kargoda unutulan cep telefonu
Posted: 11 Oct 2006, 11:38
Bugün hürriyette yayınlanan bir haberi iletiyorum;
Arda Algül
ŞY neden 'cep telefonu riski' aldı
ŞY uça?ının yolcularından biri cep telefonunun kargoda açık kaldı?ını söyledi. Ancak sefer ertelenmedi. Yşte BBC Türkçe Servisi'nden Cenk Erdil'in başına gelenler:
Londra saatiyle 12:35'te 16 Eylül 2006 Cumartesi günü Londra'nın Stansted Havaalanı'ndan Ystanbul'a seyahat eden TK1972 sefer sayılı uça?ın yolcularından biriydim.
Yolcuların uça?a alınmasının ardından kabin görevlileri son hazırlıklarını yaparken hemen arka sıramda oturan bir yolcu cep telefonunu açık şekilde bavuluna koydu?unu söyledi.
Yolcunun bozuk Yngilizcesini anlamayan kabin görevlisi, "Önemli de?il, problem yok" dedi. Bu sırada, yolculardan birisi araya girerek söylenenleri tercüme etti ve bagajda bir açık cep telefonu oldu?unu bir kez daha vurguladı.
Kabin görevlisi, uça?ın ön bölümündeki kabin amirine do?ru giderek durumu bildirdi.
Ben bu durumun araştırılaca?ını, muhtemelen tüm bavulların incelenip uça?ın rötarlı kalkaca?ını düşünürken birkaç dakika içinde uça?ın kapısı kapatıldı ve çekici araç uça?ı çıkış kapısındaki körükten uzaklaştırmaya başaldı.
Uçak kalkışa do?ru ilerlerken kabin içinde son kontrollerini yapmaya başlayan kabin amirine, telefonunu açık unutan yolcunun beyanı konusunda ne yapıldı?ını ve açık bir cep telefonuyla uçuşa başlamanın Türk Hava Yolları'nın uçuş ve güvenlik yönetmeliklerine uygun olup olmadı?ını sordum.
Kabin amirinin bu soruya yanıtı "Mecbur kaldı?ımız durumlarda bu tür uygulamalar yapıyoruz" oldu.
Ben, bunun nasıl bir mecburiyet oldu?unu, yolcunun beyanının henüz uçak hareket etmeden ve kapılar kapanmadan kendisine iletildi?ini hatırlattı?ımda, kabin amiri şu yanıtı verdi.
"Kontrol kulesinden kalkış izni aldık. Bu uçakta 150 yolcu var. Herkesin iki bavulu olsa bu üç yüz bavul eder. Tüm bu bavulları araştırıp o yolcunun bavulunu bulmak en az iki üç saatlik gecikme anlamına gelir."
Uçakta bulunan yolcuların olası bir güvenlik riskini göze almak yerine birkaç saatlik gecikmeyi tercih edeceklerini tahmin etti?imi söyledi?imde ise kabin amiri kendi can güvenliklerinin de söz konusu oldu?unu söyledi ve "Yolcular kadar bizim canımız da önemli. Mecbur kaldı?ımız durumlarda bu tür riskleri alıyoruz. Ben cep telefonu yüzünden üç kez acil iniş yaşadım. Tüm bilgisayarlar kilitlendi" dedi.
Bu konuşma sırasında uçak kalkış pozisyonuna gelmişti. Kabin amirine bu durumu rapor edip etmedikleri sordu?umda evet ve hayır arasında çok açık olmayan bir yanıt aldım ve durumu rapor edece?imi kendisine ilettim.
Türkiye'ye yaptı?ım yolculu?un dönüşünde, Türkiye'de ve dünyada sivil havacılıktan sorumlu kurumlarla temasa geçerek uça?ın kargo bölümünde açık olan bir cep telefonunun herhangi bir tehlike yaratıp yaratmayaca?ını ve Türkiye'deki sivil hava yolu şirketlerinin böyle bir durumda ne tür bir yol izlediklerini sordum.
Ne yazık ki bu soruya açık bir yanıt bulamadım.
TK1972 seferinde yaşananları anlatmadan önce aynı soruyu Türk Hava Yolları'nın Basın Müşaviri Ali Genç'e ilettim ve bu konuda ŞY'nin tutumunun ne oldu?unu sordum.
Genç, bu konuda ŞY'nin Uçuş Emniyeti ve Kalite Güvence Başkanlı?ı'yla temasa geçti?ini ve Türk Hava Yolları'nın uygulamalarına göre ister kabinde ister bagaj bölümünde açık bir cep telefonuyla hiçbir seferin yapılamayaca?ını söyledi.
