Page 1 of 1

Soru: VNAV

Posted: 22 Feb 2007, 09:38
by Serden
arkadaslar fmc legs page'den ucagimizin hangi fix'de ne kadar hizli olmasi gerektigini ve o fix'deki yuksekligini manuel olarak degistirebiliyoruz SPEED/FL seklinde.benim sorum ise,fix'deki yuksekligi fmc'ye birakip sadece speed'i nasil degistirebiliriz,yada degistirebilirmiyiz.cunku herhangi bir fix'e hiz ve yukseklik belirttigimde cogu zaman flight paş'i tutturamiyor ve VNAV disconnect oluyor.zaten decent'i takip yaklasmaya dogru V/S'ye geciyorum ama yinede merak ettim acaba sadece speed'i degistirebilirmiyiz diye.

Serden NAYIN
ŞY2168

Posted: 22 Feb 2007, 19:55
by 1219
flight paş rüzgar çok sert değişmezse tutar. Erişilemez bir değer girildiğinde ise VNAV disconnet olur. VNAV disconnet olmasının sebebi belki yakıtının fazla olması olabilir. Speed brake'ide kullandığın takdirde tabiki. LNAV ilede manuel olarak istediğin fixde istediğin hızda olabilirsin. LNAV'i aktif yaptığın zaman ekranda dairesel yeşil çizgi ile nerede istediğin yüksekliğe ulaşacağını gösterir.

Emre ATAY
THY6219

Posted: 23 Feb 2007, 01:03
by Serden
bahsettiginiz LNAV degil V/S'dir ve ben zaten decent'i takip V/S'ye gectigimi mesajda belirtmistim.LNAV ucagin lateral kontrolunu ayarlayarak rotasinda tutmaya yarar,yani sadece sag/sol ayarlamasi yapar,hiz ve yukseklikle alakali degildir.bahsettiginiz yesil muz Vertical Speed'deyken cikar ve iyi ki de cikar:) ama sorumuza donersek tekrar,fix'lere sadece speed atamamiz mumkun mu altitude'a dokunmadan?

Serden NAYIN
THY2168

Posted: 23 Feb 2007, 10:14
by barkay
Serden kaptan,

Fixlere speed atamak mümkün. Karşılarında gördüğünüz değerlerden ilki speed ikincisi yükseklik. Buna göre örneğin 06 pisti yaklaşmasında ATCOS 2600 feet yükseklik ve 190 kn süret olacağını varsayalım. Normal bir seçimde LEGS sayfasında solda ATCOS karşısında 190/2600 yazar. Diyelim ki sürat 180 olsun istiyoruz. Bu durumda 180/ yazıp ATCOS'un karşısına tıklarsanız sadece sürat değişir. 2500 feet olsun istiyorsanız bu sefer /2500 yazar tıklarsınız ve sadece yükseklik değişir.

Bir başka konuda şudur. Planlanmış bir uçuşta fixlerden birinde irtifa değişikliğini iyi bir hesaplama yaparak yapmak gerekir. Zira ilk başta girdiğiniz cost index değeri doğrultusunda uçak kendisine bir tırmanma açısı belirleyecektir. Eğer girdiğiniz yükseklik mevcut sürat konumunda ve mevcut uzaklıkta cost index değeri tarafından hesaplanan açıdan yğkselemeyecekse VNAV disconnect olur ve bu durumda pilotun V/S kullanması gerekir.

Umarım yardımı dokunur,

Selamlar,

Oral Barkay

Posted: 23 Feb 2007, 13:53
by Serden
tesekkurler oral kaptan, speed/ degeri tam aradigim cevapti,yardiminiz icin sagolun

Serden NAYIN
THY2168

Posted: 24 Feb 2007, 21:37
by 1219
Bahsettiğim V/S değildir. LVL CHG dir. LVL CHG demek istemiştim yanlış yazmışım. Oral barkay zaten doğrusunu yazmış. Bilmeyenler için yükseklik ayarlamak ile ilgilide eklemek istediğim bir şey var. herhangi bir fix'i 9000ft yada üzerinde geçmek isterseniz /9000A yazarsınız. 9000ft ve altı için ise 9000B yazılır. iki yükseklik arası ise 9000B8000A yazarsınız.

Emre ATAY
THY6219