Page 1 of 1
PMGD ile ilk tanışmam
Posted: 30 Nov 2005, 09:57
by jesabel
Herkese Merhaba
Bu forum sayfalarında yaklaşık 6-7 ay önce tanışmıştım sizinle. Ylk tanıştı?ım günlerde daha ils frekansını nereye girece?im nasıl IFR uçaca?ım gibi şimdi yüzümde tebessüm oluşmasını sa?layan sorularu hatırlıyorum. Offline tam bir uçuş yapmam baya zaman aldı. Son iki aydır da online uçmaya başladım ki bu simulasyondan aldı?ım zevk ikiye katlandı. Yaklaşık 60 saatlik uçuş zamanımla iyice pişti?imi düşünmeye başlamışken. Bu işin ne kadar ciddiye alınırsa daha zevkli oldu?unu düşünmeye başladım.
Böyle bir sürecinde ardından kendime dün PMGD 737-700 ü satın aldım. Bilgisayarıma kurdum ve ilk deneme uçuşum için bilgisayarın karşısına geçtikten sonra beynimin içinde şu ses yankılandı. Yine mi başlıyoruz bir şeyler ö?renmeye

Anlayaca?ınız arkadaşlar ben FMC hakkında hiç ama hiç bir şey bilmiyorum ve anladı?ım kadarıyla FMC olmadan bu uçakla uçmak mümkün de?il. Dün gece autopilotda bile gidemedim. Herşey çok farlı. A?layacaktım sinirden. Herşey bir anda bu kadar de?işir mi die. Ynanın dün gece kalktı?ım piste bile geri inemedim. Kokpit bile çok farklı. FMC deseniz hiö bir şey anlamıyorum. Yine sizlerin cevapları ile belli bir seviyeye gelmeyi umut ediyorum. Daha önceki topiclerede baktım ama inanın bir sonuca ulaşamadım. Daha önce Fatih Koz arkadaşımızın IFR yi anlatan resimli bir örnek uçuşu vardı. O uçuş sayesinde çok aşama katetmiştim. Yine böle bi örnek uçuş bulabilirmiyim. Şimdiden yardımlarınız için teşekkür ederim.
Murat Kaya
izmir
Posted: 30 Nov 2005, 11:43
by Yenici
Murat kaptan, size bir dosya ismi vereceğim, bu fazlasıyla işinizi görecek ve kafanızdaki hemen hemen bütün sorulara cevap bulacaksınız. avsim'den "Tansu Daylan" ismi ile aratırsanız, orada "B737 ile örnek uçuş" adlı bir -Tr.- yazı var. Mükemmel hazırlanmış. Bulamazsanız, e-mail verin, size göndereyim. Bu arada Sn.Tansu Daylan'a teşekkürler...
flyTHY, TK497
A.Önder Yenici
Captain
Posted: 30 Nov 2005, 13:42
by jesabel
Çok teşekkür ederim.Bahsettiğiniz dosyayı indirdim umarum çok olan eksiğimii bu döküman ile tamamlarım. Tansu Beye de şimdiden teşekkürler.
Murat Kaya
izmir
Posted: 30 Nov 2005, 15:25
by Bozhan Özsoy
Manueli okumanızda fayda var, ayrıca pmdg 737 için birkaç tane tutorial de yazıldı, fakat çoğu ingilizce.. Siz çözemediğiniz bir konu olur ise yine buraya yazarsınız.
Sevgiler,
Bozhan Özsoy.
Posted: 30 Nov 2005, 19:17
by Magnified
Selamlar,
PMDG 737 nin keyfi kanaatimce FMC programlama ile cikmakta. Yalniz rota icin degil seyir surati, irtifa, V degerleri (V1, V2, Vref...) gibi degiskenlerin optimum hesabi icin de faydali bir arac.
FMC ile ilgili bircok kaynak mevcut. Ancak FMC kullanmadan ucabilmeniz icin Autopilot ile ilgili bir kac noktaya deginmek istedim.
Ucagimiz pist basinda ve kalkisa hazir. Motor takatini artiriyoruz ve ucagimiz hareketlenmeye basliyor. 80knot i gecerken F/o nun uyarisini duyuyoruz. FMC programlamadigimiz icin hangi hizda 'rotate' yapacaginiz size kalmis. Kismet diyelim ; ) [Flaps 10, tahmini 140/150 knot...)
Ucagimiz havalanmaya basliyor ve inis takimlarini topluyoruz.