TK1972 seferinde tanık olduklarımı anlattı?ımda Ali Genç bunu bir ihbar olarak kabul etti?ini ve gereken incelemenin yapılmasını isteyece?ini söyledi.
ŞY Basın Müşaviri Ali Genç'le yaptı?ımız son telefon görüşmesinde, TK1972 Londra-Ystanbul seferinin uçuş raporunda bu konudan bahsedilmedi?ini söyledi. Genç o seferin kaptan pilotu ve kabin amirinden 16 Eylül 2006 günü yaşananlarla ilgili bilgi istendi?ini ancak bu görevliler uçuşta oldukları için henüz bu bilginin kendilerine ulaşmadı?ını, birkaç gün içinde bu bilgiyi beklediklerini ifade etti.
Ali Genç Türk Hava Yolları'nın uygulamalarına göre ister kabinde ister bagaj bölümünde açık bir cep telefonuyla hiçbir seferin yapılamayaca?ını yineleyerek BBC Türkçe Servisi'ni gelişmeler konusunda bilgilendirece?ini de sözlerine ekledi.
Sivil havacılıkta uçuş güvenli?i konusunda yeni çalışmalar yapılıyor, raporlar hazırlanıyor.
Tüm dünyada sivil havacılık uzmanları, uçak yolcularının güvenlikten ödün vermeden daha konforlu seyahat edebilmeleri için çaba sarfediyor.
Belki kısa süre sonra cep telefonları uçuş güvenli?i için hiçbir risk taşımadan kullanılabilecek.
Zaten Hollanda'dan KLM, Yngiltere'den BMI ve Portekiz'den TAP yıl sonundan itibaren uçuşlarında cep telefonu kullanımına izin vereceklerini açıkladılar.
Yeni uygulama uyarınca iniş ve kalkış dışında uçaklar tırmanışı tamamladıktan sonra cep telefonlarının kullanımı mümkün olacak.
Ama henüz de?il. Hal böyleyken, uçuşlarda birkaç saatlik gecikme, bunun sonucunda ortaya çıkabilecek havaalanı cezaları ve masraflar, yolcuların yakalamak zorunda oldu?u ba?lantı uçuşlarını kaçırması olasılı?ı, yüzlerce kişinin yaşamını ve uçuş güvenli?ini riske atmak için yeterli bir sebep olabilir mi?
Arda Algül
ŞY neden 'cep telefonu riski' aldı
ŞY uça?ının yolcularından biri cep telefonunun kargoda açık kaldı?ını söyledi. Ancak sefer ertelenmedi. Yşte BBC Türkçe Servisi'nden Cenk Erdil'in başına gelenler:
Londra saatiyle 12:35'te 16 Eylül 2006 Cumartesi günü Londra'nın Stansted Havaalanı'ndan Ystanbul'a seyahat eden TK1972 sefer sayılı uça?ın yolcularından biriydim.
Yolcuların uça?a alınmasının ardından kabin görevlileri son hazırlıklarını yaparken hemen arka sıramda oturan bir yolcu cep telefonunu açık şekilde bavuluna koydu?unu söyledi.
Yolcunun bozuk Yngilizcesini anlamayan kabin görevlisi, "Önemli de?il, problem yok" dedi. Bu sırada, yolculardan birisi araya girerek söylenenleri tercüme etti ve bagajda bir açık cep telefonu oldu?unu bir kez daha vurguladı.
Kabin görevlisi, uça?ın ön bölümündeki kabin amirine do?ru giderek durumu bildirdi.
Ben bu durumun araştırılaca?ını, muhtemelen tüm bavulların incelenip uça?ın rötarlı kalkaca?ını düşünürken birkaç dakika içinde uça?ın kapısı kapatıldı ve çekici araç uça?ı çıkış kapısındaki körükten uzaklaştırmaya başaldı.
Uçak kalkışa do?ru ilerlerken kabin içinde son kontrollerini yapmaya başlayan kabin amirine, telefonunu açık unutan yolcunun beyanı konusunda ne yapıldı?ını ve açık bir cep telefonuyla uçuşa başlamanın Türk Hava Yolları'nın uçuş ve güvenlik yönetmeliklerine uygun olup olmadı?ını sordum.
Kabin amirinin bu soruya yanıtı "Mecbur kaldı?ımız durumlarda bu tür uygulamalar yapıyoruz" oldu.
Ben, bunun nasıl bir mecburiyet oldu?unu, yolcunun beyanının henüz uçak hareket etmeden ve kapılar kapanmadan kendisine iletildi?ini hatırlattı?ımda, kabin amiri şu yanıtı verdi.
