Page 1 of 2

Alcalma Profili-Circle to Land (Updated)

Posted: 20 Jul 2007, 22:43
by Serden
Arkadaslar,su an sildigim ilk sekli aslinda cok yeni baslayan arkadaslara referans olmasi icin yapmistim ama cok guzel sorular geldi arkasindan,o yuzden daha profesyonel,usulune gore aciklayalim dedim.Arkadaslar bu basimiza her pist icin gelebilir.Diyelim ki LTBA 36R'a yaklasiyoruz ama o anda degisen bir ruzgar sebebiyle 18L'e inmemiz gerekti.Bu durumda uygulanacak prosedur sudur:

1- 15 Flap,Gear down posizyonunda (bu B738 icin yaklasik 160 knot surattir) 36R'a ILS inis yapicakmisiz gibi ILS'e establish oluyoruz (burada onemli olan Localizer hattina oturmak).Chart'tan o meydan icin olan MDA'nin (sag altta,circle-to-land kisminda yazan) altina kesinlikle dusmuyoruz.

2- ILS hattinda ilerlerken piste 3 mil kala sag tarafa (yada sola,meydan'a gore degisiklik gosterebilir,LTBA icin sagdandir cunku soldan yapilacak bir donus 36L'in course'unu keser) dogru 45 derecelik bir aciyla donusumuzu yapiyoruz.Eger ils sizi 3 mile daha gelmeden MDA (1000feet LTBA icin) altina indiriyorsa 1000 feet'te ALT HOLD yapiyoruz,1000 feet'in altina asla inmiyoruz.Sekilde de goruldugu uzere 355 course'da giderken 45 derece'yle 040 basa donuyoruz ve bu basi 30 saniye yada pistten 2.5 mil uzaklasana kadar surduruyoruz.(Paralel hatta 2.5 mil,buradaki en optimum uzaklik 2.5-3 mil'dir).

3- 040 basta 30 saniye yada 2.5 mil uzaklasana kadar uctuktan sonra tekrar runway'a paralel duruma gecip downwind-ruzgaralti ayagini ucmaya basliyoruz.(Hala 15 flap ve gear down pozisyonundayiz)

4- Pistin tam teker koyacagimiz yerine paralel duruma geldigimizde (ABEAM Threshold) kronometremizi calistiriyoruz ve downwind-ruzgaralti bacaginin devamini ucmaya basliyoruz.Dikkat edilecek nokta base leg-esas bacaga donmeden her 500 feet icin 20 saniye bu bacagin devamini ucuyoruz (sekildeki 4 ve 5 numara arasindaki bolum).Ornek vermek gerekirse,LTBA icin MDA 1000feet oldugundan biz ABEAM Threshold'dan base leg-esas bacaga donene kadar 40 saniye ucuyoruz.(MDA 1500 feet olsaydi ucacagimiz uzunluk 60 saniye olacakti)

5- Downwind-ruzgaralti bacagini ustte aciklanan sekilde uctuktan sonra 90 derecelik bir donusle base leg-esas bacaga donusumuzu yapiyoruz,donusu takiben 30 flap'imizi aciyoruz.Pist'le goz temasini kaybetmeden .4(400) varyo ile alcalmaya basliyoruz.Bu varyo en garanti alcalistir lakin alcak kalirsaniz toplamasi her zaman icin daha zor olur (alcak kalacaginiza yuksek kalmaniz her zaman daha guvenlidir).Eger PAPI'ler 3 beyaz yada 4 beyaz veriyorsa varyonuzu .7(700)'e cekerek alcalmaya devam ediyoruz(Pist'le goz temasini kesmiyoruz).

6- Artik sol taraftan yavas yavas pist hattina yaklastigimizi gordugumuzde tekrar sola 90 derecelik bir donusle final bacagina girip runway course'una oturuyoruz ve Flap'lar full pozisyonuna geciyoruz,alcalmamizi surduruyoruz(bizim seklimiz icin LTBA 18L/course176).

7- Artik pist karsimizda ve inis icin uygun pozisyonda olup olmadigimizi bir kez daha kontrol ediyoruz. Eger AGL 500feet'te Wing level olup Vapproach hizinda olamamissak Go-around yapiyoruz.Olmussak herkese hayirli inisler

Posted: 21 Jul 2007, 17:36
by Serden
updated

Posted: 24 Jul 2007, 19:58
by Özgür Orhon
Serden Kaptan teşekkürler faydalı bir konu olmuş.

Özgür Orhon
THY2354

Posted: 26 Jul 2007, 04:48
by THY446
Sayın Serden kaptanım, öncelikle sanal pilotlara yönelik bu çalışmanızdan dolayı sizi kutluyorum. Lakin aklıma takılan bir kaç soruyu da sizinle paylaşmadan edemiyorum. Zira bence konunun anlaşılması açısından son derece önemli konular sormak istediklerim.