Simdi Autopilot ile hasirnesir olabiliriz.
'Altitude' alanina arzu edilen irtifayi giriyoruz. 'IAS/MACH' alanina ise suratimizi (Tercihen 180, 200 knot)
A/T Arm switch ini 'on' konumuna alip Ap ENGAGE alaninda 'CMD A' butonuna tikliyoruz. Son olarak yapmamiz gereken 'LVL CHG' butonuna basmak.
Bu sayede ucagimiz girdigimiz Altitude ve IAS degerlerini koruyarak yukselecektir. Bazi durumlarda ucagimiz tirmanisini fazla sert gerceklestirmeye calisir ve hizini koruyamaz. Bu durumda ucagimiz stall olabilir. Boyle bir durumda IAS gostergesinde girdigimiz degerin hemen yaninda bir 'A' belirecek ve ucak tirmanma acisini otomatik olarak azaltarak stall dan kurtulmay#305; deniyecektir. Ki genelde bu denemeden basarili sonuclar dogurur ; )
irtifa kazandikca IAS/MACH bolumune daha yuksek bir deger giriyoruz (orn 220-250) ve ucagimizi yavas yavas cruise degerlerine yaklastiriyoruz.
ATC nin verdigi vektorler dogrultusunda ucuyorsak, verilen 'heading' i 'HDG' bolumune girip 'HDG SEL' butonuna tikliyoruz. Bu sayede ucagimiz verilen Heading e dogru yonelecek.
Yolculugumuzun 'descent' asamasina geldigimizde, alcalmak istedigimiz irtifayi gene 'Altitude' alanina girip 'LVL CHG' butonuna tikliyoruz. Burada dikkat edilecek husus su:
'LVL CHG' isleminde ucak verilen hiz ve irtifa degerlerine gore varyo belirleyip alcalacagi icin, ornegin 300knot ile seyrederken irtifayi dusurup hizimizi da 250 knot a dusurmek istersek ucagimiz once cok dusuk bir alcalma acisi ile hizini 250 knot a dusurecek ardindan alcalma acisini buyuterek daha hizli bir alcalmaya gececektir.
Kisacasi piste 25nm kala hizinizi 300knot tan 250 knot a irtifanizi da
10000feet den 2700 feet e dusurmek bilimkurguya girer.
Planli bir sekilde alcalmaya basladiktan sonra panelde ki 'R' butonuna tiklayip Navigasyon panelini acalim.
Burada Nav1 ve Nav2 degerlerine inecegimiz pistin ils frekansini girelim. Ve TRF butonuna basarak(ehm... tiklayarak) Frekanslari aktif hale getirelim.
Ana panelimize geri donelim ve Course bolumune pistin heading ini girelim.
Istenilen irtifaya ulasinca ve hizimizida yeterince dusurdukten sonra 'Vor LOC' butonuna basalim, bu buton standart FS ucaklarinda ki 'NAV' butonu gibidir.
Ucagimiz ils den gelen localizer sinyallerini takip ederek pisti karsisina alacaktir.
glideslope 'alive' oldugunda (Yavas yavas assagi inmeye basladiginda) 'APP' butonuna tiklayalim. Ardindan Ap ENGAGE alaninda CMD B butonuna tiklayalim.
Su asamada 'LVL CHG' butonu ile isimiz kalmadigina gore artik hizimizi ayarlamak icin speed butonunu kullanacagiz.
Ornegin IAS alanina 180 girip 'Speed' butonuna tiklayalim. Ucagimiz istedigimiz hiza erismek uzere yavaslayacaktir.
Bu sekilde normal inis prosedurlerini takip ederek (Hiz, Flaplar, Inis Takimlari,AutoBrakes vs...) piste yaklasacagiz. Teker koymaya 10 feet kala PFD de 'Flare' ibaresi belirecektir. Bu ucagimizin pist uzerinde suzulerek 'palye' yaptigi anlamina gelir ki bu noktada A/T switch ini off konumuna alip motor takatini 'idle' yapmak akillica olur. Ucagimiz yere degdigi anda klavyemizde ki 'F2' tusuna iki kere basarak reverser lari acalim ve Autopilot i kapatalim. Pisti bosaltip 'Gate' e yanasalim ve yolculari bosaltalim. Icinde ne oldugunu hep merak ettigim bond cantamizi kaptigimiz gibi ucaktan atlayalim ve "abi motorlari kapatmadin?!" diyenlere yasli gozlerle bakip "Ana panelden 'T' butonuna basarak Throttle Quadrant i acin ve orada 2 adet sirin cutoff switch ini kaldirin" diyelim.