"Kontrol kulesinden kalkış izni aldık. Bu uçakta 150 yolcu var. Herkesin iki bavulu olsa bu üç yüz bavul eder. Tüm bu bavulları araştırıp o yolcunun bavulunu bulmak en az iki üç saatlik gecikme anlamına gelir."
Uçakta bulunan yolcuların olası bir güvenlik riskini göze almak yerine birkaç saatlik gecikmeyi tercih edeceklerini tahmin etti?imi söyledi?imde ise kabin amiri kendi can güvenliklerinin de söz konusu oldu?unu söyledi ve "Yolcular kadar bizim canımız da önemli. Mecbur kaldı?ımız durumlarda bu tür riskleri alıyoruz. Ben cep telefonu yüzünden üç kez acil iniş yaşadım. Tüm bilgisayarlar kilitlendi" dedi.
Bu konuşma sırasında uçak kalkış pozisyonuna gelmişti. Kabin amirine bu durumu rapor edip etmedikleri sordu?umda evet ve hayır arasında çok açık olmayan bir yanıt aldım ve durumu rapor edece?imi kendisine ilettim.
Türkiye'ye yaptı?ım yolculu?un dönüşünde, Türkiye'de ve dünyada sivil havacılıktan sorumlu kurumlarla temasa geçerek uça?ın kargo bölümünde açık olan bir cep telefonunun herhangi bir tehlike yaratıp yaratmayaca?ını ve Türkiye'deki sivil hava yolu şirketlerinin böyle bir durumda ne tür bir yol izlediklerini sordum.
Ne yazık ki bu soruya açık bir yanıt bulamadım.
TK1972 seferinde yaşananları anlatmadan önce aynı soruyu Türk Hava Yolları'nın Basın Müşaviri Ali Genç'e ilettim ve bu konuda ŞY'nin tutumunun ne oldu?unu sordum.
Genç, bu konuda ŞY'nin Uçuş Emniyeti ve Kalite Güvence Başkanlı?ı'yla temasa geçti?ini ve Türk Hava Yolları'nın uygulamalarına göre ister kabinde ister bagaj bölümünde açık bir cep telefonuyla hiçbir seferin yapılamayaca?ını söyledi.
TK1972 seferinde tanık olduklarımı anlattı?ımda Ali Genç bunu bir ihbar olarak kabul etti?ini ve gereken incelemenin yapılmasını isteyece?ini söyledi.
ŞY Basın Müşaviri Ali Genç'le yaptı?ımız son telefon görüşmesinde, TK1972 Londra-Ystanbul seferinin uçuş raporunda bu konudan bahsedilmedi?ini söyledi. Genç o seferin kaptan pilotu ve kabin amirinden 16 Eylül 2006 günü yaşananlarla ilgili bilgi istendi?ini ancak bu görevliler uçuşta oldukları için henüz bu bilginin kendilerine ulaşmadı?ını, birkaç gün içinde bu bilgiyi beklediklerini ifade etti.
Ali Genç Türk Hava Yolları'nın uygulamalarına göre ister kabinde ister bagaj bölümünde açık bir cep telefonuyla hiçbir seferin yapılamayaca?ını yineleyerek BBC Türkçe Servisi'ni gelişmeler konusunda bilgilendirece?ini de sözlerine ekledi.
Sivil havacılıkta uçuş güvenli?i konusunda yeni çalışmalar yapılıyor, raporlar hazırlanıyor.
Tüm dünyada sivil havacılık uzmanları, uçak yolcularının güvenlikten ödün vermeden daha konforlu seyahat edebilmeleri için çaba sarfediyor.
Belki kısa süre sonra cep telefonları uçuş güvenli?i için hiçbir risk taşımadan kullanılabilecek.
Zaten Hollanda'dan KLM, Yngiltere'den BMI ve Portekiz'den TAP yıl sonundan itibaren uçuşlarında cep telefonu kullanımına izin vereceklerini açıkladılar.
Yeni uygulama uyarınca iniş ve kalkış dışında uçaklar tırmanışı tamamladıktan sonra cep telefonlarının kullanımı mümkün olacak.
Ama henüz de?il. Hal böyleyken, uçuşlarda birkaç saatlik gecikme, bunun sonucunda ortaya çıkabilecek havaalanı cezaları ve masraflar, yolcuların yakalamak zorunda oldu?u ba?lantı uçuşlarını kaçırması olasılı?ı, yüzlerce kişinin yaşamını ve uçuş güvenli?ini riske atmak için yeterli bir sebep olabilir mi?