Birinci sorum kısaca "Neye istinaden" yapılıyor tüm bu dönüşler ?

İkinci sorum ise "Nedir bizim baz aldığımız Chart üzerinde yazılı talimatlar ?

Açıklayıcı olmak için mesela LTCE 26R için ILS/DME yaklaşmasında uygulanan prosedür ile sizin öngördüğünüz yaklaşma prosedürü arasında ne gibi farklar vardır öğrenmek isterim. Zira bahsi geçen chart'ta Circle to Land inişe müsait bir liman Chart'ı.


Okhan Uçar
Ankara
THY477

Image

Posted: 26 Jul 2007, 11:44
by hakan737
biri ILS/DME precision yani hassas yaklaşma, diğeri VOR/VOR-DME/NDB-NDB-DME non precision yani hassas olmayan yaklaşma.

bütün hassas olmayan yaklaşmaların sonu circle to land ile biter, özellikle OFFSET yani iniş korsu pist ile aynı olmayan tüm yaklaşmalarda (OFFSET ILS hariç veya coğrafik duruma göre dahil) iniş meydan turu circle to land ile tamamlanır.

meydan kapasitesi (pist uzunluğu, genişliği, yaklaşma ışıkları vb) yeterli olan , coğrafik olarak direk yaklaşmaya uygun hassas olmayan -non precision- yaklaşmalarda eğer chartta belirtilmiş ise "straight in landing" önceliklidir. straight in landing sadece iniş korsu-paterni- pist ile aynı doğrultuda olan meydanlar için geçerlidir.

aynı şekilde straight in landing için minimalar vardır. minimalar bu önceliğin altına düşmiş ise circle to land minimalarına devam edilir, bu da minimaların altında ise pas geçilere yedek meydana gidilir.

Posted: 26 Jul 2007, 12:32
by Serdar Sualp
Sevgili Arkadaşlar,

Serden kardeşimizin çalışması spesifik bir tayyare ve turlu yaklaşma için hazırlanmış. Güzel de olmuş.
Ek olarak, Turlu inis (Cicle to Land) hakkinda bilmemiz gereken genel hususları da kisaca izah etmeye calisayim.

Tanim
Turlu Inis her hangi bir aletli yaklasma proseduru ile yaklasma yaptiktan sonra pist ile goz temasi saglandiginda ucagi son yaklasma kursundan (Final Approach Course) cikarip pist merkez hatti uzerine oturtarak inis yapmak icin yapilan manevralardir.

Neden Turlu inis ?
Son yaklasma kursunun pist merkez hatti ile 30 dereceden fazla aci yapmasi halinde ya da pistin direkt inise musade etmedigi hallerde turlu inis proseduru uygulanir.

Turlu inis yapabilmek icin hangi kosullar olmalidir ?
Pilot daima gorerek sartlarda ucus kosullarini muhafaza etmelidir.
Minimum Descent Altitude'in (MDA) altina inmemelidir.
Yaklasma suratlerine dikkat edilmelidir.

Yukarida yazdiklarimi bir de resimde gorelim.


Bu bilginin kaynagi "Jeppesen Instrument Commercial Manual"dir.
Goruldugu uzere her iki pist basindan da inis mumkundur. Birden fazla paralel ya da capraz pisti olan meydanlar da vardir. Bunlarin tumune yukarida izah etmeye calistigim kosullar yerine getirilerek inis yapilabilir.



Sevgilerimle

Serdar Sualp

Posted: 26 Jul 2007, 14:04
by Serden
Bu arada Serdar hocamin yazdigina ek,gorusun musait,havanin acik oldugu durumlarda da siz ustteki gibi bir yaklasmayi Kule'den isteyebilirsiniz.Ornek olarak LTBJ icin,eger ATC varsa ve hava sartlari musaitse chart'ta gorulen proseduru uygulamak zorunda degilsiniz zira chart'taki prosedur sizin daha cok havada kalmanizi ve yakit yakmanizi saglar.Boyle bir durumda ATC'den visual olarak circle-to-land talep edebilirsiniz ve eger onaylanirsa asagidaki sekilde inisinizi gerceklestirebilirsiniz.

P.S: Her ne kadar kaptan siz bile olsaniz boyle bir inis icin Kule size izin vermedigi durumlarda chart'taki proseduru uygulamak zorundasinizdir.Boyle bir inis icin Kule'nin izin vermedigi durumlar genellikle havanin el vermedigi durumlardir lakin bir an once inmeniz sizin icin de kule icin de en hayirlisidir.

Posted: 26 Jul 2007, 21:30
by Serdar Sualp
Serden hocam,

İkinci olarak tarif ettiğiniz "Circling Approach" (Turlu yaklaşma) değil, tam bir "Visual Approach" (Görerek yaklaşma)dır.
Tayyare, VFR görüş koşulları altında bir NAVAID'den "Traffic pattern"nine (meydan turu) "Downwind" den (Rüzgaraltı) girerek sırasıyla "Base leg" (Esas bacak) ve "Final leg" (son yaklaşma) bacaklarını uçarak inmektedir. Sizin ikinci bölümde yaptığınız "C Approach Category" bir jet tayyaresinin görerek şartlarda uçtuğu yaklaşma ve alçalma profilini tarif etmek olmuş. Ellerinize sağlık.

