esas bacaga donene kadar 40 saniye ucuyoruz.(MDA 1500 feet olsaydi ucacagimiz uzunluk 60 saniye olacakti)
5- Downwind-ruzgaralti bacagini ustte aciklanan sekilde uctuktan sonra 90 derecelik bir donusle base leg-esas bacaga donusumuzu yapiyoruz,donusu takiben 30 flap'imizi aciyoruz.Pist'le goz temasini kaybetmeden .4(400) varyo ile alcalmaya basliyoruz.Bu varyo en garanti alcalistir lakin alcak kalirsaniz toplamasi her zaman icin daha zor olur (alcak kalacaginiza yuksek kalmaniz her zaman daha guvenlidir).Eger PAPI'ler 3 beyaz yada 4 beyaz veriyorsa varyonuzu .7(700)'e cekerek alcalmaya devam ediyoruz(Pist'le goz temasini kesmiyoruz).
6- Artik sol taraftan yavas yavas pist hattina yaklastigimizi gordugumuzde tekrar sola 90 derecelik bir donusle final bacagina girip runway course'una oturuyoruz ve Flap'lar full pozisyonuna geciyoruz,alcalmamizi surduruyoruz(bizim seklimiz icin LTBA 18L/course176).
7- Artik pist karsimizda ve inis icin uygun pozisyonda olup olmadigimizi bir kez daha kontrol ediyoruz. Eger AGL 500feet'te Wing level olup Vapproach hizinda olamamissak Go-around yapiyoruz.Olmussak herkese hayirli inisler
1- 15 Flap,Gear down posizyonunda (bu B738 icin yaklasik 160 knot surattir) 36R'a ILS inis yapicakmisiz gibi ILS'e establish oluyoruz (burada onemli olan Localizer hattina oturmak).Chart'tan o meydan icin olan MDA'nin (sag altta,circle-to-land kisminda yazan) altina kesinlikle dusmuyoruz.
2- ILS hattinda ilerlerken piste 3 mil kala sag tarafa (yada sola,meydan'a gore degisiklik gosterebilir,LTBA icin sagdandir cunku soldan yapilacak bir donus 36L'in course'unu keser) dogru 45 derecelik bir aciyla donusumuzu yapiyoruz.Eger ils sizi 3 mile daha gelmeden MDA (1000feet LTBA icin) altina indiriyorsa 1000 feet'te ALT HOLD yapiyoruz,1000 feet'in altina asla inmiyoruz.Sekilde de goruldugu uzere 355 course'da giderken 45 derece'yle 040 basa donuyoruz ve bu basi 30 saniye yada pistten 2.5 mil uzaklasana kadar surduruyoruz.(Paralel hatta 2.5 mil,buradaki en optimum uzaklik 2.5-3 mil'dir).
3- 040 basta 30 saniye yada 2.5 mil uzaklasana kadar uctuktan sonra tekrar runway'a paralel duruma gecip downwind-ruzgaralti ayagini ucmaya basliyoruz.(Hala 15 flap ve gear down pozisyonundayiz)
4- Pistin tam teker koyacagimiz yerine paralel duruma geldigimizde (ABEAM Threshold) kronometremizi calistiriyoruz ve downwind-ruzgaralti bacaginin devamini ucmaya basliyoruz.Dikkat edilecek nokta base leg-esas bacaga donmeden her 500 feet icin 20 saniye bu bacagin devamini ucuyoruz (sekildeki 4 ve 5 numara arasindaki bolum).Ornek vermek gerekirse,LTBA icin MDA 1000feet oldugundan biz ABEAM Threshold'dan base leg-esas bacaga donene kadar 40 saniye ucuyoruz.(MDA 1500 feet olsaydi ucacagimiz uzunluk 60 saniye olacakti)
5- Downwind-ruzgaralti bacagini ustte aciklanan sekilde uctuktan sonra 90 derecelik bir donusle base leg-esas bacaga donusumuzu yapiyoruz,donusu takiben 30 flap'imizi aciyoruz.Pist'le goz temasini kaybetmeden .4(400) varyo ile alcalmaya basliyoruz.Bu varyo en garanti alcalistir lakin alcak kalirsaniz toplamasi her zaman icin daha zor olur (alcak kalacaginiza yuksek kalmaniz her zaman daha guvenlidir).Eger PAPI'ler 3 beyaz yada 4 beyaz veriyorsa varyonuzu .7(700)'e cekerek alcalmaya devam ediyoruz(Pist'le goz temasini kesmiyoruz).
6- Artik sol taraftan yavas yavas pist hattina yaklastigimizi gordugumuzde tekrar sola 90 derecelik bir donusle final bacagina girip runway course'una oturuyoruz ve Flap'lar full pozisyonuna geciyoruz,alcalmamizi surduruyoruz(bizim seklimiz icin LTBA 18L/course176).
7- Artik pist karsimizda ve inis icin uygun pozisyonda olup olmadigimizi bir kez daha kontrol ediyoruz. Eger AGL 500feet'te Wing level olup Vapproach hizinda olamamissak Go-around yapiyoruz.Olmussak herkese hayirli inisler