Page 1 of 1

ONLINE UÇARKEN ATC YOKSA IFR UÇU?LARDA RAPORLAMA

Posted: 25 May 2006, 11:22
by Serdar Sualp
De?erli arkadaşlar,

Bir evvelki topi?ime katkısı olaca?ını düşünerek devam ediyorum.

Hepinizin de bildi?i gibi gökyüzü görünmeyen bir çok caddelerden oluşmuştur. IFR uçuş yapan tayyareler bu caddeler üzerinde uçarlar.
Biz bunlara Havayolu diyoruz. Bu hava yollarına giriş ve çıkışlar belli prosedürlerle olur. Genellikle bir hava yoluna giriş için bir FIX tanımlanmıştır. Örne?in G8 Hava yoluna Ystanbul'dan kalkan bir tayyare YAA (Yalova) VOR'ın dan girer. Keza, bir hava yolunu tekediş veya bir hava yolundan bir başka havayoluna geçişte bu FIX'ler üzerinde yapılır. Biz bunlara INTERSECTION (Kavşak) diyoruz.

Tayyareler ATC kontrolu olmayan hava sahalarında uçarken birbirlerine rastlama ihtimallerinin en yüksek oldu?u noktalar bahsetti?m bu FIX ve INTERSECTION noktalarıdır. Bu nedenle de raporlama çok önem kazanmaktadır. Aşa?ıda size bir rapor örne?i verip bunun her parçasını ayrı ayrı izah etmeye çalışaca?ım. Öncelikle raporlamanın bir formatı vardır. Aklımıza esti?i gibi rapor veremeyiz. E?er her pilot aklına esti?i ve kendine uyugn buldu?u şekilde rapor verirse birbirimizi anlamamız, durum muhakemesi yapmamız ve buna göre karar vermemiz çok zor olacaktır. Havada iken zamanın ne kadar hızlı geçti?ini ve bazen ne kadar çabuk karar vermek zorunda kaldı?ınızı hatırlayın.

IFR uçuşlarda POZYSYON raporlamasında kullanılan genel format şudur.
VFR uçuşlar için ise bir başka format vardır. Ona bir başka başlık altında de?inece?im.

CALL SIGN Tayyarenin ça?rı işareti.
POSITION Rapor verdiginiz nokta.
TIME Rapor verdiginiz zaman.
LEVEL Uctugunuz yukseklik
ESTIMATE Bir dahaki rapor noktasina varis zamaniniz.
NEXT CHEK POINT Bir sonraki rapor noktasından sonra uçaca?ımız ikinci rapor noktası.

ORNEK

THY 101 TOKER 37 FL280 YAA 55 next SADIK

Callsign THY 101
P TOKER
T 37
L FL280
E YAA 55
N SADIK

Gördü?ünüz gibi basit bir format. Ama bu format gökyüzünde uçan, yerden hizmet veren tüm pilot ve ATC'lere aynı alamı ifade eder. Biz bu rapordan şunu anlıyoruz.

Turkish 101 ça?rı işaretli tayyare saatimin yelkovanının 37 gösterdi?i şu anda TOKER intersectionu üzerinde Uçuş seviyesi 280 dadır. Bu tayyare uçuşuna devam ederek YAA VOR'ına saatimin yelkovanının 55 i gösterdi?i anda ulaşacaktır. YAA VOR'ından sonra da SADIK intersection'una yönelecektlr.

Bu raporun bu dizinde verilmesi ve verilen her bilginin do?ru olması gerekir. Bu raporda her bilgi önemlidir ve do?ru olmalıdır diyorum. Ylave olarak bu bilgiler tek başlarına de?il bir bütün olarak anlam ifade ederler. Bu dizin içinde eksik ya da yanlış verilen bir bilgi raporu anlamsız ve geçersiz kılar.

Örne?in rapor etti?inizde FL280 diyorsanız ama FL270 da uçuyorsanız, bu raporun anlamı olmadı?ı gibi tehlikeli de olacaktır. Zira aynı Havayolunda ve karşıdan gelen bir tayyare FL270 da emniyet içinde uçtu?unu düşünürken aslında size çarpmak üzere üzerinize do?ru gelmektedir.