Anlaşılan Approach çeşitleri hepimizin bilmek istediği bir konuymuş. Bu durumda bana bir iki gün müsade ederseniz size:
Visual Approach
Circling Approach
Contact Approach
VOR-DME Approach
ILS Appoach
konularına bir yazı dizisi hazırlayayım.

Sevgilerimle

Serdar Sualp

Posted: 30 Jul 2007, 11:11
by 1237
Çok güzel bir konu olmuş, emek veren herkese çok teşekkür ederim. Serdar hocam sizden ricam eğer çok uzun olmayacaksa yine bu mesaja eklemeniz. Flyşy yönetiminden ricam da bu mesajı stick yapması ve/veya Training forumuna taşıması.

tekrar teşekkürler, sevgiler




Alper Oğuz
TK1237
alperoguz at gmail nokta com

Posted: 31 Jul 2007, 11:08
by 1777
Elinize sağlık kaptanlar.. Her gün, bilgilerimize bir yenisini ekliyoruz. Çok güzel bir yazı olmuş, umarım devamı gelir. Teşekkürler.

Onur Esenlik
THY1777 / ANKARA

Posted: 02 Aug 2007, 15:23
by 1237
Merhaba,
quote:Originally posted by Serden
4- Pistin tam teker koyacagimiz yerine paralel duruma geldigimizde (ABEAM Threshold) kronometremizi calistiriyoruz ve downwind-ruzgaralti bacaginin devamini ucmaya basliyoruz.Dikkat edilecek nokta base leg-esas bacaga donmeden her 500 feet icin 20 saniye bu bacagin devamini ucuyoruz (sekildeki 4 ve 5 numara arasindaki bolum).Ornek vermek gerekirse,LTBA icin MDA 1000feet oldugundan biz ABEAM Threshold'dan base leg-esas bacaga donene kadar 40 saniye ucuyoruz.(MDA 1500 feet olsaydi ucacagimiz uzunluk 60 saniye olacakti)
Buradaki alçalma varyosunun niçin 1500 feet/dk ayarlandığını anlayamadım. Pistten fazla uzaklaşmamak için örneğin 1800 veya 2000 varyo ile alçalamaz mıyız? MDA'nın 1000 feet kadar üzerindeysek bu varyo ile pistten 2-2.5 nm kadar uzaklaşacağımızdan makul bir değer ama ya MDA'nın çok üzerindeysek?


Alper Oğuz
TK1237
alperoguz at gmail nokta com

Posted: 02 Aug 2007, 18:33
by 1777
1500 olarak bahsettiği varyomuz değil MDA (Min Descent Alt.) Alçalma varyomuz 400fpm veya yüksek kalırsak 700fpm olarak belirtilmiş. Yanlışım varsa düzeltin lütfen..

Onur Esenlik
THY1777 / ANKARA

Posted: 02 Aug 2007, 21:44
by THY2246
güzel calısma serden kaptanım

Posted: 03 Aug 2007, 19:36
by 1237
Merhaba,

quote:Originally posted by 1777

1500 olarak bahsettiği varyomuz değil MDA (Min Descent Alt.) Alçalma varyomuz 400fpm veya yüksek kalırsak 700fpm olarak belirtilmiş. Yanlışım varsa düzeltin lütfen..
Onur Esenlik
THY1777 / ANKARA
Onur kaptan "esas bacaga donmeden her 500 feet icin 20 saniye bu bacagin devamini ucuyoruz" sözüne göre hesap yaptım. 20 saniyede 500 feet alçalınırsa dakikada 1500 feet alçalınmış olur dediydim. :)


Alper Oğuz
TK1237
alperoguz at gmail nokta com

Posted: 04 Aug 2007, 21:59
by Serden
quote:Originally posted by 1237

Merhaba,

quote:Originally posted by 1777

1500 olarak bahsettiği varyomuz değil MDA (Min Descent Alt.) Alçalma varyomuz 400fpm veya yüksek kalırsak 700fpm olarak belirtilmiş. Yanlışım varsa düzeltin lütfen..
Onur Esenlik
THY1777 / ANKARA
Onur kaptan "esas bacaga donmeden her 500 feet icin 20 saniye bu bacagin devamini ucuyoruz" sözüne göre hesap yaptım. 20 saniyede 500 feet alçalınırsa dakikada 1500 feet alçalınmış olur dediydim. :)


Alper Oğuz
TK1237
alperoguz at gmail nokta com



final'den onceki 2.5-3 millik base leg'i de hesaba kat alper kaptan