Biraz karisik oldu sanirim. Umarim faydasi dokunur. Aralarda mutlaka yaptigim birtakim hatalar vardir bunlar icin de pesinen ozur dilerim.
Cuneyt Ozseker
Posted: 30 Nov 2005, 22:52
by jesabel
selamlar
öncelikle ilgilendiğiniğz için herkese teşekkürler. Tansu beyin anlatmış olduğu örnek uçuşu bugün defalarca okudum. En sonunda bilgisayarın karşısına geçip uygulamaya çalışırken sürekli dibe vurdum. Sanırım belli bir seviyede olmadığım için bir çok şey oturmuyordu yerine.Birden bir pişmanlık kapladı içimi (roman gibi oldu). Pişmanlığın nedeni de yaw ne güsel uçuyordum default uçaklarla (uçtuğumuzu sanıyormuşuz.) Bilmiyorum çok mu acele ediyorum bazı şeyler için ama şu anda depresyondayım. Çünkü uçağa hakim olamadım. ?unu bile yanlış yapıyorum ya da şunu anlayamadım bile diyemiyorum.
Murat Kaya
izmir
Posted: 01 Dec 2005, 00:41
by THY166
quote:Originally posted by jesabel
... Bilmiyorum çok mu acele ediyorum bazı şeyler için ama şu anda depresyondayım....
Murat Kaptan ,
Üzüntünün sebebini sen çözmüşsün zaten , artık bizler ne desek boş ...
Lakin depresyonada girecek birşey yok , arkadaşların belirttiği gibi manual kurdu olmak , bolca pratik ve sabır ile birçok sıkıntıyı aştığını göreceksin .
Neticede bu işi amatörce yapan hiçbir sanal pilot amiyane tabiri ile "anasının kardından pmdg pilotu olarak doğmuyor" , hepimiz defaultlar ile başladık , zamanla bilgilerimiz ve tecrübemiz arttı , default'lar yetmez oldu .
Daha fazla zevk alabilmek için paralı ürünlere yöneldik , onlar ile uğraştık , öğrendik daha bir sevdik bu işi .
?imdi ise birçoğumuz uçak seçer oldu ...
Ama bunlar hep bir süreç içinde gelişti , birden olmadı olamazdı da .
Bu nedenle yineliyorum ;
Kendini üzmene değmez , maksimum derece zevk almaya bak bu işten , zevk aldıkça daha çok öğrenesin gelecek ve öğrendikçe "dibe vurdum" dediğin hususları ne kadar kolay aştığını görecek bir kat daha zevk alacaksın ve kendi çıtanı daha da ileriye götüreceksin .
Uçuşlarında şimdiden başarılar diliyorum ,
Sanal göklerde görüşmek üzere , sevgilerimle ...
Dip Not : Bozhan Bey , yarın MSN'den biraz görüşelim . Super80 ile ilgili söylemek istediklerim var size [;)]
B. Fatih Koz
"Do Not Hesitate ! No Court , No Jury , Show No Mercy ... Just EYE FOR AN EYE"
Posted: 01 Dec 2005, 21:05
by ntuncel
Selamlar
Eger ingilizceniz varsa bu dosyayi tavsiye ederim.
Fred Clausen'nin avsimdeki tutoriali. Fred Clausen diye aratirsaniz cikar diye umuyorum avsimde. Ben PMDG ile ucmaya bu dosya sayesinde basladim. iyi mi ediyoru köü mü ediyorum bilemiyorum ama burada anlatilan sekilde ucuyorum.
İyi ucuslar
Nuri Tuncel
TK1416
Posted: 02 Dec 2005, 00:53
by Yenici
Murat kaptan, aslına bakarsanız, yaşadığınız durum, herkesin başından bir şekilde geçmiştir. Moral bozmak yok. Default uçaklar ile uçmanın işte bu avantajı var. Bunlarla uçuş melekesini geliştirmek gerekiyor. İlk başlarda uçak sizi uçurur. Dizginleyemezsiniz onu. Sonra sonra birşeyler değişir ve bunun farkına vardığınızda da artık zevk almaya başlarsınız. Alacağınız bu zevk ise, edineceğiniz bilgiler ile doğru orantılıdır. Bir uçağın dinamik ve fonksiyonlarını en iyi öğrenmenin en etkili bir yolu da, o uçağa ait manuelleri iyi okumak ve anlamaktır. Size tavsiye ettiğim kısa bir uçuş örneği yazısı, kabaca tariflerden ibaret ve kısa vadede bazı sorularınıza iyi bir cevap. Ayrıntıları araştırmalı, deyim yerindeyse çalışmalısınız. Havacılık konusu bir bilgi deryası ve bir o kadar da zevkli.Bol şanslar, iyi uçuşlar dilerim...