Raporlamada ki en önemli hususlardan biri de "ZAMAN" beyanıdır. Yukarıda da bahsetti?im gibi tayyareler birbirleriyle genellikle FIX / INTERSECTION larda karşılaşırlar. (Aynı havayolunda aksi istikametlerden uçan tayyareler hariç). Bu durum çok kritiktir. Zira, ayrı havayollarını kullanan ama AYNI irtifalarda uçan tayyareler AYNI ANDA bir FIX üzerinde olacaklarsa bu bir çarpışma olacak demektir. Örnek vermek gerekirse :

THY 103 Ankara - Ystanbul uçmaktadır.
THY 121 Antalya - Ystanbul uçmaktadır.
LTBA'da kullanılan pist 36R dır ve ONLINE ATC yoktur.

THY 103 ve THY 121 YAA için alçalmaya başlamışlardır ve her iki pilot da YAA üzerinde FL080 de olmayı planlamaktadırlar. Önce THY 103 rapor verir.

THY 103
THY 103, 60 nm inbound YAA 25 FL280 descending FL080 YAA 35 next SADIK

Yki dakika sonra THY 121 rapor verir.

THY 121
THY 121, KARGI 27 FL300 descending FL080 YAA 35 next SADIK

Her iki tayyarede de?işik yollardan gelmektedir ve de?işik zamanlarda rapor vermektedirler. Dikkat edilmez ise her zamanki raporlardan her hangi ikisidir. AMA ÖYLE DE?YLDYR... Tayyareler birbirleriyle çarpışmak üzere uçmaktadırlar. Verilen raporlara göre THY 103 ve THY121 saat başı 35 de YAA üzerinde FL080 da çarpışacaklardır.

Ama bizim örne?imizde öyle olmaz...
Tecrübeli olan Sanal Pilotlarımız, hemen kuralı hatırlarlar. :D

Daha alçakta ve önde olan uça?ın iniş hakkı önceli?i vardır.

THY 121 tayyaresinin pilotu gazını keserek yeniden rapor verir.

THY 121, 5 nm outbound KARGI 28 FL280 descending FL080 YAA 38 next SADIK

Artık THY 121 saat başı 38 itibariyle yani THY101 in YAA yı FL080 de geçece?i zaman olan 35 den üç dakika sonra geçecektir.

Her iki tayyare de emniyettedir. [:I]

Emniyetli ve keyifli uçuşlar dilerim...

Serdar Sualp

Posted: 25 May 2006, 15:55
by 1237
Serdar hocam ellerinize sağlık. İki gündür üşenmeden yazıyorsunuz çok çok teşekkürler..

sevgiler, saygılar


Alper Oğuz
TK1237
alperoguz at gmail nokta com

Posted: 26 May 2006, 11:58
by uuzgan
Ben de küçük bir ekleme yapmak istiyorum.
Raporlamada adı geçen zamanları nereden buluruz?

Öncelikle FMC'si olan uçaklarda her fix için tahmini varış zamanı gösterilmektedir. Yani FMC'de bir sonraki fix YAA'nın yanında 19:02Z gibi bir bilgi bulunur. Raporda kullanacağımız (YAA'dan geçeceğimiz zaman)rakam 02'dir.

FMC'si olmayanlar için ise hesap gayet basittir. Mesafeyi (nm) 60 ile çarparak Ground Speed'e bölünce dakika olarak süre ortaya çıkar.

ÖRNEK:
KUMRU üzerinden Mach 0.78 , Ground Speed 456 ile geçiyoruz. Sonraki fix KFK
KUMRU-KFK arası mesafe 78.3nm
Saat 08:36Z

Hesap;
78.3 x 60 / 456 = 10.3 dakika
08:36 + 10.3 dakika = KFK tahmini varış zamanı = 08:46

Bu durumda raporda KFK için kullanacağımız rakam 46 olacaktır.

İki fix arası yavaşlama ya da hızlanmayı düşünüyorsanız buna göre bir kaç dakika ekleyip çıkararak tahmini zamanı bulabilirsiniz.

Saygılar.


Uğur Uzgan
TRVACC

Posted: 26 May 2006, 14:22
by Levent
DME'ye sahip bir VOR istasyonuna doğru uçuyorsak kokpitteki DME göstergesinden de yer hızımızı ve istasyona kalan süreyi öğrenebiliriz.

__________
Levent İpek

Posted: 27 May 2006, 17:03
by 1237
Merhaba,
quote:Originally posted by Levent

DME'ye sahip bir VOR istasyonuna doğru uçuyorsak kokpitteki DME göstergesinden de yer hızımızı ve istasyona kalan süreyi öğrenebiliriz.
?u an LTFE-LTAC uçuşumu yapıyorum. Bende NAV ekranında sağ üst köşede şöyle yazıyor:

KFK
--------Z
24 NM

Z'nin zulu olduğunu kabul ederek söylediğinizin bu olduğunu düşünüyorum. Acaba bende niye saat gösterilmiyor bilginiz var mı?

Alper Oğuz
TK1237
alperoguz at gmail nokta com

Posted: 27 May 2006, 23:11
by Levent
Merhabalar,

Sizin kullandığınız uçak nedir? Anladığım kadarıyla benim bahsettiğim göstergeden biraz daha değişik. Ama dediğiniz gibi Z yazan yer varış süresi olabilir. Neden göstermediğini bilmiyorum ama, FMS li bir uçaksa seyir hızını girmeniz gerekiyordur belki. Benim bahsettiğim basit DME cihazı. VOR adını göstermez genelde. ?unun gibi bir şey:

Image

Gördüğünüz gibi bu varış vaktini göstermiyor, kalan zamanı gösteriyor. Tabii dosdoğru VOR'a uçuyor olmanız lazım yoksa okuduğunuz değerler doğru olmaz.

__________
Levent İpek

Posted: 28 May 2006, 01:45
by 1237
Cessna'da evet aynı sizdeki gibi gösteriyor. Pmdg B738 için sormuştum, yazmamışım. CRZ sayfasında uçuş hızı gibi bilgileri giriyorum.

Alper Oğuz
TK1237
alperoguz at gmail nokta com

Posted: 28 May 2006, 02:43
by Levent
PMDG'yi çok iyi bilmiyorum. Az evvel denedim bende gösteriyor gerçi. Belki uçuş öncesi FMC hazırlığında atladığınız bir kısım vardır. Ama KFK'yı ve 24nm'yi gösterip zamanı göstermemesi garip gerçekten de, daha önce PMDG'de hiç böyle bir şey gördüğümü hatırlamıyorum.

__________
Levent İpek

Posted: 28 May 2006, 03:22
by THY1125
Rotanız üzerindeyse görebilirsiniz vor ın estimated overfly süresini.Tabi kesik kesik çıkıyorsa,fmc de legs sayfasına bakın,altitude ve hız değerleri yerinde --/-- varsa estimated time alamamanız normaldir.Yoksa normalde pmdg de yada bir boeing de vor frekansını girdiğinizde vor size tahmini süreyi vermez sadece varsa dme verir ve yön verir.

---------------
Buğra Oğuzülgen / TK1125
http://virtual.planepictures.net/search ... $oguzulgen & VPP.net Co-Administrator
ImageImage

Posted: 29 May 2006, 17:02
by ntuncel
Bu konuyla iligli birsey sormak istiyorum,

Eger ATC varsa zaten normal sartlar altinda klerans verirken correct time'i veriyor bize. Bizde saatleri ona göre ayarliyoruz eger bir degisiklik varsa. Bazen verilmedigide oluyor ama zaten ATC ile uctugumuz icin cok gerekte olmayabiliyor. (ATC ile baslayip ATC'siz devam etmek gerektigi durumlar haric)

ancak bu topic ATC'nin olmadigi durumlar icin olduguna göre, o an ucan tüm trafiklerdeki saatin ayni oldugunu nereden biliriz? sonucta her türlü hesap kendi saatimize göre yapiliyor. Eger saatler farkli farkliysa nasil isin icinden cikacagiz?

Tesekkürler


Nuri Tuncel
THY 1416

Posted: 29 May 2006, 17:10
by Serdar Sualp
Nuri bey,

Sizinle aynı hava yolunu kullanan, aynı fix'ten geçecek veya aynı meydana inecek olan ve radyo göndermelerinizi takip eden Sanal Pilot arkadaşınız sizin saatinizle kendi saatini kontrol edip aradaki +/- farka göre değerlendirmesini yapabilecektir.
Bu çok basit bir işlemdir.

Sevgilerimle

Serdar Sualp