flyTHY, TK497
A.Önder Yenici
Captain
Posted: 02 Dec 2005, 10:58
by jesabel
Herkese ilgilendiği için teşekkürler. ?imdi biraz daha çalışıp en azından anlamadığım şeyleri burda soracak düzeye gelmem gereekiyor. Herşey baştan başlıyor.
Murat Kaya
izmir
Posted: 02 Dec 2005, 13:01
by Bozhan Özsoy
PMDG737, Level-D 767 gibi kompleks simulasyonları öğrenmek için zaman ayırıp okumak gerekiyor, ve bence işin en zevkli kısmı da öğrenmek. Birçok arkadaşımız bu eğlencili kısmı atlayıp kaba tabir ile olaya bodoslamadan giriyor ve çoğunun sonu hüsran ile bitiyor.
Murat bey, silbaştan (buraları biliyorum diyerek atlamadan) yapacağınız bir okuma kafanızdaki birçok şeyi çözecektir. Sistemlerin tamamını öğrenmek biraz zaman alabilir, ama dediğim gibi işin asıl zevkli kısmı da bence budur. İngilizce'de bir deyim vardır bir fili bir oturuşta yiyemezsiniz, her oturuşta bir parça koparmak gerekir..
Yinede sorularınızı hiç çekinmeden yazınız, mutlaka cevap veren birileri çıkacaktır.
Sevgiler,
Bozhan Özsoy.
Posted: 04 Dec 2005, 17:05
by jesabel
Merhabalar
İşte karşınızda yine ben. En son mesajımdan sonra bir çok defa daha pmgd nin başına oturdum. sevgili Tansunun dökümanı elimde baştan baştan yapmaya. Öncelikle şunu sormak isterim Tansu Bey orda cold&dark olarakdan açıklamış. Ben önceleri burdan başlayıp en azından motoru çalıştırmayı öğreneyim uçuşa nasıl hazırlanır öğrenmeye çalıştım fakat gördüğüm kadarıyla bu kısımda fmc kadar karmaşık. Size danışmak istediğim uçak çalışır halde geldiği zaman ben ordan devam etsem atlamış olduğum birşey olur mu? En azından fmc ve uçmak kısımlarına hakim olduktan sonra elektirk ve motor çalıştırma kısımlarına ağırlık veririm. ?u anda öyle yapıyorum ama nedense FMC de rota oluşturup uçağımı bu rotaya oturtamıyorum. Bu konu ile ilgili bulabileceğim başka bir döküman var mı?
Bir de bugün aklıma şu geldi. Ben izmir de ikametgah ediyorum ve de pmgd kullanan izmirli ir arkadaşı evimde misafir etsem ona börekler pastalar yedirsem. Onu direk uçarken görsem sanırım bu işi çözerim. İzmirli kaptanlar valla duacınız olurum.
Murat Kaya
izmir
Posted: 04 Dec 2005, 17:57
by Bozhan Özsoy
Murat bey neden manueli okumuyorsun? Hani okusan da "şurayı çözemedim" desen veya "burada neden böyle oluyor" desen anlayacağım ama inatla birilerinin sana anlatmasını, göstermesini istiyorsun. Birçok türkçe tutorial var, adım adım anlatılmış, yazıldığı gibi yapsan olmaması mümkün değil.
İşte ben bire bir verilen eğitime bunun için karşıyım, hiç kimse oturup iki sayfa okumayacak ama bilen biri oturup karşısındakine tane tane anlatıcak, oda ne kadar dinlenir, öncesinde/sonrasında çalışılır mı belli değil.. Yani armut piş ağzıma düş durumu olsa bile netice garanti değil! Biz daha elin adamının yazdığı programın kullanma talimatını okuyamıyoruz ki havacılıkta yada herhangibir konuda başarılı olalım.. Bu kadar saçmalık yeter.
Sevgiler,
Bozhan Özsoy.